Τα νέα από την Ευρώπη εν μέσω πανδημίας είναι… ανάμεικτα
Μετά από μια κακή χρονιά, απόρροια της πανδημίας του κορωνοϊού, οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης παρουσιάζουν μια ανάμεικτη εικόνα. Οι όποιες θετικές και αρνητικές εντυπώσεις για το πρώτο τρίμηνο, είναι ακόμη πρόωρο να αποτιμηθούν ως παγιωμένες τάσεις, με τους αναλυτές της αγοράς να προβλέπουν ότι θα χρειαστεί ακόμα λίγος χρόνος για να υπάρξει εξομάλυνση.
Μοιρασμένη είναι η κατάσταση στις μεγαλύτερες, βάσει του αριθμού των πωλήσεων, αγορές της Ευρώπης. Τα θετικά πρόσημα σίγουρα φέρνουν χαμόγελα, ωστόσο δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι συγκρίνονται με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, κατά την διάρκεια της οποίας ο κορονωϊός απέκτησε χαρακτηριστικά πανδημίας, χτυπώντας και την Ευρώπη.
Η Ιταλία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις δίτροχων, με ένα εντυπωσιακό +43,5% για το πρώτο τρίμηνο του 2021. Με βάση όμως αυτά που αναφέρθηκαν πιο πάνω, είναι πιο ασφαλές η σύγκριση να γίνει με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, όπου και πάλι καταγράφεται αύξηση της τάξεως του 11,6%.
Οι Ιταλοί αναφέρουν πως οι αυξημένες πωλήσεις οφείλονται και στο γεγονός ότι πολύς κόσμος στη γειτονική χώρα αναζητά εξατομίκευση στις προσωπικές του μετακινήσεις, ώστε να αποφύγει τον συγχρωτισμό στα ΜΜΜ.
Οι δύο τροχοί λοιπόν, καλύπτουν την ανάγκη αυτή και δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε ότι η Ιταλία είναι μια χώρα με τεράστια μοτοσυκλετιστική κουλτούρα, όποτε είναι πολύ πιο εύκολο και φυσικό για τους Ιταλούς να κάνουν μια –έστω πρόσκαιρη- μετάβαση στους δύο τροχούς.
Σε ό,τι αφορά τις εταιρίες, η Honda είναι αυτή που ηγείται στις πωλήσεις, με 13.395 μονάδες (+56,5%), με την Piaggio να ακολουθεί, στις 11.526 μονάδες αλλά με μια εντυπωσιακή αύξηση +90,7%, συγκριτικά με πέρυσι.
Τρίτη η Yamaha (6.233 μονάδες, +42,7%) και ακολουθούν τρεις εταιρίες-έκπληξη, η BMW, η Benelli που συνεχίζει να πηγαίνει «τρένο» στην Ιταλία (+149%!) και η Fantic Motor!
Περνώντας στη Γαλλία, έχουμε ένα ανάλογο μοτίβο. Η αύξηση των πωλήσεων για το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε ποσοστό 22,4%, δεν αντικατοπτρίζει μια χωρίς προηγούμενο «άνοιξη», καθώς συγκρίνεται με το 2020.
Συγκριτικά με την κανονικότητα του 2019, οι πωλήσεις είναι σχεδόν ίδιες (+0,6%), σε κάθε περίπτωση όμως, αυτό ενδέχεται να αποτελεί και την πιο πειστική ένδειξη εξομάλυνσης.
Η Yamaha ηγείται στη γαλλική αγορά με 6.158 μονάδες, παρά το ότι είδε μια σημαντική πτώση στα ποσοστά της, της τάξεως του -21,6%. Αυτό επέτρεψε τόσο στη Honda, όσο και στην Piaggio, να κλείσουν την ψαλίδα, με 8.133 και 4.797 μονάδες και ποσοστά +42,7% και +8,7% αντιστοίχως.
Για μια ακόμα φορά η BMW κάνει την έκπληξη ως τέταρτη εταιρία, ακολουθούμενη από την –ποιος θα το περίμενε; – Aprilia, με τους Γάλλους να παθαίνουν «μον αμούρ» με τα RS 660 και Tuono 660. Την εξάδα των εταιριών συμπληρώνει η KTM με ένα εξαιρετικό +40,5% στις πωλήσεις της.
Στη Γερμανία η εικόνα δεν είναι καλή, με το -1,9% για το πρώτο τρίμηνο να σημαίνει ότι ακόμα η αγορά είναι σαφώς επηρεασμένη από τους κλυδωνισμούς, ενώ συγκριτικά με το 2019, το ποσοστό είναι ακόμα πιο μειωμένο, στο -10,9%.
Υπάρχουν δύο στοιχεία ωστόσο που καθιστούν τα νούμερα αυτά αναμενόμενα και όχι τόσο ανησυχητικά. Το ένα είναι οι προταξινομήσεις των Euro 4 μοντέλων στους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2020, με το στοκ αυτών των μοτοσυκλετών να διατίθεται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 αλλά να μην καταγράφεται στους σχετικούς καταλόγους ως πώληση.
Το δεύτερο είναι ότι το μερίδιο της αγοράς των σκούτερ και των commuter στη Γερμανία είναι μικρό (ανεβαίνει όμως διαρκώς) και οι Γερμανοί δεν συνηθίζουν να χρησιμοποιούν τους δύο τροχούς ως μέσο καθημερινής μετακίνησης.
Άρα αυτό που πυροδότησε την αύξηση των πωλήσεων σε άλλες, πιο νότιες και ζεστές αγορές, όπου πολλοί άνθρωποι στράφηκαν στις μοτοσυκλέτες για τις μετακινήσεις τους όσο η πανδημία συνεχίζεται, πολύ απλά δεν συνέβη στη Γερμανία.
Αυτό που περιμένουν όλοι, είναι μια πολύ μεγάλη αύξηση στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, όπου το άνοιγμα του καιρού θα σηματοδοτήσει –παραδοσιακά- και την έναρξη της σεζόν για την αγορά μοτοσυκλέτας.
H BMW ήταν η Νο1 εταιρία σε πωλήσεις στην Γερμανία (παπούτσι από τον τόπο σου…) για το πρώτο τρίμηνο του 2021, με 9.636 μονάδες (+1,9%) ακολουθούμενη από την Piaggio με 5.535 μονάδες (+23,5%) και τη Ηonda, με 5.070 μονάδες (+0,3%).
Από την άλλη, στα τάρταρα βρέθηκαν οι Harley–Davidson και Suzuki, αμφότερες με μείωση της τάξεως του -49%, ενώ και η Aprilia έχασε πολύ σε πωλήσεις, με το ποσοστό της να είναι -39%.
Στην Ισπανία καταγράφηκε επίσης μείωση -4,6% συγκριτικά με το 2020 και -14,9% συγκριτικά με το 2019. Όπως και στην Γερμανία, όμως, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις προταξινομήσεις των Euro 4 μοντέλων που έγιναν στο 2020. H Honda ήταν η μόνη εταιρία που κατάφερε μια – έστω μικρή – αύξηση στα ποσοστά των πωλήσεων της, που με 6.635 μονάδας κατετάγη πρώτη στο μερίδιο της αγοράς, με +1,2% σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα.
Δεύτερη η Yamaha με 4.634 μονάδες και μείωση -12,4%, και τρίτη η Kymco, με 2.224 μονάδες και μείωση -36,4%.
H εντυπωσιακή επίδοση της Silence με τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα το 2020, φαίνεται πως δεν είχε συνέχεια, αφού οι πωλήσεις σημείωσαν μια τρομακτική βουτιά, με μείωση -72%, ενώ πολύ άσχημη ήταν επίσης η εικόνα για την Derbi, με -53% και την Harley Davidson, με -49%.