Μια μεγάλη “μικρή” μοτοσυκλέτα
*Κυβισμός: 312 cc * Ιπποδύναμη: 35,4 ίπποι στις 9.500 rpm * Τελική: 149 km/h *Βάρος: 159 kg (κενό) * Τιμή: 4.085 ευρώ
Δοκιμάζουμε το Daytona T310, ένα ολοκληρωμένο και εντυπωσιακό Αdventure πολλαπλών χρήσεων, που καλύπτει με οικονομία τις ανάγκες των ελλήνων μοτοσυκλετιστών και τα διπλώματα Α2, αλλά κυρίως κάνει τη μοτοσυκλέτα μεσαίου κυβισμού και πάλι προσιτή στον πολύ κόσμο.
Είναι κάποια μοντέλα που τραβάνε νέους δρόμους και που, είτε το θέλουν είτε όχι, επηρεάζουν τη μοτοσυκλετιστική σκηνή και την αγορά. Ένα από αυτά είναι το Daytona T310, το οποίο – με τιμή λίγο παραπάνω από τις τέσσερις χιλιάδες ευρώ (4.085 για την ακρίβεια) – θα κάνει πολλούς να αναθεωρήσουν σχετικά με το τι θέλουν να οδηγούν για τα επόμενα χρόνια.
Κι ενώ πριν η τάση ήταν “αφήνω τη μοτοσυκλέτα για να περάσω στα σκούτερ”, τώρα εύκολα μπορεί να γίνει “ξεχνάω τα σκούτερ και επιστρέφω στη μοτοσυκλέτα”, μιας και το 310 έχει πολλά να προσφέρει και από πλευράς ύφους και εμφάνισης, αλλά και πρακτικά.
Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις όσον αφορά την ποιότητα των δίτροχων που έρχονται από την ασιατική Ήπειρο και την Κίνα Μερικά είναι πολύ εντυπωσιακά, όπως το Daytona T310 by Zontes, όπως είναι το πλήρες όνομά του.
Αυτό το μονοκύλινδρο μεσαίου κυβισμού διαθέτει τέτοια εμφάνιση και κοψιά, που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο απ’ όπου κι αν περάσει, τραβώντας τα ίδια βλέμματα με… μια μεγάλη δικύλινδρη BMW, παρότι το μέγεθος δεν είναι ίδιο. Είναι όμως σωστές οι διαστάσεις των πλαστικών και των εξαρτημάτων, είναι το φινίρισμα, η ιδιαίτερη διχρωμία και η συνολική ποιότητα που κάνουν το μικρό Τ310… “exclusive”.
Επίσης να μην ξεχάσουμε… ο κόσμος δείχνει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για το Τ310 επειδή ταυτίζεται, επειδή υποψιάζεται ότι ίσως να μπορεί να αποκτήσει αυτή τη μοτοσυκλέτα, που δεν κοστίζει 10-14-24.000 ευρώ, αλλά κάτω από 4.100 ευρώ.
Η αισθητική του Daytona T310 είναι το “κάτι άλλο”, κυριολεκτικά. Πολύ έξυπνα σχεδιασμένο και πολύ προσεκτικά κατασκευασμένο από την Tayo Motorcycle Technology, στην οποία ανήκει το όνομα/brand Zontes και σαν τέτοιο πωλείται στην Ευρώπη (με 10-15% υψηλότερη τιμή απ’ ότι στην Ελλάδα!). Το 310 διαθέτει τη δική του προσωπικότητα, ενώ υπερέχει συντριπτικά του ανταγωνισμού στον τομέα του εξοπλισμού, ανταγωνιζόμενο μοτοσυκλέτες μεγαλύτερου κυβισμού και διπλάσιας και τριπλάσιας τιμής!
Ανάμεσα στον εξοπλισμό του, περιλαμβάνονται τα φώτα LED, η ψηφιακή οθόνη, το smart key, το ηλεκτρικό κλείδωμα του τιμονιού, το ηλεκτρικό άνοιγμα της τάπας βενζίνης, η ηλεκτρικά κινούμενη σε ύψος ζελατίνα (!), το ABS Bosch 9.1M.
Όμως έχουμε και ανεστραμμένο πιρούνι, χούφτες, ποδιά, τη χυτή βάση μαρσπιέ, πλαστική σχάρα, προστατευτικά σίδερα, φωτιζόμενους διακόπτες, δύο χάρτες λειτουργίας του κινητήρα, φόρτιση USB, κουμπί επανενεργοποίησης της μπαταρίας η οποία είναι λιθίου, σέλα που ανοίγει με διακόπτη, κ.α. Πολύ δύσκολα βρίσκει κάποιος στην αγορά σήμερα μια τόσο πλούσια εξοπλισμένη μοτοσυκλέτα, ανεξαρτήτως κυβισμού.
ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Μετά από τις καλές εντυπώσεις που μας άφησε το γυμνό Daytona R250 και το R310, όταν τα δοκιμάσαμε στο παρελθόν, το ίδιο έρχεται να κάνει και το T310, που δηλώνει με την εμφάνισή του ότι μπορεί να ταξιδέψει και να κινηθεί και στο χώμα.
Η εμφάνιση είναι “διαστημική”, είναι τύπου Trasformers, το έχουμε ξαναπεί, πρόκειται για συνειδητή επιλογή των σχεδιαστών της εταιρίας που έχουν ρίξει μπόλικη δουλειά σε κάθε ένα από τα μικρά και τα μεγαλύτερα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας. Τίποτε δεν έχει αφεθεί στην τύχη του.
“Φορτωμένο” αισθητικά είναι το μπροστινό μέρος με πολλά πλαστικά τμήματα να ενώνονται μεταξύ τους, δίνοντας τελικά τη δυναμική εικόνα ενός προϊστορικού πουλιού ή ενός ορνιθόρυγχου (χμ, διαβάστε για τον ορνιθόρυγχο, είναι ένα εντυπωσιακών προδιαγραφών μοναδικό όν στο ζωικό βασίλειο). Μόνη παραφωνία κατά τη γνώμη μας, το τετραγωνισμένο μεγάλο μπροστινό φτερό, που θα μπορούσε να είναι πιο κομψό.
Η διχρωμία ασημί-μπλε μεταλλικού που χρησιμοποιήσαμε για μια βδομάδα “τραβούσε το μάτι” σαφώς περισσότερο από τον πιο διακριτικό μαύρο χρωματισμό.
Εμείς πάντως θα αφαιρούσαμε σχεδόν όλα τα αυτοκόλλητα, που είναι αρκετά, ενώ μιας και είπαμε για αυτοκόλλητα… δύσκολα διακρίνει κάποιος τη μάρκα της μοτοσυκλέτας (Daytona) που αναγράφεται με μικρά γράμματα στα πλαϊνά της καπάκια.
Το αξιοπρόσεκτο και σημαντικό συνάμα σε αυτή τη μοτοσυκλέτα είναι ότι η μητρική της Zontes, η Τayo, είναι κατασκευάστρια εταιρία, φτιάχνοντας το 70% των εξαρτημάτων εντός του εργοστασίου, κι έτσι έχει πλήρη έλεγχο όλης της διαδικασίας, μεγάλη ελαστικότητα στις αποφάσεις της και αυτονομία που σπανίζει πλέον στον βιομηχανικό τομέα.
Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, ειδικά αν συγκριθεί με την τιμή αγοράς και πολύ δύσκολα θα βρει κάποιος σημείο ή λεπτομέρεια που ξεφεύγει προς το μέτριο.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Ο κινητήρας είναι ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιούν όλα τα Daytona 310 και είναι μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, με τέσσερις βαλβίδες και δύο εκκεντροφόρους, αποδίδει 35,4 ίππους στις 9.500 rpm και 3,0 kgm ροπής στις 7.500 rpm. Το κιβώτιο των ταχυτήτων είναι έξι σχέσεων και η τροφοδοσία γίνεται από ηλεκτρονικό ψεκασμό της Delphi.
Το ψυγείο είναι σχετικά μικρό και δεξιά (μονόπλευρα) τοποθετημένο, ενώ ρόλο ψυγείου και δοχείου μεταφοράς του λαδιού παίζει ο μπροστινός σωλήνας του πλαισίου.
Ο κινητήρας έχει δυο χαρτογραφήσεις λειτουργίας, μια οικονομική (eco) και μια πιο γρήγορη (sport). Η εκκίνησή του γίνεται χωρίς κλειδί, ενώ και το τιμόνι κλειδώνει αυτόματα-ηλεκτρικά, μόλις δοθεί το ΟΚ, από το τηλεκοντρόλ-διακόπτη που φέρει ο ιδιοκτήτης.
Η εξάτμιση είναι “μία σε δύο” και καταλήγει στη δεξιά πλευρά κοντά στο πόδι του συνεπιβάτη, σε ένα υπέροχο κοντό τελικό που θυμίζει πανάκριβη ευρωπαϊκή κατασκευή και αποτελεί μια από τις ατραξιόν της μοτοσυκλέτας.
ΠΛΑΙΣΙΟ, ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ, ΦΡΕΝΑ
Πέρα από τον κινητήρα και το πλαίσιο και οι αναρτήσεις είναι κοινές σε όλα τα 310 της Daytona. Το πλαίσιο είναι σωληνωτό με μονή ραχοκοκαλιά – ασχέτως αν τα πλαϊνά πλαστικά καπάκια θέλουν να το κάνουν να μοιάζει με περιμετρικό από αλουμίνιο.
Το πιρούνι είναι ανάποδο χωρίς ρυθμίσεις, έχει διαδρομή 110 mm και καλάμια διαμέτρου 37 χιλιοστών. Η γωνία κάστερ είναι διαφορετική από τα άλλα δυο μοντέλα δρόμου, ενώ πίσω υπάρχει μονό αμορτισέρ με ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου, με το ίδιο “ψαγμένο” κατασκευαστικά ψαλίδι με τα νεύρα ενίσχυσης, φτιαγμένο από αλουμίνιο.
Οι ζάντες είναι και γεροδεμένες και “πολύ ψαγμένες” σχεδιαστικά, χυτές αλουμινένιες, διαμέτρου 17 ιντσών (λάστιχα CST 110/70R17 160/60R17) κάνοντας έτσι καλύτερη την κίνηση στην άσφαλτο, παρά στο χώμα.
Δισκόφρενο υπάρχει στον μπροστινό τροχό 260 mm με δαγκάνα δύο εμβόλων, δισκόφρενο υπάρχει και στον πίσω, διαμέτρου 200 mm, με μονοέμβολη δαγκάνα. Το ABS της Bosch είναι δικάναλο, ενεργώντας και στους δυο τροχούς.
Το βάρος της κατασκευής δεν ξεπερνάει τα 160 κιλά, το μεταξόνιο φτάνει τα 1.400 mm και το ντεπόζιτο χωράει 15,5 λίτρα.
ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ
Κατευθείαν σε κερδίζει η εργονομία του Daytona Τ310, μόλις ανέβεις στη – λογικού ύψους 830mm – σέλα του. Από πού να αρχίσουμε; Το τιμόνι είναι ανισόπαχο και στηρίζεται πάνω σε μια πλάκα με μεγάλους αποστάτες, έτσι ώστε να σηκωθεί σε “εντουράδικο” ύψος.
Μεγάλο είναι το ορθογώνιο ψηφιακό όργανο (με δυσδιάκριτες όμως ενδείξεις), οι καλοφτιαγμένες μανέτες είναι ρυθμιζόμενες, οι αναδιπλούμενοι καθρέφτες νομίζεις ότι προέρχονται από πανάκριβη κατασκευή, όπως και οι προστατευτικές αλουμινένιες “χούφτες”.
Μπορεί να μην συμπαθούμε ιδιαίτερα τα προστατευτικά σίδερα γύρω από τις μοτοσυκλέτες, αλλά η δουλειά που κάνουν είναι σημαντική για το πορτοφόλι του ιδιοκτήτη σε περίπτωση πτώσης, οπότε… η γνώμη μας περιττεύει.
Στον τομέα της τουριστικής χρήσης υπάρχει και μεγάλη πλαστική σχάρα αποσκευών που μπορεί να φιλοξενήσει μπαγκαζιέρα και βαλίτσες, ενώ διαθέτει και μεγάλες χειρολαβές.
Με ένα κουμπί από το παραφορτωμένο με διακόπτες αριστερό άκρο του τιμονιού ρυθμίζεται και το ύψος της ζελατίνας σε δυο θέσεις. Η διαφορά είναι μικρή στο δρόμο και τον αέρα, ενώ θα θέλαμε να δοκιμάσουμε μια μεγαλύτερη ζελατίνα που θα ήταν πιο αποτελεσματική.
Η σέλα έχει ικανοποιητικό μέγεθος και δίνει σχετική ελευθερία κίνησης. Καλό αλλά λίγο είναι το αφρώδες (θα μπορούσε να διαθέτει παραπάνω για να είναι πιο μαλακή) και το ντεπόζιτο έχει εσοχές για τα γόνατα.
Ευτυχώς, τα σίδερα είναι κολλητά πάνω στα πλαστικά, δεν προεξέχουν (ειδικά στο κατώτερο μέρος τους) και διατηρούν έτσι τη σχετικά λεπτή σιλουέτα της μοτοσυκλέτας, κάτι πολύ χρήσιμο μέσα στην κίνηση της πόλης.
Από πρακτικής άποψης, μέσα στην πόλη λείπουν μερικά εκατοστά κοψίματος του τιμονιού, που θα το έκαναν πιο ευέλικτο. Στις χαμηλές στροφές με το πρόγραμμα Eco η τροφοδοσία και η λειτουργία του κινητήρα είναι πιο προοδευτική, ενώ πιο άμεση γίνεται στην επιλογή sport.
Τα πόδια του αναβάτη τοποθετούνται σε αρκετά βολική και δυναμική (στήριξη) θέση, με τα γόνατα λίγο πιο κλειστά από τις 90 μοίρες. Τα μαρσπιέ του διαθέτουν λάστιχο που μειώνει τους κραδασμούς, όπως και του συνεπιβάτη. Μιας και τον αναφέραμε, ο δεύτερος θα ανέβει σε μια ελαφρώς ψηλότερη, αρκετά καλή σέλα, τα πόδια του όμως θα στηριχτούν σε υψηλά τοποθετημένα μαρσπιέ.
Ο κινητήρας των 35,4 είναι ήσυχος, έχει καλή κι απροβλημάτιστη λειτουργία-τροφοδοσία χωρίς κομπιάσματα. Η δύναμή του στις χαμηλές στροφές είναι απλά ικανοποιητική – θα θέλαμε λίγη παραπάνω ροπή είναι η αλήθεια – ενώ δείχνει να ξυπνάει από τις μεσαίες στροφές και πάνω, με λίγους κραδασμούς να εμφανίζονται από τις 7.000 rpm και έπειτα.
Το ευχάριστο στη χρήση, μονοκύλινδρο, τετραβάλβιδο μοτεράκι ξέρει να ανεβάζει στροφές και πετυχαίνει ανά σχέση κιβωτίου τις ακόλουθες ταχύτητες: 40, 60, 80, 110, 130 και 158 km/h η έκτη ταχύτητα. Η πραγματική τελική ταχύτητα μετρημένη έφτασε τα 149 km/h, μια καθόλου άσχημη τελική για μια μοτοσυκλέτα 312 κυβικών.
Ένα ακόμα ευχάριστο στοιχείο στην καθημερινή συμβίωση με το Daytona Τ310 είναι ο προοδευτικός στη λειτουργία συμπλέκτης, που γίνεται άριστος συνεργάτης στα αργά κομμάτια της πόλης ή της βόλτας στο χώμα, αν και λειτουργεί κάπως ψηλά – στο αρχικό τράβηγμα της μανέτας. Καλής λειτουργίας είναι και το κιβώτιο ταχυτήτων που εμφανίζεται λίγο σκληρό μόνο στην περιοχή δευτέρας-νεκράς-πρώτης σχέσης.
Η ισχύς πέδησης του μπροστινού δίσκου είναι ικανοποιητική για καθημερινή χρήση, ενώ στη σπορ οδήγηση θα αφήσει ανικανοποίητους τους πιο απαιτητικούς αναβάτες και θα χρειαστεί περισσότερη δύναμη στη μανέτα. Σε φρενάρισμα από τα 90 χιλιόμετρα την ώρα το 310 θα χρειαστεί 41 μέτρα για να ακινητοποιηθεί, με το μέσο όρο την κατηγορίας να πετυχαίνει 33 με 36 μέτρα.
Η δυνατότητα ρύθμισής της βοηθάει κάπως την κατάσταση, ενώ στο μέλλον δεν θα ήταν άσχημη ιδέα να τοποθετηθεί από το εργοστάσιο ένα μεγαλύτερης διαμέτρου δισκόφρενο.
Το πιρούνι είναι προοδευτικό και μεσαίας σκληρότητας προσφέροντας βασικά άνεση, ενώ θα βυθιστεί έντονα στα απότομα φρεναρίσματα. Το μονό αμορτισέρ είναι απότομο στη λειτουργία του και όταν πετύχει έντονη ανωμαλία στην επιφάνεια του δρόμου θα μεταφέρει το χτύπημα στο πλαίσιο.
Το Daytona Τ310 μπαίνει γρήγορα και εύκολα στις στροφές και κρατάει την πορεία του, αν και στην είσοδο της στροφής εμφανίζει ένα μικρό “σκαλοπάτι”, μια ασάφεια στο μπροστινό τμήμα, σε σχέση με το πίσω μέρος που ακολουθεί αμέσως μετά.
Εάν ο αναβάτης το πιέσει σε διαδρομή με στροφές, απαιτώντας πιο σπορ επιδόσεις, το πιρούνι θα δυσκολευτεί και το πλαίσιο θα εμφανίσει λίγες ελαστικότητες, αλλά πάντα σε πολιτισμένα, λογικά πλαίσια.
Είναι αλήθεια ότι οι τροχοί διαμέτρου 17 ιντσών και οι περιορισμένες διαδρομές των αναρτήσεων δεν είναι ό,τι καλύτερο για οδήγηση στο χώμα. Όμως είναι το πλάτος των μικτής χρήσης των ελαστικών και η δυνατότητα απενεργοποίησης του ABS που κάνουν το 310 να “παίζει στο χώμα”, αρκεί ο αναβάτης του να μην έχει παράλογες απαιτήσεις.
Παίρνοντας το Daytona Τ310 από το χώρο που θα σπαταλήσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του (την πόλη) και αφού ανεβάσεις τη ζελατίνα στην υψηλή θέση, θα βγεις στην εθνική οδό και θα βρεις τις ταχύτητες όπου εσύ και αυτό αισθάνεστε καλύτερα: ανάμεσα στα 100-130 km/h.
Στο οποίο ταξίδι, αν κρατήσεις την ταχύτητα σε αυτά τα επίπεδα, θα δεις την κατανάλωση να κατεβαίνει κάτω από τα 4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα και την αυτονομία να ξεπερνάει τα 380 χιλιόμετρα. Αν πηγαίνεις πιο γρήγορα η κατανάλωση ανεβαίνει στα 5 λίτρα για να διανύσει 100 χιλιόμετρα.
Η επιτάχυνση 0-400 μέτρων επιτυγχάνεται σε 15,6 δευτερόλεπτα και καλές είναι και οι επιδόσεις του μονοκύλινδρου κινητήρα στις και στις ρεπρίζ με έκτη στο κιβώτιο και επιταχύνοντας από τα 80 μέχρι τα 120 χιλιόμετρα την ώρα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
To πολυχρηστικό μοτοσυκλετάκι που λέγεται Daytona Τ310 είναι ένα μίνι adventure. Έχει την όψη που κερδίζει βλέμματα: το χαζεύουν όλοι, ενώ εσείς δεν έχετε ξοδέψει μια περιουσία για να το αποκτήσετε. Έχει τον χαρακτήρα, έχει τις επιδόσεις, κι έχει και τον εξοπλισμό πολύ ακριβότερων μοτοσυκλετών.
Και ξέρετε ποιο είναι το σημαντικότερο; Ότι μια τέτοιου κυβισμού μοτοσυκλέτα με ένα άτομο και φορτωμένη μπορεί να προσφέρει μοναδικές στιγμές στον αναβάτη της σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, όπου η πρόσβαση στους χωματόδρομους είναι ακόμα ελεύθερη. Γιατί το 310 τα καταφέρνει όλα: και την πόλη και την εθνική και το χώμα. Κάτι σαν ελβετικός σουγιάς με τιμή Κίνας…
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Δεν συμφωνούμε με τα τόσα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά του 310 και ιδιαίτερα με τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει κανείς για την εκκίνηση και για το καπάκι του ντεπόζιτου που αποκαλύπτει την τάπα βενζίνης.
- Τα φώτα ειδικά στη μεγάλη σκάλα είναι πολύ καλά
- Μια έγχρωμη οθόνη TFT θα είναι σίγουρα μέσα στις αλλαγές που θα δεχθεί στο μέλλον το μοντέλο
- Υπάρχει και βάση κλειδαριάς δισκόφρενου, πίσω από το αριστερό μαρσπιέ του συνεπιβάτη, βαμμένη κόκκινη (αν και είναι κάπως εκτεθειμένη σε νερά και λάσπες) και μπράβο σε αυτόν που το σκέφτηκε.
- Μόνο πλάγιο στάντ υπάρχει και είναι πολύ καλής κατασκευής
- Οι βάσεις των καθρεφτών και μανέτες είναι κορυφαίες
- Λίγο σκληρός είναι ο διακόπτης φλας στη χρήση του
ΥΠΕΡ
- Τιμή
- Εντυπωσιακή εμφάνιση
- Εξοπλισμός
- Σχέση ποιότητας-τιμής
- Συνολικές επιδόσεις
ΚΑΤΑ
- Ροπή χαμηλά
- Κραδασμοί στις υψηλές στροφές
- Απόδοση φρένων
- Σκληρή σέλα
- Δυσδιάκριτες ενδείξεις οργάνου
KAWASAKI VERSYS-X 300, Super Test: Crossover στους μικρούς κυβισμούς