MotorBike.gr

ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Πωλήσεις μοτοσυκλετών 2020 – Αύξηση 18%!

22/01/2021

Μια πετυχημένη εμπορικά χρονιά, υπό τη σκιά του Euro 5

Το στερεότυπο που έχει διαμορφωθεί για τους Γερμανούς αναβάτες είναι ότι προτιμούν τις Touring και Sport Touring κατηγορίες μοτοσυκλετών και ότι έχουν ένα συντηρητικό προφίλ σαν οδηγοί. Μάλλον αυτό έχει αλλάξει, καθώς οι πωλήσεις του 2020 στην Γερμανία, άλλα πράγματα δείχνουν.

Αυτό που δεν έχει αλλάξει και αποτυπώνεται και στις πωλήσεις, είναι ότι ενώ οι Γερμανοί έχουν μοτοσυκλετιστική κουλτούρα και παράδοση, δεν συνηθίζουν να χρησιμοποιούν τις μοτοσυκλέτες τους σε καθημερινή βάση.

Για τους Γερμανούς η μοτοσυκλέτα είναι ένα μέσο διασκέδασης και ελεύθερου χρόνου, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό αναβατών είναι εποχιακοί, με την έννοια του ότι από τα μέσα του φθινοπώρου μέχρι τις αρχές της άνοιξης –καιρού επιτρέποντος- οι δίτροχες αγαπημένες τους διαχειμάζουν σε ζεστά γκαράζ.

Πέραν αυτού, τα μεγάλα αστικά κέντρα της Γερμανίας παρουσιάζουν μεν κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά αυτός είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη, ειδικά αν συγκριθεί με Αθήνα, Παρίσι, Ρώμη, Λονδίνο και άλλες μεγαλουπόλεις που φημίζονται για την κίνησή τους. Σε κάθε περίπτωση πάντως, λίγο ο καιρός, λίγο το ότι απλά δεν συνηθίζεται, οι μοτοσυκλέτες δεν χρησιμοποιούνται σε μεγάλο ποσοστό ως οχήματα καθημερινής μετακίνησης.

Η γερμανική αγορά παρουσίασε μικρή κάμψη στο πρώτο εξάμηνο του 2020 λόγω της πανδημίας αλλά πήρε τα πάνω της στο τρίτο τρίμηνο και σημείωσε εκπληκτική άνοδο στο τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους.

Ενδεικτικά, τον Οκτώβριο οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 50,6%, τον Νοέμβριο κατά 98,1% και τον Δεκέμβριο κατά 309,1%!

Επειδή τα νούμερα είναι εξωπραγματικά, χρειάζεται μια εξήγηση – και αυτή είναι ότι η τεράστια άνοδος οφείλεται στις ταξινομήσεις των μοντέλων Euro 4, λίγο πριν την μετάβαση στις Euro 5 προδιαγραφές. Από τη στιγμή που δόθηκε πράσινο φως από την ΕΕ για τη συνέχιση της διάθεσης Euro 4 μοντέλων και το 2021, αρκεί αυτά να έχουν ταξινομηθεί μέχρι την 31/12/2020, όλοι έσπευσαν να τακτοποιήσουν γραφειοκρατικά το αδιάθετο στοκ των μοντέλων τους.


Πέραν αυτού, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο
η αγορά της Γερμανίας είναι πεσμένη, γιατί πολύ απλά λίγοι αγοράζουν μοτοσυκλέτες, οπότε οι όποιες συγκρίσεις με παρελθόντα έτη, ιδίως όταν συντρέχει φρενίτιδα για ταξινόμηση του αδιάθετου στοκ Euro 4, δεν ανταποκρίνεται ακριβώς στην πραγματικότητα. Όπως και να έχει πάντως, ακόμα και μέσα σε αυτό το ειδικών συνθηκών πλαίσιο, η γερμανική αγορά μοτοσυκλετών ήταν η μόνη ευρωπαϊκή που έκλεισε με θετικό πρόσημο για το 2020, +18,6%!

Ξεκαθαρίζουμε και πάλι, αυτό δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα ότι οι δρόμοι της Γερμανίας βρέθηκαν ξαφνικά με 18,6% περισσότερες καινούργιες μοτοσυκλέτες σε σχέση με το 2019. Απλά υπάρχει διαθέσιμο προς πώληση ένα μεγάλο στοκ Euro 4 μοντέλων.

Δοθείσης της ευκαιρίας ας ξεκαθαρίσουμε κάτι: είναι πολύ λογικό να προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με το πόσο έγκυρες είναι οι λίστες ταξινομήσεων του 2020, σ’ ό,τι αφορά την ανάδειξη των best seller. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, μια μαζική ταξινόμηση ενός μοντέλου να το φέρει πρώτο στην λίστα, χωρίς αυτό να έχει πραγματικά πωληθεί σε αυτούς τους αριθμούς.

Υπενθυμίζουμε όμως ότι η παραγωγή και η εισαγωγή μοτοσυκλετών καθορίζεται βάσει των πωλήσεων που έχουν ήδη σημειώσει προηγούμενες παρτίδες ή, αν πρόκειται για νέο μοντέλο, βάσει αναλύσεως της αγοράς.

Οπότε θεωρητικά, ναι, θα μπορούσε να ταξινομηθούν για παράδειγμα 25.000 Triumph Rocket III σε μια αγορά και να ανακηρύσσονταν Best Seller, το θέμα όμως είναι ότι ούτε η Triumph θα παρήγαγε ποτέ τόσα, ούτε και οι κατά τόπους αντιπρόσωποι θα ζητούσαν ποτέ τόσα.

Άρα, οι λίστες ταξινομήσεων του 2020 απλά μας δείχνουν –έστω και κατ’ αναλογία- το πώς θα κινούταν η αγορά, αν δεν μας έσκαγε στο κεφάλι η πανδημία του κορωνοϊού, φέρνοντας τα πάνω κάτω.

Στη Γερμανία λοιπόν το 2020, επιβεβαιώθηκε η λαϊκή ρήση «παπούτσι από τον τόπο σου», αφού οι μοτοσυκλετιστές της ευρωπαϊκής χώρας ανέδειξαν ως best seller το BMW R1250GS, με 9.228 ταξινομήσεις.

Το GS δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς τα πηγαίνει εξαιρετικά σε πολλές αγορές παγκοσμίως, το naked Kawasaki Z900 στη δεύτερη θέση, όμως, με 3.853 ταξινομήσεις, σίγουρα είναι κάτι που δεν το περιμέναμε. Όχι γιατί δεν το αξίζει, αλλά γιατί δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση, βάσει του στερεότυπου που αναφέραμε πιο πάνω, μια μοτοσυκλέτα που θα προτιμήσει ο τυπικός Γερμανός αναβάτης.

Θα μπορούσαμε να δικαιολογήσουμε αυτή τη δεύτερη θέση ως την εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα αλλά η συνέχεια τον πίνακα τον ταξινομήσεων αποδεικνύει ότι τους κανόνες που ξέραμε καλύτερα να τους ξεχάσουμε!

Τρίτη θέση; Yamaha MT-07 με 3.226 ταξινομήσεις, γυμνό κι αυτό. Τέταρτη θέση; Kawasaki Z650 με 3.086 ταξινομήσεις, επίσης γυμνό. KTM 690 SMC (τι;!) στην πέμπτη θέση με 2.492 ταξινομήσεις και ΚΤΜ 790 Duke στην έκτη θέση, με 2.418 ταξινομήσεις. Αν δεν το καταλάβατε, από “πάνοπλους”, ντυμένους σαν σεμινάριο για τον προστατευτικό εξοπλισμό και πολιτικά ορθούς αναβάτες, οι Γερμανοί, μετατρέπονται σε… Γάλλους, με τις μοτοσυκλέτες που προτιμούν να είναι «γυμνές» και με ροπή προς την οδηγική αμαρτία!

Στην έβδομη θέση το Yamaha Tenere 700 με 2.394 ταξινομήσεις αποτελεί μια «περιπετειώδη ανάσα», μετά από τον καταιγισμό των streetfighter, naked και SM, αλλά δημιουργεί και αυτό ερωτήματα, καθώς η πρόσβαση στο χωμάτινο οδικό δίκτυο απαγορεύεται δια ροπάλου στη Γερμανία αλλά και στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη. Οπότε το σενάριο είναι μάλλον φόρτωμα και επίσκεψη σε πιο «χύμα» και ελαστικές χώρες σε αυτό το θέμα… ξέρουμε μια, στη νότια απόληξη των Βαλκανίων, για παράδειγμα.

Στην όγδοη θέση επιστρέφουμε γυμνά και δυναμικά με το KTM 390 Dυκe των 2.277 ταξινομήσεων, συνεχίζουμε στο ίδιο μοτίβο με το Suzuki GSXS 750 στην ένατη θέση με 2.178 ταξινομήσεις και κλείνουμε την δεκάδα με άλλη μια παραδοξότητα: Honda CMX 500 Rebel, με 2.037 ταξινομήσεις. Ποιος θα το περίμενε ότι το –πολύ καλό, πράγματι- Rebel θα έπιανε δεκάδα στις ταξινομήσεις της Γερμανίας; Γιατί όχι το CB500X ή το CB500F ας πούμε; Οι Γερμανοί μόνο ξέρουν.

Η πρώτη touring μοτοσυκλέτα, sport touring για την ακρίβεια, βρίσκεται στη θέση 16 της λίστας και είναι το BMW R1250RS με 1.515 ταξινομήσεις, ενώ το BMW R1250RT, που θα το περιμέναμε πολύ πιο ψηλά στην κατάταξη, καταχωρήθηκε στην 38η θέση με 964 ταξινομήσεις. Αυτές μάλιστα, είναι οι δύο μοναδικές touring / sport touring εμφανίσεις μοντέλων στη λίστα, αποδεικνύοντας ότι η αγορά αλλάζει.

Άλλη μια απόδειξη περί αυτής της αλλαγής, σε άλλο επίπεδο βέβαια, το BMW S1000RR στην 25η θέση με 1.296 ταξινομήσεις, ως ο μοναδικός εκπρόσωπος για την κατηγορία των superbikes. Θα περίμενε κανείς ότι σε μια χώρα με αρκετές πίστες (μόνο το Nurburgring αρκεί!) και εκατοντάδες χιλιόμετρα αριστερών λωρίδων στις Αutobahn, τα superbikes θα ήταν πολύ περισσότερα αλλά να που αυτό δεν συμβαίνει.

Ο πίνακας ταξινομήσεων κατακλύζεται από streetfighter / naked κατά κύριο λόγο και από adventure μοντέλα, ενώ δεν λείπουν τα SM, τα cruiser και φυσικά τα crossover.

Πώς αλλάζουν οι καιροί και οι αγορές ε; Στην προκειμένη περίπτωση είναι για καλό, αφού όπως δείχνουν τα πράγματα, η αγορά της Γερμανίας τροφοδοτείται με νέους αναβάτες.

Δε θέλουμε να προσβάλουμε κανέναν, αλλά μας είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι οι ίδιοι αναβάτες που αναδείκνυαν το ογκώδες, συντηρητικό Suzuki Bandit 1250S και παρεμφερή μοντέλα ως Best Seller πριν από κάτι χρόνια στη Γερμανία, τώρα ψωνίζουν Kawasaki Z900 και KTM 790 Duke. Εκτός από GS φυσικά…

ΓΕΡΜΑΝΙΑ 2020: ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!