MotorBike.gr

YAMAHA: Δημιουργώντας ένα ηλεκτρικό Μotocross

15/04/2021

Ολλανδικός συνασπισμός με αρωγή Yamaha για τη δημιουργία ένός eMX

Αν το σκεφτεί κανείς, το ιδανικότερο πεδίο για την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στους δύο τροχούς, τουλάχιστον με βάση τα τρέχοντα δεδομένα σε χωρητικότητα μπαταριών και αυτονομία, είναι οι MX μοτοσυκλέτες. Το καλοσκέφτηκαν λοιπόν κάποιοι στην Ολλανδία και με τη βοήθεια της Yamaha Εurope μετέτρεψαν ένα YZ 250 F σε… eYZ 250 F.

Γιατί τα MX ταιριάζουν στον «ηλεκτρισμό»; Γιατί οι προπονήσεις και οι αγώνες του συγκεκριμένου είδους μηχανοκίνητου (ή ηλεκτροκίνητου) αθλητισμού, γίνονται σε πίστες και η διάρκεια τους δεν είναι μεγάλη. Για την ακρίβεια όχι τόσο μεγάλη τουλάχιστον ώστε να απαιτούνται πολύ μεγάλης χωρητικότητας, βαριές και ογκώδεις μπαταρίες.

Ακριβώς δίπλα στις πίστες, στα πιτς, μπορούν να υπάρχουν γεννήτριες που να φορτίζουν 2-3 μοτοσυκλέτες αν πρόκειται για εργοστασιακή συμμετοχή, αν και η φόρτισή τους μέσω γεννήτριας βενζίνης… δεν είναι και πολύ οικολογική πρακτική είναι η αλήθεια. Ας πούμε καλύτερα, ότι θα υπάρχουν στη διάθεσή τους μεγάλα power bank συστήματα.

Στην περίπτωση των ερασιτεχνών, μια με δυο ανταλλάξιμες μπαταρίες μπορεί να βρίσκονται σε ένα αυτοκίνητο, ενώ ακόμα και αν αυτό δεν είναι δυνατό, θα υπάρχει πάντα διαθέσιμο το τρέιλερ για να γυρίσει κάποιος σπίτι του όταν ξεζουμίσει και τα τελευταία διαθέσιμα ηλεκτρόνια της μπαταρίας του, χωρίς να αγχώνεται. Φανταστείτε να έχετε ηλεκτροκίνητο enduro και να μείνετε από ενέργεια στη μέση ενός μονοπατιού, επάνω σε μια πλαγιά που δεν την ξέρουν ούτε οι ντόπιοι. Ε, δεν είναι το ίδιο.

Από την άλλη, τα χαρακτηριστικά απόδοσης ενός ηλεκτροκινητήρα, με τα μεγάλα αποθέματα ροπής διαθέσιμα από πολύ χαμηλά και την άμεση απόκριση, ταιριάζουν στην δυναμική του Motocross που απαιτεί επαναλαμβανόμενες «εκρήξεις» ισχύος.

Το σενάριο eMX δεν είναι εκτός τόπου και χρόνου, λοιπόν – για την ακρίβεια είναι ίσως το πεδίο στο οποίο η ηλεκτροκίνηση μπορεί να έχει την πιο άμεση και αποδοτική εφαρμογή, σε σχέση με οτιδήποτε άλλο στους δύο τροχούς.

Κάπως έτσι σκέφτηκαν ορισμένοι άνθρωποι στην Ολλανδία και δημιούργησαν έναν μικρό όμιλο έρευνας και εξέλιξης, αποκλειστικός στόχος του όποιου ήταν η δημιουργία ενός ηλεκτροκίνητου MX μοντέλου. Οι εταιρίες που συμμετέχουν σε αυτό τον συνασπισμό είναι η Dohms, που ειδικεύεται στις μηχανολογικές και ηλεκτρολογικές / ηλεκτρονικές εφαρμογές και η ELEO, με αντικείμενο την εξέλιξη και την κατασκευή μπαταριών.

Η προσπάθεια υποστηρίζεται έμπρακτα από την Yamaha Europe, καθώς και από την Ολλανδική Μοτοσυκλετιστική Συνομοσπονδία KNMV.

Η αποκρυστάλλωση της αρχικής ιδέας σε κάτι πιο συγκεκριμένο, ήταν η δημιουργία ενός ηλεκτροκίνητου Μοτοκρός μοντέλου, ικανού να ανταγωνιστεί σε όλα τα επίπεδα τα σημερινά καθαρόαιμα των 250 κ.εκ.

Η Υamaha Europe προσέφερε ένα YZ 250 F, από το οποίο «ξηλώθηκε» ο θερμικός κινητήρας και οτιδήποτε άλλο σχετιζόταν με αυτόν. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ τοποθετήθηκε λίγο πιο μπροστά από την έδραση του ψαλιδιού στο πλαίσιο και ο άξονάς τους συνδέθηκε απευθείας μέσω αλυσίδας με το πίσω γρανάζι.

Κιβώτιο ταχυτήτων δεν φαίνεται να υπάρχει και συγχωρέστε μας την υπόθεση, αλλά οι πληροφορίες μέχρι στιγμής δεν είναι πολλές. Αυτό που φαίνεται πως έχει εφαρμοστεί πάντως είναι ένα σύστημα ψύξης, τόσο για το μοτέρ, όσο και για τις μπαταρίες, όπως μαρτυρούν οι γρίλιες πίσω από τα πλαϊνά πλαστικά στον χώρο του πρώην ρεζερβουάρ.

 

Μιλώντας για «πρώην» ρεζερβουάρ, όλος ο χώρος που έχει απελευθερωθεί από τα επί μέρους τμήματα που απαιτούνταν για τη λειτουργία του μονοκύλινδρου κινητήρα εσωτερικής καύσης, θα καταληφθεί από την μπαταρία, αλλά οι προκλήσεις επί του θέματος είναι δύο.

Από τη μία να σχεδιαστεί μια μπαταρία που να προσαρμόζεται στο πλαίσιο του YZ 250 F, μιας και γενικότερα ο στόχος είναι να μην γίνουν αλλαγές στα βασικά δομικά τμήματα της μοτοσυκλέτας, κι από την άλλη, να υπάρχει δυνατότητα απόσπασης αυτής, ώστε να καταστεί δυνατή η λογική των ανταλλάξιμων μπαταριών.

Ο κινητήρας, η απόδοση του οποίου δεν έχει ακόμα αποκαλυφθεί, θα μπορεί να ρυθμίζεται σε διαφορετικά επίπεδα ισχύος, προσομοιώνοντας αυτά μιας συμβατικής MX μοτοσυκλέτας 85, 125 και 250 cc. Αυτό θα προσφέρει τη δυνατότητα σε αναβάτες διαφορετικού επιπέδου εμπειρίας (και διαφορετικών αγωνιστικών κατηγοριών) να προπονηθούν ή και να συμμετάσχουν με την μοτοσυκλέτα σε αγώνες.

Η μοτοσυκλέτα, βάσει του χρονοδιαγράμματος/πλάνου που είχε εκπονηθεί, θα έπρεπε ήδη να βρίσκεται σε στάδιο δοκιμών, ωστόσο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η εξέλιξή της έχει καθυστερήσει και το στάδιο αυτό έχει μετατεθεί για μετά το καλοκαίρι του 2021.

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!