Αλλαγές ταχυτήτων με κουμπιά!
Η μεγάλη ινδική εταιρία TVS Motor Company κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ένα νέο είδος ημι-αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Του δόθηκε το όνομα SMT (ημι-αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων) και πρόκειται να τοποθετηθεί και σε παπιά.
Μετά την Honda με το κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (DCT) που έχει τοποθετηθεί σε διάφορα μοντέλα, όπως NC, Integra 750, VFR1200, Africa Twin 1000, ένα εντελώς νέο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων παρουσιάστηκε από την TVS, που πήρε πατέντα ευρεσιτεχνίας.
Πρόκειται για εξέλιξη κιβωτίου που είχε παρουσιάσει στο παρελθόν. Το πρώτο κιβώτιο ταχυτήτων αυτής της φιλοσοφίας παρουσιάστηκε από την TVS πάνω σε ένα απλό 125άρι δρόμου, το μοντέλο TVS Jive, το 2010.
Η TVS Motor Company είναι ο τρίτος μεγαλύτερος κατασκευαστής σκούτερ, μοτοσυκλετών, μοτοποδηλάτων και παπιών της Ινδίας, με ετήσια παραγωγή 3,2 εκατομμύρια μονάδες.
Στο SMT δεν υπάρχει λεβιέ ταχυτήτων ή συμπλέκτης και λεβιέ. Αυτό το νέο κιβώτιο θα χρησιμοποιεί διακόπτη στο άκρο του τιμονιού που θα επιτρέπει στον αναβάτη να αλλάζει ταχύτητες. Κάθε φορά που θα πατιέται ο διακόπτης ένας ηλεκτροκινητήρας θα φροντίζει για την αλλαγή (ανέβασμα-κατέβασμα) των ταχυτήτων ανάλογα με την επιλογή του αναβάτη. Η TVS αναφέρει ότι το κιβώτιο ταχυτήτων SMT μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε παπιά, αλλά και σε άλλα οχήματα.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρείας αναφέρθηκε: “Κατά τη λειτουργία, όταν ένας αναβάτης θέλει να αλλάξει ταχύτητα, μπορεί να χρησιμοποιήσει τον διακόπτη του τιμονιού που θα επεμβαίνει στη λειτουργία του κιβωτίου του κινητήρα. Σε άλλη υλοποίηση του συστήματος μπορεί να υπάρχουν και δύο διακόπτες. Με το σύστημά μας παρέχει ευκολία στις αλλαγές ταχυτήτων, με τον αναβάτη να μην χρειάζεται να χρησιμοποιεί χειροκίνητο συμπλέκτη ή να χρειάζεται να κουνήσει το πόδι του. Έτσι εκτός των άλλων επιτυγχάνεται οικονομία καυσίμων της τάξης του 2-5% σε συνθήκες οδήγησης στην πόλη, μιας και επιτυγχάνονται οι βέλτιστες αλλαγές ταχυτήτων”.
Με δεδομένη την εστίαση της εταιρίας σε μικρές μοτοσυκλέτες και παπιά το νέο ημι-αυτόματο κιβώτιο SMT θα εφαρμοστεί στο TVS Νeo, ένα διαφορετικό παπί απο αυτό που έχουμε παρουσιάσει στο παρελθόν από το SuperPapi.gr (TVS RockZ 125).
Παρότι το SMT της TVS το πιθανότερο δεν θα ανταγωνιστεί σε αποδοτικότητα, λειτουργία ή πολυπλοκότητα το σύστημα διπλού συμπλέκτη (DCT) της Honda, το ενδιαφέρον έγκειται στο ότι αποδεικνύει ότι υπάρχουν κι άλλοι τρόποι για να αυτοματοποιηθούν οι μεταδόσεις.