Πέντε δεκαετίες θρυλικών CR
Πενήντα χρόνια έχουν περάσει από το 1973 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά μια μοτοσυκλέτα μοτοκρός με το έμβλημα της Honda. Από τους απλούς δίχρονους κινητήρες, τις μικρές διαδρομές αναρτήσεων και τα δύο αμορτισέρ πίσω, μέχρι στα τεχνολογικά εξελιγμένα CRF με τα αλουμινένια πλαίσια, η Honda παραμένει μια ισχυρή δύναμη στον χώρο του Μotocross παγκοσμίως.
1973: CR250M Elsinore
“Κερδίζει την Κυριακή τον αγώνα, πουλάει τη Δευτέρα”, είναι η ελεύθερη μετάφραση του αμερικάνικου σλόγκαν “Win on Sunday, sell on Monday”, για την πρώτη μοτοκρός μοτοσυκλέτα της Honda, την θρυλική CR250M Elsinore του 1973.
Η Elsinore ήταν το προϊόν της Honda για ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο άθλημα στις ΗΠΑ αλλά και στην Ευρώπη – το μοτοκρός. Ήταν η πρώτη MX παραγωγής της Honda που δημιουργήθηκε εκ του μηδενός: χρησιμοποιώντας δίχρονο κινητήρα γνώρισε άμεσα εμπορική επιτυχία, χάρη στην ευχρηστία της, την υψηλή ποιότητα κατασκευής και την αξιοπιστία της.
Παίρνοντας το όνομα μιας θρυλικής χωμάτινης πίστας, της Elsinore (που βρίσκεται στη λίμνη Έλσινορ, στην Καλιφόρνια) ο αερόψυκτος 247,8 cc δίχρονος κινητήρας κινούσε την μόλις 104 κιλών ελαφριά μοτοσυκλέτα, με ημίδιπλο σωληνωτό ατσάλινο πλαίσιο και οπίσθια ανάρτηση με ατσάλινο ψαλίδι με δυο αμορτισέρ και φρένα ταμπούρα. Η ιστορία της Honda στο μοτοκρός μόλις είχε ξεκινήσει…
1981 Honda CR250RL
Έρχεται η εποχή του CR250RL με υδρόψυκτο κινητήρα και σύστημα Pro-Link με ένα αμορτισέρ και συνδέσμους στην πίσω ανάρτηση. Μια μεγάλη χρονιά για την εξέλιξη της οικογένειας. Το CR250M είχε κερδίσει το αγωνιστικό αρχικό «R» στο όνομά του, από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 και το 1981 η Honda πρόσφερε την τεχνολογία των αγωνιστικών εργοστασιακών μοτοσυκλετών της στο αγοραστικό κοινό, με την πρώτη υδρόψυκτη μοτοσυκλέτα παραγωγής.
Ο κινητήρας διέθετε μεγάλη διαδρομή και ψύχονταν από δύο μικρά ψυγεία, με χαρακτηριστικό το αλουμινένιο ψαλίδι και το μονό πίσω αμορτισέρ με δοχείο λαδιού και σύστημα Pro-Link.
Το μπροστινό ταμπούρο ήταν με διπλό έκκεντρο. Ένα χρόνο αργότερα, το 1982, το Racing Service Center της Honda φτιάχτηκε εξ αρχής και μετονομάστηκε σε Honda Racing Corporation. Σύντομα το HRC έγινε συνώνυμο της επιτυχίας στους αγώνες μοτοκρός και όχι μόνο.
1985 Honda CR500R
Η «χρυσή εποχή» των 500αριών. Το Honda CR500R κυκλοφόρησε αρχικά το 1984 με αερόψυκτο κινητήρα (με ροπή πάνω από 70 Nm) και έγινε υδρόψυκτο το 1985.
Ήταν μια μοτοσυκλέτα που έγινε σύντομα θρύλος και χαρακτήρισε την ακμή του μοτοκρός της δεκαετίας του 1980, με την αισθητική του να έχει εμπνεύσει και το μοντέλο του 2023, το CRF450R 50th Anniversary. Ήταν μια μοτοσυκλέτα που δοκίμασε τα όρια της τεχνολογίας των πλαισίων – και την ικανότητα των περισσότερων αναβατών.
1997 Honda CR250R
Η επανάσταση αρχίζει. Για να αξιοποιήσει τις εξελίξεις στην τεχνολογία κινητήρων και την αύξηση της δύναμης και της ροπής, η Honda έκανε το τολμηρό βήμα περνώντας στο πρώτο πλαίσιο αλουμινίου για μια μοτοσυκλέτα MX παραγωγής.
Η ακαμψία των χαλύβδινων σωληνωτών πλαισίων αντικαταστάθηκε από την ελεγχόμενη ευκαμψία των αλουμινένιων περιμετρικών πλαισίων, που συνδυάστηκαν με την υψηλή τεχνολογία της εποχής, όπως η πλήρως ρυθμιζόμενη ανάρτηση της Showa και τα δισκόφρενα μπροστά και πίσω. Αναγνωρισμένο ως μια από τις μοτοσυκλέτες με τη μεγαλύτερη επιρροή τη δεκαετία του ’90, το CR250R ξεκίνησε μια επανάσταση εκτός δρόμου που μπορεί να την δει κανείς ακόμα και στις μοτοσυκλέτες MX του σήμερα.
2002 Honda CRF450R
Ιπποδύναμη μεγάλης κατηγορίας σε συσκευασία 250αριού. Η Honda ξεκίνησε ένα νέο κεφάλαιο στο MX με την πρώτη γενιά του 450, που ήταν το πρώτο τετράχρονο μοτοκρός της εταιρίας και αντικαταστάτης του δίχρονου CR250R.
Βασισμένο στο πλαίσιο του 250, το CRF450R ήταν λεπτό και ελαφρύ. Ο κινητήρας 449cc ήταν ισχυρός, προοδευτικής απόδοσης, με ευρεία ζώνη ισχύος που τον έκανε όχι λιγότερο ισχυρό, αλλά πολύ λιγότερο τρομακτικό από έναν συγκρίσιμο δίχρονο κινητήρα 250cc. Πάνω στο CRF450R οι αναβάτες πηγαίνουν πιο γρήγορα, πιο εύκολα.
2009 Honda CRF450R
Επτά χρόνια ακολουθεί μια ένεση τεχνολογίας. Ύστερα από συστηματική εξέλιξη, το CRF450R ξαναγεννήθηκε με κινητήρα που χρησιμοποιούσε ψεκασμό καυσίμου με σώμα γκαζιού 50 mm και μπεκ ψεκασμού 12 οπών.
Οι ιδιοκτήτες μπορούσαν να ρυθμίσουν την παροχή καυσίμου και τον χρόνο ανάφλεξης μέσω ενός εργαλείου ρύθμισης HRC PGM-FI. Ο επανασχεδιασμός του κινητήρα και το νέο πλαίσιο κατασκευάστηκαν έτσι ώστε να δίνεται έμφαση στη συγκέντρωση μαζών, καθιστώντας το CRF ένα συμπαγές σύνολο που μετέφερε το βάρος του μπροστά. Η ανάρτηση ήταν της Kayaba: Ανάποδο πιρούνι με καλάμια 48 χιλιοστών (Air-Oil-Separated) και συμπαγές πίσω αμορτισέρ.
2017 Honda CRF450R
Ολοκαίνουργιο, φτιαγμένο για επιδόσεις, το CRF450R έγινε η αγαπημένη μοτοσυκλέτα της μεγάλης κατηγορίας. Επανασχεδιάστηκε εκ του μηδενός, με εντελώς νέο πλαίσιο και αναρτήσεις της Showa, ενώ είχε αυξήσει τη μέγιστη ισχύ μέσω ενός νέου κινητήρα.
Η εκκίνηση με μίζα ήταν μια βολική προσθήκη ένα χρόνο αργότερα και το 2019 μια κυλινδροκεφαλή που εξελίχθηκε από το HRC αύξησε σημαντικά την ισχύ και τη ροπή. Προστέθηκε επίσης launch control για τις εκκινήσεις, από το HRC. Το 2020, το 3 θέσεων traction control, Honda Selectable Torque Control (HSTC) έδωσε στους αναβάτες επιλογές διαχείρισης της πρόσφυσης τoυ πίσω τροχού.
2022 Honda CRF450R 50th Anniversary
Η επιτυχία χτίζει κι άλλη επιτυχία και φέρνει θριάμβους. Το 2021, πέρα από τους τροχούς και τη θεμελιώδη αρχιτεκτονική του κινητήρα που έμειναν ίδια, το CRF450R ήταν ουσιαστικά μια εντελώς νέα μοτοσυκλέτα, βασισμένη σε μεγάλο βαθμό στην εξέλιξη που είχε δεχθεί από τον νικητή του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος MX GP 2019, του Tim Gajser.
Ο Gajser και το HRC εξασφάλισαν τον τίτλο για δεύτερη χρονιά το 2020 και τερμάτισαν τρίτοι το 2021.
Όπως γίνεται πάντα με το μοτοκρός και το CRF450R, η εξέλιξη περνάει στο τελευταίο μοντέλο παραγωγής, που εξοπλίζεται με πλήθος βελτιώσεων που έρχονται από την αγωνιστική πείρα στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Για το 2023, οπότε συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη γέννηση της μοτοσυκλέτας που τα ξεκίνησε όλα, της CR250M Elsinore, έρχεται η περιορισμένη έκδοση CRF450R 50th Anniversary που αποτίει φόρο τιμής στα πανίσχυρα CR της δεκαετίας του 1980.
Πιστή στη φιλοσοφία της Honda για το άθλημα του μοτοκρός, όπως καθιερώθηκε όλα αυτά τα χρόνια, η εταιρία προσφέρει την τεχνογνωσία των αγωνιστικών του HRC στα μοντέλα παραγωγής.