MotorBike.gr

HONDA CBR1000RR-R 2022: Με βαλβίδες μεταβλητού χρονισμού!

05/11/2021

Έρχεται μια επαναστατική Fireblade!

Πατέντες που κατατέθηκαν πρόσφατα από τη Honda δείχνουν την Honda Fireblade του 2022 με ένα νέο πολύπλοκο σύστημα βαλβίδων μεταβλητού χρονισμού. Η εταιρία απ’ την Ιαπωνία προετοιμάζει εδώ και καιρό την αντικαταστάτρια της CBR1000RR, με τη νέα Honda Fireblade VTEC να αποτελεί είδηση-βόμβα!

Οι εξωφρενικές επιδόσεις των μεγάλων Supersport, αλλά και οι περιβαλλοντικοί περιορισμοί-κανονισμοί δεν συμβαδίζουν, επομένως οι μηχανικοί έχουν πολύ δύσκολη δουλειά μπροστά τους, αφού καλούνται να δημιουργήσουν μια νέα υπερ-μοτοσυκλέτα που να συνδυάζει αυτά τα δύο.

Οι κατασκευαστές επιθυμούν περισσότερη δύναμη και οι νομοθέτες λιγότερους ρύπους, με τις μελλοντικές προδιαγραφές Euro 6 στις μοτοσυκλέτες να είναι πολύ πιο περιοριστικές από τις σημερινές Euro 5.

Οι εποχές αλλάζουν και οι προτεραιότητες μετατοπίζονται: πολλοί κατασκευαστές ήδη προετοιμάζουν το έδαφος για να επιτύχουν τον παραπάνω στόχο και να καταφέρουν να μειώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις ρυπογόνες εκπομπές των κινητήρων τους, ενώ παράλληλα θέλουν να αποκτήσουν ακόμη περισσότερη ισχύ.

Στην περίπτωση του θρυλούμενου Honda Fireblade του 2022, στο οποίο έχουμε αναφερθεί ξανά πριν από δύο χρόνια, χάρη στη δημοσίευση κάποιων νέων διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας ξέρουμε ότι η εταιρία του Τόκιο εργάζεται στο να δημιουργήσει ένα νέο superbike πολύ πιο ισχυρό από πριν που δεν θα “μολύνει” ιδιαίτερα με ρυπογόνα καυσαέρια.

Ένα από τα «κόλπα» για να πετύχει μείωση των εκπομπών και διατήρηση ή αύξηση της απόδοσης είναι να πειραματίζεται με τους χρόνους ανοίγματος των βαλβίδων, με τον αριθμό των ανοιχτών βαλβίδων και ακόμη και να αλλάζει τον βαθμό ανοίγματός τους, ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα.

Το 2022 Honda Fireblade θα εξοπλιστεί με βαλβίδες σε ζεύγη, που θα έχουν μεταβλητή βύθιση και ανύψωση (άνοιγμα-κλείσιμο).

Υπάρχουν ήδη τετρακύλινδρα superbike στην αγορά με συστήματα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, όπως το SR-VVT του Suzuki GSX-R1000RR ή το ShiftCam της BMW S 1000 RR, αν και πρόκειται για διαφορετικού τύπου και λειτουργίας.

Πριν όμως εξετάσουμε το σύστημα του Honda Fireblade του 2022, να εξηγήσουμε τον μεταβλητό χρονισμό και το σύστημα ανύψωσης βαλβίδων που χρησιμοποιεί η BMW.

Στην BMW S 1000 RR -τετρακύλινδρος κινητήρας σε σειρά – εφαρμόζεται το γνωστό σύστημα Shift Cam, με το οποίο μεταβάλλεται ο χρόνος ανοίγματος και η ανύψωση των βαλβίδων εισαγωγής, αλλά όχι των βαλβίδων εξαγωγής.

Το σύστημα χρησιμοποιεί έναν εκκεντροφόρο άξονα για τις βαλβίδες εισαγωγής κάθε ζεύγους κυλίνδρων, στον οποίο εφαρμόζονται δύο έκκεντρα διαφορετικού ύψους για κάθε βαλβίδα εισαγωγής.

Ανάλογα με τον ρυθμό περιστροφής, ο εκκεντροφόρος αλλάζει το έκκεντρο που επιδρά στη βαλβίδα, χάρη σε έναν πείρο που αναδύεται και εισάγεται μέσω ενός οδηγού πάνω στον ίδιο τον εκκεντροφόρο ηλεκτρομαγνητικά.

Στο Honda Fireblade 2022 το σύστημα είναι αρκετά διαφορετικό και πολύ πιο περίπλοκο, αν και επιδιώκει τον ίδιο στόχο.

Στο μελλοντικό ιαπωνικό superbike, χρησιμοποιείται ένα σύστημα που ελέγχει τόσο τους χρόνους ανοίγματος, όσο και το κλείσιμο των βαλβίδων, αλλά όχι μόνο στις βαλβίδες εισαγωγής αλλά και στις βαλβίδες εξαγωγής.

Σε ορισμένες στροφές, ο άξονας αλλάζει το έκκεντρο που δρα στη βαλβίδα, κι εδώ χάρη σε έναν πείρο που εισάγεται στον οδηγό του εκκεντροφόρου άξονα, αναγκάζοντας το δεύτερο έκκεντρο να δράσει.

Αυτός ο πείρος, σε αντίθεση με το σύστημα της BMW, ενεργοποιείται με υδραυλική πίεση και μια ηλεκτρονικά ελεγχόμενη βαλβίδα.

Το σύστημα της Honda όμως δεν τελειώνει εδώ, γιατί για τον αποτελεσματικό έλεγχο κάθε ζεύγους βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής κάθε κυλίνδρου, σε κάθε κύλινδρο υπάρχουν δύο εκκεντροφόροι με διπλό έκκεντρο ο καθένας, ένας  για την εισαγωγή και ένας για την εξαγωγή.

Οπότε αυτός ο κινητήρας είναι σαν να μην έχει στην πραγματικότητα δύο εκκεντροφόρους, αλλά σαν να έχει οκτώ!

Επιπλέον, σύμφωνα με το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, φαίνεται ότι η κίνηση των εκκεντροφόρων γίνεται με συστοιχία γραναζιών αντί για αλυσίδα.

Έτσι τα ηλεκτρονικά συστήματα μπορούν να διαφοροποιήσουν ανεξάρτητα την ανύψωση και το χρόνο ανοίγματος κάθε ζεύγους βαλβίδων του κάθε κυλίνδρου – του ζεύγους εισαγωγής και του ζεύγους εξαγωγής – κατά το δοκούν, με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό για την απόδοση.

Χωρίς καμία αμφιβολία, το Honda Fireblade 2022 που ετοιμάζεται για το μέλλον, με το παραπάνω σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων μπορεί να είναι μια πραγματική επανάσταση στον τομέα της απόδοσης!

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!