Το παλιό ξαναγίνεται νέο…
Ζώντας σε μια περίοδο που η μοτοσυκλέτα στην κλασική της μορφή κάνει τη δυναμική επανεμφάνισή της, οι εταιρίες “ακονίζουν τα μαχαίρια τους” προετοιμάζοντας σε επίπεδα concept-πρωτότυπων μοντέλων μια εμπορική αντιπαράθεση. Άλλοι το πάνε ήπια, άλλοι το παρακάνουν. Ρίχνουμε μια ματιά σε τρεις πολύ ενδιαφέρουσες πρωτότυπες μοτοσυκλέτες από τη Husqvarna, την Brixton και την Royal Enfield, που τράβηξαν το ενδιαφέρον του κοινού και των δημοσιογράφων στο σαλόνι του Μιλάνου που πέρασε.
Η αγορά κάνει κύκλους κι αυτό που μέχρι πρότινος θεωρούσαμε αισθητικά ή κατασκευαστικά ξεπερασμένο επανέρχεται με ορμή. Οι τάσεις και οι μόδες δοκιμάζονται με τις πρωτότυπες μοτοσυκλέτες που εμφανίζονται στις διάφορες εκθέσεις ανά τον κόσμο. Από τον όγκο των ερωτήσεων του κοινού προς τις εταιρίες και τη συγκέντρωση του πλήθους γύρω από τα εκθέματα (και με άλλες διαδικασίες βεβαίως) οι κατασκευαστές σφυγμομετρούν αν το πρωτότυπο – ή concept στα αγγλικά – θα περάσει στη γραμμή παραγωγής.
Κι ενώ οι “διαστημικές” σούπερ-μοντέρνες πρωτότυπες μοτοσυκλέτες ήταν η αποκλειστική δραστηριότητα των τμημάτων έρευνας και εξέλιξης των εταιριών στα σαλόνια για δεκαετίες, τον τελευταίο καιρό βλέπουμε κλασικές, ρετρό, γυμνές, απλές και cafe racer-ίζουσες κατασκευές να γίνονται οι κράχτες μιας νέας εποχής.
Η ρετρο-μοτο-λαγνεία έχει επανέλθει στο χώρο μας μέσα από μια διαρκή διερεύνηση νέων δρόμων και έτσι το παλιό ξαναβαφτίζεται “νέο” και οι κλασικές φόρμες, γραμμές και διατάξεις ξαναέρχονται στο προσκήνιο. Τρεις διαφορετικούς δρόμους τραβούν τα concept-πρωτότυπα που παρουσιάζουμε σήμερα.
Η Brixton ΒΧ Concept 500 είναι μια απλή δικύλινδρη, θυμίζοντας street της δεκαετίας του ’70, η Husqvarna Vitpilen 701 Aero μοιάζει με μονοκύλινδρο αγωνιστικό Sound of Singles (όπως λεγόταν η κατηγορία αγώνων) της δεκαετίας του ’90 και τέλος η εντυπωσιακότερη όλων, η Royal Enfield KX έρχεται από το ’30 και το ’40 σαν vintage-modern μοτοσυκλέτα.
Husqvarna Vitpilen 701 Aero: Ένας κύλινδρος και καλός
Προοδευτικού ύφους υποτίθεται ότι είναι η Husqvarna Vitpilen 701 Aero, ενώ στην πραγματικότητα είναι απολύτως κλασικό, ακολουθώντας τις γραμμές των supersport μονοκύλινδρων που έκαναν το γρήγορο περασμά τους από την αγορά τη δεκαετία του ’90 (πατήστε εδώ, για να διαβάσετε την ιστορία τους).
Η Husqvarna έχοντας στα χέρια της μονοκύλινδρους κινητήρες (της ΚΤΜ) διερευνά τις εναλλακτικές πατώντας πάνω στις 401 και 701 Vitpilen και Svartpilen. Κι αν χρειαστεί φτιάχνει και πρωτότυπα μοντέλα που εξάπτουν την “μονοκύλινδρη” φαντασία.
Μετά την παρουσίαση της Svartpilen 701 παραγωγής, σειρά είχε ένα σπορτίβικο πρωτοτυπο που είχε το όνομα Aero και μισό φαίρινγκ, ενσωματωμένο περίτεχνα με το ντεπόζιτο.
Κάτι παρόμοιο σε πρωτότυπο μοντέλο και πάλι – η Husqvarna Aero 401 – είχε εμφανιστεί και πρόπερσι, αλλά δεν ήταν τόσο όμορφο όσο το 701. Το οποίο 701, θα είναι σαφώς καλύτερο του 401 (αν βγει ποτέ στους δρόμους) αφού θα μπορούσε να γίνει καλό παιχνίδι σε κατάλληλους δρόμους με στροφές, με τους 75 ίππους που διαθέτει ο 4βάλβιδος κινητήρας του.
Το Αero βασισμένο πάνω στο Vitpilen 701 είναι βαμμένο σε μπλε και άσπρο, που είναι τα παραδοσιακά χρώματα της πρώην Σουηδικής – και νυν Αυστριακής εταιρίας – με το ένδοξο παρελθόν στους χωμάτινους αγώνες.
BRIXTON BX 500 Concept : Ανεβάζει τον πήχη
Παρότι έχουν περάσει μόλις τρία χρόνια από τότε που δημιουργήθηκε το όνομα Brixton Motorcycles η, αυστριακής ιδιοκτησίας, εταιρία παρουσίασε στην EICMA 2018 μια “μεγάλη” για τα δεδομένα της concept μοτοσυκλέτα, την Brixton BX 500 Concept.
Πριν από 3 χρόνια, η Brixton Motorcycles έκανε την πρώτη της εμφάνιση και πολύ σύντομα κατάφερε να πετύχει καλές πωλήσεις σε ευρωπαϊκές αγορές, όπως και στην Ελλάδα – με το ΒΧ 125 που έγινε best–seller στην κατηγορία μοτοσυκλετών 125cc.
Στην έκθεση Intermot 2018 στις αρχές Οκτωβρίου, η Brixton Motorcycles παρουσίασε δύο νέες μοτοσυκλέτες παραγωγής στα 250cc, την Glanville 250 X και τη Saxby 250. Τώρα, στην EICMA, η Brixton έδειξε την πρόθεσή της να επεκτείνει τη γκάμα των μοντέλων της, προς τους μεγαλύτερους κυβισμούς, με τη νέα Brixton BX 500 Concept.
Πρόκειται για μια απλής κατασκευής και ύφους μοτοσυκλέτα που προβάλει ένα στυλ προχωρημένου, μοντέρνου cafe racer, με ιδιαίτερης σχεδίασης ρεζερβουάρ, που έχει τρισδιάστατη μορφή και το χαρακτηριστικό “X” που είναι το λογότυπο της μάρκας.
Ο κινητήρας είναι δικύλινδρος σε σειρά, 486cc, με 8 βαλβίδες και δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και σύμφωνα με την εταιρία “έχει εξελιχθεί ειδικά για την Brixton και είναι αποτέλεσμα 24 μηνών εξέλιξης, με τη συνδρομή μεγάλης ομάδας μηχανολόγων, ενώ έχει αρχίσει ήδη να δοκιμάζεται στο δρόμο”. Η ιπποδύναμή του σύμφωνα με την Brixton θα φτάνει τα 35kW που προβλέπει η κατηγορία διπλώματος Α2.
Royal Enfield KX: Το διαμάντι του στέμματος
Χρήμα και δόξα έχει πλέον η ινδική Royal Enfield, που φιγουράρει στην κορυφή των πωλήσεων μοτοσυκλετών στην τεράστια αγορά της πατρίδας της.
Με ετήσια παραγωγή που ξεπερνάει τις 800.000 μονάδες και σχέδια για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη και χρήματα – που δεν λείπουν – η Royal Enfield μετά την παρουσίαση των πολύ όμορφων δικύλινδρων 650αριών της (πατήστε εδώ) εκμεταλλεύεται το νεοσύστατο και καλά στελεχωμένο τμήμα της R&D και το βάζει να δουλέψει στο κόκκινο! Γιατί αυτή η πρωτότυπη μοτοσυκλέτα έχει πάρα πολλή δουλειά πάνω της.
Η έμπνευση ήρθε από την, ίδιων σχεδόν γραμμών, Royal Enfield KX του 1938 και το concept ολοκληρώθηκε μέσα σε έξι μήνες! Άριστη ανάμιξη νεο-ρετρό σχεδίασης με υπερ-μοντέρνες τάσεις, bobber, cruiser κ.α με την εμπνευσμένη σχεδίαση και την ψαγμένη μηχανουργία-μηχανοογία να φαίνεται σε πλήθος λεπτομερειών.
Ο κινητήρας είναι ένας αερόψυκτος V-2 κινητήρα όπως ο παλιός, που ήταν 1.140 κυβικών, ενώ στην καινούργια Royal Enfield μπήκε ένας 838 κυβικών, ένας “λογικός” κυβισμός που θα μπορούσε να μπει σε ένα μοντέλο παραγωγής, με μεγαλύτερη ανταπόκριση στο κοινό (απ’ ότι ένας 1200cc για παράδειγμα).
Πέρα από το όμορφο ντεπόζιτο, το χρώμα και τα σιρίτια του, τον καλαίσθητο κινητήρα και το ψαλίδι-ποίημα είναι το “σκυφτό” στυλ της μοτοσυκλέτα και η μπροστινή ανάρτηση που τραβούν το μάτι του θεατή. Πολλά μπράβο σε αυτούς που δημιούργησαν αυτό το πρωτότυπο διαμάντι… Η Royal Enfield μπαίνει δυναμικά και νοσταγικά στην αγορά, όπως αρμόζει στο όνομά της.