MotorBike.gr

BENELLI BN 251 ABS, Super Test: Παθιασμένη σαν Ιταλίδα

19/09/2017 Μιχάλης Λαζαρίδης Βασίλης Αντζουλάτος

Iταλιάνικο πάθος, σε “γυμνό” περιτύλιγμα

Μπαίνει με πολύ θάρρος στην ενδιάμεση κατηγορία των 250αριών, η νέα Benelli BN 251 ABS με λίγα ρούχα και πάθος ιταλικό. Η μονοκύλινδρη μοτοσυκλέτα κρατάει την τιμή της χαμηλά, κάτω από 3,8 χιλιάδες ευρώ και θέλει να φέρει την αίγλη της κατηγορίας πίσω.

Ποια είναι όμως αυτή η “αίγλη” που θέλει να φέρει στην κατηγορία του τετάρτου του λίτρου η Benelli;

Η κατηγορία θα γίνει πολύ πιο πλούσια αν μπει μέσα της έστω και λίγο ιταλιάνικο ταμπεραμέντο, λίγη από την τέχνη που μόνο οι γείτονες μας ξέρουν να βάζουν στις μοτοσυκλέτες τους, κάτι που καμία ιταλική κατασκευάστρια εταιρία δεν έχει τολμήσει να κάνει μέχρι σήμερα στα 250 κυβικά.

Οι άνθρωποι στο Πέζαρο της Ιταλίας – που ήταν, και είναι η έδρα της Benelli – εργάζονται σκληρά για να επαναφέρουν ένα θρυλικό όνομα της μοτοσυκλέτας, με μεγάλη ιστορία στο παρελθόν. Η εταιρία υποστηρίζεται πλέον από μια μεγάλη κινεζική φίρμα (Qjian Jiang) που έχει αγοράσει το όνομα και δείχνει να σέβεται ιδιαίτερα την παράδοση της Benelli.

Πλήθος μοντέλων έχουν παρουσιαστεί με μονοκύλινδρους, δικύλινδρους, τετρακύλινδρους κινητήρες με 125, 250, 300, 500, 600 κυβικά, κι όλα αυτά “προς το παρόν”, αφού το μέλλον φαίνεται να είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον.

Μεγαλύτερων κυβισμών πολυκύλινδρα μοντέλα ετοιμάζουν οι Κινέζοι, πάντα σε στενή συνεργασία με τους Ιταλούς.

Το επόμενο μεγάλο νέο μοντέλο πάντως για την Benelli είναι το όμορφο, δικύλινδρο, πολυαναμενόμενο Benelli Leoncino 500, που μόλις παρουσιάστηκε στην Ιταλία, αποσπώντας πολύ θετικά σχόλια και κριτικές.

Μιας και οι μοτοσυκλέτες πρέπει να απευθύνονται σε αναβάτες όλων των ηλικιών, οι νέοι μπορούν να ρίξουν μια ματιά στο μονοκύλινδρο Benelli BN 251, ένα μοντέλο για εκκολαπτόμενους μοτοσυκλετιστές, που θέλουν κάτι διαφορετικό από τα συνηθισμένα ιαπωνικά “διομισάρια”.

Παρότι το Benelli BN 251 παράγεται στην Κίνα η καρδιά του είναι ιταλική. Μπορεί να είναι βαρετό αλλά πρέπει να το επαναλαμβάνουμε μέχρι να εμπεδωθεί: Τα κινέζικα προϊόντα φτιάχνονται ακριβώς με την ποιότητα που επιθυμεί αυτός που κάνει την παραγγελία.

Τα κινέζικα προϊόντα κατασκευάζονται σύμφωνα με την ποιότητα που ζητά αυτός που πληρώνει και αυτός έχει και την εποπτεία, τον έλεγχο και την ευθύνη για το τελικό προϊόν. Είτε αυτός είναι Ιάπωνας, είτε Αμερικάνος, είτε Ευρωπαίος. Πάμε παρακάτω…

ΕΜΦΑΝΙΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ

Φανερή λοιπόν είναι η ποιότητα κατασκευής του Benelli BN 251, που είναι ανώτερη από αυτή που δικαιολογεί η τιμή αγοράς του και είναι 3.590 ευρώ (χωρίς τέλη ταξινόμησης, σύμφωνα με τον αντιπρόσωπο).

Ξεχωρίζει το πλαίσιο χωροδικτύωμα που είναι βαμμένο σε ένα όμορφο κόκκινο ζωντανό χρώμα, μέσα στο οποίο φωλιάζει ένας καλαίσθητος επίσης μικρός μονοκύλινδρος κινητήρας 250cc.

Όλο το κουστούμι, ο προβολέας, η ουρά, το ντεπόζιτο έχουν τη φινέτσα του ιταλικού, αλλά συνάμα – έχουμε την εντύπωση – και ένα “κράτημα”, μια τάση προς το συντηρητικό, ώστε να μην προκαλούν ιδιαίτερα το μάτι του παρατηρητή.

Όπου κι αν κοιτάξει κάποιος θα δει παντού προσεγμένες λεπτομέρειες, με ελάχιστες εξαιρέσεις: όπως για παράδειγμα στο κουτί του ABS που είναι εμφανές στη δεξιά πλευρά κάτω από το ντεπόζιτο ή το καζανάκι της εξάτμισης που όμως δεν φαίνεται εύκολα.

Καλαίσθτητα είναι και τα όργανα που βρίσκονται στο τιμόνι, όμορφος είναι ο μονός προβολέας και άριστης αισθητικής η ουρά και το οπίσθιο φωτιστικό σώμα.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Η καρδιά του Benelli BN 251 είναι ένας μοντέρνος μονοκύλινδρος, 4χρονος, υγρόψυκτος, κινητήρας 249,2 cc με 4 βαλβίδες επί κεφαλής που παράγει 25,8 ίππους στις 9.250 rpm και έχει ροπή 2,1 kgm, στις 8.000 rpm. Η τροφοδοσία γίνεται με ψεκασμό και το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 6 σχέσεων και η τελική μετάδοση γίνεται με αλυσίδα.

Η εξάτμιση είναι μονή, βγαίνει από την δεξιά πλευρά του κινητήρα, είναι βαμμένη μαύρη και τελειώνει σε ένα “σκουτεράδικου” ύφους σιγαστήρα.

ΠΛΑΙΣΙΟ – ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ – ΦΡΕΝΑ

Ένα εμφανές, καλοβαμμένο, σωληνωτό, χωροδικτύωμα κάνει το Benelli BN 251 να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα και περικλείει με τον καλύτερο τρόπο τις προθέσεις των Ιταλών-Κινέζων.

Δεν πηγαίνουν για την οικονομική λύση, αλλά αυτήν που θα τους κάνει να διαφοροποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο. Αλλιώς θα έβαζαν ένα μονό σωληνωτό, ανοικτό πλαίσιο που κοστίζει κάτω από τα μισά για να κατασκευαστεί.

Για να συμπληρωθεί η καλή δουλειά, του αξιόλογου πλαισίου, υπάρχει ένα πιρούνι με καλάμια 41 χιλιοστών, το οποίο είναι ανάποδο παρακαλώ και εντυπωσιάζει με το μέγεθος του, αφού μοιάζει – και έτσι είναι – να προέρχεται από μεγαλύτερη μοτοσυκλέτα.

Ένα όμορφης κατασκευής ψαλίδι με κεντρικά τοποθετημένο, ρυθμιζόμενο αμορτισέρ (προφόρτιση ελατηρίου, απόσβεση επαναφοράς) αποτελούν την πίσω ανάρτηση.

Το φρενάρισμα ανατίθεται σε έναν κυματιστό μπροστινό δίσκο 280 mm (4έμβολη δαγκάνα) και έναν ακόμα στο πίσω μέρος των 240 mm, τα οποία δέχονται τη βοήθεια συστήματος ABS, όταν χρειαστεί.

Το βάρος του Benelli BN 251 είναι χαμηλό στα 145 kg (κενό), ενώ το ντεπόζιτο χωράει 17 λίτρα.

Το μήκος είναι 2.080 mm, το πλάτος 810 mm και ο αναβάτης κάθεται στα 795 mm από το έδαφος.

Τα ελαστικά του 251 είναι τα Metzeler Sportec M5 Interact σε διαστάσεις 110/70 και 150/60, πάνω σε πολύμπρατσες ζάντες αλουμινίου 17″.

Το Benelli BN 251 διατίθεται σε τρία χρώματα: Λευκό, Μαύρο και Κόκκινο.

ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Μόλις καθίσεις πάνω στην καλής ποιότητας σέλα με το καλό αφρώδες υλικό και τοποθετήσεις πόδια και χέρια στη θέση τους, καταλαβαίνεις ότι τα τρίγωνα που δημιουργούνται (άκρα και κορμός) είναι εργονομικά μελετημένα και προσφέρουν καλή θέση, στήριξη και άνεση για σπορ οδήγηση.


Το πλατύ τιμόνι είναι χαμηλά, ενώ το ντεπόζιτο έχει εσοχές που στηρίζουν τα γόνατα. Τα μαρσπιέ είναι ψηλά τοποθετημένα (δεν ακουμπούν ποτέ κάτω) και λίγο βάρος πέφτει πάνω στους καρπούς.

Ο συνεπιβάτης κάθεται σε ένα ικανοποιητικών διαστάσεων – για naked, που συνήθως αδιαφορούν για αυτόν – κομμάτι σέλας, με τα πόδια ψηλά πάνω σε ιδιαίτερα μικρά αλουμινένια μαρσπιέ, διαθέτοντας και χειρολαβές για στήριξη.

Γυρίζοντας το εντυπωσιακό αναδιπλούμενο κλειδί του Benelli BN 251, με τον κινητήρα να ξυπνάει εκπέμποντας έναν βαθύ και πολύ συμπαθητικό θόρυβο, που πολλοί θα συμφωνήσουν ότι θυμίζει Honda, εξαρχής γίνεται αντιληπτό ότι… είναι μονοκύλινδρος. Με το χαρακτηριστικό του τράβηγμα στο άνοιγμα του γκαζιού και τους ήπιους κραδασμούς του.

 Μόνο μετά από ώρες πάνω στη σέλα – κάτι που στην περίπτωση γυμνής μοτοσυκλέτας απαιτεί και συνηθισμένο-γυμνασμένο-ανθεκτικό αναβάτη – θα γίνουν κουραστικοί, ειδικά αν κινείσαι σε συγκεκριμένες στροφές που είναι περισσότερο φανεροί (άνω των 6.000 rpm, αντιληπτοί στο ντεπόζιτο και τα μαρσπιέ).

Το κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι ακριβώς μαλακό, αλλά είναι θετικό. Το λεβιέ των ταχυτήτων έχει σχετικά μεγάλη διαδρομή, και συνεργάζεται με έναν μικρής διαδρομής συμπλέκτη, που δεν απαιτεί υπερβολική προσπάθεια για να πατηθεί.

Οι επιδόσεις είναι ήπιες και αναμενόμενες ενός κινητήρα 25 ίππων, τίποτε περισσότερο-τίποτε λιγότερο, αλλά είναι ο βρυχηθμός του θυμωμένου μικρού λιονταριού (βλ. Benelli) από το φιλτροκούτι που ευχαριστεί τον αναβάτη.

Γραμμικός ο κινητήρας με καλή απόκριση και “καλή” περιοχή στροφών από τις 5.000, μέχρι τις 9.500 rpm όπου επεμβαίνει απότομα ο κόφτης.

Η απόδοση στις χαμηλές στροφές μεταξύ 2.500 και 4.000 rpm είναι επίσης γραμμική κι ο κινητήρας σπρώχνει το ελαφρύ σύνολο ήρεμα, ενώ όταν ξεπερνάει τις 6.000 rpm βγάζει έναν άλλο χαρακτήρα, “πιο ιταλικό”.

Η τροφοδοσία του ηλεκτρονικού ψεκασμού είναι πολύ καλή, χωρίς δισταγμούς και κομπιάσματα ακόμα και όταν είναι λάθος η ταχύτητα, δηλαδή 6η με 50 km/h στο κοντέρ.


Μπορεί η πόλη να είναι το φυσικό του περιβάλλον του μικρού λέοντα της Benelli, αλλά το ύψος και πλάτος του τιμονιού, όπως και η μικρή γωνία στροφής θα δυσκολέψουν τον αναβάτη κατά τη διήθηση, τη στιγμή που το μικρό βάρος, το μαζεμένο κορμί του 251 και η ζωντάνια που διαθέτει θα ισοσταθμίσει τα παραπάνω.

Λόγω των καλών αναρτήσεων που είναι στο μέσο όρο (ούτε σφιχτές-ούτε μαλακές) και του εξαιρετικού πλαισίου, μαζί με το μικρό βάρος, το ΒΝ 251 γίνεται διασκεδαστικό στις στροφές και εδώ βοηθάει η ελαφρώς σκυφτή σπορ θέση.

Φυσικά το κράτημα – όπως υπόσχεται το καλοφτιαγμένο πλαίσιο χωροδικτύωμα – είναι πολύ ανώτερο από τις ικανότητες ενός μέσου και όχι μόνο αναβάτη.

Τα καλά ελαστικά Metzeler Sportec M5 προσφέρουν καλή πρόσφυση και λόγω της σχεδίασής τους κάνουν το BN 251 αρκετά ευαίσθητο στις αλλαγές κατεύθυνσης.

Η σταθερότητα του συνόλου και η ακρίβεια στις κινήσεις του είναι πολύ καλή.

Βάζοντας τις ταχύτητες στον κόφτη το Benelli καταφέρνει τα παρακάτω: 40 km/h με την 1η ταχύτητα, 60 με 2η, 85 με 3η, 110 με 4η, 135 με 5η και 143 km/h – όσο και τα κιλά του; – με 6η ταχύτητα στο κοντέρ. Η πραγματική τελική του 251 είναι τα 135 km/h.

Εξαιρετική είναι και η κατανάλωσή του, αφού με μέση οδήγηση “καίει” 3,5 λίτρα, στοιχείο που του δίνει αυτονομία (17 λίτρα ρεζερβουάρ) πάνω από 480 χιλιόμετρα!

Το φρενάρισμα του Benelli BN 251 είναι πολύ καλό, ασχέτως αν τα φρένα δεν έχουν την καλύτερη αίσθηση στο πάτημά του λεβιέ ή του πεντάλ στα πρώτα εκατοστά της διαδρομής τους.

Η δύναμη είναι παρούσα από τη μέση και μετά και σε συνδυασμό με τα πολύ καλά λάστιχα της Metzeler το 251 καταφέρνει να φρενάρει με σταθερότητα και ασφάλεια, σε πλήθος περιπτώσεων.

Ελαφρώς σπογγώδες το μπροστινό φρένο, με μεγάλη διαδρομή το πίσω, παρέχουν προοδευτική επιβράδυνση και κυρίως δεν τα φοβάται ο αρχάριος, δίνοντάς του το περιθώριο να κάνει λάθος.

Η προστασία του αναβάτη από αέρα, όπως ακριβώς περιμέναμε για μια τέτοιου τύπου μοτοσυκλέτα – sport naked – είναι ελλιπέστατη, αλλά λόγω της τελικής που δεν ξεπερνάει τα 140 km/h, δεν θα γίνει ιδιαίτερα αντιληπτή.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Το Benelli BN 251 πηγαίνει τόσο γρήγορα και κοστίζει όσο ένα 300άρι σκούτερ στα 3.590 ευρώ (χωρίς τέλος ταξινόμησης) δηλαδή κοντά στις 3,8 χιλιάδες ευρώ.

Από την άλλη στους τομείς του κρατήματος, φρένων και σταθερότητας τα σκούτερ, ούτε κάν το πλησιάζουν. Αυτό το αναφέρουμε γιατί το 251 θα προταθεί σαν μέσον καθημερινής μετακίνησης που όμως δεν θα μοιάζει καθόλου με “μέσον καθημερινής μετακίνησης”, αλλά με καθαρόαιμο σπορ γυμνό που σαν σύνολο παραπέμπει σε δίτροχους ηρωισμούς.

Αν υποθέσουμε ότι αυτή η μοτοσυκλέτα φορούσε στο ντεπόζιτό της το έμβλημα της Ducati, γύρω της πολύ σύντομα θα είχε δημιουργηθεί ολόκληρος θρύλος. Από την άλλη είναι τόσο προσεγμένη και καλοφτιαγμένη που ναι, η Ducati θα ήθελε να την έχει στη δική της γκάμα.

Κι όλα αυτά με τη χαμηλότερη τιμή της κατηγορίας σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό.

ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

  • Οι καθρέφτες έχουν σπορ εμφάνιση, “κομμένη” ορατότητα και είναι μαλακοί στη ρύθμιση
  • Τα όργανα είναι αναλογικά-ψηφιακά, πλήρη, αλλά μερικές ενδείξεις τους είναι δυσδιάκριτες
  • Εντύπωση προκαλούν στον παρατηρητή οι πολύ καλές λεπτομέρειες που φοράει το ΒΝ 251, όπως για παράδειγμα οι βάσεις των μαρσπιέ και τα ποδωστήρια

  • Στο πιρούνι και τον τροχό μπροστά υπάρχουν αναμονές για δαγκάνα, αλλά και για δεύτερο δίσκο
  • Τα φώτα είναι ισχυρά, με καλή δέσμη
  • Μέτριας ποιότητας είναι ο διακόπτης δεξιά στο τιμόνι και όχι τόσο δυνατή η κόρνα

ΥΠΕΡ

  • Σχέση ποιότητας-τιμής
  • Τιμή
  • Οδική συμπεριφορά
  • Βάρος, εργονομία

ΚΑΤΑ

  • Προστασία από τον αέρα
  • Κραδασμοί στις μεσαίες rpm
  • Θέση συνεπιβάτη
  • Αίσθηση φρένων

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΙΜΗ: 3.590 ευρώ (χωρίς τέλη ταξινόμησης)

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, κυβισμού, με 2 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες, τροφοδοσία με ψεκασμό

ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 25,8 hp, στις 9.250 rpm

ΡΟΠΗ: 2,16 kgm, στις 8.000 rpm

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ/ ΠΙΣΩ: Ανάποδο τηλεσκοπικό πιρούνι, με καλάμια διαμέτρου 41mm, διαδρομής 120mm / Ένα αμορτισέρ, διαδρομής τροχού 54 mm

ΦΡΕΝΟ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: Δίσκος διαμέτρου 280mm / Δίσκος διαμέτρου 240mm, με ABS

ΤΡΟΧΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ/ΠΙΣΩ: 17 ιντσών / 17 ιντσών (διαστάσεις ελαστικών 100/70 μπροστά, 150/60 πίσω)

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.400 mm

ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: 795 mm

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 14 lt

ΒΑΡΟΣ: 145 kg

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: MOTOWAY Α.Ε., Γιαννιτσών 59, Θεσσαλονίκη, 2310-515557, www.benelli-moto.gr

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!