Στην Ιταλία έχει προκύψει ένα παράδοξο πρόβλημα: τα περισσότερα ραντάρ ελέγχου ταχύτητας κινδυνεύουν να βγουν εκτός λειτουργίας, επειδή δεν πληρούν τις διαδικασίες έγκρισης που απαιτούν οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Η κατάσταση αυτή κρατά ήδη 16 μήνες, από τον Απρίλιο του 2024, όταν το Ακυρωτικό Δικαστήριο αποφάσισε ότι τα πρόστιμα που είχαν επιβληθεί μέσω ραντάρ τα οποία είναι «εγκεκριμένα, αλλά όχι ομολογκαρισμένα» είναι άκυρα.
Η καταναλωτική ένωση Codacons προειδοποιεί ότι από τις 18 Οκτωβρίου 2025, όλα τα ραντάρ στους ιταλικούς δρόμους θα μπορούσαν να απενεργοποιηθούν, εξαιτίας των προβλέψεων του νέου Διατάγματος Υποδομών (Νόμος 105/2025).
Πρόκειται για περίπου 10.000 συσκευές, οι οποίες βρίσκονται σε όλη τη χώρα και ελέγχουν την ταχύτητα των οδηγών και αναβατών.
Η ίδια η Codacons χαρακτηρίζει την υπόθεση «παράλογη» και αποδίδει την ευθύνη σε καθυστερήσεις, μπερδεμένους νόμους και άχρηστες γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Η λογική βάση της νέας νομοθεσίας είναι σωστή – να υπάρχει περισσότερη διαφάνεια στη χρήση των ραντάρ – όμως στην πράξη οι τοπικές αρχές αδυνατούν να εφαρμόσουν τις διαδικασίες.
Συγκεκριμένα, δήμοι και περιφέρειες υποχρεούνται να καταγράψουν όλα τα ραντάρ τους στο Υπουργείο Μεταφορών, αναφέροντας θέση, τεχνικά στοιχεία, μοντέλο και πιστοποίηση, με αυτά τα δεδομένα να δημοσιευτούν στην επίσημη διαδικτυακή πύλη του Υπουργείου.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει το απαραίτητο ψηφιακό έντυπο μέσω του οποίου οι αρχές μπορούν να στείλουν τα στοιχεία, δημιουργώντας ένα απροσπέλαστο τείχος.
Το Υπουργείο όφειλε να το έχει διαθέσιμο έως τις 19 Αυγούστου, αλλά δεν το έχει πράξει ακόμα, κάτι που θυμίζει έντονα την ελληνική πραγματικότητα (ορίστε, δεν είμαστε οι μόνοι).
Από τη στιγμή που θα δοθεί στη δημοσιότητα η ηλεκτρονική φόρμα, οι τοπικές αρχές θα έχουν στη διάθεσή τους 60 ημέρες για να καταχωρήσουν όλα τα ραντάρ.
Αν δεν το κάνουν, όλα τα ραντάρ θα πρέπει να τεθούν εκτός λειτουργίας!
Αυτό σημαίνει ότι, πρακτικά, στις 18 Οκτωβρίου 2025 μπορεί να απενεργοποιηθούν όλα τα ραντάρ στη χώρα, ανεξάρτητα από την κατάστασή τους, λόγω αυτού του γραφειοκρατικού κολλήματος.
Σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έρχονται από την Ιταλία, σχεδόν 60% των σταθερών και πάνω από 67% των κινητών ραντάρ δεν έχουν την απαραίτητη έγκριση.
Αν δεν αλλάξει κάτι άμεσα, μπορεί τώρα το καλοκαίρι να “βρέξει” κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα, αλλά από το φθινόπωρο αναμένονται χιλιάδες ενστάσεις από οδηγούς που θα αμφισβητήσουν τη νομιμότητά τους – και οι οποίοι θα μπορούν είτε να μην πληρώσουν την κλήση τους είτε να αποζημιωθούν αν έχουν ήδη πληρώσει, λόγω της έλλειψης νομιμότητας των συγκεκριμένων ραντάρ.