Εξασφαλίστηκε το ποσό των 600 εκατομμυρίων ευρώ για την KTM, που φαίνεται να βγαίνει σιγά σιγά από την κρίση
Στο δεύτερο μισό του 2024 άρχισαν να κυκλοφορούν δημοσιεύματα στον Ειδικό Τύπο παγκοσμίως, που αναφέρονταν σε μια “δύσκολη κατάσταση”, “οικονομική κρίση”, “πτώχευση”, ακόμα και “κλείσιμο της KTM”, ανάλογα με το πόσο ψύχραιμος ήταν ο εκάστοτε αρθρογράφος, ή πόσο “clickbait” τίτλο ήθελε για το άρθρο του.
Η πραγματικότητα ήταν ότι όντως η χρονιά του 2023 δεν έκλεισε οικονομικά όπως είχε υπολογίσει το κεντρικό συμβούλιο της ΚΤΜ, ενώ και το 2024 οι πωλήσεις έμειναν χαμηλά, με την αυστριακή εταιρία να έχει έτσι ένα μεγάλο στοκ από απούλητες μοτοσυκλέτες και ταυτόχρονα – έχοντας ανοιχτεί σε πολλά μέτωπα – να συσσωρεύει χρέη.
Οι λόγοι ήταν πολλοί, αλλά δύο βασικοί ήταν η κρίση στη Γερμανία και η πτώση πωλήσεων στις Η.Π.Α., οι οποίες επίσης αντιμετωπίζουν μια μίνι κρίση τα τελευταία χρόνια, με αυτές τις δύο αγορές να είναι πυλώνες για την ΚΤΜ.
Οι άνθρωποι της KTM αντέδρασαν γρήγορα στην κατάσταση, ακολουθώντας τα πρέποντα βήματα και έχοντας μόνο έναν στόχο: να αναγεννηθεί η KTM και οι εταιρίες του ομίλου (Husqvarna, GASGAS και πλέον MV Agusta) από αυτή την κρίση.
Αρχικά τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μειώθηκαν από έξι σε δύο, ενώ υπήρξαν απολύσεις 200 ατόμων για την περαιτέρω μείωση του λειτουργικού κόστους και μείωση του όγκου παραγωγής κατά 25%, μαζί με μια στροφή στην πολιτική της εταιρίας για τη γενικότερη μείωση του κόστους παραγωγής.
Στα τέλη Νοεμβρίου της περασμένης χρονιάς ξεκίνησε η νομική διαδικασία της αναδιάρθρωσης με αυτοδιαχείριση, με την ΚΤΜ να δηλώνει αισιόδοξη και να μην σταματάει τα αγωνιστικά της προγράμματα.
Μάλιστα οι αρχές του 2025 είδαν τους “πορτοκαλί” να κερδίζουν το Rally Dakar, να παίρνουν νίκες στο Πρωτάθλημα Motocross, ενώ συνεχίζουν να συμμετέχουν και στα MotoGP, όντας παρόντες σε όλες τις κατηγορίες.
Στις 25 Φεβρουαρίου εγκρίθηκε το σχέδιο αναδιάρθρωσης και ήρθε η πρώτη “ένεση” 50 εκατομμυρίων ευρώ που επανεκκίνησε τη διαδικασία παραγωγής που είχε διακοπεί.
Λίγες μέρες αργότερα, ο Stefan Pierer (ο άνθρωπος που πήρε μια “μικρή” ΚΤΜ το 1992 και την γιγάντωσε τα τελευταία 30 χρόνια) παραιτήθηκε από την θέση του CEO και παρέδωσε τον έλεγχο στον Gottfried Neumeister, παραμένοντας όμως διευθύνων σύμβουλος της PIERER Mobility AG.
Όμως τα πράγματα ακόμα φάνταζαν δυσοίωνα
Παρά τις πρώτες αυτές κινήσεις, το 2024 έκλεισε επίσης με ζημιές άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ, αλλά ο όμιλος βρισκόταν ήδη σε διαπραγματεύσεις με τους επενδυτές χρέους ώστε να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για τα σχέδια αναδιάρθρωσης, δηλώνοντας ότι αν τα πράγματα πάνε βάση προγράμματος η εταιρία θα καταγράψει μεγάλη μείωση του χρέους της τους πρώτους έξι μήνες του 2025.
Σωστά και μετρημένα λοιπόν τα βήματα, όμως αυτό που “άγχωνε” την KTM και τους φίλους της αυστριακής εταιρίας ήταν φυσικά η έλλειψη ρευστού.
Χθες λοιπόν ξεπεράστηκε και αυτό το πρόβλημα, χάρη στην Bajaj, στρατηγικό συνέταιρο της KTM, που κατέχει το 49,9% της εταιρίας.
Η Bajaj λοιπόν έδωσε την απαραίτητη ένεση, επενδύοντας 600 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς μάλιστα να αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο της εταιρίας!
Αυτή η χρηματοδότηση διασφάλισε ότι η KTM θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στο χρονοδιάγραμμα της αναδιάρθρωσης που είχε ήδη εγκριθεί και όριζε ότι η αυστριακή εταιρία θα έπρεπε να καταβάλει το 30% του ποσού του σχεδίου μέχρι τις 23 Μαΐου.
Τεράστια ανάσα λοιπόν για την KTM που προχωράει στο επόμενο βήμα της αναδιάρθρωσης.
Ακόμα δεν έχει “περάσει στην άλλη πλευρά” και οι επόμενοι μήνες θα συνεχίσουν να ενέχουν δυσκολίες για τους Αυστριακούς, όμως πλέον το νερό μπήκε στο αυλάκι και όλα πλέον δείχνουν ότι η KTM “έφαγε το γάιδαρο” και βγαίνει σιγά σιγά από την κρίση.