Το Μεξικό πηγαίνει “σφαίρα”!
Η μεξικάνικη αγορά δύο τροχών έκανε ρεκόρ πωλήσεων (με 1,4 εκατομμύρια μονάδες) κάνοντας ρεκόρ όλων των εποχών! Σημειωτέον πως ολόκληρη η ευρωπαϊκή αγορά πετυχαίνει λιγότερες πωλήσεις μέσα σε έναν χρόνο. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο της αγοράς του Μεξικού είναι πως το Νο1 σε πωλήσεις, με μερίδιο αγοράς 70%, είναι μια ντόπια, παγκοσμίως άγνωστη εταιρία που ονομάζεται Italika!
Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν, είναι ότι στην πραγματικότητα το Μεξικό συγκαταλέγεται μεταξύ των 15 μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στη Λατινική Αμερική.
Παράλληλα, εμφανίζοντας χρόνο το χρόνο αύξηση πωλήσεων την τελευταία δεκαετία, η βιομηχανία μοτοσυκλετών αναρριχάται πλέον κατά οκτώ θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη, κι έτσι γίνεται η μεγαλύτερη στη Λατινική Αμερική, μπροστά από τη Βραζιλία … την τεράστια Βραζιλία στην οποία η μοτοσυκλέτα και οι δύο τροχοί γενικότερα “λατρεύονται”.
Η οικονομία του Μεξικού σημείωσε ανάπτυξη 3,1% το 2023, οδηγούμενη σε μεγάλο βαθμό από τις βιομηχανικές δραστηριότητες και τον τομέα των υπηρεσιών.
Τη χρονιά που πέρασε, διατηρήθηκε η ισχυρή ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά και το επιτόκιο παρέμεινε χαμηλότερο από ό,τι σε άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής, χάρη στον ελεγχόμενο ρυθμό πληθωρισμού.
Σε αυτό το θετικό οικονομικό περιβάλλον, η βιομηχανία μοτοσυκλετών συνέχισε τη θεαματική πορεία της, σημειώνοντας και πάλι αύξηση για δέκατη συνεχόμενη χρονιά. Οι πωλήσεις νέων δίτροχων (σκούτερ, παπιών και μοτοσυκλετών) το 2023 έφτασαν τα 1,4 εκατομμύρια (+0,2%), καταγράφοντας το 10ο στη σειρά ρεκόρ πωλήσεων όλων των εποχών!
Η ανάπτυξη της αγοράς οφείλεται κυρίως στην κατηγορία των σκούτερ (+19,4%), μιας και η κατηγορία των μοτοσυκλετών παρουσίασε μείωση (-8,2%). Τα σκούτερ στο Μεξικό λέγονται Μotonetas.
Η κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων εξακολουθεί να είναι πολύ μικρή, αν και αναφέρεται αύξηση πωλήσεων κατά +36,7%.
Όσον αφορά τον ανταγωνιστικό στίβο, η τοπική Italika ήταν η σταθερή ηγέτιδα για ακόμα μια χρονιά, αν και οι πωλήσεις μειώθηκαν οριακά. Η εταιρία ιδρύθηκε το 2005 – ξεκίνησε φτιάχνοντας μοτοσυκλέτες που βασίζονταν σε αυτές της κορεάτικης Hyosung – και πέντε μόλις χρόνια μετά κατέκτησε το 55% της ντόπιας αγοράς, διαθέτοντας γκάμα 17 μοντέλων και κάνοντας εξαγωγές σε Γουατεμάλα, Ονδούρα, Περού και Βραζιλία.
Στη δεύτερη θέση τερμάτισε μια ακόμα τοπική κατασκευάστρια εταιρία, η Vento (+0,6%) ακολουθούμενη από τη Honda (+1,3%), με τρίτη την ινδική Bajaj (+7,7%), που αυξάνει διαρκώς την παρουσία της στη χώρα.
Μέσα σε μια δεκαετία, η βιομηχανία μοτοσυκλετών στο Μεξικό, παρότι ξεκίνησε από πολύ χαμηλά επίπεδα ανέβαινε ολοένα, για να γίνει μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο και μία από τις λίγες παγκοσμίως που σημειώνουν ετησίως πωλήσεις άνω του ενός εκατομμυρίου.
Η επέκταση της μεξικανικής αγοράς διτρόχων συσχετίστηκε με τη μεγάλη ανάπτυξη των τοπικών κατασκευαστών. Επικεφαλής, όπως ήδη αναφέραμε, η Italika, ένας κολοσσός με ετήσια παραγωγή άνω των 750.000 μονάδων (!), η οποία κυριαρχεί στην αγορά με μερίδιο που ξεπερνά το 70%.
Η μοναδικότητα της αγοράς στο Μεξικό είναι ότι οι τοπικές μάρκες κατακτούν πάνω από το 85% των ετήσιων πωλήσεων. Εκεί, οι ιαπωνικές μάρκες δεν κυριαρχούν όπως στον υπόλοιπο κόσμο, ενώ οι υπόλοιπες premium μάρκες αποσπούν μόλις το 2% της αγοράς!
Ωστόσο, η Italika δεν είναι ο μόνος τοπικός παραγωγός, καθώς υπάρχουν κι άλλες τοπικές μάρκες που συναρμολογούν/κατασκευάζονται στο Μεξικό, όπως η Caravela και η δεύτερη σε πωλήσεις Vento, η οποία είναι μια εταιρία με έδρα τις ΗΠΑ, αλλά διαθέτει τα προϊόντα της στην Λατινική Αμερική.
Ο κορυφαίος μη Μεξικανός κατασκευαστής είναι η Honda, η οποία παράγει οχήματα στο εργοστάσιο της Γκουανταλαχάρα, που ιδρύθηκε το 1985, με την κύρια παραγωγή να επικεντρώνεται σε μοντέλα μικρού κυβισμού από 125 μέχρι 190 cc, με δυναμικότητα παραγωγής 100.000 μονάδων ανά έτος.
Όμως, και οι Ινδοί κατασκευαστές ανακάλυψαν τις δυνατότητες της μεξικάνικης αγοράς, με πρώτη και καλύτερη την Hero (σε συνεργασία με την Italika), ενώ τρεις ακόμα εταιρίες (Bajaj, TVS Motor και Royal Enfield) έκαναν κι αυτές την κίνησή τους.
Πιο συγκεκριμένα, η Bajaj έφτιαξε το 2020 εργοστάσιο παραγωγής 50.000 μονάδων τον χρόνο, καθιερώνοντας γρήγορα την παρουσία της στην τεράστια αυτή αγορά.