Υπάρχουν πολλές ανησυχίες και αντιδράσεις για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση
Πληθαίνουν οι φωνές στην Ευρώπη που εκφράζουν ανησυχίες ότι η επερχόμενη υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και η νομοθεσία για κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, θα έχει σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά των δύο τροχών.
Η πώληση νέων μοτοσυκλετών με κινητήρες βενζίνης πρόκειται να σταματήσει το 2035 στη Μ. Βρετανία, ως μέρος της νομοθεσίας που αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών άνθρακα και στη διαμόρφωση ενός πιο πράσινου μέλλοντος για τον πλανήτη.
Ωστόσο, είναι ένα χρονικό πλαίσιο που υπαγορεύεται σε μεγάλο βαθμό από τη μεγάλη αγορά των αυτοκινήτων, μια βιομηχανία που έχει δει τους κατασκευαστές να εισάγουν μια ευρεία γκάμα εναλλακτικών επιλογών μαζί με τους συμβατικούς κινητήρες, με τις ετήσιες πωλήσεις τέτοιων οχημάτων να παρουσιάζουν σταθερή αύξηση τα τελευταία χρόνια.
Αντίθετα, η σαφώς μικρότερη βιομηχανία μοτοσυκλετών αντέδρασε πιο αργά στις μελλοντικές νομοθεσίες. Ως εκ τούτου, οι πωλήσεις των σκούτερ και μοτοσυκλετών με ηλεκτροκινητήρες – αν και αυξάνονται – το κάνουν με πολύ πιο αργό ρυθμό. Για τη Μ. Βρετανία τα ηλεκτρικά δίτροχα αντιπροσωπεύαν μόλις το 6% των νέων μοντέλων της αγοράς το 2022!
Αντίθετα, τα ηλεκτρικά ή τα υβριδικά αυτοκίνητα αποτέλεσαν το 23% επί των συνολικών πωλήσεων τετράτροχων την ίδια χρονιά.
Παρ’όλα αυτά, τόσο τα αυτοκίνητα, όσο και οι μοτοσυκλέτες, δεσμεύονται από την ίδια επερχόμενη προθεσμία, με αποτέλεσμα να υπάρχουν φόβοι ότι μια υποχρεωτική αλλαγή από τους βενζινοκινητήρες στην ηλεκτρική ενέργεια θα βλάψει σημαντικά την αγορά νέων μοτοσυκλετών, καθώς οι πιθανοί αγοραστές θα προτιμούν… μεταχειρισμένα συμβατικά μοντέλα.
“Όσον αφορά την υποχρεωτική μετάβαση, οι μοτοσυκλετιστές δεν θέλουν να τους λένε τι να κάνουν”, δηλώνει η μεγαλύτερη ομοσπονδία Βρετανών μοτοσυκλετιστών, η ΜΑG.
“Η συντριπτική πλειονότητα των μοτοσυκλετιστών εκτιμά την ποικιλία επιλογών, οπότε, παρότι οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες μπορεί να είναι το μέλλον, θα προτιμούσαν να έχουν επιλογές και μια ομαλότερη, πιο μακροχρόνια μετάβαση”.
Οι απόψεις μπορούν να αλλάξουν φυσικά στο μέλλον, καθώς θα αλλάζουν και οι ομάδες (ηλικίες, γενιές) των ανθρώπων που οδηγούν δίτροχα, ενώ μια απαγόρευση που θα έρθει σε μικρό χρονικό διάστημα θα μειώσει έντονα την υπάρχουσα αγορά, που δεν θα αντικατασταθεί από μια νέα.
Μια έρευνα του 2021 που διεξήχθη από τη MAG, η οποία μέτρησε τη γνώμη σχετικά με την επικείμενη φάση κατάργησης των ορυκτών καυσίμων στην κοινότητα της μοτοσυκλέτας, αποκάλυψε ότι το 55% των ερωτηθέντων ήταν αντίθετοι με τη νομοθεσία, με το 31% να δηλώνει ότι θα σταματήσει εντελώς να οδηγεί μοτοσυκλέτα!
Παρά το γεγονός ότι η αγορά των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών διευρύνθηκε όσον αφορά τις επιλογές, με πρόσφατες νέες προσθήκες, όπως το Energica Experia και το Zero DSR/X που έχουν σχεδιαστεί ώστε να επιδείξουν το τι μπορεί να πετύχουν οι ηλεκτροκινητήρες από πλευράς επιδόσεων, οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες συνεχίζουν να έχουν υψηλό κόστος.
Ορισμένες απόψεις και αντιλήψεις είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν και να τροποποιηθούν όσο περνάει ο καιρός, ενώ παράλληλα θα βελτιώνεται κι η τεχνολογία των ηλεκτροκίνητων δίτροχων.
Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ό,τι κι αν συμβεί σε επίπεδο νομοθεσίας, θα υπάρξει μια μεγάλη ομάδα μοτοσυκλετιστών, που θα επιμείνουν στις μοτοσυκλέτες με βενζινοκινητήρα για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα μπορούν.