Oι Euro 5 επισήμως σε εφαρμογή – ποια μοντέλα μας… αποχαιρετούν
Η 1η Ιανουαρίου 2021 αποτελεί επισήμως την πρώτη ημέρα έναρξης της ισχύος των Euro 5 προδιαγραφών και οι κατασκευαστές ήδη έχουν φροντίσει να ανανεώσουν και να προσαρμόσουν την γκάμα τους στα νέα δεδομένα. Ωστόσο κάποια μοντέλα δεν καταφέρνουν να συνεχίσουν ως Euro 5 και αυτό σημαίνει ότι η πορεία τους στην αγορά διακόπτεται, αν και λόγω Covid 19 θα υπάρξει μια παράταση στη διάθεση του εναπομείναντος στοκ.
Το σχετικό με την εφαρμογή των Euro 5 προδιαγραφών κανονιστικό πλαίσιο, προέβλεπε ότι από την 1/1/2020, τα νέα μοντέλα που θα λάμβαναν έγκριση τύπου για κυκλοφορία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα έπρεπε να συμμορφώνονται πλήρως με τις Euro 5 νόρμες, ενώ από 1/1/2021, θα απαγορευόταν η πώληση των Euro 4 μοντέλων.
Η πανδημία του κορωνοϊού όμως και η σημαντική πτώση που σημειώθηκε στις πωλήσεις των μοτοσυκλετών και σκούτερ, δημιούργησε ένα μεγάλο στοκ Εuro 4 μοντέλων, και κατόπιν εισήγησης του ACEM (Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Μοτοσυκλέτας), η EE έδωσε παράταση ενός έτους για τη διάθεση αυτών των δίτροχων (και τρίτροχων).
Έτσι, παρά το ότι συνεχίζει να ισχύει ότι από 1/1/2021, έγκριση τύπου λαμβάνουν μόνο Euro 5 μοντέλα, η πώληση του αδιάθετου στην αγορά Euro 4 στοκ θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31/12/2021.
Σε κάθε περίπτωση πάντως και ανεξαρτήτως της συγκεκριμένης παράτασης που δόθηκε, oι «τίτλοι τέλους» θα πέσουν αργά ή γρήγορα για όσα μοντέλα δεν έκαναν τη μετάβαση στις Euro 5 προδιαγραφές.
Ας δούμε ποια είναι αυτά λοιπόν.
APRILIA
Ξεκινώντας από την Aprilia, τα μοντέλα που δεν θα συνεχίσουν στη γκάμα της, είναι τα Shiver 900 και Dorsoduro 900, τα οποία μοιράζονταν τον ίδιο V2, αλλά «κολλημένο» στις Euro 4 προδιαγραφές, κινητήρα.
Μικρό το κακό βέβαια, αφού το νέο δικύλινδρο σε σειρά μοτέρ του RS660, έχει τη δυναμική για να τοποθετηθεί σε πληθώρα νέων μοντέλων, δημιουργώντας μια νέα γκάμα μεσαίου κυβισμού για την ιταλική εταιρία.
BMW
Για την BMW Motorrad, η σειρά K με τον εντυπωσιακό εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 1.649 κ.εκ. δεν θα συνεχίσει την πορεία της στην αγορά. Υπενθυμίζουμε ότι στη γκάμα των K, συμπεριλαμβάνονταν τέσσερις εκδόσεις, οι K1600GT, K1600GTL, K1600B και K1600 Grand America, οι οποίες και δεν ανανεώθηκαν με νέο, προσαρμοσμένο στις Euro 5 προδιαγραφές κινητήρα. Η απόφαση αυτή της BMW Motorrad προκαλεί έκπληξη για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι τα υπερπολυτελή touring αποτελούσαν ανέκαθεν σημείο αναφοράς της εταιρίας και ο δεύτερος, πιο σημαντικός, είναι ότι για πρώτη φορά μετά από το πρώτο Κ100 του 1983, δεν υπάρχει εκπρόσωπος της σειράς Κ στη γκάμα των Bαυαρών. Θεωρούμε λοιπόν σίγουρο, ότι πρόκειται για μια προσωρινή κατάσταση και σύντομα η BMW θα επανέλθει με μια νέα γενιά Κ μοντέλων.
HARLEY-DAVIDSON
Μια άλλη θρυλική και πολύ σημαντική για την Ευρώπη σειρά μοντέλων που μας εγκαταλείπει, είναι τα Sportster της Harley–Davidson, καθότι οι αερόψυκτοι V2 στα 883 και 1200 κ.εκ. που κινούσαν πληθώρα μοντέλων και εκδόσεων, δεν εξελίχθηκαν σε Euro 5 από την εταιρία.
Επίσης και εδώ προκύπτουν ερωτηματικά, αφού η Harley–Davidson μένει χωρίς «εισαγωγική» γκάμα στην Γηραιά Ήπειρό και τα σενάρια για εξέλιξη νέων μοντέλων με τον Evolution Max 975 κινητήρα, παραμένουν… σενάρια, χωρίς την παραμικρή επίσημη ένδειξη για δρομολόγηση αυτής της κίνησης.
HONDA
Για τη Honda, τα μοντέλα που δεν θα συνεχίσουν στην Ευρώπη δεν θα μας λείψουν ακριβώς στην Ελλάδα, αφού με εξαίρεση ενός, όλα τα υπόλοιπα δεν ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας.
Όλα τα φέροντα V4 κινητήρες λοιπόν, δεν έκαναν την μετάβαση στις Euro 5 προδιαγραφές, οπότε τα VFR1200X, VFR800X και VFR800F, μετά την εξάντληση του εναπομείναντος στοκ, θα σταματήσουν να διατίθενται στην ευρωπαϊκή αγορά.
Το ίδιο ισχύει για τις εκδόσεις RX και ES του CB1100. Η Ηonda έκανε την υπέρβαση και κατάφερε να εναρμονίσει έναν αερόψυκτο τετρακύλινδρο σε σειρά με τις Euro 4 προδιαγραφές (της αξίζουν συγχαρητήρια για αυτό!) αλλά δεν θέλησε να προχωρήσει στις Euro 5.
KAWASAKI
To ΖZR 1400 της Kawasaki αποτελεί το τελευταίο μοντέλο από μια ιστορική σειρά Hyper GT μοτοσυκλετών, με σημαίνοντα ρόλο στις επικές μάχες της τελικής ταχύτητας.
Επί της ουσίας, δεν πρόκειται απλά για τη διακοπή της παραγωγής των ZZR αλλά για το τέλος μιας ολόκληρης γενιάς μοτοσυκλετών, αφού δεν θα υπάρξει Euro 5 ιαπωνικό μοντέλο αυτής της σχολής.
Από τη γκάμα της Kawasaki θα απουσιάζουν επίσης τα ZX-6R, Z1000 και Ninja H2 / Ninja H2 SX, με το Ζ Η2 SE να αναλαμβάνει την υπεράσπιση της «τιμής του κομπρέσορα» ως Euro 5 μοντέλο.
SUZUKI
Eκτεταμένο «κούρεμα» αναμένεται και στη γκάμα της Suzuki. Mεγαλύτερη απώλεια θεωρείται αυτή του GSX–R 1000, του Superbike που αποτελεί ορόσημο για την ιαπωνική εταιρία.
Γενικότερα πάντως τα τετρακύλινδρα σε σειρά έχουν μεγάλο θέμα στη γκάμα της Suzuki, αφού ούτε τα Katana, GSX–S 1000/Z και GSX–S 750 ανανεώθηκαν σε Euro 5, κάνοντας την ανάγκη για μια αναθεώρηση της γκάμας μέσα στο 2021 επιτακτική! Ευτυχώς το «βαρύ πυροβολικό» των V–Strom θα παραμείνει ακμαίο, με όλα τα μοντέλα της σειράς, από το 250 μέχρι το 1050, να είναι Euro 5, ενώ συμμόρφωση με τις νέες προδιαγραφές είχαμε και για τα SV.
YAMAHA
Η Υamaha είχε ήδη ανακοινώσει μέσα στο 2020 την «αυλαία» για ένα εξαιρετικό Touring μοντέλο, το FJR 1300, οπότε το γεγονός της μη ανανέωσης του σε Euro 5 ήταν αναμενόμενο.
Πιο «σιωπηλή» είναι η αποχώρηση των XTZ 1200 Super Tenere και SCR 950, ενώ παραμένει άγνωστο το τι μέλλει γενέσθαι με τα XSR 700 / ΧSR 900, τα οποία δεν ακολούθησαν τα χνάρια των MT-09 και MT-07, που ανανεώθηκαν σε μεγάλο βαθμό και απέκτησαν Euro 5 κινητήρες. Δεδομένου πάντως ότι οι δυο σειρές μοντέλων έχουν πάρα πολλά κοινά, δεν αποκλείεται να δούμε νέα, Euro 5 ΧSR, μέσα στο 2021.