MotorBike.gr

Συμβουλές: Αγοράζοντας μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα από ιδιώτη

18/02/2022

Πριν πάρετε τους δρόμους…

Τι προσέχουμε όταν αγοράζουμε μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα από ιδιώτη; Τι κοιτάμε και τι ελέγχουμε στον πιθανά μελλοντικό μας καθημερινό, δίτροχο σύντροφο; Πού πρέπει να ρίξουμε ιδιαίτερο βάρος; Ποιες είναι οι παγίδες, τα “δόκανα κι οι ενέδρες”; Kείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Ας υποθέσουμε πως έχετε αποφασίσει να μην αγοράσετε από κατάστημα μοτοσυκλετών τη μελλοντική σας μοτοσυκλέτα, εφόσον έχετε διαπιστώσει πως στην “ελεύθερη αγορά” των ιδιωτών, θα βρείτε “καλύτερη ποιότητα, σε χαμηλότερες τιμές”.

Η προσοχή που πρέπει να επιδείξετε είναι μεγάλη, ειδικά στην περίπτωση μεταχειρισμένης μοτοσυκλέτας – γιατί μετά την αγορά της υπάρχει πιθανότητα να ξεκινήσει και μια μεγάλη περιπέτεια εξόδων και προβλημάτων, ιδίως αν ο πρώην ιδιοκτήτης σάς έχει αποκρύψει την αλήθεια.

Αντίθετα, μέσα από διαδικασίες ασφαλείας στην αρχική επιλογή οι πιθανότητες εξαπάτησης μειώνονται – προσοχή δεν εξαφανίζονται – ιδιαίτερα όταν μιλάμε για αγορά από ιδιώτη και όχι από κατάστημα. Και αν η αγορά σας, πέρα από οικονομική, αποδειχτεί και σωστή, τότε μια πολυετής και απροβλημάτιστη συμβίωση με τη μοτοσυκλέτα σας απλώνεται μπροστά σας.

Μπες στο Internet και ψάξε

Ακολουθείτε, όπως είναι λογικό, τη γνωστή διαδικασία: ιστοσελίδες με εκατοντάδες προσφορές, κι ας υποθέσουμε πως έχετε αποφασίσει ποιο μοντέλο σας ταιριάζει ή έχετε προσδιορίσει τα 2-3 από αυτά που σας ενδιαφέρουν, κι είστε έτοιμοι να ξαμοληθείτε στους δρόμους… τους διαδικτυακούς αρχικά και τους πραγματικούς δρόμους του κόσμου αργότερα, για να αναζητήσετε την “τέλεια αγορά”.

Διαβάζοντας την αγγελία

Η πραγματική ανάγνωση της αγγελίας και η αποκρυπτογράφησή της, καθώς και της φωτογραφίας που βλέπετε, είναι μεγάλη υπόθεση. Οι σύντομες, απλές και ξεκάθαρες αγγελίες, που όμως δεν ξεχνούν να καλύψουν βασικούς τομείς είναι και οι καλύτερες, ιδιαίτερα αν συνοδεύονται και από την τιμή.

Πολλοί πιστεύουν πως αν αναφέρουν στην αγγελία τους το περίφημο “σε τιμή ευκαιρίας” ή το καταπληκτικό “1 ευρώ” θα προκαλέσουν πλήθος τηλεφώνων από περίεργους που έλκονται από το δόλωμα που τους έχει ριχθεί… και δεν μπορούν να κρατηθούν.

Η αλήθεια είναι πως η πλειονότητα των ανθρώπων που διαβάζει αγγελίες κοιτάζει κυρίως τις τιμές και σίγουρα βαριέται να μπει στον κόπο να πάρει 10 τηλέφωνα αγγελιών χωρίς τιμή.

Εξάλλου, το “τιμή 1 ευρώ” μεταφράζεται διαφορετικά για τον καθένα και εξαρτάται από το τι κουβαλάει ο καθένας στο κεφάλι του. Ο μπάρμπας που πουλάει το καταταλαιπωρημένο, κακομεταχειρισμένο του Transalp 600 για 4.000 ευρώ, πιστεύοντας ότι πουλάει “λουλούδι”, είναι εκτός πραγματικότητας.

Το ίδιο και ο τύπος με το GSXR 1000 του “τότε”- που βγάζανε καλά μηχανάκια –  και ζητάει 15.000 ευρώ επειδή έχει μόλις 6.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ και “τόσο πουλιούνται σήμερα τα καινούργια 1000άρια”, παραβλέποντας ότι πρόκειται – συν τοις άλλοις – για μοντέλο… του “τότε”.

Τι σημαίνει “άριστη κατάσταση”;

Το αστείο είναι πως ενώ στο εξωτερικό όταν ένας άνθρωπος συντάσσει την αγγελία του, δεν διανοείται να πει ψέματα για την κατάσταση του οχήματός του, στην Ελλάδα το ψέμα αποτελεί κανόνα.

Ξέρετε στο εξωτερικό υπάρχει διαβάθμιση καταστάσεων. Ποτέ ένας Γερμανός ή ένας Άγγλος π.χ. δεν θα έγραφε ότι η μοτοσυκλέτα του είναι σε καλή κατάσταση, αν αυτό δεν ίσχυε πραγματικά.

Η κατάσταση ενός σκούτερ, μιας μοτοσυκλέτας, ενός αυτοκινήτου κυμαίνεται από Κακή, Μέτρια, Καλή, Πολύ Καλή και φτάνει μέχρι και Άριστη.

Στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία των αγγελιών αναφέρει πως το όχημα είναι σε άριστη κατάσταση, κι ας φαίνεται “συντρίμμι” στις φωτογραφίες.

Με λίγα λόγια, οι περισσότεροι ψεύδονται. Άριστη είναι μια μοτοσυκλέτα που έχει κάνει το πολύ 3-4.000 χιλιόμετρα από τη μέρα που αγοράστηκε, που παρέμενε σε κλειστό χώρο όταν δεν κυκλοφορούσε και έχει φυλαχτεί με ευλάβεια. Μόνο τότε είναι άριστη.

Έχουμε συναντήσει δεκάδες “άριστα” μεταχειρισμένα δίκυκλα όλα αυτά τα χρόνια, τα οποία εύκολα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν από “σκουπίδια” και “μπάζα”, μέχρι “απόπειρες δολοφονίας εξ αμελείας”.

Ίσως να άξιζε να γράψει κανείς ένα ξεχωριστό άρθρο γι’ αυτές τις περιπτώσεις, αφού εγγυημένα θα έβγαζε πολύ γέλιο.

Ευτυχώς που οι αγγελίες συνοδεύονται σχεδόν πάντα από πολλές φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, κι έτσι μπορεί ο ενδιαφερόμενος να πάρει μια πρώτη ιδέα. Αν δεν περιεργαστείς όμως από κοντά, ζωντανά τη μοτοσυκλέτα, δεν πρόκειται να βγάλεις συμπέρασμα.

Κι έχουν δει πολλά τα μάτια μας. Από μηχανάκια που ήταν βαμμένα με πινέλο μέχρι τελευταίας βίδας και ακτίνας (!), μέχρι μοτοσυκλέτες “σε δόσεις”, “σε τεύχη” που λένε, με τα κομμάτια τους μοιρασμένα άτακτα σε καφάσια, κούτες, κουτάκια και σακούλες. Κι όλα ήταν σε “άριστη κατάσταση”.

Το αν μια μοτοσυκλέτα είναι άριστη ή όχι, αυτό είναι κάτι που θα το αποφασίσει ο αγοραστής και κυρίως ο εξειδικευμένος μηχανικός, κι όχι ο πωλητής-ιδιοκτήτης.

Για την ακρίβεια, ο ιδιοκτήτης είναι ο πιο ακατάλληλος άνθρωπος για να κρίνει αν η μοτοσυκλέτα του είναι άριστη.

Μη βιαστείς να βγεις από το σπίτι

Μην αρχίσετε να τρέχετε από δω κι από κει, πίσω από κάθε αγγελία που βλέπετε. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο, τα social media, το Messenger, τα SMS, αλλά και το τηλέφωνο για να εξοικονομήσετε χρόνο.

Κάνετε τις συνεννοήσεις και τα παζάρια από το τηλέφωνο και δείτε τις αντιδράσεις του πωλητή χωρίς να χάνετε πολύτιμο χρόνο, τρέχοντας από ‘δω κι από ‘κει άδικα.

Χαμένος χρόνος λογίζεται το να μιλήσεις με κάποιον στο τηλέφωνο, να κανονίσεις τη συνάντηση, να πας, να ελέγξεις τη μοτοσυκλέτα, να την κάνεις βόλτα και τελικά να φτάσεις στη συζήτηση, όπου πιθανά να αντιμετωπίσεις μια παράλογη ή αμετακίνητη στάση από την πλευρά του πωλητή στο θέμα της μείωσης της τιμής. Και τελικά να πάει στράφι όλο το τρέξιμο. Άρα το πρώτο τηλεφώνημα έχει μεγάλη σημασία.

Προετοιμάζομαι και καταγράφω

Όταν φτάσει η ώρα του τηλεφωνήματος θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι. Δεν μιλάμε για ψυχολογική προετοιμασία και για το ποιος θα επικρατήσει στη συζήτηση, αλλά ούτε και για το ύφος που πρέπει να έχει κανείς στο τηλέφωνο (δηλαδή να μην δείχνει πως καίγεται να αγοράσει το σκούτερ που πουλάει ο άλλος και πως είναι η σούπερ-ευκαιρία που δεν θέλει με τίποτε να χάσει).

Αν βέβαια, θα θέλατε να πούμε μια κουβέντα σχετικά με το ύφος… τότε να την πούμε: γενικά μιλάμε αργά, καθαρά, γνωρίζοντας πως εμείς έχουμε το πάνω χέρι, αφού προσφέρουμε χρήματα. Αρκεί, βέβαια, να μην το παρακάνουμε, πράγμα που σημαίνει πως όλα τα παραπάνω πρέπει να εκφράζονται με ευγένεια και όχι με διάθεση επιβολής, ειρωνείας και εξυπνακίστικο στυλ του τύπου “εγώ τα ξέρω όλα”.

Καλό είναι να αποφεύγονται οι προσβλητικές ατάκες του στυλ “Σαν πολλά δεν είναι ρε μεγάλε;” και τα “Τόσα ζητάς γιατί τόσα σου  λείπουνε;”, επειδή η μοτοσυκλέτα που πωλείται τελικά μπορεί πράγματι να είναι πολύ καλή και προσεγμένη και να μας συμφέρει να την αγοράσουμε, αλλά να χαλάσει η διαπραγμάτευση λόγω μιας τέτοιας δικής μας αγενούς αντιμετώπισης από το τηλέφωνο, για την οποία θα μετανιώσουμε πικρά αργότερα.

Οργάνωση με λίστα

Προσπαθήστε κατ’ αρχήν να επικοινωνήσετε με τον άνθρωπο που πουλάει το σκούτερ, κι όχι με κάποιον που τον εκπροσωπεί. Όταν μιλήσετε στο τηλέφωνο με τον ιδιοκτήτη/πωλητή , αποσπάστε συγκεκριμένες και όχι γενικές πληροφορίες. Μην αναλωθείτε σε ερωτήσεις του τύπου : “Είναι κόκκινη όπως φαίνεται στη φωτογραφία…” ή “τα χιλιόμετρα που αναφέρετε στην αγγελία είναι πραγματικά” κ.α. που δεν θα σας διαφωτίσουν ιδιαίτερα.

Προετοιμασία πριν από το τηλεφώνημα δεν σημαίνει απλά να διαβάσεις ξανά και ξανά την αγγελία μέχρι να τη μάθεις απέξω.

Ούτε χρειάζεται να κοιτάζεις επί ώρες τις φωτογραφίες μέχρι να κοκκινίσουν τα μάτια σου – απλώς γράφεις σε ένα χαρτί ή στο PC σου όλες τις σημαντικές, παράπλευρες πληροφορίες που θέλεις να μάθεις. Κατάσταση, Ζημιές, Εμπλοκή σε ατύχημα, Σέρβις, Κατάσταση, Έξτρα εξαρτήματα, Τελική τιμή.

Κατάσταση: Ρωτήστε για την εξωτερική κατάσταση, γρατσουνιές, μικρο-χτυπήματα και αν η φύλαξή της γινόταν σε εξωτερικό χώρο ή σε γκαράζ, πυλωτή, κ.λπ. Επίσης ζητήστε να μάθετε για την κατάσταση των ελαστικών, αλυσιδογράναζων και των δισκόφρενων.
Ζημιές: Χτυπημένη έστω και λίγο, πεσμένη ή τρακαρισμένη μοτοσυκλέτα αποκλείεται αυτομάτως. Ρωτήστε καλού-κακού αν έχει εμπλακεί σε ατύχημα. Αν απαντήσει θετικά ο πωλητής, ευχαριστήστε και χαιρετήστε τον, ακόμα κι αν σας την προσφέρει στη μισή τιμή.
Σέρβις: Ενημερωθείτε για το συνεργείο που γινόταν η συντήρηση και αν υπάρχει καταγραφή. Επίσης ρωτήστε αν υπάρχει βιβλιαράκι σέρβις με σφραγίδες από το εξουσιοδοτημένο, κατά προτίμηση, συνεργείο. Ρωτήστε αν είχε παρουσιαστεί κάποιο μηχανικό πρόβλημα και αν η μοτοσυκλέτα έχει δεχθεί οποιουδήποτε είδους επισκευή ή μετατροπή.
Τελική τιμή: Την τελική τιμή τη ρωτάτε τελευταία. Ρωτάτε ξανά για πολλούς λόγους, όπως επειδή μπορεί ο πωλητής να μην έχει δεχτεί τηλεφώνημα για πολύ καιρό και με αυτή την ερώτηση να είναι έτοιμος να την κατεβάσει.

Από δω και πέρα είναι που αρχίζετε την τηλεφωνική διαπραγμάτευση και ρωτάτε αν η τιμή είναι συζητήσιμη και τι περιθώρια μείωσης υπάρχουν.

Μόλις ολοκληρώσετε τη συμπλήρωση της λίστας, δώστε στον πωλητή το όνομά σας και πείτε συγκεκριμένα πότε θα ξανατηλεφωνήσετε.

Η παραπάνω λίστα οργάνωσης για κάθε αγγελία που ενδιαφέρεστε θα σας φανεί πολύτιμη, αφού με μία ματιά θα ξέρετε ακριβώς τις πληροφορίες της κάθε μοτοσυκλέτας, κι όλα αυτά πριν καν τη δείτε ζωντανά.

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!