Με όπλο τη νοσταλγία και τον σεβασμό στο παρελθόν
Φήμες κυκλοφορούν τελευταία στην ελληνική αγορά μοτοσυκλέτας για την έλευση της BSA Gold Star 650, αφού υπάρχει περίπτωση να αναλάβει την αντιπροσωπεία της θρυλικής βρετανικής φίρμας μεγάλος και γνωστός εισαγωγέας. Είναι άραγε πιθανό να συμβεί κάτι τέτοιο και πόσο αξίζει η Gold Star 650 σαν μοτοσυκλέτα;
Έχουν ήδη αρχίσει οι δοκιμές της BSA Gold Star 650 στην Ιταλία και την Ισπανία και οι συνάδελφοι δημοσιογράφοι που την έχουν οδηγήσει στέλνουν θετικές αναφορές.
Μιλάμε για μια “πλήρως” κλασική μοτοσυκλέτα που έχει εκπλήξει τους δοκιμαστές με την ευχάριστη οδήγηση που προσφέρει.
Αυτό που βλέπουμε εδώ και μερικά χρόνια είναι η αναβίωση ορισμένων μυθικών εμπορικών σημάτων, συνήθως με κινεζικά κεφάλαια να τα υποστηρίζουν, τα οποία εκμεταλλεύονται την αίγλη θρυλικών ευρωπαϊκών ονομάτων για να λανσάρουν προϊόντα κάθε είδους.
Ήρθε, λοιπόν, και η σειρά της πολύ γνωστής στο παρελθόν πρώην βρετανικής BSA, αν και η συγκεκριμένη περίπτωση έχει ορισμένες ιδιαιτερότητες.
Καταρχάς, η εταιρία που ανέλαβε αυτό το έργο δεν είναι κινεζική, αλλά ινδική και πιο συγκεκριμένα ο όμιλος Mahindra, που είναι ένας ακόμα γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας. Κατά δεύτερον, η BSA δεν επιστρέφει με νέα μοντέλα όπου απλώς έχουν τοποθετηθεί τα σήματα της μάρκας πάνω σε κοινές, σύγχρονες μοτοσυκλέτες, αλλά το κάνει με ένα απολύτως κλασικής εμφάνισης μοντέλο, που όμως είναι εκμοντερνισμένο από πλευράς τεχνολογίας.
Η εμφάνιση είναι απόλυτα επιτυχής, αφού θυμίζει απευθείας την ορίτζιναλ Gold Star, ένα σχεδόν ακριβές αντίγραφο του μοντέλου του 1963, του τελευταίου που βγήκε στην παραγωγή!
Το Gold Star δεν είναι μια τυχαία υπόθεση, αφού είναι το μυθικό μοντέλο που βοήθησε την εταιρία να γίνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μοτοσυκλετών στον κόσμο τη δεκαετία του ’50!
Λίγες δεκαετίες μετά, η περήφανη BSA, όπως και πολλές άλλες βρετανικές εταιρίες που πίστευαν πως το άστρο τους θα λάμπει για πάντα, έκλεισε κάτω από την τρομερή επίθεση… των “Ασιατών”, όπως αποκαλούσαν τους Ιάπωνες.
Η εταιρία του Μπέρμιγχαμ δεν ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει την ιαπωνική απόβαση στην Ευρώπη.
Η BSA Gold Star του 2023 έχει τιμή κοντά στις 7.500 €, βάρος 213 kg, ισχύ 45 hp και ο κινητήρας της είναι μονοκύλινδρος 652 cc.
Ακόμα και χαμηλό να είναι το ανάστημα του αναβάτη, μπορεί να πατήσει εύκολα στο έδαφος τα πόδια του, αφού η σέλα βρίσκεται στα 780 χιλιοστά ύψους.
Τα όργανα ακολουθούν την αισθητική της εποχής με δύο αναλογικά “ρολόγια” που χωρίζονται από ένα σετ ενδεικτικών λυχνιών με μικρές ψηφιακές οθόνες στο εσωτερικό, που παρέχουν βασικές αλλά επαρκείς πληροφορίες.
Οι βελόνες των οργάνων περιστρέφονται με την αντίθετη φορά από το συνηθισμένο, όπως έκαναν παλιά βρετανικές μοτοσυκλέτες, δημιουργώντας μια περίεργη αίσθηση στο μάτι.
Στο ρελαντί, σύμφωνα με τις δοκιμές των συναδέλφων στην Ευρώπη, ο κινητήρας των 652 cc γουργουρίζει με έναν πολύ ωραίο ήχο που αναδύεται από τη μεγάλη εξάτμισή του.
Η κινητήρια δύναμη της 650 είναι ένας υγρόψυκτος μονοκύλινδρος (με κρυμμένο το ψυγείο) που εξελίχθηκε από κοινού από την Mahindra με τη γνωστή μας αυστριακή εταιρία, τη Rotax και χρησιμοποιεί ένα κιβώτιο ταχυτήτων πέντε ταχυτήτων.
Σασμάν και συμπλέκτης δουλεύουν εύκολα, ενώ ο κινητήρας λειτουργεί καλά στις μεσαίες στροφές, χωρίς να χρειάζεται να ανέβουν οι στροφές για να διατηρήσει τη ζωντάνια του.
Επίσης οι κραδασμοί είναι λίγοι και γενικά η λειτουργία θυμίζει δικύλινδρο, ενώ ο κινητήρας “στρεσάρεται” λίγο όταν ξεπεράσει τις 5.000 rpm.
Η πίσω ανάρτηση με δύο αμορτισέρ είναι μαλακή στην λειτουργία της και έχει ρυθμιζόμενη προφόρτιση σε πέντε επίπεδα. Το πιρούνι, συμβατικό με καλάμια διαμέτρου 41 mm, είναι αποτελεσματικό με καλή αίσθηση, παρέχοντας εμπιστοσύνη στον αναβάτη. Το ίδιο συμβαίνει και με το φρενάρισμα, με τον μονό μπροστινό δίσκο διαμέτρου 320 mm της Brembo να ξεχωρίζει.
Η μοτοσυκλέτα διαθέτει ελαστικά Pirelli Phantom, τοποθετημένα σε τροχούς 19″ και 17″, εμπρός και πίσω, αντίστοιχα.
Σε αστικό περιβάλλον η BSA εμφανίζει πολύ ομαλή απόκριση στις χαμηλές στροφές και κινείται ιδανικά μέσα στην πόλη, ενώ προτείνεται για χαλαρές βόλτες στο επαρχιακό δίκτυο, σεβόμενη το αρκετό της βάρος και τους “ικανούς” ίππους που αποδίδει.
Οι δοκιμαστές της την επαινούν και αναφέρουν πως οι αναβάτες της θα την απολαύσουν σε κάθε χρήση, ενώ πρόκειται για μια άνετη συνολικά μοτοσυκλέτα.
Μπορεί πολύς κόσμος να μην γνωρίζει την ιστορία της BSA, ιδίως το νεότερο κοινό, υπάρχουν όμως πολλοί νέοι και μεγαλύτεροι που θα ήθελαν να αποκτήσουν την Gold Star, ο καθένας για τους δικούς του λόγους.
Οι παλαιότεροι γιατί τους θυμίζει πολλά το σχήμα της και θεωρούν πως το έμβλημα της BSA στο ντεπόζιτο έχει υψηλή αξία και οι νεότεροι γιατί ξέρουν πως πάνω σε μια τέτοια μοτοσυκλέτα θα ξεχωρίζουν, ενώ η νοσταλγία γενικότερα δεν είναι ποτέ εκτός μόδας.
Όσο δε για για το κατά πόσο θα δούμε την BSA Gold Star 650 στην Ελλάδα, αυτό είναι κάτι για το οποίο θα πρέπει να περιμένουμε λίγο.
Δεδομένου ότι οι μοτοσυκλέτες αυτής της κατηγορίας δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στην Ελλάδα και οι πωλήσεις τους είναι σχετικά χαμηλές (για παράδειγμα η μπεστ σέλερ ρετρό μοτοσυκλέτα του 2023 πούλησε στο πρώτο εξάμηνο 56 κομμάτια) είναι το πρεστίζ του ονόματος και η υπέροχη αισθητική της Gold Star που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για κάποιον που θέλει να αντιπροσωπεύσει την εταιρία στα μέρη μας.
Κάντε υπομονή γιατί σύντομα θα ξέρουμε…