MotorBike.gr

ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ ΠΑΠΙ: Η δοκιμαστική βόλτα πριν την αγορά

14/04/2017

Έλα στο θείο…

Η πρώτη βόλτα, η ώρα της δοκιμής του μεταχειρισμένου παπιού που έχετε αποφασίσει ότι μπορεί να γίνει δικό σας είναι μια σημαντική διαδικασία από την οποία κρίνεται όχι μόνο η ψυχική υγεία αλλά και η υγεία της τσέπης μας. Γι’ αυτό κι εμείς γράφουμε μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να ελαχιστοποιήσετε μια λάθος επιλογή.

Πρώτα κοιτάς πόσα λεφτά έχεις μαζέψει. Μετά αρχίζεις να ψάχνεις το διαδίκτυο: ανάλυση τεχνικών χαρακτηριστικών, διάβασμα δοκιμών, αποφασίζεις τελικά ποιο παπί σου ταιριάζει και σε ποιο θα σπαταλήσεις πάνω στη σέλα του κάμποσα χρόνια.

Μετά αρχίζει το ψάξιμο των αγγελιών, κι αφού επιλεχθεί αυτό που μας ενδιαφέρει πηγαίνουμε να το δούμε για πρώτη φορά από κοντά. Ο πρώτος έλεγχος είναι ο στατικός (για τον οποίο θα αναφερθούμε στο μέλλον) και μετά έρχεται η ώρα της πρώτης βόλτας. Τι πρέπει να προσέξουμε;

ΕΚΚΙΝΗΣΗ: Ο κινητήρας πρέπει να παίρνει μπροστά χωρίς καθυστέρηση, χωρίς δυσκολία και πέρα από την αρχική εμπλοκή των γραναζιών. Κατά την περιστροφή της μίζας δεν πρέπει να ακούγεται άλλος θόρυβος.

Το πιο συνηθισμένο είναι το πρόβλημα στο “κόμπλερ” της μίζας, ζημιά που δεν μπορεί να κρυφτεί αφού ακούγεται και απαιτεί άμεση επισκευή/αντικατάσταση.

ΡΕΛΑΝΤΙ: Το ρελαντί πρέπει να είναι σταθερό και ρυθμικό. Η απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού πρέπει να είναι, αν όχι άμεση, γρήγορη, πράγμα που σημαίνει ότι ο κινητήρας πρέπει να ανεβάζει στροφές χωρίς δισταγμό (καθυστέρηση) και κομπιάσματα.

ΘΟΡΥΒΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΑ: Αφήνουμε το παπί πάνω στο κεντρικό σταντ πλησιάζουμε το αυτί μας στον κινητήρα ακούγοντας προσεκτικά τους θορύβους που εκπέμπει.

Οι θόρυβοι που έρχονται από τον κινητήρα πρέπει να είναι “κανονικοί” και ρυθμικοί

Ένας αναβάτης με εκπαιδευμένο αυτί μπορεί να ακούει βαλβίδες, καδένα εκκεντροφόρου, μπιέλα, στρόφαλο, γρανάζια κ.λπ. Αν δεν υπάρχει εμπειρία, χονδρικά προσπαθούμε να ακούσουμε αν οι θόρυβοι που ακούμε είναι ρυθμικοί και δεν είναι παράταιροι, δεν ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους. Εξ ου και το περίφημο “ακούω έναν θόρυβο”… όταν υπάρχει μηχανικό πρόβλημα.

ΚΙΝΗΣΗ: Όταν το παπί αρχίζει να τσουλάει, ελέγχουμε το κιβώτιο ταχυτήτων και αλλάζουμε όλες τις σχέσεις παρατηρώντας αν κάποια αλλάζει πιο δύσκολα ή κάνει περισσότερο θόρυβο. Με σταθερή ταχύτητα και όχι πολύ γρήγορα ανοίγουμε το γκάζι και μετά το κλείνουμε, παρατηρώντας αν υπάρχει δυσκολία στην κύλιση ή ακούμε θορύβους.

Η βόλτα του παπιού πρέπει να είναι προσεκτική και να ελέγχονται όλα

Παρατηρούμε επίσης τον τρόπο που αντιδρά ο κινητήρας στο άνοιγμα του γκαζιού, που και εδώ πρέπει να ανταποκρίνεται με άμεση επιτάχυνση χωρίς δισταγμό. Δοκιμές με άνοιγμα του γκαζιού το κάνουμε σε χαμηλές (20-40km/h), σε μεσαίες (40-70) και υψηλοτερες ταχύτητες (70-100 km/h).

Όταν κινούμαστε σε μεσαίες-ψηλές ταχύτητες παρατηρούμε το πως συμπεριφέρεται συνολικά το παπί από πλευράς περιφερειακών, προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε αν κάτι πηγαίνει “στραβά” από πλευράς αναρτήσεων, πλαισίου, ζαντών, αν ο μπροστινός τροχός είναι ευθυγραμμισμένος με το τιμόνι, κ.λπ.

ΦΡΕΝΑ: Πατάμε τα φρένα και παρατηρούμε πως επιβραδύνουν το παπί. Πρέπει να το κάνουν αποτελεσματικά και να μην ακούγονται θόρυβοι από τον δίσκο ή το ταμπούρο (κάτι που υποδεικνύει πρόβλημα σε τακάκια ή σιαγώνες), αλλά ούτε και να υπάρχει κραδασμός-τρέμουλο που μεταφέρεται στη μανέτα του φρένου γιατί αυτό δείχνει ότι έχουμε να κάνουμε με στραβό δίσκο ή φθαρμένο ταμπούρο.

Ένας στραβός δίσκος, μια φρενάρει περισσότερο και μια λιγότερο

Επίσης δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται όλη η διαδρομή της μανέτας ή του πεντάλ για να φρενάρουν σωστά τα φρένα, γιατί αυτό σημαίνει ότι είναι φθαρμένα πέραν του ορίου τους.

ΛΑΚΟΥΒΕΣ: Οι αναρτήσεις πρέπει να αποσβένουν τους κραδασμούς, τα χτυπήματα που μεταφέρονται από τις ανωμαλίες του δρόμου, λακκούβες, λούκια, κακοτεχνίες, σαμαράκια κ.λπ. προς την ανάρτηση και επομένως προς το πλαίσιο και τον αναβάτη.

Όταν περνάμε λακκούβες τα αμορτισέρ δεν πρέπει να χτυπούν

Οι αναρτήσεις δεν πρέπει να χρησιμοποιούν όλη τους τη διαδρομή εύκολα “τερματίζοντας”, όπως λέμε, ούτε επίσης να ανεβοκατεβαίνουν ανεξέλεγτα μετά την εφαρμογή της δύναμης πάνω τους. Πρέπει να δέχονται τον κραδασμό και να τον απορροφούν σωστά, για να το πούμε απλά.

Αν το παπί μετά την πρώτη βόλτα “περάσει τις εξετάσεις”, τότε μπορείτε να συνεχίσετε τη διαδικασία για την απόκτησή του, λίγο πιο σίγουρος απ’ ότι αν δεν είχατε κάνει τίποτε από τα παραπάνω. Απλό…

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!