Ο οικονομικός πόλεμος Τραμπ – Ε.Ε. μπορεί να σημάνει το τέλος
H Harley-Davidson αποτελεί μια από τις παλαιότερες εταιρίες μοτοσυκλετών και τη δεύτερη παλαιότερη αμερικάνικη εταιρία που συνεχίζει και παράγει μοτοσυκλέτες, πίσω μόνο από την Indian (η Harley ιδρύθηκε το 1903 ενώ η Indian προηγείται δύο χρόνια, με την ίδρυσή της να λαμβάνει χώρα το 1901).
Όπως είναι φυσικό σε μια τόσο μακρά ιστορία, η Harley-Davidson έχει περάσει ουκ ολίγες φορές από δυσκολίες καθώς και από πολλές διαφορετικές φάσεις της ιστορίας της.
Η είσοδος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας μετά την εξαγορά της Aermacchi, η εξαγορά της ίδιας της Harley από την AMF το 1969 και το πέρασμα στα χέρια του εγγονού του ιδρυτή της, William Harley, σηματοδότησαν στιγμές επαναγέννησης ή επαναπροσανατολισμού σε μια εταιρία που σαν γάτα κατάφερνε πάντα να προσγειώνεται στα πόδια της.
Τί είναι αυτό λοιπόν που στο σήμερα μπορεί να απειλήσει μια από τις πιο ιστορικές (και σίγουρα από τις πιο εμβληματικές) κατασκευάστριες εταιρίες μοτοσυκλετών;
Μα φυσικά η επιστροφή του μερκαντιλισμού, το τέλος της “ελεύθερης αγοράς” (σε εισαγωγικά για ευνόητους λόγους) και ο οικονομικός πόλεμος που έχει ξεκινήσει πλέον μεταξύ των πάλαι πότε “Δυτικών Συμμάχων”.
Με απλά λόγια, οι δασμοί εισαγωγής που αυτή τη στιγμή εξαπολύονται εκατέρωθεν των πλευρών του Ατλαντικού, με τον Ντόναλντ Τραμπ από τη μια και την Ευρωπαϊκή Ένωση από την άλλη, απειλούν να δώσουν το “φιλί του θανάτου” στην Harley.
Και ενώ παλαιότερα η εταιρία είχε ωφεληθεί από δασμούς (την δεκαετία του 1980 ο Ρίγκαν επέβαλε δασμούς στις εισαγόμενες μοτοσυκλέτες, αφήνοντας την Harley να παίζει μπάλα μόνη της), τώρα η Harley βρίσκεται στην απέναντι πλευρά της “τραμπάλας”.
Ο Τραμπ λοιπόν έχει ανακοινώσει δασμούς εισαγωγής σε πολλά προϊόντα άλλων χωρών (μεταξύ αυτών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης), προσπαθώντας να φτιάξει ένα καθεστώς προστασίας για την αμερικανική βιομηχανία.
Όμως και η Ε.Ε. είναι ένα βήμα πριν επιβάλλει τους δικούς της δασμούς στα αμερικάνικα προϊόντα και αυτό θα έβλαπτε φυσικά και τις πωλήσεις της Harley.
To περιοδικό Wall Street Journal δημοσίευσε ένα παράδειγμα που μπορεί να μας δώσει να καταλάβουμε ακριβώς τι σημαίνει αυτό. Η Harley-Davidson Road Glide αυτή τη στιγμή πωλείται στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έναντι 27.999 δολαρίων.
Στη Δανία αυτή τη στιγμή η τιμή της είναι στα 77.000 δολάρια, λόγω του αντίστοιχου Φ.Π.Α. της χώρας και τον φόρο πολυτελείας. Αν οι προτεινόμενοι δασμοί τεθούν σε ισχύ, τότε η τιμή πώλησης της Road Glide θα φτάσει τα 124.000 δολάρια!
Μιλάμε για μια τεράστια αύξηση και αυτή τη φορά δεν φαίνεται ότι η Harley θα καταφέρει να απορροφήσει το κόστος, όπως είχε κάνει το 2018 που και πάλι η Ε.Ε. είχε επιβάλει δασμό 25% στις εισαγόμενες εξ Αμερικής μοτοσυκλέτες.
Τί σημαίνει πρακτικά αυτό; Αν οι δασμοί επιβληθούν, η Ευρωπαϊκή αγορά θα πεθάνει για την Harley Davidson.
Αν και τα τελευταία χρόνια υπάρχει σταθερή μείωση των πωλήσεων Harley στην Ευρώπη, με τα στοιχεία του 2024 βλέπουμε ότι συνολικά 24.082 μοτοσυκλέτες της εταιρίας πωλήθηκαν στην Ευρώπη, δηλαδή το 16% των συνολικών παγκόσμιων πωλήσεων της εταιρίας!
Βέβαια, οι δασμοί που επιβάλλει ο Τραμπ σίγουρα θα δώσουν μια παραπάνω ώθηση στην εσωτερική αγορά των Η.Π.Α. και ίσως “σπρώξουν” κάποιους αγοραστές Ευρωπαϊκών μοτοσυκλετών προς την Harley, όμως σχεδόν σίγουρα αυτό το ποσοστό δεν θα είναι αρκετό για να καλύψει τις 24.000 πωλήσεις της Ευρώπης.
Και όταν η εταιρία βλέπει τις πωλήσεις της να μειώνονται χρόνο με το χρόνο (περίπου 30 χιλιάδες λιγότερες πωλήσεις σε σχέση με 4 χρόνια πριν), το μέλλον φαντάζει δυσοίωνο για την ιστορική αυτή μάρκα.