MotorBike.gr

BMW R nineT SCRAMBLER, Πρώτη Επαφή: Κλασικά… και εκτός δρόμου

29/01/2020

Παράδοση και χώμα

*Κυβισμός: 1.170 cc * Ιπποδύναμη: 110 ίπποι, στις 7.750 rpm * Τελική: 218 km/h *Βάρος: 220 kg * Τιμή: 14.600 ευρώ (βασική έκδοση)

Η κλασική σειρά μοτοσυκλετών R nineT της BMW έχει πολλά μέλη και το Scrambler είναι αυτό που θα αποτελέσει “σχολείο” για όσους θέλουν αφενός να κάνουν τις βόλτες τους (και) σε χωμάτινες επιφάνειες και αφετέρου να αποκτήσουν ένα μοντέλο που θα το βελτιώσουν (λέγε με customizing) στα δικά τους μέτρα. Κείμενο: Νίκος Βιτσιλάκης, Φωτογραφίες: BMW Motorrad

Μοτοσυκλέτες Scrambler παρουσιάστηκαν στην αγορά από τη δεκαετία του ’50 και αφορούσαν σε μετατροπές κλασικών μοντέλων δρόμου προκειμένου να τους προσδώσουν ένα πιο χωμάτινο προφίλ. Αφαιρώντας ό,τι μπορούσε να εξοικονομήσει βάρος, τοποθετώντας ένα τελικό εξάτμισης πιο ψηλά από το συνηθισμένο (για να περνά από λάσπες και νερά), σκληρότερα ελατήρια στην ανάρτηση και ελαστικά με πιο έντονη χάραξη στο πέλμα, είχες ένα Scrambler. Στην πορεία, αυτή η συνταγή εμπλουτίστηκε και με άλλα στοιχεία, όπως την προσθήκη μεγαλύτερου τροχού μπροστά, μεγαλύτερου τιμονιού, αλλά και αναρτήσεων με μεγαλύτερες διαδρομές.

Η κουλτούρα των Scrambler παρέμεινε περιχαρακωμένη για αρκετό καιρό στο πεδίο των μετατροπών, με τους κατασκευαστές να περιορίζουν τον ρόλο τους μόνο στη διάθεση των κατάλληλων αξεσουάρ. Το τελευταίο διάστημα τα δεδομένα έχουν αλλάξει, με ολοένα και περισσότερες εταιρείες να εξελίσσουν και να εντάσσουν μοντέλα Scrambler στη γκάμα τους. Aυτό έπραξε και η BMW, που χρησιμοποίησε σαν βάση το R nineT Roadster για να δημιουργήσει μια πιο λιτή (και πιο φθηνή) έκδοση Scrambler.

Μια μοτοσυκλέτα που σε κερδίζει με την απλότητα και τον απέριττο χαρακτήρα της, ιδανική για cruising βόλτες στο ηλιοβασίλεμα αλλά και ικανή να σου δώσει έξτρα αδρεναλίνη στα στροφιλίκια, καλοζυγισμένη, εύκολη και αρκετά δυναμική αν την πιέσεις. Μια all-round πρόταση με στυλ διαχρονικό που μας πάει και στο χώμα.

Πίσω στο χρόνο

Όλα ξεκίνησαν στο σαλόνι του Μιλάνου στα τέλη του 2008, όταν η BMW μας έδειξε το LoRider. Μια άσκηση του Αμερικανού πρώην αρχισχεδιαστή της εταιρίας, Dave Robb, ένα concept που αρχικά όλοι πίστεψαν ότι θα έμενε κλειδωμένο σε κάποιο μουσείο. Αντικατόπτριζε τη φιλοσοφία μιας πραγματικής μοτοσυκλέτας, που με βάση τον κινητήρα, το πλαίσιο και τους τροχούς απευθυνόταν σε όλους όσους αρέσκονται στη διαφοροποίηση από τη “μάζα”.

Ακριβώς τέσσερα χρόνια μετά (2012), ο πρόεδρος της BMW Motorrad κατά τη διάρκεια της έκθεσης μοτοσυκλέτας (και πάλι) του Μιλάνου ανακοινώνει την παρουσίαση ενός νέου μοντέλου -πάντα με αερόψυκτο boxer κινητήρα- μέσα στους επόμενους μήνες.

Λίγο αργότερα, τον Μάιο του 2013 και σε συνεργασία με τον εξειδικευμένο στα custom bikes Καλιφορνέζο σχεδιαστή Roland Sands, το βαυαρικό εργοστάσιο παρουσιάζει το concept “Ninety”, προφανώς ως φόρο τιμής για τα 40 χρόνια ζωής του θρυλικού R 90S. Και το 2014, κόβοντας το “y” και κάνοντας κεφαλαίο το t”, παρουσίασε επίσημα το R nineT, μια μοτοσυκλέτα βάση για μετατροπές ή αλλιώς, τη βασίλισσα του customizing!

Η ιστορία για την έκδοση Scrambler πάει πολύ πιο πίσω, συγκεκριμένα στο σαλόνι της Φρανκφούρτης του 1951, όπου η BMW παρουσίασε το R68. Μια μοτοσυκλέτα που συζητήθηκε για την υπερυψωμένη “2 σε 1” εξάτμισή της, ίδια με αυτήν που χρησιμοποιούσε στους αγώνες ο θρυλικός αναβάτης της BMW, Georg Schorsch Meier.

Εξήντα πέντε χρόνια μετά, ένα νέο Scrambler κάνει την εμφάνισή του, σίγουρα περισσότερο προσεγμένο και με διευρυμένες εμπορικές βλέψεις. Είναι πάντως γεγονός πως η BMW καθυστέρησε να μπει σε αυτή την υποκατηγορία μοτοσυκλετών, αφήνοντας στον ανταγωνισμό ελεύθερο χώρο για να κινηθεί απρόσκοπτα. Μια ακατανόητη συνθήκη για τα ειωθότα των Βαυαρών, που συνήθως προπορεύονται των εξελίξεων και των τάσεων της μόδας.

Τα μοντέλα Scrambler γίνονται όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια, προσφέροντας ένα σημαντικό άλλοθι στο εναλλακτικό life style και στη μεταμοντέρνα κουλτούρα που ευαγγελίζονται οι απανταχού hipsters. Δερμάτινο τζάκετ λοιπόν, vintage μάσκα γυαλιών αεροπορικού τύπου, ανοιχτό κράνος και πάνω στο νέο BMW Scrambler για βόλτα στη Φρεατίδα, στο Κολωνάκι ή στην πλατεία Αριστοτέλους.

Βάση το R nineT Roadster

Το BMW R nineT Scrambler δεν έχει τίποτα εξαιρετικό να επιδείξει σε επίπεδο τεχνολογίας, όμως από στυλ ξεχωρίζει. Σε σχέση με την έκδοση Roadster, διαφέρει σε αρκετά σημεία. Ο μπροστινός τροχός μεγάλωσε σε διάμετρο (19 ίντσες από 17), ενώ μεγάλωσαν οι διαδρομές των αναρτήσεων (κατά 5mm μπροστά και κατά 20 πίσω).

Στην πίσω ανάρτηση υπάρχει το γνώριμο σύστημα Paralever που χρησιμοποιεί η BMW σε όλα τα Boxer μοντέλα της, ενώ μπροστά το ανεστραμμένο χρυσό πιρούνι άλλαξε σε κλασικό τηλεσκοπικό (με καλάμια των 43mm), καθότι εξυπηρετεί καλύτερα τόσο το retro-look της μοτοσυκλέτας όσο και το χαμηλότερο κόστος.

Για τους ίδιους λόγους, οι πανάκριβες τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo έδωσαν τη θέση τους σε συμβατικές, ομοίως τεσσάρων εμβόλων. Το ρεζερβουάρ δεν άλλαξε σχήμα, όμως από αλουμινένιο έγινε ατσάλινο, ενώ επανασχεδιάστηκε η απόληξη της εξάτμισης φέροντας δύο όμορφα τελικά κωνικού σχήματος της Akrapovic. Από την άλλη, το τιμόνι ήρθε πιο ψηλά και τα μαρσπιέ μετακινήθηκαν ελαφρώς προς τα πίσω.

To σύστημα ευστάθειας ASC και το δικάναλο ABS βρίσκονται στον βασικό εξοπλισμό του BMW R nineT Scrambler, με το τελευταίο μάλιστα να έχει τη δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησής του, κάτι απαραίτητο για γρήγορη οδήγηση εκτός ασφάλτου. Ένα απλό στρογγυλό όργανο, που αναλογικά δείχνει μόνο την ταχύτητα κίνησης, φαντάζει αδιανόητο για BMW του σήμερα. Κι όμως, η συγκεκριμένη έκδοση «σηκώνει» αυτό το συμβιβασμό, καθότι όσο πιο λιτή είναι η μοτοσυκλέτα τόσο πιο αυθεντική δείχνει.

Βέβαια, από πλευράς ενδείξεων δεν υστερεί, προσφέροντας ψηφιακό ρολόι, οδόμετρο, διπλό χιλιομετρητή, ημερομηνία επόμενου service, χιλιόμετρα που απομένουν μέχρι αυτό, αυτονομία, καθώς και λυχνίες σφάλματος και διαχείρισης κινητήρα. Τέλος, διαφορετικής σχεδίασης είναι η σέλα, ενώ υπάρχει και after market μονή, από δερματίνη, σε απόχρωση ανοιχτού καφέ.

Απλή, λιτή, σταθερή

Παρά τα 220 κιλά της (πλήρης υγρών) είναι μια ισορροπημένη μοτοσυκλέτα με χαμηλό κέντρο βάρους και εξαιρετική γεωμετρία. Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται με ιδιαίτερη ευκολία και όσο περισσότερο τη συνηθίζεις, τόσο ανακαλύπτεις τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης που είναι σε θέση να προσφέρει. Στρίβει και στρίβει και στρίβει και δεν… κουνιέται!

Ανάμεσα στα πόδια σου θα βρεις το γνώριμο δικύλινδρο Boxer των 1.170cc στην αερο-ελαιόψυκτη εκδοχή του, με 110 ίππους και πιο πολιτισμένη χαρτογράφηση, που πληροί τις προδιαγραφές ρύπων Euro4 και δεν σε αφήνει παραπονεμένο με τις επιδόσεις που προσφέρει. Η κίνηση στην πόλη περιορίζεται κυρίως από το μεγάλο τιμόνι και το βάρος που γίνεται εμφανές στους αργούς ελιγμούς.

Αν ο αέρας δεν σταθεί εμπόδιο (παρότι σε χτυπάει αλύπητα μετά τα 160 km/h) για το BMW R nineT Scrambler , θα δεις τελική ταχύτητα άνω των 210 χλμ/ώρα, ενώ τα 0-100 έρχονται σε μόλις 3,6”. Η λειτουργία του boxer κινητήρα είναι πολιτισμένη, συμβάλλει σε αυτό και ο αντικραδασμικός άξονας που διαθέτει, με πολύ καλά αποθέματα ροπής στις χαμηλές και μεσαίες στροφές αλλά και αρκετή δύναμη στις υψηλές. Η κλιμάκωση του κιβωτίου με τις 6 σχέσεις είναι σοφά διαβαθμισμένη, η υδραυλική λειτουργία του ξηρού μονόδισκου συμπλέκτη απροβλημάτιστη και η δύναμη διαχειρίσιμη εύκολα και αβίαστα.

Όταν ο δρόμος μπροστά σου είναι ανοικτός, τότε αρκεί μια 6η στο κιβώτιο για να κινείσαι με ταχύτητες από 50 έως 200+ χλμ/ώρα. Και αν το δεξί σου χέρι φέρεται ευγενικά στο γκάζι, τότε μάλλον θα εκπλαγείς από την κατανάλωση του nineT, που δύσκολα θα ξεπεράσει τα 5,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Την ίδια έκπληξη θα αισθανθείς και όταν κατέβεις από τη μοτοσυκλέτα και παρατηρήσεις την τελική της μετάδοση, που γίνεται μέσω άξονα. Είναι τόσο γραμμική και ήσυχη η λειτουργία της, που σου δίνει την εντύπωση παραδοσιακής με αλυσίδα και γρανάζια.

Λεπτομέρειες και Παρατηρήσεις

  • Έτσι όπως μας έχει συνηθίσει η BMW, ο κατάλογος εργοστασιακών αξεσουάρ είναι μεγάλος και περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- διαφορετικό υποπλαίσιο, όργανο με περισσότερες ενδείξεις (α λα R nineT Roadster), προστατευτική σίτα φαναριού, αλουμινένιο number plate, προστατευτική ποδιά, πλαϊνές βαλίτσες, LED φλας, θερμαινόμενα γκριπ, αλουμινένιο δοχείο καυσίμου, ακτινωτές ζάντες και πάει λέγοντας.
  • Μικρή είναι η χρήση του πλαστικού πάνω στη μοτοσυκλέτα, μένοντας πιστή στην παράδοση του παρελθόντος.
  • Προσωπικά, η μόνη μου παρέμβαση στο μοντέλο θα ήταν η τοποθέτηση των ζαντών με τις ακτίνες, μαζί με ελαστικά τύπου trail (στο άρθρο έχουμε συμπεριλάβει και φωτό του μοντέλου με αυτόν τον εξοπλισμό για να πάρετε μια ιδέα).
  • Για τον χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας έπρεπε να φοράει ζάντες με ακτίνες και όχι με χυτές.
  • Η τιμή βάσης έχει οριστεί στα 14.600€ και σε αυτό το λινκ μπορείτε να διαμορφώσετε το Scrambler ανάλογα με τα extra αξεσουάρ που τυχόν θέλετε να του τοποθετήσετε…

ΥΠΕΡ

  • Εμφάνιση
  • Σταθερότητα
  • Επιδόσεις – Ροπή
  • Κατανάλωση

 

 

ΚΑΤΑ

  • Ευελιξία, Βάρος
  • Ζάντες χυτές και όχι με ακτίνες
  • Λάστιχα δρόμου
  • Σέλα συνεπιβάτη

BMW R Nine T Scrambler, ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Γενικά
Τύπος R Nine T Scrambler
Κατηγορία CLASSIC
Έτος 2017 - 2019
Τιμή 14.600 €
Κατασκευαστής BMW Motorrad
Αντιπρόσωπος BMW Group Hellas Λεωφόρος Κύμης & Σενέκα 10, 145 64, Κηφισιά, Τηλ. 210 9118000
Κινητήρας
Τύπος Τετράχρονος, Δικύλινδρος, Υγρόψυκτος
Διάταξη / Κυβισμός Βoxer / 1170 cc
Διάμετρος επί διαδρομή 101 mm x 73 mm
Εκκεντροφόροι / Βαλβίδες στον κύλινδρο DOHC / 4 βαλβίδες στον κύλινδρο
Ιπποδύναμη 110 ίπποι, στις 7.750 rpm
Ροπή 119 Nm στις 6.000 rpm
Τροφοδοσία Ηλεκτρονικός ψεκασμός
Σχέσεις ταχυτήτων 6
  • 1η: 2,375
  • 2α: 1,696
  • 3η: 1,296
  • 4η: 1,065
  • 5η: 0,939
  • 6η: 0,848
Συμπλέκτης / Λειτουργία Ξηρός Μονόδισκος / Υδραυλική
Πρωτεύουσα μετάδοση Με γρανάζια
Τελική μετάδοση Άξονας
Πλαίσιο
Τύπος πλαισίου Σωληνωτό από ατσάλι
Αναρτήσεις
Μπροστά (Τύπος - Διαδρομή) Τηλεσκοπικό πιρούνι - 125 mm
Ρυθμίσεις
Πίσω (Τύπος - Διαδρομή) BMW Paralever - 140 mm
Ρυθμίσεις Προφόρτιση – Επαναφορά
Φρένα
Μπροστά (Τύπος - Διάμετρος) Δύο δίσκοι - 320 mm
Δαγκάνα Δύο εμβόλων
Πίσω (Τύπος - Διάμετρος) Δίσκος - 265 mm
Δαγκάνα Δύο εμβόλων
Τροχοί
Μπροστά (Διάμετρος - Ελαστικό) - 120/70 ZR 19
Πίσω (Διάμετρος - Ελαστικό) 17 - 170/60 ZR 17
Διαστάσεις - Βάρος
Μήκος 2.175 mm
Πλάτος 880 mm
Ύψος 1.105 mm
Μεταξόνιο 1.522 mm
Ύψος Σέλας 820 mm
Ρεζερβουάρ 17 l.
Βάρος 220 Kg (πλήρης)

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!