MotorBike.gr

MV Agusta: Παρουσίασε έναν “τρελό” 5κύλινδρο κινητήρα!

14/11/2025

Απίστευτο: Παρουσιάστηκε 5κύλινδρος, “τετράγωνος” κινητήρας 240 ίππων!

Η MV Agusta παρουσίασε έναν “πειραματικό” 5κύλινδρο κινητήρα, με μια πρωτότυπη διάταξη που υπόσχεται υψηλή απόδοση και ιδιαίτερα συμπαγές μέγεθος. Αποκαλύπτουμε τις πρώτες λεπτομέρειες!

Απαρατήρητη σχεδόν πέρασε κατά τη διάρκεια της EICMA, η παρουσίαση ενός καινοτομικού και πολύ ενδιαφέροντα κινητήρα, αφού καταπλακώθηκε από εκατοντάδες φωτογραφίες νέων μοντέλων που παρουσιάστηκαν στην έκθεση του Μιλάνου.

Κάπου ανάμεσα σε αυτό τον “σωρό” πληροφοριών υπήρχε και ο ολοκαίνουργιος MV Agusta Cinque Cilindri. Αυτός ο 5κύλινδρος κινητήρας βρισκόταν πίσω από τζάμι προθήκης, στο περίπτερο της εταιρίας, σαν έκθεμα, τη στιγμή που η MV Agusta δεν έδινε παρά ελάχιστες λεπτομέρειες.

Αναμφίβολα σημαντικός, αναμφίβολα από τους πιο εντυπωσιακούς, ειδικά λόγω διάταξης όπως θα δούμε παρακάτω, στέκεται δίπλα στον επίσης καινοτομικό Honda V3R 900 E-Compressor Prototype, ο οποίος έχει προκαλέσει μεγάλες προσδοκίες.

Η μάρκα με έδρα τη Schiranna της Ιταλίας, από την άλλη, καινοτομεί ακόμα περισσότερο από την Honda και προσφέρει μια ανάσα φρέσκου αέρα με αυτό τον πεντακύλινδρο κινητήρα, κι εδώ μοιραζόμαστε τις πρώτες λεπτομέρειες που έχουν αποκαλυφθεί…

Η διάταξη των κυλίνδρων είναι “τετράγωνη” – στην πραγματικότητα μοιάζει σαν να είναι δυο κινητήρες εν σειρά κολλημένοι ο ένας πάνω στον άλλον: μπροστά υπάρχουν τρεις κύλινδροι σε σειρά και ακριβώς από πίσω τους ακόμα δύο, κι αυτοί σε σειρά! Γι’ αυτό και το νέο μοτέρ ονομάζεται “Quadrato”, τετραγωνισμένο.

“Τετράγωνο” κινητήρα σε μοτοσυκλέτα παραγωγής έχουμε πολλά χρόνια να δούμε – ένας μόνο μας έρχεται στο νου – από το 1985, την εποχή που βγήκε το Suzuki RG500 Gamma, οπότε υπολογίστε 40 χρόνια πριν!

Η ιταλική εταιρία τον παρουσιάζει ως ένα αριστούργημα μηχανικής που βρίσκεται υπό εξέλιξη στο τμήμα R&D, στη Schiranna της Βόρειας Ιταλίας.

Το δελτίο τύπου εξηγεί ότι πρόκειται για έναν “τετράγωνο” κινητήρα, μια πλατφόρμα που επιτρέπει ένα εύρος κυβισμών που κυμαίνεται από 850cc έως 1150cc, προσαρμόσιμο σε διαφορετικά τμήματα (από supersport έως touring και naked μοτοσυκλέτες).

Η MV Agusta ισχυρίζεται, και αυτό είναι αξιοσημείωτο, ότι μπορεί να επιτύχει αστρονομικά νούμερα, φτάνοντας τη μέγιστη ισχύ των 240 ίππων στις 16.000 rpm και μέγιστη ροπή 135 Nm στις 8.500 rpm.

Το μπλοκ του κινητήρα μπορεί να ζυγίζει λιγότερο από 60 κιλά, συνδυάζοντας ελαφρύ βάρος, μικρές διαστάσεις, ισορροπία και μια πινελιά ηλεκτροκίνησης. Οι μικρές διαστάσεις προέρχονται από το γεγονός ότι το πλάτος του είναι όσο ενός τρικύλινδρου κινητήρα.

Διαθέτει ηλεκτρική αντλία νερού και ηλεκτρική αντλία λαδιού, για βελτίωση της απόδοσης και της ταχείας απόκρισης.

Σε αυτήν την περίπτωση, ο ένας εκκεντροφόρος βρίσκεται πάνω από τους τρεις μπροστινούς κυλίνδρους και τον αντίστοιχο στρόφαλό τους (υπάρχουν δύο), ενώ υπάρχει και ένας δεύτερος για τους δύο οπίσθιους κυλίνδρους και τον αντίστοιχο στρόφαλό τους.

Suzuki RG500 Gamma

Αυτό διαφέρει από τη διαμόρφωση που χρησιμοποιούσε, για παράδειγμα, η Honda στις πρώτες μοτοσυκλέτες RC211V MotoGP που ήταν V, στις αρχές αυτού του αιώνα. Η ιαπωνική μάρκα είχε παρουσιάσει επίσης κι έναν πεντακύλινδρο κινητήρα 125cc το 1959 (!), αλλά με τους κυλίνδρους σε σειρά.

Και σε διάφορα αυτοκίνητα έχουν παρουσιαστεί 5κύλινδροι κινητήρες, όπως στα Audi Quattro, σε μοντέλα των Volkswagen Group, Volvo, Mercedes-Benz σε διάταξη V, ποτέ όμως σαν της MV Agusta.

Επιστρέφοντας σε αυτήν την καινοτόμο διαμόρφωση, χάρη σε αυτήν την «παράλληλη» δομή συστοιχίας κυλίνδρων, ο «Cinque Cilindri» (Πεντακύλινδρος) διαθέτει μοναδικό σχεδιασμό ανάφλεξης, επιτρέποντας την ομαλή παροχή ροπής σε οποιαδήποτε ταχύτητα κινητήρα και υψηλή αξιοπιστία, χωρίς την ανάγκη για σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων.

Από την εταιρία ισχυρίζονται επίσης ότι επιτυγχάνει εξαιρετική ομαλότητα και μειώνει τους κραδασμούς.

Όσον αφορά το μέγεθος του κινητήρα, επιβεβαιώνουν ότι είναι στενότερος από έναν εν σειρά τετρακύλινδρο και κοντύτερος από έναν V4, θέτοντας ένα νέο πρότυπο για τον σχεδιασμό κινητήρων υψηλής απόδοσης.

Γιατί φτιάξατε έναν τέτοιο κινητήρα;” είναι η λογική ερώτηση που προκύπτει και οι τεχνικοί της εταιρίας απαντούν:

Πρώτα απ ‘όλα, κανείς άλλος δεν έχει κάνει κάτι παρόμοιο και για μια μάρκα όπως η MV είναι υποχρεωτικό, αφού πρέπει να είμαστε πάντοτε αυθεντικοί, αναγνωρίσιμοι και επίσης διαφορετικοί από τους άλλους”.

Πότε θα δούμε αυτόν τον πεντακύλινδρο κινητήρα που σπάει τα καθιερωμένα και σε ποια μοτοσυκλέτα; Η μάρκα δηλώνει ότι προς το παρόν είναι πρωτότυπος και το πρώτο μοντέλο που θα τον χρησιμοποιήσει δεν ανήκει σε καμία οικογένεια που υπάρχει στην γκάμα της εταιρίας σήμερα.

Δεν έχουν δοθεί συγκεκριμένες ημερομηνίες, αλλά αναμένεται η παρουσίασή του να γίνει πάνω σε μια πρωτότυπη μοτοσυκλέτα μέσα στην επόμενη χρονιά.

Ανυπομονούμε…

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!