Όπως θέλει ο αναβάτης: αυτόματες ή ημιαυτόματες αλλαγές ταχυτήτων
Η εταιρία της Iwata εισέρχεται δυναμικά στο χώρο των αυτόματων-ημιαυτόματων σαζμάν μοτοσυκλέτας με το νέο Yamaha MT-09 Y-AMT που εξελίχθηκε πάνω στην πλατφόρμα του MT-09, συνδυάζοντας τη δυναμική του βασικού μοντέλου με τη νέα τεχνολογία αλλαγής ταχυτήτων της Yamaha.
Το MT-09 της Yamaha, ήταν μια μοτοσυκλέτα που σηματοδότησε την αρχή μιας νέας εποχής στον κόσμο των γυμνών μοτοσυκλετών μεσαίου κυβισμού και είναι τώρα διαθέσιμη σε ένα εξίσου επαναστατικό μοντέλο: το MT- 09 Y-AMT, το πρώτο μοντέλο της Yamaha που είναι εξοπλισμένο με το εξελιγμένο, καινοτόμο αυτόματο-μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.
Το Y-AMT επιτρέπει στους αναβάτες να επαναπροσδιορίσουν τη διαδικασία αλλαγής ταχυτήτων, με αλλαγές είτε με τα δάχτυλα, είτε πλήρως αυτόματα, διασφαλίζοντας ομαλές, ακριβείς αλλαγές σχέσεων.
Διαθέτοντας τον ίδιο τρικύλινδρο κινητήρα CP3 890cc με το νέο MT-09, το MT-09 Y-AMT είναι η πρώτη μοτοσυκλέτα που ενσωματώνει το αυτόματο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων της Yamaha, το οποίο επιτρέπει στον αναβάτη να επιλέξει μεταξύ χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων (με τα δάχτυλα) και εύκολης, πλήρως αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων.
Η λειτουργία του συμπλέκτη και του κιβωτίου ταχυτήτων ελέγχεται από έναν ηλεκτροκινητήρα, εξαλείφοντας την ανάγκη τόσο για μια παραδοσιακή μανέτα συμπλέκτη, όσο και για έναν λεβιέ-επιλογέα ποδιού, επιτρέποντας στον αναβάτη να συγκεντρωθεί καλύτερα στην οδήγηση.
Αυτό συμβαίνει γιατί, σε σύγκριση με τα πόδια, τα χέρια έχουν καλύτερη σύνδεση με τον εγκέφαλο και, ως εκ τούτου, είναι από τα πιο ισχυρά εργαλεία που έχει στη διάθεσή του το ανθρώπινο σώμα σε απτικό επίπεδο.
Η χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων από το τιμόνι με τα δάχτυλα δεν είναι μόνο ταχύτερη, αλλά απαιτεί και λιγότερο χρόνο νευρομυϊκής αντίδρασης σε σύγκριση με τον συνδυασμό αριστερού ποδιού-χεριού (που συναντάμε στα παραδοσιακά κιβώτια ταχυτήτων), επιτρέποντας στον αναβάτη να συγκεντρωθεί στην επιτάχυνση, το φρενάρισμα, τη γωνία κλίσης, τη θέση του σώματος και την πρόσφυση του ελαστικού, βελτιστοποιώντας έτσι την οδήγηση – ειδικά στις στροφές.
Το νέο MT αναπτύχθηκε με γνώμονα τη σπορ οδήγηση, επιτρέποντας ταχύτερη και ακριβέστερη αλλαγή ταχυτήτων, καθώς ο αναβάτης επιδιώκει να επιτύχει τη μέγιστη απόδοση.
Οι αλλαγές ταχυτήτων ενεργοποιούνται μέσω ενός διακόπτη αφής, τοποθετημένου ώστε να είναι άνετα κοντά στα δάχτυλα του αριστερού χεριού του αναβάτη.
Οι αναβάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον αντίχειρα και τον δείκτη τους για να ανεβάσουν ταχύτητα με τον διακόπτη συν (+) και να κατεβάσουν με το διακόπτη μείον (-) ή μπορούν να επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν ένα μόνο δάχτυλο για μια πιο σπορ οδήγηση.
Χρησιμοποιώντας μόνο τον δείκτη τους, μπορούν να τραβήξουν το μοχλό συν (+) για να ανεβάσουν ή να τον σπρώξουν προς τα κάτω, προσφέροντας καλύτερη σπορ εμπειρία οδήγησης.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει ανάγκη χρήσης του συμπλέκτη, ο αναβάτης μπορεί εύκολα να συγχρονίσει τις αλλαγές σχέσεων.
Χωρίς το παραδοσιακό λεβιέ ταχυτήτων, ο αναβάτης μπορεί να μετακινεί πιο εύκολα το κάτω μέρος του σώματος, αυξάνοντας την αίσθηση σταθερότητας στις στροφές και δημιουργώντας έναν ακόμη πιο “καθησυχαστικό δεσμό” όπως λέει η Yamaha, με τη μοτοσυκλέτα.
Από στάση και σε χαμηλή ταχύτητα, το σύστημα Y-AMT ελέγχει τον συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων, διευκολύνοντας τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας κατά την οδήγηση, τους ελιγμούς και την κίνηση γενικότερα.
Το σύστημα υποστηρίζει πλήρως τις λειτουργίες αλλαγής ταχυτήτων σε μία από τις δύο λειτουργίες AT, αλλά μπορεί να απενεργοποιηθεί κιόλας.
Η λειτουργία D+ απελευθερώνει τον γνωστό σπορ χαρακτήρα του κινητήρα CP3, επιτρέποντάς σας να διατηρείτε υψηλές στροφές για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα χάρη στο κιβώτιο έξι σχέσεων.
Η λειτουργία D, από την άλλη πλευρά, προσφέρει μια πλήρως αυτόματη, πιο ομαλή και προσαρμοσμένη για την πόλη οδήγηση και σε χαμηλές ταχύτητες, ιδανική για καθημερινές μετακινήσεις και ταξίδια όπου ο αναβάτης θέλει να απολαύσει μια πιο ξεκούραστη οδήγηση.
Κατά την οδήγηση, μπορεί να γίνει εύκολα εναλλαγή μεταξύ των λειτουργιών MT και AT ενεργοποιώντας το κουμπί στη δεξιά ομάδα διακοπτών, επιτρέποντας στον αναβάτη να προσαρμόσει τη λειτουργία του MT-09 Y-AMT σύμφωνα με τις επιθυμίες του.
Έρχεται η εποχή των αυτόματων-ημιαυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων; Μετά την Honda (και την Kawasaki σε μικρότερο βαθμό) τώρα και η Yamaha προχώρησε σε αυτή τη λύση και μένει να δούμε πώς θα αντιδράσουν οι υπόλοιποι κατασκευαστές, αν πρόκειται δηλαδή για μια “καινοτομία του καιρού” που θα ξεχαστεί ή ένα σύστημα που ήρθε για να μείνει.