Σιγά-σιγά και σταθερά
Αυξάνονται ολοένα οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών στην Ευρώπη, ενώ πέρσι σημείωσαν μια τεράστια αύξηση της τάξης του +80%! Έρχονται, λοιπόν, οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες; Μήπως πρέπει σιγά-σιγά να προετοιμαζόμαστε για την άφιξή τους;
Ας πάρουμε πρώτα μια βαθιά αναπνοή κι ας το σκεφτούμε λογικά. Η ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει να κάνει τα πρώτα της βήματα στην αγορά, όχι τόσο στον χώρο των μοτοσυκλετών, όσο στην κατηγορία των σκούτερ. Αυτό συμβαίνει γιατί εκεί υπάρχει πιο γόνιμο έδαφος, εκεί είναι οι πρώτοι πελάτες και μάλιστα αυτοί αλιεύονται από την κατηγορία των μοτοποδηλάτων.
Αφού πρώτα τα παλιά, καλά, οικονομικά, ελαφρά μας δίχρονα πενηντάρια έγιναν “καθαρότερα”, τετράχρονα, πολυπλοκότερα, βαρύτερα, αλλά κυρίως πιο αδύναμα και ακριβότερα, τώρα έρχονται να μας τα αλλάξουν πάλι. Τα εργοστάσια, αλλά και οι “βιοτεχνίες” προσπαθούν να μας πείσουν ότι πρέπει να πάρουμε ηλεκτρικά σκούτερ για απλή μετακίνηση. Σαράντα πέντε χιλιόμετρα τελικής δεν ορίζει ο νομοθέτης για τα κοινά μοτοποδήλατα; Τόσα βγάζουν και τα ηλεκτρικά. Πάνε λοιπόν τα πενηντάρια, αντικαθίστανται από τα ηλεκτρικά.
Η μοτοσυκλέτα όμως τι σχέση έχει; Μα, τα “μικρά” ηλεκτρικά σκούτερ ή μηχανάκια είναι ο προθάλαμος, το πρώτο βήμα για το “στρώσιμο” του κοινού. Σειρά θα έχουν τα μεγαλύτερα ισχυρότερα μοντέλα, ο καιρός θα περνάει, νέες τεχνολογίες θα εμφανίζονται, μαζί τους θα πέφτουν και οι τιμές, οι επιδόσεις να ανεβαίνουν, οι νομοθέτες θα ορίζουν, τα εργοστάσια θα ακολουθούν, όπως και οι καταναλωτές.
Τη χρονιά που πέρασε, πρώτη δύναμη στην Ευρώπη στα ηλεκτρικά ήταν η Ισπανία, όπου πουλήθηκαν 2.970 ηλεκτρικά δίτροχα. Κι όμως, παρά τον απίστευτο ρυθμό αύξησης των πωλήσεων, η επανάσταση αργεί να έρθει. Η αγορά ηλεκτρικών σκούτερ/μοτοσυκλετών αντιπροσωπεύει μόνο το 0,75% του συνόλου των πωλήσεων. Οι υποδομές είναι ακόμη στα σπάργανα και οι νόμοι “οπισθοδρομικοί”: στην Ιταλία, για παράδειγμα, απαγορεύεται η κυκλοφορία ηλεκτρικών μοτοσυκλετών στους αυτοκινητόδρομους, ενώ η αυτονομία εξακολουθεί να αποτελεί μεγάλο πρόβλημα.
Από την άλλη πλευρά η ευρωπαϊκή πολιτική ορθώνει νέες απαιτήσεις: ηλεκτρική ενέργεια σημαίνει μικρότερη σπατάλη ορυκτών καυσίμων και μικρότερη ατμοσφαιρική ρύπανση. Η Γαλλία και η Ιταλία προσφέρουν οικονομικά-οικολογικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών δίτροχων, λογικά θα ακολουθήσουν κι άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, ίσως και να φτάσουν στα μέρη μας.
Ποιες είναι, όμως, οι 10 πιο δραστήριες ευρωπαϊκές αγορές στις πωλήσεις ηλεκτρικών δίτροχων; Η Ελλάδα δεν είναι μέσα σε αυτές, μην ανησυχείτε.
Τελευταίες στη δεκάδα βρίσκονται η Πολωνία και η Τσεχία με 60 ταξινομήσεις, ενώ το εντυπωσιακό (σαν αρνητική έκπληξη) είναι ότι στην όγδοη θέση συναντάμε τη Μ. Βρετανία με μόλις 181 μονάδες! 181 ηλεκτρικά δίτροχα σε σύγκριση με τα 100.439 συμβατικά που πουλήθηκαν το 2018 είναι ρεκόρ…
Αντίθετα, το πιο θετικό ρεκόρ “ηλεκτρικών έναντι συμβατικών” έρχεται από το Βέλγιο με 183 ηλεκτρικά δίτροχα ταξινομημένα, επί συνόλου 23.000. Λίγο πιο ψηλά η Αυστρία με 314 ταξινομήσεις και η οικολογικά ευαίσθητη Γερμανία με 620 μονάδες.
Ελάχιστα ψηλότερα έρχεται η Ιταλία με 622 μονάδες, νούμερο που αντιπροσωπεύει μόνο το 0,23% επί του συνόλου.
Φτάνοντας στις θέσεις βάθρου, τρίτη είναι η Ολλανδία με 809 ταξινομήσεις ηλεκτρικών και δεύτερη η Γαλλία με 1.526 δίτροχα. Η κορυφαία χώρα στα ηλεκτρικά, όπως είπαμε νωρίτερα, είναι η Ισπανία με 2.970 “ηλεκτρικές” ταξινομήσεις και αύξηση πωλήσεων κατά 150%, σε σύγκριση με το 2017.
Έχει “ρεύμα” ο ηλεκτρισμός; Σίγουρα έχει, αλλά την έντασή του θα την αποδείξει ο χρόνος.