MotorBike.gr

KTM 390 DUKE, Super Test: Ανεβάζοντας τον πήχη

19/01/2018 Μιχάλης Λαζαρίδης Βασίλης Αντζουλάτος

Η χαρά των παιδιών

*Κυβισμός: 373 cc * Ιπποδύναμη: 44 ίπποι, στις 9.000 rpm * Τελική: 173 km/h *Βάρος: 149 kg * Τιμή: 5.690 ευρώ

Εκεί που μια μοτοσυκλέτα μεσαίου κυβισμού φέρνει χρώμα, ένταση και χαρά στην κατηγορία, μαζί με ποιότητες που συναντάμε σε μεγαλύτερες, κατά πολύ ακριβότερες, μοτοσυκλέτες. Πως αλλιώς να μην είναι το KTM 390 Duke η χαρά των παιδιών που διψούν για παιχνίδι σε δυο τροχούς;

Παραβλέψτε το γεγονός ότι η μοτοσυκλέτα κατασκευάζεται στην Ινδία. Μη σταθείτε στο γεγονός ότι δεν είναι “καθαρόαιμη ευρωπαϊκή”, γιατί το 390 κουβαλάει ατόφιες τις αξίες της κατασκευής, του πάθους και της ψυχής μιας ευρωπαϊκής κατασκευής.

Το KTM 390 Duke έχει δεχθεί έντονη βελτίωση και εξέλιξη σε σχέση με το – επίσης το εντυπωσιακό τότε που εμφανίστηκε – προηγούμενο μοντέλο.

Mε τη δυναμική επαναφορά του το νέο ΚΤΜ 390 Duke φρεσκάρεται και δεν αφήνει παρά λίγα πράγματα ίδια με τον προκάτοχό του. Από το νέο πιρούνι, πλαίσιο, την εμφάνιση και τα πλαστικά του μέρη, τον προβολέα, το όργανο, την εξάτμιση και το γκάζι ride-by-wire, εκτός των άλλων. Και η λίστα των αλλαγών είναι μεγάλη…

ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ

Κλέβοντας στεγνά – εντάξει μωρέ, μια οικογένεια είμαστε… – τις δουλεμένες και καλαίσθητες γραμμές του “μεγάλου δούκα” KTM 1290 Super Duke R του 2017, το 390 έχει γίνει πλέον εξαιρετικά επιθετικό, με αιχμηρό το μπροστινό του κομμάτι και εφοδιασμένο με έναν πολύ όμορφο διπλό προβολέα.

Ομολογούμε ότι όταν το είδαμε για πρώτη φορά σε φωτογραφίες, αλλά κυρίως ζωντανό… κολλήσαμε. Όλα διά χειρός του γνωστού αυστριακού σχεδιαστικού οίκου Kiska.

Διαιρούμενος προβολέας και όψη εντόμου

Mε μπόλικο, έντονο πορτοκαλί χρώμα και νέα γραφικά και μεγάλα γράμματα που αναφέρουν τον κυβισμό στην ουρά. Γενικά ο όγκος του 390 έχει μεγαλώσει, κάνοντας τη – μικρή γενικά – μοτοσυκλέτα να δείχνει ότι έχει μεγαλύτερο εκτόπισμα αισθητικά. Τώρα έχει και μεγαλύτερης χωρητικότητας ντεπόζιτο, μυτερή ανασηκωμένη ουρά, πιο μακριά μάσκα.

Ο “διχασμένος” προβολέας τύπου LED DRL έχει ισχυροποιήσει κι έχει δώσει χαρακτήρα στο μπροστινό μέρος και μέσω της επιθετικότητας αυτής και των νέων γραφικών το ΚΤΜ 390 Duke του 2017 αποπνέει αέρα μεγαλύτερης και ποιοτικότερης μοτοσυκλέτας.

Είναι όμως καλή η ποιότητα κατασκευής; Πολύ καλή και προσεγμένη μέχρι λεπτομέρειας (κανένα παράπονο εδώ), ενώ πολύ καλό είναι και το φινίρισμα, με το σύνολο της κατασκευής να μεταφέρει έναν αέρα αγώνων και – δεν ξέρουμε πως και γιατί – “κάτι” που έχει να κάνει με το χώμα.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Ο μονοκύλινδρος κινητήρας του νέου Duke 390 είναι ίδιος με τον παλιό και έχει κυβισμό 373,2 cc. Με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, 4 βαλβίδες και ηλεκτρονικό ψεκασμός Bosch με σώμα διαμέτρου 46mm.

Η ιπποδύναμη φτάνει τους 44 ίππους (32 kW, άρα οδηγιέται και με δίπλωμα Α2) στις 9.000 rpm. Το προηγούμενο 390 έβγαζε την ίδια ιπποδύναμη σε 500 στροφές παραπάνω.

Ο μονοκύλινδρος κινητήρας αποδίδει 44 ίππους

Η ροπή είναι πλέον 3,77 kgm, στις 7.000rpm, ενώ πριν ήταν 3,6Kgm / 7.250rpm, αποκαλύπτοντας ότι οι μηχανικοί της ΚΤΜ δούλεψαν πάνω στην απόδοση του κινητήρα στις χαμηλές-μεσαίες κατεβάζοντας τους ρυθμούς περιστροφής. Το 6τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων έχει μείνει ίδιο, ενώ ο συμπλέκτης είναι μερικής ολίσθησης. Νέα είναι η εξάτμιση και το τελικό της που βγαίνει δεξιά-πίσω.

ΠΛΑΙΣΙΟ, ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ, ΦΡΕΝΑ

Το ολοκαίνουργιο πλαίσιο και το (όμορφο, λευκό) αφαιρούμενο υποπλαίσιο παραμένουν τύπου χωροδικτυώματος, είναι φτιαγμένο από σωλήνες στρογγυλής και οβάλ διατομής, ένα μικρό έργο τέχνης, καλοφτιαγμένο, άκαμπτο, περιμετρικό τύπου διαμάντι, το οποίο στην πραγματικότητα βάζει τον μονοκύλινδρο κινητήρα να κρέμεται από αυτό.

Στιβαρό, ανάποδο πιρούνι με καλάμια διαμέτρου 43 χιλιοστών

Ένα ωραιότατο, μαύρων στελεχών, ανάποδο πιρούνι της WP, που δεν ρυθμίζεται, έχει καλάμια διαμέτρου 43 mm και διαδρομή 142mm αναλαμβάνει τη μπροστινή ανάρτηση.

Πίσω, το αμορτισέρ είναι ένα φυσικά, τύπου PDS χωρίς συνδέσμους, που δίνει διαδρομή τροχού 150mm. Η προφόρτιση του ελατηρίου του ρυθμίζεται σε έξι θέσεις και λίγο πιο κάτω συναντάμε ένα όμορφο χυτό, “κούφιο” αλουμινένιο ψαλίδι.

Καλοφτιαγμένο και όμορφο το ψαλίδι “χωροδικτύωμα”

Μπορεί με το νέο κουστούμι το 390 να μοιάζει μεγαλύτερο, στην πραγματικότητα όμως οι διαστάσεις του έχουν μειωθεί: το μεταξόνιο είναι μικρότερο κατά 10 mm στα 1.375 mm, όπως και η γωνία κάστερ και το ίχνος.

Το ύψος σέλας φτάνει τα 830 mm. Το βάρος φτάνει με την 390 κενή τα 149 κιλά. “Ούτε καν 150” που λένε…

Καλαίσθητη η αντίθεση του λευκού με το πορτοκαλί και το ανθρακί

Στα φρένα ο μπροστινός δίσκος είναι μεγαλύτερος πλέον στα 320 mm πλέον (από τα 300 mm της προηγούμενης έκδοσης), με ακτινική δαγκάνα της Bybre (η ινδική θυγατρική της Brembo) 4 εμβόλων.

Στον στάνταρ εξοπλισμό διατίθεται ABS, το οποίο μάλιστα έχει και δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης ή απενεργοποίησης μόνο στον πίσω τροχό. Ο πίσω τροχός φοράει δισκόφρενο διαμέτρου 230mm με δαγκάνα ενός εμβόλου.

Το ΚΤΜ 390 Duke 2017 είναι βαρύτερο κατά 5 κιλά ανεβαίνοντας στα 149 από τα 144, με μεγαλύτερο ρεζερβουάρ όμως που χωράει 13,4 λίτρα, από 11 που ήταν πριν.

Οι πορτοκαλί βαμμένες ζάντες αλουμινίου με τα πολλά μπράτσα είναι 17 ιντσών (με πλάτος 110 μπροστά και 150 πίσω). Τα λάστιχα ήταν 110/70 μπροστά και 150/60 πίσω, μάρκας Metzeler.

ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Θυμάστε που είπαμε λίγο παραπάνω ότι το ΚΤΜ 390 Duke όταν το κοιτάς μεταφέρει έναν αέρα που έχει να κάνει με το παρελθόν της εταιρίας στους χωμάτινους αγώνες; Το ίδιο συμβαίνει κι όταν το καβαλάς και το οδηγείς. Το DNA δύσκολα εξαφανίζεται…

Η σέλα για τον αναβάτη (και για τον συνεπιβάτη) έχουν επανασχεδιαστεί και κάνουν διάφορα αναστήματα να αισθανθούν την ευρυχωρία της μοτοσυκλέτας.

Η οποία θέση οδήγησης βάζει τον κορμό όρθιο στη σέλα χωρίς ιδιαίτερη στήριξη, υποχρεώνοντάς τον αναβάτη να κρατιέται από το τιμόνι που είναι τόσο ψηλά ώστε να φέρνει τους πήχεις παράλληλους με το έδαφος.

Όταν επιταχύνεις – και το 390 έχει καλή επιτάχυνση – πρέπει να κρατάς τον κορμό όρθιο με τη χρήση των κοιλιακών ή να σκύβεις προς τα μπρος για να σταθεροποιηθείς. Η σέλα είναι πλατιά με καλό αφρώδες υλικό που δίνει αρκετή άνεση για γυμνή μοτοσυκλέτα.

Οι γνωστές – αιχμηρές – γραμμές των Duke της ΚΤΜ

Το βλέμμα του αναβάτη τραβάει κατευθείαν η ψηφιακή οθόνη TFT στη θέση των οργάνων, που διαθέτει τόσες λειτουργίες και ενδείξεις που πρέπει να κάνεις ιδιαίτερο μάθημα, με το owners manual παραμάσχαλα.

Ένα από τα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του (πέρα από την όψη του που μοιάζει να έχεις κολλήσει ένα smartphone πάνω στο τιμόνι) είναι οι αλλαγές χρωμάτων, ανάλογα με τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα. Από μπλε που είναι οι χαμηλές, στο κόκκινο που είναι οι υψηλές στροφές.

Το όργανο έχει και δυνατότητα συνδεσιμότητας με το κινητό του αναβάτη μέσω Bluetooth, επιτρέποντάς του να επιλέγει ακόμα και τραγούδια που είναι αποθηκευμένα στο κινητό, μέσω διακόπτη στο αριστερό άκρο του τιμονιού.

Το σωστού πλάτους τιμόνι έχει μικρό κόψιμο και θα δυσκολευτεί λίγο μέσα στην πόλη και τους επιτόπιους ελιγμούς. Από την άλλη το τιμόνι είναι γρήγορο, ακριβές και έχει την κατανομή βάρους που του δίνει μια εξαιρετική συμπεριφορά στις στροφές.

Οι μανέτες είναι σωστού μεγέθους και ρυθμιζόμενες μάλιστα, ενώ τα γόνατα του αναβάτη βρίσκουν φωλιά κάτω από τις εσοχές του ντεπόζιτου.

Αυτή την εικόνα αντικρύζει ο αναβάτης πάνω από τη σέλα

Ο Euro4 κινητήρας με γκάζι Ride By Wire, με λιγότερες εκπομπές ρύπων με ίδια ισχύ και περισσότερη ροπή από πριν, έδωσε την ευκαιρία στους μηχανικούς να “σκαλίσουν” λίγο τις ρυθμίσεις του και να αλλάξουν χαρακτηριστικά της απόδοσής του.

Έχει περισσότερη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, ενώ η αρρυθμία των στροφών στο ρελαντί και το μικρό κόμπιασμα στην τροφοδοσία μέχρι τις 3.000 rpm γίνεται παρελθόν όταν ανοίγει ο αναβάτης το (χωρίς ντίζα, ηλεκτρονικό) γκάζι, που κάνει το μικρό ΚΤΜ να ζωντανεύει με όρεξη και να ανεβάζει στροφές χαρούμενο.

Κοντό και φάλτσο το τελικό της εξάτμισης

Το κιβώτιο των ταχυτήτων είναι μαλακό στη λειτουργία του, αλλά έχει μεγάλες διαδρομές στο λεβιέ. Το γρανάζωμα, που είναι σωστά κλιμακωμένο, έχει μείνει ίδιο με το προηγούμενο μοντέλο.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας και η απόδοσή του μαζί με την χαμηλή σέλα, το χαμηλό βάρος και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του άκαμπτου, καλού πλαισίου, δημιουργούν έναν συνδυασμό που θυμίζει περισσότερο supermotard, παρά μοτοσυκλέτα naked (νάτο πάλι το χώμα).

Για τους πιο συντηρητικούς αναβάτες που θέλουν έναν ήπιων αντιδράσεων κινητήρα καθημερινής χρήσης, το νεύρο και η απότομη απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού θα ενοχλήσει.

Οι πιο σπορ, οι πιο “ευρωπαίοι”, οι πιο γρήγοροι, ούτε θα το πάρουν είδηση, αφού θα εστιάσουν την προσοχή τους στα εξαιρετικά στοιχεία του 390 που έρχονται καλπάζοντας πάνω από τις 4.000 rpm… εντυπωσιάζοντας – πάντα σε σχέση με τον κυβισμό του – αναβάτη και περίγυρο.

Κραδασμοί θα εμφανιστούν πάνω από τις 8.000-8.500 rpm στα μαρσπιέ αναβάτη και συνεπιβάτη, ο οποίος πάνω στο 390 δεν θα αισθανθεί ιδιαίτερα άνετα σε μεγαλύτερες, των σύντομων-βασικών, μετακινήσεων (λόγω μικρής σέλας και τοποθέτησης ποδιών).

Ένα όργανο με τόσες λειτουργίες που θυμίζει ταμπλέτα…

Αφού προηγουμένως το μονοκύλινδρο μοτεράκι περάσει την “γεμάτη” μεσαία περιοχή απόδοσης, θα δείξει 7.000 rpm και δεν θα σταματήσει εκεί. Θα σκαρφαλώσει μέχρι τις 10.000 rpm.

Με φορτωμένο ενδείξεις και ευκρινές όργανο να δείχνει 130 km/h, ο κινητήρας περιστρέφεται στις 8.000 rpm περίπου, με τη μέγιστη πραγματική ταχύτητα του να φτάνει λίγο ψηλότερα από τα από 170 (με επιμονή, σκύψιμο και μεγάλη ευθεία).

Τα 0-400 μέτρα θα χρειαστούν 14,5 δευτερόλεπτα, τα 1.000 μέτρα 27,9 δευτερόλεπτα, με τα 100 km/h να έρχονται σε 6,4 δεύτερα.

Όσον αφορά στην κατανάλωση, αυτή ξεκινάει για το “τέρμα γκάζι” από τα 5,3 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα και μπορεί να κατέβει μέχρι τα 3,8 λίτρα με αργή οδήγηση.

Υπολογίστε ένα “4,5 λίτρα στα 100” σαν μέση κατανάλωση, με αυτονομία κοντά στα 300 χιλιόμετρα. Καθόλου άσχημα, αρκεί να αντέχει κάποιος να ταξιδεύει πάνω στην – περιορισμένου πάχους αφρώδους – αλλά αρκετά φαρδιά σέλα, με τον αέρα να τον χτυπάει διαρκώς, λόγω “του naked” χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας.

Δεν είναι όμως μόνο το γκάζι του 373άρη κινητήρα που είναι διασκεδαστικό, αλλά και η αξιοσημείωτη ισορροπία επιδόσεων, που συνδυάζονται με ένα εξαιρετικής συμπεριφοράς πλαίσιο, που εμφανίζει τόσο γρήγορες, όσο και ακριβείς αντιδράσεις ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες, με αναρτήσεις που υποστηρίζουν περίφημα το σύνολο.

Αφαιρούμενο – λευκό – υποπλαίσιο, μικρή σέλα για τον συνεπιβάτη και αιχμηρή ουρά

Πρέπει να δοκιμάσει κάποιος την προθυμία και την ακρίβεια που εμφανίζει το 390 Duke στις αλλαγές κατεύθυνσης και τον ξεκάθαρο, φιλικό, εύκολο χαρακτήρα του σε δρόμο με αλλεπάλληλες στροφές και καλή (ή όχι τόσο καλή) άσφαλτο. Με συμπεριφορά που θα διδάξει τους αρχάριους και θα ικανοποιήσει ακόμη και τους απαιτητικούς αναβάτες. Παρεμπιπτόντως και στο χώμα το 390 τα πηγαίνει μια χαρά…

Οι αναρτήσεις είναι μαλακές (έχουν διαφορά από το προηγούμενο μοντέλο) λειτουργούν προσφέροντας περισσότερη άνεση και ακολουθούν πιστά την επιφάνεια του δρόμου, μέχρι το τέλος της διαδρομής τους.

Η προοδευτική τους σκληρότητα τις βοηθάει να παραμένουν συνεργάσιμες, ακόμα κι όταν αρχίσουν να ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα και οι απαιτήσεις γίνουν σπορ.

Το μπροστινό φρένο είναι πολύ καλό με δύναμη-αίσθηση και αποτελεσματικότητα, αφήνοντας το ABS για “τα τελειώματα” στο δρόμο προς την τελειότητα. Πάντως με επανειλημμένη, σκληρή χρήση έχανε λίγο από τα παραπάνω χαρακτηριστικά του. Το πίσω φρένο με σαφώς λιγότερη αίσθηση, είχε δύναμη μέχρι να ενεργοποιήσει ξαφνικά το ABS. Το φρενάρισμα από τα 100 km/h για το ΚΤΜ 390 Duke έρχεται σε 45 μέτρα, μια καλή επίδοση.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Να λοιπόν που ο πήχης ανεβαίνει και πάλι με τον ερχομό του νέου ΚΤΜ 390 Duke. Το 390 διαθέτει ένα σύνολο στοιχείων που συνδυάζονται με τέτοιο τρόπο που δύσκολα μπορεί να τα αντιμετωπίσει κάποιος.

Κινητήρας, πλαίσιο, αναρτήσεις, και φρένα χρειάζονται για να φτιάξεις μια σωστή μοτοσυκλέτα… δεν είναι δύσκολη η συνταγή, αυτά πρέπει να προσέξεις για να φτιάξεις μια καλή μοτοσυκλέτα και μετά να της δώσεις όμορφα ρούχα.

Το συγκεκριμένο σύνολο κοστίζει κοντά στις 5.700 ευρώ, όσο δηλαδή ένα καλό 300άρι σκούτερ, με τη μόνη διαφορά ότι όποιος προτιμήσει το 390 δεν πηγαίνει για να καλύψει απλά τη μετακίνησή του. Δεν πηγαίνει για μεγάλα ταξίδια και δικάβαλο. Στοχεύει ξεκάθαρα στη μοτοσυκλετιστική ουσία σε ποσότητες που δεν έχουν προφερθεί ξανά σε μοτοσυκλέτα τέτοιου κυβισμού. Αρκεί να είσαι έτοιμος για πόλεμο. “Ready to Race” όπως λέει και η ΚΤΜ στο σλόγκαν της, που τελικά χαρακτηρίζει με ακρίβεια τα προϊόντα της.

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

  • Τα φώτα είναι εξαιρετικά και εντυπωσιακής απόδοσης
  • Οι διακόπτες είναι φωτιζόμενοι, κάτι που φαίνεται τη νύχτα
  • Οι μοντέρνοι καθρέφτες είναι ταιριαστοί με την εμφάνιση αλλά μέτριας απόδοσης.
  • Δεν θα ήταν λάθος, αν κάποιος ήθελε ακόμα πιο καλές επιδόσεις και επιταχύνσεις να κοντύνει την τελική μετάδοση-σχέσεις
  • Μέτρια είναι η ένταση της κόρνας
  • Μεγάλο και άσχημο είναι το καζανάκι της εξάτμισης που βρίσκεται στη βάση του ψαλιδιού, που ευτυχώς είναι βαμμένο μαύρο και δεν φαίνεται έντονα
  • Το βεντιλατέρ όταν παίρνει μπρός μέσα στην κίνηση κάνει αρκετό θόρυβο

ΥΠΕΡ

  • Εμφάνιση-Φινίρισμα
  • Κινητήρας – Επιδόσεις
  • Κράτημα

ΚΑΤΑ

  • Κραδασμοί στις υψηλές rpm
  • Συνεπιβάτης
  • Αίσθηση πίσω φρένου

KTM 390 DUKE – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΙΜΗ: 5.690 ευρώ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, κυβισμού 373,2cc, με 2 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες, τροφοδοσία με ψεκασμό

ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 44 hp, στις 9.000 rpm

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ/ ΠΙΣΩ: Τηλεσκοπικό ανάποδο πιρούνι, με καλάμια διαμέτρου 43 mm, διαδρομής 142 mm / Ένα αμορτισέρ, διαδρομής τροχού 150mm

ΦΡΕΝΟ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: Δίσκος διαμέτρου 320 mm, δαγκάνα 4 εμβόλων / Δίσκος διαμέτρου 230 mm, δαγκάνα 1 εμβόλου, με ABS

ΤΡΟΧΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ/ΠΙΣΩ: 17 ιντσών / 17 ιντσών (διαστάσεις ελαστικών 110/70 μπροστά, 150/60 πίσω)

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.375 mm

ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: 830mm

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 13,4 lt

ΒΑΡΟΣ: 149 kg (άδεια)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Hellinmoto SA, Πλαταιών 4-6, 104 35 Αθήνα ktm.com.gr

BMW G 310 GS, Πρώτη Επαφή: Μια GS για τον κόσμο

KAWASAKI VERSYS-X 300, Super Test: Crossover στους μικρούς κυβισμούς

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!