MotorBike.gr

FANTIC MOTOR: To παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μιας Ιταλιάνας

27/09/2021

Ιταλιάνικο πάθος αλά Fantic

Η Fantic Motor είναι μια ιταλική εταιρία που γεννήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1960, κέρδισε παγκόσμιους τίτλους και τώρα έχει επιτρέψει δυναμικά, με μια σειρά νέων μοντέλων και βλέψεις για μια εντελώς διαφορετική τοποθέτηση από αυτήν που ακολουθούν οι περισσότεροι κατασκευαστές.

Η Fantic ιδρύθηκε το 1968 από τον Mario Agrati και τον Henry Keppel, με έδρα το Barzago της Ιταλίας, μια πόλη κοντά στο Μιλάνο.

Τόσο ο Agrati όσο και ο Keppel, συνδέονταν με την Garelli. Ο μεν πρώτος, ο Mario, αποτελούσε μέλος της οικογένειας των Agrati που είχαν την ιδιοκτησία της ιστορικής Garelli (AgratiGarelli), ενώ ο Henry Keppel εργαζόταν στην Garelli, ως υπεύθυνος εξαγωγών.

Οι δύο τους, ένωσαν τις δυνάμεις τους, με σκοπό να δημιουργήσουν μια σειρά από mini bikes, μοτοσυκλέτες εντούρο και gokart, τα οποία στόχευαν κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ, η οποία την εποχή εκείνη είχε πολύ μεγάλη δυναμική.

 

Το 1969, παρουσιάζουν την πρώτη τους μοτοσυκλέτα, ένα scrambler μοντέλο με δίχρονο κινητήρα 50cc της Minarelli και αρκετά νεανική εμφάνιση, που στόχευσε φυσικά στους Αμερικανούς –και όχι μόνο- πιτσιρικάδες.

Στην αναζήτησή τους για ένα εξωτικό και πιασάρικο όνομα, ο Keppel πρότεινε το «Caballero», το οποίο προερχόταν από τα ολλανδικά τσιγάρα Caballero που κάπνιζε.

 

Για την προώθηση του μοντέλου στρατολογούνται μεγάλα ονόματα της εποχής, όπως ο Mike Hailwood και ο Jarno Saarinen και η Fantic ξεκινά την παραγωγή, το 1969. Στις αρχικές εκτιμήσεις τους, ο Agrati και ο Keppel υπολόγισαν ότι μια παραγωγή 500 μονάδων θα ήταν αρκετή για να καλύψει τη ζήτηση.

Έπεσαν, με έναν πολύ ευχάριστο τρόπο, εντελώς έξω, με τη ζήτηση να ξεπερνά τις πιο τρελές προσδοκίες τους και τελικά πούλησαν 10.000 Caballero, σαν ζεστό ψωμί!

Αυτή η επιτυχία τούς ωθεί να επεκτείνουν άμεσα τη γκάμα τους. Αρχικά, παρουσιάζουν ένα διαμετρικά αντίθετο μοντέλο από το Caballero, το Fantic Chopper, με τον ίδιο δίχρονο κινητήρα της Minarelli στα 50cc. Ο σκοπός τους ήταν να πιάσουν και το νεανικό κοινό που είχε γοητευτεί από την θρυλική ταινία (και μεγάλη εισπρακτική επιτυχία) Easy Rider.

Λίγο μετά, συνάπτουν συνεργασία με την Morini Franco Motori, η οποία κατασκευάζει για λογαριασμό της Fantic δίχρονους κινητήρες 100cc με τους οποίους εξοπλίζουν νέες εκδόσεις του Caballero και του Chopper, ενώ παρουσιάζουν και ένα τρίτο μοντέλο, σε street δεδομένα, με το όνομα Strada και δίχρονο κινητήρα 125cc από την Morini.

Έχουμε φτάσει πλέον στο 1974 και η Fantic τα πάει εξαιρετικά σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Τη χρονιά αυτή παρουσιάζεται το Caballero 125, σηματοδοτώντας την επιστροφή της εταιρίας στη συνεργασία της με την Minarelli.

Έναν χρόνο αργότερα, λαμβάνει χώρα ένα γεγονός που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην ιστορία της εταιρίας.

H Fantic αποφασίζει να μπει στους αγώνες και το 1975 ιδρύεται το αντίστοιχο τμήμα, Fantic Racing, με την εταιρία να διαχωρίζει τη γκάμα των μοντέλων της.

Οι σειρές Super και Casa ήταν αυτές που προορίζονταν για πολιτική χρήση και η σειρά Competizione, για αγωνιστική χρήση.

Η Fantic συμμετέχει στις κατηγορίες 50 και 125cc του ιταλικού πρωταθλήματος, αρχίζοντας να αποκτά εμπειρία, ενώ ξεκινά να σχεδιάζει και να κατασκευάζει και δικούς της αγωνιστικούς κινητήρες, αλλά χωρίς να κόψει τους δεσμούς της με την Minarelli,  η οποία συνεχίζει να αποτελεί τον προμηθευτή για τα μοτέρ των πολιτικών μοντέλων.

Το 1977 αποτελεί μια δεύτερη χρονιά-ορόσημο για την Fantic, αφού αποφασίζεται να κατασκευαστεί ένα πρωτότυπο trial μοντέλο, το οποίο στο τέλος του έτους μπαίνει στην παραγωγή.

Η επίσημη αγωνιστική εμπλοκή της εταιρίας στο Τrial ξεκινά το 1980, και η δεκαετία αυτή είναι η πιο λαμπρή στη σύντομη ιστορία της Fantic.

Tο 1981 σημειώνεται η πρώτη μεγάλη αγωνιστική επιτυχία, με την Fantic να κερδίζει το Six Days Enduro της χρονιάς, ενώ κατακτά επίσης τους τίτλους τόσο στο ευρωπαϊκό, όσο και στο ιταλικό πρωτάθλημα enduro, με αναβάτες τους θρυλικούς Gualtiero Brissoni και Angelo Signorelli.

Ωστόσο η εταιρία εστιάζει στο Trial βάζοντας ως στόχο την κατάκτηση Παγκόσμιου Πρωταθλήματος σε αυτό το αγώνισμα.

«Κλέβει» τους πρωτοκλασάτους αναβάτες Gilles Burgat και Thierry Michaud από την SWM και με νέα αγωνιστικά μοντέλα προσπαθεί να επιβληθεί στον χώρο του αγωνίσματος αυτού.

Οι πρώτες επιτυχίες αρχίζουν να έρχονται, με βάθρα στην τελική κατάταξη και τίτλους στην κατηγορία των 50cc, κάτι που συνεχίζεται μέχρι και το 1984, με μια συνολικά πολύ καλή εικόνα.

Είναι το 1985 όμως που η Fantic κερδίζει τον πρώτο της τίτλο στο παγκόσμιο Trial, με αναβάτη τον Γάλλο Thierry Michaud, κάτι που επαναλαμβάνεται επίσης το 1986 και το 1988, με τους δύο τελευταίους τίτλους να έρχονται μετά από επικές μάχες του Michaud με έναν θρύλο του αγωνίσματος, τον Jordi Tarres.

Αδιαμφισβήτητα, η δεκαετία του 1980 ανήκε στην Fantic, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Trial, αναδεικνυόμενη ως η Νο1 κατασκευάστρια της εποχής.

Δυστυχώς όμως, παρά τις επιτυχίες αυτές και την αναγνώριση του ονόματος της Fantic σε παγκόσμιο επίπεδο, η εταιρία αρχίζει να αποκτά οικονομικά προβλήματα και μετά από μια σπειροειδή φθίνουσα πορεία, με αλλαγές ιδιοκτησιακού καθεστώτος και πτωχεύσεις, το 1995 μπαίνει «λουκέτο», με κάθε δραστηριότητα να σταματά.

To 2003 , έχουμε επανεκκίνηση της εταιρίας, υπό την ιδιοκτησία του μεγαλοβιομήχανου Frederick Fregnan, με την Fantic να επιστρέφει απόλυτα προσηλωμένη στους αγώνες και ειδικά στο enduro.

Το 2014 η Fantic αγοράστηκε από τον όμιλο VeVeNetwork και στη θέση της διοίκησης ορίστηκε ο Mario Roman, που είχε στο παρελθόν διατελέσει τεχνικός διευθυντής για την Moto Guzzi και την Laverda.

H γκάμα της πλέον περιλαμβάνει Enduro, MX και Μotard μοντέλα ενώ έχει επεκτείνει τις δραστηριότητές της και στον τομέα των ηλεκτροκίνητων υποβοηθούμενων ποδηλάτων και των e-πατινιών.

Η πιο θριαμβευτική επιστροφή όμως ήταν αυτή των Caballero μοντέλων, με τετράχρονους πλέον κινητήρες 125 και 500cc, σε μια γκάμα που αποτελείται από 11 συνολικά εκδόσεις.

Η Fantic αντιπροσωπεύεται και στην Ελλάδα με τις τιμές των μοντέλων να κυμαίνονται ανάμεσα σε 5.500 και 8.000 ευρώ περίπου.

Τα Caballero σημειώνουν μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Ιταλία, ενώ η Fantic κατάφερε να αποκτήσει την κατασκευάστρια κινητήρων, την ιταλική Minarelli και το εργοστάσιό της, εξαγοράζοντας το μερίδιο της από την Yamaha.

Στα πλάνα της Fantic είναι πλέον η επέκταση της γκάμας και η κατασκευή δικών της κινητήρων για τα Caballero και όχι μόνο (οι κινητήρες που χρησιμοποιεί μέχρι τώρα προέρχονταν από την Zongshen) σε μια προσπάθεια για την κατασκευή 100% ευρωπαϊκών μοντέλων!

Το αντίθετο δηλαδή από αυτό που κάνουν οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές κατασκευάστριες!

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!