MotorBike.gr

Hagglund XM72: Μια άγνωστη πρωτότυπη στρατιωτική μοτοσυκλέτα

31/05/2023

Για τον Στρατό τα κάνεις όλα!

Είδαμε το Hagglund να παρουσιάζεται στον ισπανικό Τύπο και δεν αντέξαμε, το αντιγράψαμε και σας το μεταφέρουμε. Δεν έχουμε ξαναδεί  μοτοσυκλέτα πιο “τύπου ΙΚΕΑ” από αυτήν, πριν καν γίνουν διάσημα τα ΙΚΕΑ…

Ο στρατός ξηράς χρειάζεται ελαφρά οχήματα για να μετακινήσει τα στρατεύματά του όσο το δυνατόν γρηγορότερα, όπως αυτήν την Hagglund XM72, μια ενδιαφέρουσα και ιδιόμορφη πρωτότυπη άγνωστη στρατιωτική μοτοσυκλέτα.

Οι στρατιωτικές προδιαγραφές είναι οι πιο απαιτητικές στον κόσμο όσον αφορά την προστασία, τις πτώσεις, τη στεγανότητα και την επιβίωση σε κάθε είδους κατάσταση. Αλλά τα πράγματα περιπλέκονται όταν μιλάμε για μοτοσυκλέτες, καθώς απαιτείται να επισκευάζονται με τα εργαλεία που μεταφέρει η μοτοσυκλέτα ή να είναι πολύ εύκολες στην οδήγηση και αθόρυβες.

Και όλες αυτές οι προδιαγραφές οδηγούν στην παραγωγή ενός πρωτοτύπου όπως η Hagglund XM72, μια σουηδική μοτοσυκλέτα φτιαγμένη το 1972 για τον σουηδικό στρατό, για την οποία δεν έχει ακούσει ποτέ κανένας! Λοιπόν ούτε εμείς…

Το Hagglund XM72 ήταν ένα πρωτότυπο με καινοτόμες λύσεις, ένα απλό SUV, ελαφρύ, πολύ στενό, ιδιαίτερα απλό σαν κατασκευή, έτοιμο να αντέξει ό,τι κι αν ρίξουν στο δρόμο του.

Το Hagglund XM72 ήταν το πρωτότυπο μιας παράξενης στρατιωτικής μοτοσυκλέτας που δεν κατασκευάστηκε ποτέ, με το πλαίσιο να αρχίζει και να τελειώνει σε μια μονή (ψιλο-κτηνώδη) ραχοκοκαλιά φτιαγμένη από χάλυβα. Στην πράξη ήταν μια επίπεδη δοκός που που εκτεινόταν προς τα κάτω στην περιοχή της στήριξης του ψαλιδιού και από την οποία κρεμόταν ο κινητήρας.

Το ντεπόζιτο καυσίμου ήταν το ίδιο το πλαίσιο και στη δεξιά πλευρά είχε εξωτερική ένδειξη των λίτρων που απέμεναν στο εσωτερικό του.

Η σέλα διέτρεχε όλο το δοκάρι… το πλαίσιο θέλαμε να πούμε, και είχε μια μικρή μπροστινή καμπούρα για να προσομοιώνει το σχήμα ενός ρεζερβουάρ βενζίνης και να προσφέρει καλύτερη εργονομία στον πιλότο.

Από πλευράς αναρτήσεων το ΧΜ72 ήταν επίσης συγκλονιστικό: είχε ένα μονόμπρατσο ψαλίδι πίσω, μια εναλλακτική μπροστινή ανάρτηση με μονό βραχίονα, ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, ελαστικά με τακούνια και δισκόφρενα μπροστά και πίσω.

Οι ζάντες αλουμινίου στηρίζονται μόνο από τη μία πλευρά, επομένως είναι κοίλες – ή κυρτές ανάλογα με το πώς τις βλέπετε – και είναι ανταλλάξιμες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στους δύο άξονες!

Αν κοιτάξετε το τιμόνι, θα δείτε ότι υπάρχει μανέτα μόνο στη δεξιά πλευρά, ότι δεν υπάρχει μανέτα συμπλέκτη και ότι στα μαρσπιέ δεν υπάρχει επιλογέας ταχυτήτων, μόνο πεντάλ πίσω φρένου, πράγμα που υποδεικνύει πως ο κινητήρας ήταν αυτόματος.

Ο οποίος μονοκύλινδρος κινητήρας, δίχρονος και αερόψυκτος, με την υπογραφή της Sachs, έπαιρνε μπροστά με κορδόνι όπως οι γεννήτριες και τα χλοοκοπτικά!

Είχε 293 cc, απέδιδε 24 ίππους και είχε αυτόματο φυγοκεντρικό συμπλέκτη, χωρίς γρανάζια, και με τελική μετάδοση κίνησης, περνούσε μέσα από το μονόμπρατσο ψαλίδι.

Με όλες αυτές τις προδιαγραφές ήταν σαφές ότι αυτή η Hagglund XM72 ήταν η τέλεια στρατιωτική μοτοσυκλέτα, εύκολη στην οδήγηση και στην επισκευή, ελαφριά, με ανταλλάξιμα εξαρτήματα και με καλές επιδόσεις.

Όμως παρ’ όλα αυτά, δεν κατασκευάστηκε ποτέ σε σειρά, γιατί στις πρώτες δυναμικές δοκιμές η μοτοσυκλέτα ήταν “ψεύτικη”,  μόνο για επίδειξη και τελικά η εταιρία αποφάσισε να δημιουργήσει ένα δεύτερο, μοντέλο, με συμβατικό πιρούνι.

Η πρόταση υποβλήθηκε στον διαγωνισμό του σουηδικού στρατού το 1975 και τον κέρδισε τον διαγωνισμό, αλλά δυστυχώς αναγκάστηκε να αποσυρθεί γιατί δεν υπήρχε δυνατότητα να κατασκευαστεί η μοτοσυκλέτα σε μεγάλες ποσότητες…

Όταν η Hagglund, νικήτρια του διαγωνισμού του στρατού αποσύρθηκε, το συμβόλαιο πέρασε στα χέρια του δεύτερου πλειοδότη, ο οποίος παρότι παρουσίασε μια πολύ πιο συμβατική μοτοσυκλέτα, επίσης αυτόματη, δεν ήταν αυτή που πήρε το συμβόλαιο. Ποια ήταν η μάρκα που εφοδίασε τον σουηδικό στρατό; Μα η Husqvarna, μάλιστα με τις ίδιες αυτόματες μοτοσυκλέτες που είχε και ο ελληνικός στρατός!

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!