
ΕΜΦΑΝΙΣΗ - ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΦΡΕΝΑ

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Ολική ανανέωση για το μικρό “λευκό βέλος”
*Κυβισμός: 398,6 cc * Ιπποδύναμη: 44,8 ίπποι (33 kW) στις 8.250 rpm * Τελική: 175 km/h *Βάρος: 154,5 kg (στεγνό)* Τιμή: 6.390 ευρώ (Μάιος 2025)
Με πλούσιο εξοπλισμό, πλήρη ανανέωση σε κινητήρα, πλαίσιο, αναρτήσεις, φρένα και νέα εργονομία, η Husqvarna Vitpilen 401 μας επανασυστήνεται ως μια ελαφριά, fun to ride και ροπάτη μοτοσυκλέτα που έχει στόχο να κερδίσει τους αναβάτες της Α2 κατηγορίας. Κείμενο: Θάνος Κυλάφης Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού
Πριν από 11 χρόνια (το 2014) η Husqvarna παρουσίασε στην έκθεση της EICMA τα πρωτότυπα Svartpilen και Vitpilen (τα ονόματα σημαίνουν μαύρο βέλος και λευκό βέλος αντίστοιχα), ως κομμάτι της γκάμας της μετά την εξαγορά της από την ΚΤΜ (το 2013), με τις διαφορές ανάμεσα στα δύο μοντέλα να είναι ελάχιστες, με το Svartpilen να έχει έναν πιο Scrambler προσανατολισμό και το Vitpilen έναν πιο “roadster” και Cafe Racer χαρακτήρα.
Τελικά μετά από κάποιες καθυστερήσεις, τα πρώτα “μικρά” Pilen κυκλοφόρησαν τους πρώτους μήνες του 2018, ενώ το 2024 έγινε μια ριζική ανανέωση που έφερε τα Svartpilen και Vitpilen στη δεύτερη γενιά τους (όπου και παρέμεινε για την φετινή χρονιά), την οποία και δοκιμάσαμε.
Ξεκινάμε από την εμφάνιση, που σίγουρα είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για το Husqvarna Vitpilen 401.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερη μοτοσυκλέτα, που γεννά και αντίστοιχα έντονα συναισθήματα και στις δύο πλευρές, με πολλούς να τη θεωρούν πανέμορφη και σε άλλους να μην αρέσει καθόλου η εμφάνισή της.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν περνάει σε καμία περίπτωση απαρατήρητη.
Η σχεδίαση ακολουθεί μια πιο “τετραγωνισμένη” λογική από τις περισσότερες σύγχρονες μοτοσυκλέτες, με πιο χοντρές γραμμές, οι οποίες ξεκινάνε από το μεγάλο φτερό μπροστά, περνάνε στον στρογγυλό LED προβολέα (όλα τα φωτιστικά σώματα είναι LED), στα πλαστικά που περιβάλλουν το ντεπόζιτο όπου και σε μαύρο πλαίσιο αναγράφεται ο αριθμός 401, μέχρι την αρκετά “ευθεία” σέλα και την ουρά, όπου βρίσκεται το μοναδικής σχεδίασης, οβαλοειδές πίσω φωτιστικό σώμα.
Σε γενικές γραμμές η εμφάνιση αλλάζει αρκετά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, με τις διαφορές να εντοπίζονται σε μια πιο μακριά ουρά (και μεγαλύτερη σέλα), στο μεγαλύτερο φτερό μπροστά, στην νέα εξάτμιση (στην οποία θα αναφερθούμε αργότερα) και φυσικά – και πιο βασικά – στην αντικατάσταση των κλιπ ον με μια συμβατική μπάρα τιμονιού.
Αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι σηματοδοτεί και την στροφή στην φιλοσοφία του μοντέλου, που από Cafe Racer γίνεται πλέον πιο “Roadster” γυμνό.
Όμως, όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, πρόκειται πρακτικά για μια εντελώς νέα μοτοσυκλέτα, οπότε οι αλλαγές δεν περιορίζονται μόνο στην εμφάνιση.
Ο κινητήρας είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας, καθώς πέρασε από τα 373cc στα 399cc (αν και σύμφωνα με την Husqvarna είναι ελαφρύτερος από τον προηγούμενο) και πρακτικά πρόκειται για τον κινητήρα που συναντάμε και στη σειρά των KTM 390.
H απόδοση της μονοκύλινδρης LC4 καρδιάς της Husqvarna Vitpilen 401 φτάνει τους 44,8 ίππους στις 8.250 rpm και τα 37 Nm ροπής στις 7.000 rpm, ενώ εξοπλίζεται με ηλεκτρόγκαζο (Ride by Wire), Quickshifter και Traction Control.
Υπάρχουν δύο Riding Modes (Street και Rain), με το Rain να μεταφέρει πιο ¨γλυκά” την δύναμη στον πίσω τροχό και να δυναμώνει την επεμβατικότητα του Traction Control, το οποίο είναι απενεργοποιήσιμο.
Υπάρχει επίσης και λειτουργία Speed Limiter, όπου ο αναβάτης επιλέγει ένα ανώτατο όριο ταχύτητας και ακόμα και αν ανοίξει τέρμα το γκάζι, η μοτοσυκλέτα δεν ξεπερνάει τα χιλιόμετρα που έχει καθορίσει.
Νέα είναι και η εξάτμιση, με πολύ κοντύτερο τελικό από την προκάτοχό της και 1,9 κιλά ελαφρύτερη.
Αλλαγές έχουμε και στο ατσάλινο, τύπου χωροδικτύωμα πλαίσιο, το οποίο είναι πλέον μακρύτερο και φαρδύτερο σε σχέση με τον προκάτοχό του, με νέο βιδωτό υποπλαίσιο.
Η Husqvarna δήλωσε ότι ένας από τους σχεδιαστικούς στόχους για τον νέο Vitpilen 401 ήταν και να αυξήσει τον “όγκο” του, κάνοντάς το οπτικά μεγαλύτερο, κάτι στο οποίο σίγουρα συνεισφέρει το πλαίσιο.
Παρά την αύξηση του όγκου, το ύψος της σέλας έχει μειωθεί στα 820mm (από 835mm).
Η WP αναλαμβάνει τις αναρτήσεις και εξοπλίζει το Husqvarna Vitpilen 401 με ένα ανεστραμμένο πιρούνι 43mm της σειράς APEX, το οποίο έχει διαδρομή 150mm και δυνατότητα ρύθμισης της προφόρτισης και της επαναφοράς (με πέντε κλικ το καθένα), μέσω δύο περιστροφικών επιλογέων που βρίσκονται πάνω στο πιρούνι.
Στο πίσω μέρος υπάρχει ένα μονοσόκ αμορτισέρ της ίδιας σειράς, με ίδια διαδρομή και δυνατότητα ρύθμισης της προφόρτισης σε πέντε στάδια.
Το αμορτισέρ αυτό είναι τοποθετημένο στη δεξιά πλευρά και πιάνει απευθείας πάνω στο ανανεωμένο ψαλίδι, το οποίο είναι κυρτό για να εξοικονομηθεί χώρος για το νέο τελικό της εξάτμισης.
Η θυγατρική της Brembo, ByBre, είναι η κατασκευάστρια των δαγκανών, με μια τετραπίστονη μπροστά που πιάνει σε ένα δίσκο 320mm και μια διπίστονη δαγκάνα πίσω, με δίσκο 240mm.
Στον εξοπλισμό υπάρχει δικάναλο, Cornering ABS προερχόμενο από την Bosch, το οποίο έχει και λειτουργία Supermoto, όπου μειώνεται η επεμβατικότητά του στον μπροστινό τροχό και απενεργοποιείται εντελώς πίσω.
Οι τροχοί είναι ένα βασικό σημείο διαφοροποίησης μεταξύ των Svartplien και Vitpilen, καθώς ενώ το πρώτο έχει ακτινωτές ζάντες και τακουνάτα ελαστικά, το Vitpilen έχει αλουμινένιες ζάντες 17” εμπρός και πίσω, με ελαστικά Michelin Road 6, διαστάσεων 110/70 και 150/60 εμπρός και πίσω αντίστοιχα.
Ο στρογγυλός, ψηφιακός πίνακας οργάνων που υπήρχε μέχρι το 2023 στο Husqvarna Vitpilen 401 έχει δώσει τη θέση του σε μια έγχρωμη, ορθογώνια TFT οθόνη 5”, η οποία προσφέρει συνδεσιμότητα Smartphone για διαχείριση κλήσεων και αναπαραγωγή μουσικής μέσω Bluetooth, ενώ με τη χρήση της εφαρμογής Ride Husqvarna Motorcycles, ο αναβάτης έχει και πρόσβαση σε Turn to Turn Navigation.
O χειρισμός της γίνεται από έναν τετραπλό “διακόπτη” στα αριστερά του τιμονιού, ο οποίος είναι φωτιζόμενος το βράδυ, ώστε να μην μπερδεύεσαι ακόμα και αν δεν έχεις συνηθίσει το μοντέλο.
Στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται και Immobilizer, ως ένα έξτρα αντικλεπτικό μέσο.
Στο Δρόμο – Η ώρα της δοκιμής
Η ανανεωμένη εργονομία του Husqvarna Vitpilen 401, με το ψηλότερο τιμόνι και την χαμηλότερη σέλα, φέρνει τον αναβάτη σε μια πιο όρθια θέση οδήγησης, η οποία μπορεί οπτικά να μην είναι τόσο “κουλ” όσο η προηγούμενη, όμως σίγουρα είναι με διαφορά πιο άνετη στην καθημερινή οδήγηση.
Μάλιστα το Vitpilen δεν χάνει από τον σπορ χαρακτήρα του λόγω αυτού, ίσα ίσα οι συνολικές αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί το έχουν σπρώξει λίγο παραπάνω προς εκείνη την κατεύθυνση.
Η σέλα είναι άνετη για τον αναβάτη, παρά την αρχική “σκληρή” της όψη, ενώ ικανοποιητικό είναι και το μερίδιο του συνειβάτη, όμως η απουσία χειρολαβών κάνει τα πράγματα λίγο πιο δύσκολα, λόγω της “γενναιόδωρης” ροπής της μοτοσυκλέτας.
Ο νέος κινητήρας ανταποκρίνεται πολύ καλύτερα από την προηγούμενη έκδοση, αν και είναι αρκετά υποτονικός στις πρώτες τρεις με τέσσερις χιλιάδες στροφές, από την μετατροπή του για την Euro5+ εποχή.
Από εκεί και πέρα όμως βρίσκει την σπιρτάδα του και δεν την χάνει μέχρι και την κόκκινη περιοχή του στροφόμετρου, με μπόλικα επίπεδα ροπής, τα οποία χάρη και στο χαμηλό βάρος (154,5 κιλά με άδειο το νέο, μεγαλύτερο ντεπόζιτο των 13 λίτρων) κάνουν το Vitpilen 401 να μπορεί να “εξαφανιστεί” με ένα άνοιγμα του γκαζιού.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας η μέση κατανάλωση του Husqvarna Vitpilen 401 κινήθηκε στα 3,9 με 4 λίτρα ανά 100 διανυθέντα χιλιόμετρα, κάτι που σημαίνει ότι μπορείς να διανύσεις πάνω από 300 χιλιόμετρα χωρίς να χρειαστείς ανεφοδιασμό.
Το νέο πλαίσιο προσδίδει μια αυξημένη στιβαρότητα η οποία είναι σίγουρα καλοδεχούμενη, καθώς κάνει πιο σταθερή τη μοτοσυκλέτα ακόμα και στις μεγάλες ταχύτητες.
Η εύκολη ρύθμιση των αναρτήσεων με το χέρι δίνει δυνατότητες παραμετροποίησης σε κάθε τερέν που θα συναντήσεις, έχοντας πάντα την προφόρτιση και την επαναφορά που χρειάζεσαι χωρίς καν να κατεβείς από τη μοτοσυκλέτα (όσον αφορά το μπροστινό τουλάχιστον).
Γενικά κινηθήκαμε με τις αναρτήσεις ρυθμισμένες προς το μαλακό μέσα στην κίνηση της πόλης (για την αποτελεσματικότερη απόσβεση των ανωμαλιών), όμως όταν οι ρυθμοί αρχίζουν να ανεβαίνουν έστω και λίγο καλό είναι να τις σφίξεις αρκετά, καθώς όταν είναι ρυθμισμένες μαλακά το μπροστινό γίνεται κάπως ασαφές και οι μικρές ταλαντώσεις αρχίζουν μετά τα 100 χλμ./ώρα.
Παρά το αυξημένο του μέγεθος σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, το Vitpilen 401 παραμένει ένα μαζεμένο μοντέλο, το οποίο μπορεί να κινηθεί πολύ άνετα ανάμεσα στα σταματημένα αυτοκίνητα και το κόψιμο του τιμονιού είναι αρκετά ικανοποιητικό ώστε να σε βοηθήσει στις επιτόπιες μανούβρες.
Στις στροφές (έχοντας ρυθμίσει αντίστοιχα τις αναρτήσεις) το Vitpilen είναι πολύ πρόθυμο στην αλλαγή κατεύθυνσης και βουτάει με αυτοπεποίθηση το μπροστινό του στη στροφή, ενώ με την ύπαρξη του Cornering ABS μπορείς να κάνεις ακόμα και κάπως πιο “άτσαλο” φρενάρισμα υπό κλίση, χωρίς να φοβάσαι για το μπλοκάρισμα του τροχού.
Τα φρένα χαρακτηρίζονται από προοδευτικότητα και αποδίδουν καλά, αν και ίσως να θέλαμε λίγο πιο έντονο αρχικό δάγκωμα και λίγο καλύτερη αίσθηση στο πίσω φρένο.
Το Vitpilen μπορεί να σε συνοδεύσει και σε ταξίδι (αν και δεν είναι αυτός ο ρόλος του), με τον κινητήρα του να μπορεί για ώρα να αποδώσει σε υψηλές στροφές (αν και δεν χρειάζεται καθώς τα 130 χλμ./ώρα έρχονται περίπου στις 6.000 rpm) χωρίς να κουράζεται και το μόνο που θα σε ενοχλήσει εκεί είναι η απουσία της ανεμοκάλυψης, κάτι το απόλυτα φυσιολογικό για αυτή την κατηγορία.
Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε την οδηγική μας εμπειρία με τον Vitpilen 401 θα λέγαμε ότι ακροβατεί με επιτυχία ανάμεσα στην άνεση και στην απόδοση, χωρίς να νιώθεις ότι στερείσαι κάτι από τα δύο.
Τελικά – Η ώρα της κρίσης
Το Husqvarna Vitpilen 401 έρχεται πλήρως ανανεωμένο να σταθεί σε μια δύσκολη κατηγορία με πολύ έντονο ανταγωνισμό.
Μιλώντας για Α2 μοντέλα, οι επιλογές είναι πολλές και ακόμα και αν μείνουμε μόνο στις γυμνές, Roadster μοτοσυκλέτες και πάλι ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να στρέψει παντού το κεφάλι του.
Οπότε για να πετύχεις σε αυτή την κατηγορία πρέπει να έχεις σχεδόν όλο το πακέτο – και να προσφέρεις πολλά σε χαμηλή τιμή.
Η εμφάνιση είναι σίγουρα ένα από τα ατού του Vitpilen, καθώς όπως αναφέραμε και στην αρχή η ιδιαιτερότητά της και η μοναδικότητά της κάνει το μοντέλο της Husqvarna να ξεχωρίζει, σε μια εποχή που πολλοί διαμαρτύρονται ότι όλες οι μοτοσυκλέτες είναι ίδιες.
Από εκεί και πέρα σίγουρα το “λευκό βέλος” ποντάρει στον κινητήρα του, με την μπόλικη ροπή του στις μεσαίες και ψηλές και τον φαν χαρακτήρα του, ενώ το νέο πλαίσιο που βελτίωσε τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και μαζί με τις αναρτήσεις την μετατρέπουν σε πιθανό παιχνίδι στα χέρια ενός έμπειρου αναβάτη.
Κάτι κομβικό επίσης για την κατηγορία είναι ο εξοπλισμός και εδώ το Vitpilen καταφέρνει να διακριθεί, καθώς έχεις ρυθμιζόμενες αναρτήσεις εμπρός και πίσω, Traction Control με δυνατότητα απενεργοποίησης, δύο Riding Modes, Quickshifter, Cornering ABS, TFT οθόνη με δυνατότητα συνδεσιμότητας και Turn to Turn Navigation και Immobilizer.
Με την τιμή του μάλιστα να κινείται στα καλά επίπεδα των 6.390 ευρώ, το Husqvarna Vitpilen 401 αποτελεί μια σοβαρή επιλογή στην κατηγορία, ειδικά αν έχει βαρεθεί εμφανισιακά “τα ίδια και τα ίδια”.
Περισσότερες πληροφορίες: www.husqvarna-motorcycles.com
Θετικά σημεία
- Απόδοση κινητήρα στις μεσαίες και ψηλές στροφές
- Ρυθμιζόμενες αναρτήσεις
- Μοναδική εμφάνιση
Χρειάζεται βελτίωση
- Αίσθηση πίσω φρένου
- Απόδοση κινητήρα στις χαμηλές στροφές
- Μέγεθος σέλας συνεπιβάτη
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
- Δεν υπάρχει κεντρικό σταντ και το πλαϊνό δεν “κλειδώνει” καλά σε όλες τις κλίσεις
- Η νέα θέση οδήγησης σε βάζει πάνω στη μοτοσυκλέτα με το τιμόνι να είναι αρκετά φαρδύτερο
- Οι καθρέπτες αισθητικά δεν ταιριάζουν με το υπόλοιπο μοντέλο, θα χρειαζόταν να μπουν στο τέλος της μπάρας του τιμονιού
- Ο εξοπλισμός είναι πλούσιος για την κατηγορία και η σχέση ποιότητας τιμής πολύ καλή
- Ο LED στρογγυλός προβολέας μπροστά είναι δυνατός και διαχέει σε μεγάλη κλίμακα την δέσμη φωτός του
- Η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος δίνει περισσότερες δυνατότητες στο νέο Vitpilen
- Ο ήχος (ελέω Euro5+) έχει γίνει πιο ασθενικός
- H TFT οθόνη έχει σωστή αντίθεση στους χρωματισμούς της και είναι ευκρινής ακόμα και σε κόντρα ήλιο
Husqvarna Vitpilen 401 – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | Τετράχρονος Υγρόψυκτος 398,6cc |
ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ/ΒΑΛΒΙΔΕΣ | 1 / 4 |
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ | EFI |
ΙΣΧΥΣ | 44,8ps / 8.200rpm |
ΡΟΠΗ | 37Nm / 7.000rpm |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 13 L |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | 3,9 L / 100km |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΜxΠxΥ) | Δ.Α. |
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΤΡΟΧΩΝ | 1368mm |
ΒΑΡΟΣ | 154.5 kg (στεγνό) |
ΦΡΕΝΑ ΜΠΡΟΣΤΑ | Δίσκος 320mm – Τετραπίστονη Δαγκάνα ByBre + Cornering ABS |
ΦΡΕΝΑ ΠΙΣΩ | Δίσκος 240mm – Διπίστονη Δαγκάνα ByBre + Cornering ABS |
ΕΜΠΡ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ-ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ |
Ανεστραμμένο πιρούνι WP, ρυθμιζόμενη προφόρτιση και επαναφορά 150mm / 43mm |
ΟΠΙΣΘ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ |
Μονοσόκ Αμορτισέρ WP, ρυθμιζόμενη προφόρτιση
150mm |
ΕΜΠΡΟΣΘΙΟ ΕΛΑΣΤ. | 110/70-17 |
ΟΠΙΣΘΙΟ ΕΛΑΣΤ. | 150/60-17 |