MotorBike.gr

Caterham Brutus 750: Όταν οι αυτοκινητάδες μπλέκουν με δίτροχα…

09/07/2025

Ένα τρελό πείραμα με δύο τροχούς που κανείς δεν θυμάται

Την Caterham τη γνωρίζουμε από τα ιδιαίτερα κάμπριο, ρετρό αυτοκίνητά της, που πολλοί θαυμάζουν. Δεν ισχύει το ίδιο και για τη μοναδική απόπειρα που έκανε η βρετανική εταιρία να παρουσιάσει ένα εκκεντρικό δίτροχο με το όνομα Caterham Brutus 750. Πώς λέμε μπρουτάλ; Έτσι λέμε και “Μπρούτους”…

Η μάρκα παρουσίασε την ιδέα της για μια πρωτότυπη μοτοσυκλέτα στην έκθεση της EICMA του 2013, λεγόταν Caterham Brutus 750, είχε εμφάνιση “Φρανκεστάιν” και μπορούσε να μετατραπεί από μοτοσυκλέτα εκτός δρόμου, σε όχημα χιονιού σε μόλις 4 ώρες!

Ρίχνοντας μια ματιά, μια ντουζίνα χρόνια μετά από την παρουσίαση του Brutus, πέρα από την εμφάνιση, ομολογούμε πως ήταν μια ενδιαφέρουσα ιδέα (αν και όχι τόσο χρήσιμη στον πολύ κόσμο…) μια μοτοσυκλέτα που υποσχόταν να έχει διπλή χρήση, τόσο στο χώμα όσο και στο χιόνι.

 

 

Αρκεί να δούμε τις τεχνικές προδιαγραφές που ανακοίνωνε η Caterham για να επιβεβαιώσουμε αυτό το γεγονός: η μοτοσυκλέτα μπορούσε να κινηθεί εκτός δρόμου, ήταν αυτόματη – τύπου CVT – και είχε ένα ευρύ φάσμα χρήσεων, ενώ μπορούσε να γίνει ένα πλήρως χρησιμοποιήσιμο snowmobile για το χιόνι σε μόλις τέσσερις ώρες.

Αν αναλογιστούμε ότι η μετάδοση ήταν αυτόματη, ίσως κατά κάποιο τρόπο (ως αστείο βεβαίως) το Brutus να ήταν ένα ογκώδες-αγροτικού τύπου σκούτερ ADV…

 

 

Αρχικά, το Caterham Brutus 750 χρησιμοποιούσε ζάντες 9 και 10 ιντσών, εμπρός και πίσω, αντίστοιχα. Αυτές, με τη σειρά τους, φορούσαν τεράστια ελαστικά με μια επιβλητική διατομή 260 mm.

Από την άλλη πλευρά, υπήρχε το κτηνώδες, εντυπωσιακό πλαίσιο, με δύο ραχοκοκκαλιές, κατασκευασμένο από σωληνωτά τμήματα αλουμινίου, κατεργασμένα με CNC.

Το ψαλίδι, σε αυτή την περίπτωση, χρησιμοποιούσε την ίδια διαδικασία κατασκευής, αλλά ήταν φτιαγμένο από ορθογώνια σωλήνα.

 

 

Τα φρένα ήταν τύπου μαργαρίτα παντού, δύο στον μπροστινό τροχό και είχε ανεστραμμένο πιρούνι και μονό αμορτισέρ στις αναρτήσεις.

Ομοίως, μια φαρδιά μεταλλική ποδιά για την προστασία του κινητήρα και ένα μπροστινό μέρος που χαρακτηριζόταν από ένα φτερό ιδιαίτερου σχήματος με δύο στρογγυλούς προβολείς σε στυλ Baja που ολοκλήρωναν ένα πακέτο που ήταν ταυτόχρονα εντυπωσιακό και αποδοτικό… όπως έλεγαν τουλάχιστον οι δημιουργοί του.

Ο κινητήρας ήταν μονοκύλινδρος, υδρόψυκτος 750cc, με τελική μετάδοση αλυσίδας και αυτόματο φυγοκεντρικό κιβώτιο ταχυτήτων, διαρκώς μεταβαλλόμενων σχέσεων.

 

 

Εγκεκριμένος σύμφωνα με τους κανονισμούς Euro 3 της εποχής, αυτός ο κινητήρας χρησιμοποιούσε ένα ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού καυσίμου σχεδιασμένο από τη Siemens. Το Brutus 750 φορούσε επίσης εξάτμιση της Arrow.

Το Caterham Brutus 750 επρόκειτο να γίνει το πρώτο από πολλά μοντέλα του νεοσύστατου τμήματος μοτοσυκλετών της βρετανικής εταιρίας.

Σε αυτό το έργο συμμετείχε ο Al-Ishsal Ishak ως Διευθύνων Σύμβουλος, προηγουμένως Διευθυντής στην AirAsia (που ήταν μέσα στον ίδιο όμιλο στον οποίο ανήκε και η Caterham).

Όσον αφορά τον σχεδιασμό, η Caterham βασίστηκε στον Alessandro Tartarini (γνωστό μας από την Italjet και όχι μόνο) ως επικεφαλής της, με τον Zeno Panarari ως επικεφαλής μηχανικό.

 

 

Εκείνη την εποχή, όλα έδειχναν ότι την άνοιξη του επόμενου έτους (2014) θα ξεκινούσε η παραγωγή του Brutus 750, ενώ σύμφωνα με αναφορές, η ασιατική αγορά θα ήταν το κύριο επίκεντρο πωλήσεων για τα μοντέλα της νεοσύστατης μάρκας.

Μόλις λίγους μήνες αργότερα, η μάρκα ξαφνικά ίδρυσε μια αγωνιστική ομάδα στο Παγκ. Πρωτάθλημα Ταχύτητας Moto2 (!) την Caterham Moto Racing Team, με τον Johan Zarco ως επίσημο αναβάτη της, ενώ η ξαναγεννημένη ιταλική μάρκα Moto Parrilla προσπάθησε να αναβιώσει την ιδέα του Brutus 750 με νέο όνομα: SUV 750.

Ξεκίνησε ακόμη και μια εκστρατεία crowdfunding για τη χρηματοδότηση του έργου, ενώ η μοτοσυκλέτα υπολογιζόταν πως θα κόστιζε – αν έβγαινε στην αγορά – κοντά στα 10.000 ευρώ.

Τελικά όμως η προσπάθεια δεν προχώρησε και έτσι στην αγορά σήμερα δεν υπάρχει Caterham Brutus 750… ευτυχώς ή δυστυχώς.

Πλέον η Caterham συνεχίζει να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα: να κατασκευάζει ιδιαίτερα και πολυτελή αυτοκίνητα, που έχουν φτιαχτεί για να προσφέρουν διασκέδαση, αφήνοντας τις μοτοσυκλέτες στην ησυχία τους.

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!