Τα ραντάρ στην υπηρεσία των πολιτών
Όχι, δεν πρόκειται για επόπτευση και έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας αλλά για κάτι επίγειο και δίτροχο. Μετά από τις BMW, Ducati και KTM, ήρθε η σειρά της Honda να εξοπλίσει ένα μοντέλο της με σύστημα που καταγράφει την εγγύτητα των προπορευόμενων οχημάτων.
Η Honda είχε ήδη φανερώσει τις προθέσεις της με κάποια σχέδια που απεικόνιζαν την εφαρμογή radar στην Goldwing 1800, αυτή την φορά όμως επανέρχεται με ένα σύστημα, προσαρμοσμένο στο Adventure μοντέλο της Africa Twin.
Με βάση τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία, όλα δείχνουν πως πρόκειται για μια αντίστοιχη με τις ήδη υπάρχουσες εφαρμογές υλοποίηση.
Ωστόσο η Honda, πέραν του radar, θα χρησιμοποιεί συνδυαστικά και μια κάμερα, η οποία και θα καταγράφει στοιχεία που δεν γίνεται να εντοπιστούν από τη βασική συσκευή επόπτευσης.
Τα φώτα stop των προπορευόμενων οχημάτων, τα φανάρια και οι πινακίδες οδικής σήμανσης προστίθενται λοιπόν στα δεδομένα που συλλέγονται και τίθενται υπό επεξεργασία σε πραγματικό χρόνο, έτσι ώστε να είναι δυνατή η ολοκληρωμένη καταγραφή των εκάστοτε συνθηκών.
Η ουσία του συστήματος αυτού, είναι η αυτόματη ρύθμιση της ταχύτητας κατά τη λειτουργία του cruise control, με την ECU να καθορίζει την απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα.
Αυτή είναι βέβαια η βασική και πρώτη εφαρμογή, καθότι τα ψηφιακά δεδομένα μπορούν να συνδυαστούν και να αναλυθούν ποικιλοτρόπως σε μελλοντικές εφαρμογές που ενδεχομένως θα έχουν πιο επιδραστικό ρόλο στην οδήγηση.
Στα σχέδια της Honda, απεικονίζεται επίσης η τοποθέτηση radar και στην ουρά της μοτοσυκλέτας, εκτός από εκείνο που βρίσκεται στο μπροστινό μέρος.
Το ουραίο radar καταγράφει τις αποστάσεις των οχημάτων που κινούνται πίσω από τη μοτοσυκλέτα και μόλις ανιχνεύσει ότι κάποιο από αυτά πλησιάζει με μεγάλη ταχύτητα ή βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση, τότε δίνεται οπτικοακουστικό σήμα στον αναβάτη, ώστε να ενημερωθεί σχετικά με την κατάσταση.
Πέραν αυτού, τα δύο radar εξυπηρετούν επίσης ως πομποδέκτες σε μελλοντικές V2V και V2X εφαρμογές. Ως V2V (Vehicle To Vehicle) και V2X (Vehicle To Infrastructure) ορίζονται δύο ανοικτά πρωτόκολλα επικοινωνίας που αναμένεται να υιοθετήσουν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών στο μέλλον.
Το πρώτο αφορά στην αμφίδρομη επικοινωνία των οχημάτων μεταξύ τους και το δεύτερο στην επικοινωνία ενός οχήματος με σταθερούς πομπούς που έχουν τοποθετηθεί στο οδικό δίκτυο.
Με αυτό τον τρόπο, στοιχεία που αφορούν την κυκλοφορία, την κίνηση, αλλά και ενδεχόμενους κινδύνους, θα διατίθενται και θα ανταλλάσσονται σε ένα τοπικής εμβέλειας δίκτυο μεταξύ των οχημάτων, ενημερώνοντας και προειδοποιώντας τους οδηγούς.
Ένα παράδειγμα της εφαρμογής αυτής είναι οι «τυφλές» διασταυρώσεις, όπου ένα όχημα που πλησιάζει από τα δεξιά, θα ενημερώνει αυτό που βρίσκεται στα αριστερά για την ύπαρξή του (και το αντίστροφο). Οι οδηγοί των δύο οχημάτων θα ειδοποιούνται με οπτικοακουστικά σήματα γι’ αυτή την εξέλιξη, αποκτώντας επίγνωση της κατάστασης, παρά το ότι δεν θα υπάρχει οπτική επαφή μεταξύ τους.
Επίσης, πομποί τοποθετημένοι σε φανάρια και σήματα STOP, θα εκπέμπουν σήμα στα οχήματα που πλησιάζουν, ώστε οι οδηγοί να ενημερώνονται για την ύπαρξή τους ακόμα και όταν δεν τα έχουν για διάφορους λόγους εντοπίσει.