MotorBike.gr

Συμβουλές Ασφαλούς Οδήγησης: Οδηγώντας μέσα σε καύσωνα

08/07/2024

Πώς να νικήσετε τον ήλιο και τη ζέστη

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος (ίσως και ελαφρώς χειρότερα) οι θερμοκρασίες στην Ελλάδα ανεβαίνουν σε υψηλά επίπεδα, γι’ αυτό εμείς πρέπει να λαμβάνουμε τα μέτρα μας και να προσέχουμε τον εαυτό μας… αλλά και την αγαπημένη μοτοσυκλέτα μας που βρίσκεται κάτω από τα πόδια μας. Κείμενο: Motorbike

Είναι γνωστό ότι ο ήλιος του ελληνικού καλοκαιριού “λιώνει πέτρες” αλλά και … αναβάτες διτρόχων καθώς κυκλοφορούν μέσα στην πόλη, υπομένοντας το διαρκές “σταμάτα-ξεκίνα” των φαναριών.

Σκοπός μας είναι να βρούμε τρόπους να τον αποφεύγουμε (και τον ανελέητο ήλιο, αλλά και το παράγωγο αυτού, δηλαδή τον καύσωνα) και να διατηρούμε τον εαυτό μας υγιή… το ίδιο και το σκούτερ μας.

Ο κύριος στόχος είναι να μην αφήσουμε τον ήλιο και την αφόρητη ζέστη να βασανίζουν αναβάτη και σκούτερ για μεγάλα χρονικά διαστήματα, συνεπώς πρέπει να διατηρούμε όσο το δυνατόν πιο χαμηλές θερμοκρασίες.

Πρωταρχική σημασία έχει φυσικά ο αναβάτης, με τους μεγαλύτερους κινδύνους να αποτελούν η θερμοπληξία, η αφυδάτωση και τα δερματικά εγκαύματα.

Το σώμα προσπαθεί να αντιμετωπίσει την υψηλή θερμοκρασία και να την ισορροπήσει μέσω του ιδρώτα, που φτάνοντας στην επιφάνεια του δέρματος εξατμίζεται και κατεβάζει τη θερμοκρασία του σώματος.

Όμως, η εφίδρωση με αυτό τον τρόπο μειώνει το επίπεδο του νερού στον οργανισμό μας κι έτσι επέρχεται η αφυδάτωση, μαζί με αίσθημα κόπωσης, υπνηλία και δίψα, που οδηγούν σε μειωμένες ικανότητες κατά την οδήγηση.

Η έλλειψη νερού ή η ανεπαρκής αναπλήρωσή του αλλάζει τον τρόπο που κινούμαστε, αφού το σώμα εξαντλείται και κατά συνέπεια ελαττώνεται η προσοχή μας και η ταχύτητα αντιδράσεων. Αυτές οι επιπτώσεις καταλήγουν συνήθως σε λανθασμένες ή απερίσκεπτες αποφάσεις πάνω στην οδήγηση στο δρόμο, την πόλη, κ.λπ.

Φροντίζουμε λοιπόν να τροφοδοτούμε τον οργανισμό μας κυρίως με νερό (πολύ νερό, διαρκώς) και γενικότερα υγρά, εξαιρώντας, βεβαίως, τον καφέ και τα αλκοολούχα ποτά.

Το επόμενο πολύ σημαντικό βήμα είναι – όσο κι αν μας δυσαρεστεί ή μας φαίνεται βασανιστικό – να καλύπτουμε το δέρμα μας όσο το δυνατόν καλύτερα.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να φοράμε καλοκαιρινό μπουφάν, μακρύ παντελόνι, αλλά και γάντια, φιμέ ζελατίνα κράνους, καθώς και κλειστά παπούτσια που καλύπτουν πλήρως τα δάκτυλα των ποδιών.

Η ελληνική πατέντα του “βερμούδα, φανελάκι, σαγιονάρα” σε συνδυασμό με απουσία κράνους είναι απλά τριτοκοσμική και εξαιρετικά επικίνδυνη. Όσοι την εφαρμόζουν, ρισκάρουν σε τεράστιο βαθμό τη σωματική τους ακεραιότητα.

Κατά την κίνησή μας, εντός και εκτός πόλης φροντίζουμε να μην καθόμαστε χωρίς λόγο κάτω από τον ήλιο, αλλά να αναζητούμε συχνά-πυκνά σκιά ώστε να μην επιβαρύνουμε τον οργανισμό μας και το δέρμα μας.

Για το τελευταίο, είναι υποχρεωτικό να βάζουμε αντηλιακό σε χέρια, λαιμό και πρόσωπο κάθε πρωί πριν ξεκινήσουμε τη μέρα μας!

Έπειτα έχουμε το σκούτερ μας, στο οποίο πρέπει να φερόμαστε διαφορετικά το καλοκαίρι απ’ ό,τι τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου.

Πρώτα απ’ όλα, ο κινητήρας δεν χρειάζεται ζέσταμα το πρωί και δεν πρέπει να τον ζορίζουμε πιέζοντάς τον επίμονα με υψηλές στροφές λειτουργίας. Οδηγούμε ηπιότερα το καλοκαίρι και γενικά δεν κρατάμε σταθερό το γκάζι για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε υψηλά επίπεδα.

Δεν αφήνουμε τον κινητήρα να δουλεύει άσκοπα στο ρελαντί όταν η μοτοσυκλέτα μας είναι σταματημένη, με την υπερθέρμανση να καραδοκεί, αφήστε που έτσι καταναλώνουμε χωρίς λόγο βενζίνη και φυσικά επιβαρύνουμε την ατμόσφαιρα χωρίς κανένα όφελος.

Όταν βρισκόμαστε σε περίοδο καύσωνα φροντίζουμε να ελαττώνουμε τις μετακινήσεις μας, αλλά και να τις “σπάμε”, να κάνουμε δηλαδή μικρότερες διαδρομές.

Αν μια διαδρομή διαρκεί μία ώρα, μπορούμε να μην τη διανύσουμε ολόκληρη, αλλά να τη μοιράσουμε σε δύο 30άλεπτα. Κάνουμε στο ενδιάμεσο ένα διάλειμμα, έστω και μερικών λεπτών, για να πιούμε εμείς νερό και για να αφήσουμε τον κινητήρα μας να πάρει μια ανάσα από τις υψηλές θερμοκρασίες και την πιθανή υπερθέρμανση.

Ακόμα και λίγο να ρίξουμε τη θερμοκρασία των καυτών μετάλλων του κινητήρα μας, αυτό θα αποβεί αυτό ευεργετικό και για την αξιοπιστία του και για την αντοχή του στο χρόνο.

Τέλος, αν υπάρχει η δυνατότητα, δεν αφήνουμε για πολλή ώρα τη μοτοσυκλέτα μας κάτω απ’ τον ήλιο (και σίγουρα δεν αφήνουμε το κράνος μας μέσα στη μπαγκαζιέρα)… αλλά αυτά είναι θέματα που θα αναλύσουμε στο επόμενο άρθρο των συμβουλών μας.

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!