Τόσο κοντά, μα τόσο μακριά…
Δυο μοτοσυκλέτες της βαυαρικής εταιρίας “μονομαχούν” – παρότι δεν έχουν καμία σχέση η μια με την άλλη. Δίνουν την εντύπωση ότι είναι ανταγωνιστικές λόγω του ότι βρίσκονται πολύ κοντά από πλευράς κυβισμού. Στην πραγματικότητα προσπαθούν να δελεάσουν τον κόσμο να τις προτιμήσει, στοχεύοντας σε διαφορετικό κοινό, όντας εφοδιασμένες η κάθε μια με τα δικά της όπλα. Η BMW S 1000 XR προτείνει έναν πολύ δυναμικό και “πρωτόγονο” χαρακτήρα, ενώ η BMW F 900 R έναν πιο ήπιο και μειλίχιο.
H μια έχει ιπποδύναμη 165 ίππων και η άλλη 105, η μια ζυγίζει 226 κιλά και η άλλη 211. Μαντέψτε ποια είναι ποια; Φυσικά και οι τιμές τους δεν θα έχουν καμία σχέση, όπως και η αναλογία ίππων/βάρους.
Η BMW S 1000 XR, παρότι το παίζει “τα κάνω όλα” και “είμαι street adventure”, στην πράξη είναι μια μισόγυμνη βολίδα με ελαφρώς πιο όρθια θέση οδήγησης ώστε να μπορεί να κινείται λίγο πιο άνετα μέσα στην πόλη.
Πολυτάλαντη η 1000 XR; Ναι, πολυτάλαντη, αλλά και με 165 ίππους που ανά πάσα στιγμή στιγμή, με απότομο άνοιγμα του γκαζιού “φορτώνουν” την άσφαλτο με καμένο λάστιχο…
Από την άλλη όχθη, στήνεται με αυτοπεποίθηση η ολοκαίνουργια BMW F 900 R που είναι γυμνή και σαφώς ηπιότερων επιδόσεων και έρχεται του χρόνου παρέα με την αδελφή της την F 900 XR, η οποία έχει μακρινή συγγένεια με την S 1000 XR… στο όνομα μόνο.
Πιο μαζεμένη εμφανισιακά και πιο “σοβαρή” είναι φέτος η BMW S 1000 XR και σύμφωνα με τους ανθρώπους που την έφτιαξαν είναι πλέον “ελαφρύτερη, ταχύτερη και πιο χρηστική”, ενώ ξεπροβάλλει, για τυπικούς λόγους θα έλεγε κάποιος, κι ένα μικρό adventure-οειδές ρύγχος μπροστά από το φέρινγκ.
Το βάρος της νέας S 1000 XR έχει μειωθεί κατά 10 κιλά από το προηγούμενο μοντέλο, με το συνολικό βάρος να φτάνει τώρα τα πολύ ικανοποιητικά 226 κιλά!
Παράλληλα και ο κινητήρας Euro5 είναι ελαφρύτερος και έχει σαν βάση αυτόν του supersport μοντέλου της εταιρίας, του S 1000 RR του 2018, τον οποίο έχουν περικυκλώσει ηλεκτρονικά συστήματα.
Διαθέτει ηλεκτρονικές αναρτήσεις Dynamic ESA, 4 riding modes, ABS Pro & DTC, Hill Start Control Pro, ενώ στα όργανα υπάρχει έγχρωμη οθόνη TFT 6.5 ιντσών.
Επίσης υπάρχει Dynamic Traction Control (με την βοήθεια της IMU) και DTC σύστημα ελέγχου σούζας.
Ο τετρακύλινδρος σε σειρά κινητήρας αποδίδει 165 ίππους στις 11.000rpm και ροπή 11,6kgm στις 9.250rpm. Σύμφωνα με την BMW έχουν δυναμώσει οι μεσαίες στροφές, κι έτσι η μοτοσυκλέτα έχει γίνει ακόμα πιο χρήσιμη.
Έχουν αλλάξει οι 3 τελευταίες σχέσεις του εξαριού κιβωτίου ταχυτήτων (μακρύτερες) και ο συμπλέκτης είναι περιορισμένης ολίσθησης.
Οι αναρτήσεις έχουν ανανεωθεί, όπως και το πλαίσιο και το ψαλίδι, που είναι ταυτοχρόνως ελαφρύτερα. Να σημειωθεί ότι το ψαλίδι είναι δύο μπράτσων.
Νέα είναι τα φώτα τεχνολογίας LED και υπάρχουν και προβολείς Cornering προβολείς (adaptive turning light) αλλά όχι στον βασικό εξοπλισμό.
Πάμε τώρα να δούμε την “αντίπαλο” της 1000 που είναι κατά μόλις 100 κυβικά μικρότερη σε κυβισμό… αλλά έχει 60% μικρότερη ιπποδύναμη.
Πρόκειται για τη γυμνή – “ευρωπαϊκά κομψή”, που σχεδόν δεν θυμίζει BMW! – F 900 R που αντικαθιστά την F 800 R, με την οποία δεν έχει καμία απολύτως σχέση. Στην περίπτωση της 900, ο κινητήρας έχει δυο κυλίνδρους λιγότερους από την S 1000 XR.
Ο δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας είναι ίδιος με του F 850 GS, μόνο που ο κυβισμός έχει αυξηθεί από 853 στα 895 cc και η δύναμη φτάνει πλέον τους “λογικούς” 105 ίππους στις 8.750 rpm (ροπή 9,4 kgm στις 6.500 rpm).
Η BMW ανακοινώνει πως από τις 4.500 έως τις 8.500 rpm η ροπή είναι μπόλικη, σταθερά πολύ κοντά στην κορυφαία. Ροπάτη εμφανίζεται λοιπόν η 900 και έτοιμη για απολαυστικές ήπιες βόλτες, κι όχι “ποτισμένες με αδρεναλίνη” σαν αυτές που σε προέτρεπε να κάνεις η BMW S 1000 XR (στο παρελθόν… ε, και στο μέλλον).
Η BMW F 900 R έχει δύο προγράμματα οδήγησης (rain και road), σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (ASC) που μπορεί να απενεργοποιηθεί και ABS. Επίσης – όπως φροντίζει να κάνει πάντα η BMW – υπάρχουν εξτρά δύο modes ακόμα (Dynamic and Dynamic Pro), DTC (Dynamic Traction Control), ABS Pro και Dynamic Brake Control (DBC) και ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις Dynamic ESA.
Η γυμνή BMW F 900 R με τον χαρακτηριστικό “χαμηλό” απειλητικό προβολέα στο πιρούνι, έχει μίνιμαλ πλαίσιο που χρησιμοποιεί τον κινητήρα σαν ενεργό μέρος του.
Το υπερυψωμένο ρεζερβουάρ που χωράει 15,5 λίτρα κάνει τη μοτοσυκλέτα να μοιάζει ότι είναι σκυμμένη, έτοιμη για επίθεση.
Η μπροστινή ανάρτηση είναι ένα ανεστραμμένο πιρούνι με καλάμια διαμέτρου 43 mm, ενώ πίσω υπάρχει ένα μονό και ρυθμιζόμενο αμορτισέρ.
Την πέδηση της BMW F 900 R φροντίζουν δύο δίσκοι 320 mm μπροστά, με 4έμβολες ακτινικές δαγκάνες κι ένας πίσω, διαμέτρου 265 mm και μονοέμβολη δαγκάνα. Το συνολικό βάρος της BMW F 900 R φτάνει τα 211 κιλά.
Τι σχέση έχουν οι δυο παραπάνω BMW; Ίσως το ότι και οι δυο είναι BMW, ενώ επειδή έχουν τόσο ξεκάθαρες προθέσεις βάζουν τον μελλοντικό αγοραστή να αποφασίσει κι αυτός ξεκάθαρα για το τι θέλει να κάνει.
Ζητάει μια “δίτροχη ρουκέτα” που να μπορεί να τα κάνει όλα στο Fast Forward; Τότε θα κοιτάξει προς την πλευρά της τρομερής τετρακύλινδρης BMW S 1000 XR, που κουβαλάει στο τσεπάκι της 165 ίππους κι έχει έναν εκρηκτικό χαρακτήρα που δεν κάθεται φρόνιμα.
Θέλει να πηγαίνει βόλτες και να απολαμβάνει την συνολική “αίσθηση που προσφέρει μια γυμνή μοτοσυκλέτα”; Τότε θα πάει στη λογική δικύλινδρη και ελαφρύτερη BMW F 900 R των 105 ίππων.
Και η αντιδικία κάπου εδώ λήγει…