MotorBike.gr

KTM: Πειραματίζεται σε μια πρωτοποριακή ανάρτηση ελάσματος

20/02/2023

Η αυστριακή εταιρία εξελίσσει ανάρτηση με μονό έλασμα, αντί για ελατήριο

Αναρτήσεις ελασμάτων χρησιμοποιούν τα φορτηγά, τα παλιά οχήματα, αλλά και τα τρένα. Επίσης αναρτήσεις ελασμάτων είχαν και ορισμένες μοτοσυκλέτες τις πρώτες δεκαετίες του περασμένου αιώνα. Τώρα η ΚΤΜ πειραματίζεται σε μια εξελιγμένη ανάρτηση μονού ελάσματος.

Υπήρχαν πολύ παλιά μοτοσυκλέτες που χρησιμοποιούσαν ανάρτηση με χαλύβδινα φύλλα στις αναρτήσεις τους, όπως για παράδειγμα η τετρακύλινδρη σε σειρά (στον διαμήκη άξονα) Indian Four 438 του 1938.

H ανάρτηση της Indian Four ήταν όμως πολλαπλών ελασμάτων/φύλλων, ενώ η χρήση ενός μόνο ελάσματος χάλυβα σαν στοιχείο απόσβεσης χρησιμοποιήθηκε πειραματικά στις αρχές της δεκαετίας του ’90 πάνω σε μια μοτοσυκλέτα μοτοκρός!

 

 

Συγκεκριμένα είχε δοκιμαστεί σε ένα δίχρονο Yamaha YZM 250 του 1993, στο οποίο τοποθετήθηκε ένα μεταλλικό έλασμα που αντικατέστησε το ελατήριο στην πίσω ανάρτηση.

Σήμερα, τα ελάσματα χρησιμοποιούνται επίσης στον κόσμο των κινητήρων, ακόμη και στα σύγχρονα αυτοκίνητα, μόνο που σε αυτή την περίπτωση είναι κατασκευασμένα από ένα μόνο φύλλο, που αποτελείται από πολλά μεταλλικά φύλλα διαφορετικής σκληρότητας.

Τα σχέδια διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας δείχνουν ότι η KTM ερευνά εξελίσσει ένα σύστημα πίσω ανάρτησης χρησιμοποιώντας ένα έλασμα αντί για το κλασικό σπειροειδές ελατήριο.

 

 

Αυτό το σύστημα έχει μερικά πλεονεκτήματα σε σχέση με το κλασικό ελατήριο: αφενός, λιγότερο βάρος και, αφετέρου, λιγότερο όγκο, καταλαμβάνοντας λίγο χώρο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλα εξαρτήματα, όπως η εξάτμιση ή το φιλτροκούτι.

Τα σχέδια δείχνουν ένα ελαφρώς καμπυλωτό φύλλο, τοποθετημένο σχεδόν κατακόρυφα και το οποίο στηρίζεται στην κορυφή του στο πλαίσιο και σε έναν σύνδεσμο με το ψαλίδι, στο κάτω μέρος του.

Στο επάνω μέρος είναι στερεωμένο σε ένα τηλεσκοπικό σύστημα του οποίου το μήκος ρυθμίζεται μέσω μιας στρόφιγγας. Έτσι η σκληρότητα του μπορεί να ποικίλει.

Όταν σηκώνεται το ψαλίδι, κάτω από πίεση, το ελαστικό έλασμα θα λυγίζει, δημιουργώντας αντίσταση, με τον ίδιο τρόπο που την ασκεί ένα ελατήριο. Οι σύνδεσμοι στο κάτω μέρος της ανάρτησης επηρεάζουν την προοδευτικότητα του συστήματος.

Προφανώς, ένα υδραυλικό σύστημα απόσβεσης είναι απαραίτητο για να σταματήσει τις κινήσεις συμπίεσης και επέκτασης (ταλαντώσεις) του ελάσματος, αλλά σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε να είναι μικρότερο απ’ ό,τι σε ένα κλασικό αμορτισέρ και να βρίσκεται στη μία πλευρά του ψαλιδιού, για παράδειγμα.

Το υλικό κατασκευής του ελάσματος δεν πρέπει απαραίτητα να είναι από μέταλλο, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν εξελιγμένα πλαστικά και ανθρακονήματα.

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!