MotorBike.gr

Honda: Eξελιγμένοι αερόσακοι για δύο τροχούς

06/03/2023

Η προστασία των αερόσακων

Νέες αιτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας για συστήματα ασφαλείας και πιο συγκεκριμένα για αερόσακους κατέθεσε η Honda, η οποία αναζητεί διαρκώς νέες λύσεις που θα προστατεύουν αποτελεσματικά τους αναβάτες της.

Πενήντα χρόνια περίπου μετρούν οι αερόσακοι σε αυτοκίνητα παραγωγής, στις μοτοσυκλέτες και τα δίτροχα, όμως, τι γίνεται;

Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ είχαν αρχίσει να τοποθετούν αερόσακους στα αυτοκίνητά τους, οι οποίοι αρχικά είχαν παρουσιαστεί σαν υποκατάστατο των ζωνών ασφαλείας.

Τώρα πια οι αερόσακοι είναι υποχρεωτικοί στα αυτοκίνητα εδώ και δεκαετίες και τα περισσότερα διαθέτουν παραπάνω από δύο, για να προστατεύουν τους επιβάτες από κάθε πλευρά. Αντίστοιχα, στους δύο τροχούς μόνο η Honda έχει παρουσίασε ποτέ μοτοσυκλέτα, την Honda Gold Wing, που διέθετε αυτό το πολύτιμο σύστημα ασφαλείας, κι αυτό συνέβη το 2006.

 

 

Τώρα η Honda επιστρέφει και ερευνά μια λύση στο θέμα των αερόσακων που θα μπορούσε επιτέλους να προσφέρει στους δικυκλιστές/μοτοσυκλετιστές τα ίδια επίπεδα ασφαλείας που απολαμβάνουν οι οδηγοί αυτοκινήτων, αντιμετωπίζοντας όχι μόνο τις αδυναμίες του συστήματος αερόσακων της Gold Wing αλλά και αυτών που παρουσιάζει η ειδική μοτοσυκλετιστική ενδυμασία.

Προς το παρόν, οι αερόσακοι για σκούτερ και μοτοσυκλέτες μπορούν να χωριστούν σε δύο ξεχωριστές κατηγορίες. Υπάρχει η λύση αυτοκινητιστικού τύπου της Gold Wing (αερόσακος πάνω στο όχημα) και η λύση των ειδικών ρούχων με ενσωματωμένους αερόσακους.

Ο αερόσακος της Gold Wing έχει αποδειχθεί αποτελεσματικός, με πολλές περιπτώσεις αναβατών να έχουν σωθεί από τραυματισμό από το σύστημα, αλλά έχει περιορισμούς, αφού σαν εμπρόσθιος αερόσακος που είναι, μπαίνει σε χρήση μόνο σε μετωπικές συγκρούσεις, όταν για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο παρεμβάλεται στην πορεία του δίτροχου.

Ο συνδυασμός της σέλας της Gold Wing που μοιάζει με πολυθρόνα και το χαμηλό κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας, σημαίνει ότι η στάση και η κίνηση του αναβάτη είναι προβλέψιμη, αφού είναι λιγότερο πιθανό να πεταχτεί το σώμα του πάνω από το τιμόνι, άρα λειτουργεί καλά σε αυτόν τον τύπο σύγκρουσης.

Ωστόσο, ο αερόσακος της Honda αποδείχτηκε σχεδόν αδύνατο να τοποθετηθεί σε άλλους τύπους μοτοσυκλετών, όπου οι αναβάτες κάθονται ψηλότερα από το κέντρο βάρους, κάτι που σημαίνει ότι σε περίπτωση σύγκρουσης είναι πιθανό να εκτιναχθούν προς τα πάνω χάνοντας πιθανώς εντελώς την επαφή τους με τον αερόσακο! Στα σκούτερ τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, αφού υπάρχουν μοντέλα στα οποία η θέση οδήγησης μοιάζε με αυτή της Gold Wing.

Στο μεταξύ, οι αερόσακοι που ενσωματώνονται σε ρούχα, όπως αυτοί που επανειλημμένα βλέπουμε να προστατεύουν σε μεγάλο βαθμό τους αναβάτες των MotoGP, αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά τους, αλλά βασίζονται στην αρχή ότι πρέπει να φοριούνται διαρκώς (και κάθε μέρα) από τους αναβάτες.

Επίσης υπάρχει περιορισμός στο μέγεθός τους, αφού πρέπει να ενσωματωθούν με κάποια κομψότητα σε μπουφάν, παντελόνια ή δερμάτινες στολές.

Η λύση που προτείνει η Honda σε αυτά τα προβλήματα προκύπτει μέσα από μια σειρά νέων ιδεών και διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, που δείχνουν πολλές διαφορετικές απόψεις πάνω στο θέμα.

Η βασική ιδέα είναι να υπάρχει ένας αερόσακος ενσωματωμένος στη σέλα του σκούτερ ή της μοτοσυκλέτας, που θα τυλίγεται γύρω από τον αναβάτη σε περίπτωση σύγκρουσης, προστατεύοντάς τον έτσι από το να εκτιναχθεί μακριά από το δίτροχο.

Σε ορισμένες περιπτώσεις ο αερόσακος βρίσκεται στο μπροστινό μέρος της σέλας και ανοίγει ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη όταν ενεργοποιείται, ενώ άλλες παραλλαγές της ιδέας τοποθετούν τον αερόσακο στο κέντρο της σέλας, έτσι ώστε να τυλίγεται γύρω από τον αναβάτη από πίσω.

Σε άλλες εκδοχές της ίδιας ιδέας, ο στόχος είναι να είναι με τέτοιο τρόπο τοποθετημένος ο αερόσακος ώστε μόλις ενεργοποιείται να καλύπτει τον κορμό του αναβάτη ή στα χέρια του, προστατεύοντάς τον έτσι ακόμα κι αν πεταχτεί μακριά από το δίτροχο, ή σε πλευρικά χτυπήματα – και όχι μόνο μετωπικά.

Σε αντίθεση με τους αερόσακους που τοποθετούνται σε ρούχα, εδώ δεν υπάρχει όριο στο μέγεθος του σάκου ή στο σύστημα φουσκώματος του, καθώς το τελευταίο βρίσκεται και παραμένει πάνω στο σκούτερ ή τη μοτοσυκλέτα.

Αυτό σημαίνει ότι το σύστημα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ταχύτατο σύστημα φουσκώματος αερόσακου τύπου αυτοκινήτου, το οποίο θα παραμένει στη σέλα ανά πάσα στιγμή και μπορεί να παρέχει τεράστια ποσότητα αερίου σε κλάσματα δευτερολέπτου για να φουσκώσει τον αερόσακο γύρω από το σώμα του αναβάτη.

Η Honda έχει δηλώσει δημόσια ότι σκοπός της είναι μέχρι το 2050 να υπάρχουν μηδενικά θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα με τα σκούτερ και τις μοτοσυκλέτες της, ενώ μεγάλο μέρος των εργασιών της προς αυτόν τον σκοπό περιλαμβάνει την πρόληψη ατυχημάτων, κι όχι τον μετριασμό των επιπτώσεών τους, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες υποβοήθησης αναβάτη και αισθητήρων στη διαδικασία.

Όπως και να έχει, η ιδέα του αερόσακου αποτελεί ένα μεγάλο βήμα προς την οδική ασφάλεια όλων εμάς που χρησιμοποιούμε δύο τροχούς στην καθημερινότητά μας.

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!