Adventure made in USA
Το Harley-Davidson Pan America 1250 είναι το πρώτο μοντέλο adventure της αμερικάνικης εταιρίας, το οποίο την εισάγει σε μια κατηγορία που ποτέ άλλοτε δεν είχε παρουσία. Αποτελεί επίσης την πρώτη μοτοσυκλέτα μιας νέας, εξωστρεφούς φιλοσοφίας από τους Αμερικανούς, που υπερβαίνει τα παραδοσιακά στερεότυπα και τις αγκυλώσεις τους. H νέα μοτοσυκλέτα της Harley-Davidson θα έρθει στην Ελλάδα τον Απρίλιο και η τιμή της ανακοινώθηκε στις 18.590 ευρώ για την απλή έκδοση και 21.990 ευρώ για την Special που θα διαθέτει περισσότερο εξοπλισμό.
Κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει την Harley–Davidson για μιμητισμό και αντιγραφή, καθότι δεν υπάρχουν πνευματικά δικαιώματα και κατοχύρωση σε ό,τι αφορά τις Adventure μοτοσυκλέτες. Στο κάτω-κάτω, το cruiser πρότυπο του οποίου επί δεκαετίες αποτελούσε πρεσβευτή της Harley, έχει αντιγραφεί κατά κόρον από όλους, όποτε ισχύει το “ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω”.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο της Harley–Davidson στην προσπάθεια για άνοιγμα σε νέες κατηγορίες ήταν απλά… ο ίδιος της ο εαυτός και το μονοδιάστατο και απόλυτο προφίλ που με επιμέλεια είχε οικοδομήσει όλα αυτά τα χρόνια.
Οι καιροί και οι καταστάσεις αλλάζουν όμως και στα πλαίσια του εν εξελίξει -και επιτακτικού- επαναπροσδιορισμού της Harley–Davidson, μας προέκυψε μεταξύ άλλων το Pan American 1250, το οποίο και παρουσιάστηκε επισήμως σήμερα, 22 Φεβρουαρίου, του σωτήριου έτους 2021.
Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι η τόλμη της Harley–Davidson δεν αφορά μόνο σε αυτή κάθε αυτή την κίνηση αλλά πολύ περισσότερο στη σχεδίαση της μοτοσυκλέτας, η οποία είναι, αντικειμενικά… αιρετική.
Το αν αρέσει ή όχι, είναι υποκειμενικό. Πάντως, προς τιμήν της, δεν κόπιαρε τα R/GS της BMW, όπως ξεδιάντροπα έχουν κάνει πολλοί άλλοι.
Ξεκινώντας από τον κινητήρα Revolution Max των 1250 cc, το μόνο κοινό που έχει με τα υπόλοιπα μηχανικά σύνολα της εταιρίας, είναι η V2 διάταξη.
Από εκεί κι έπειτα, το εξελικτικό βήμα είναι ακόμα μεγαλύτερο από αυτό του κινητήρα Revolution που τοποθετούνταν στη σειρά των V–Rod μοντέλων (2001-2017).
Mε “στενή” περιεχόμενη γωνία κυλίνδρων στις 60 μοίρες, κομβία με διαφορά 30 μοιρών στην έδρασή τους, υπερτετράγωνες διαστάσεις με διάμετρο x διαδρομή στα 105 x 72 mm και συμπίεση σε λόγο 13,0:1.
Αρκετά υψηλή για να καίει καύσιμα αμφιβόλου ποιότητος στη μέση του πουθενά, αλλά πολύ σωστά, υπάρχει σύστημα ανίχνευσης κρουστικής καύσης, το οποίο μεταβάλει τα χαρακτηριστικά της ανάφλεξης.
Μέχρι εδώ τίποτα δεν θυμίζει Harley–Davidson αλλά έχει και συνέχεια! Πλήρως υγρόψυκτο το μοτέρ και με δύο εκκεντροφόρους στην κεφαλή κάθε κυλίνδρου, να οδηγούν τέσσερις βαλβίδες.
Οι εκκεντροφόροι έχουν μεταβλητό χρονισμό (VVT) ο οποίος επιτυγχάνεται με υδραυλικό τρόπο αυξομειώνοντας το overlapping των βαλβίδων για βέλτιστη απόδοση σε όλο το εύρος των στροφών, δηλαδή ροπή χαμηλά και δύναμη/ευστροφία, ψηλά.
Η ανακοινώσιμη ισχύς είναι 150 hp στις 9.000 rpm (!) και 12,9 kgm στις 6.750, με την Harley–Davidson να αναφέρει ειδικά για τη ροπή, ότι η τιμή δεν αποτελεί κορύφωση, αλλά την “οροφή” μιας σχεδόν ευθείας καμπύλης που εκτείνεται σε ένα μεγάλο εύρος στροφών.
Ο κινητήρας, του οποίου τα καπάκια είναι κατασκευασμένα από μαγνήσιο για μείωση του βάρους, αποτελεί επίσης και ενεργό / κομβικό μέρος του πλαισίου.
Το πλαίσιο είναι υβριδικό και αποτελείται από ένα ατσάλινο μπροστινό τμήμα και σφυρήλατες πλάκες αλουμινίου πίσω από το μοτέρ, πάνω στις οποίες εδράζονται το υποπλαίσιο χωροδικτύωμα και το ψαλίδι αλουμινίου με δύο μπράτσα σχήματος μπούμερανγκ.
Οι εκδόσεις της μοτοσυκλέτας είναι δύο, η βασική και η Special με τη δεύτερη να έχει πρόσθετο εξοπλισμό.
Σε ό,τι αφορά στα περιφερειακά, η βασική έκδοση φέρει συμβατικές αλλά πλήρως ρυθμιζόμενες αναρτήσεις της Showa, αποτελούμενες από ανεστραμμένο πιρούνι με καλάμια διαμέτρου 47 mm και μονό αμορτισέρ με έδραση σε σύστημα μοχλισμού.
Η Special έκδοση εξοπλίζεται με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες και ημιενεργητικές αναρτήσεις της Showa οι οποίες πέραν της μεταβολής των ρυθμίσεων τους αναλόγως του riding mode που έχει επιλεγεί, προσαρμόζουν επίσης τις αποσβέσεις τους σε πραγματικό χρόνο, λαμβάνοντας δεδομένα από την IMU και την ECU.
Οι διαδρομές των αναρτήσεων είναι οι ίδιες μπροστά και πίσω και στις δύο εκδόσεις, στα 190 mm.
Ένα νέο αλλά προαιρετικό στοιχείο εξοπλισμού της Special έκδοσης, είναι το χαμήλωμα της μοτοσυκλέτας κατά τις στάσεις ώστε να διευκολύνονται οι βραχύσωμοι αναβάτες στη στήριξη και στην επιβίβαση – αποβίβαση.
To σύστημα ονομάζεται ARH (Adaptive Ride Height) και μέσω της μεταβολής της διαδρομής των αναρτήσεων χαμηλώνει το ύψος της σέλας (αναλόγως της επιλογής του riding mode).
Το ύψος της σέλας και στις δύο εκδόσεις του Harley-Davidson Pan America 1250 είναι ρυθμιζόμενο σε δύο θέσεις, στα 868 και στα 894 mm. Με το ARΗ στο μέγιστο των δυνατοτήτων του και με τη σέλα στη χαμηλή της θέση, το ύψος της μειώνεται αυτόματα στις στάσεις και φθάνει στα 848 mm.
Συνεχίζοντας στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό της Pan America, αυτός περιλαμβάνει Traction Control και συνδυασμένο ABS με cornering λειτουργία, καθώς και DSCS (Drag–Torque Slip Control System) το οποίο λειτουργεί συνδυαστικά με τον υποβοηθούμενο συμπλέκτη μερικής ολίσθησης, αποτρέποντας τα μπλοκαρίσματα στα απότομα κατεβάσματα σχέσεων.
Οι ρυθμίσεις των ανωτέρω αλλά και των ημι-ενεργητικών αναρτήσεων της Special έκδοσης, γίνονται αυτόματα από τα Ride Modes, που χωρίζονται σε Road, Sport, Rain, Off–Road και Off–Road Plus.
Πέραν των χαρακτηριστικών λειτουργίας των ηλεκτρονικών συστημάτων, ρυθμίζεται φυσικά και η απόδοση του κινητήρα, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα δημιουργίας Riding Mode με τις διαβαθμίσεις της επιλογής του αναβάτη για κάθε επί μέρους σύστημα.
Η βασική έκδοση προσφέρει ένα custom Ride Mode, ενώ η Special, τρία.
Το Ηill Hold Control και το Cruise Control συμπληρώνουν τη λίστα του πλούσιου ηλεκτρονικού εξοπλισμού, με όλες τις πληροφορίες για τη λειτουργική και την κινητική κατάσταση της μοτοσυκλέτας να προβάλλονται σε μια έγχρωμη TFT οθόνη 7,48 ιντσών με επαφική λειτουργία, η οποία όμως απενεργοποιείται εν κινήσει για λόγους ασφαλείας.
Φυσικά και υπάρχει δυνατότητα διασυνδεσιμότητας, μέσω Bluetooth, ενώ μια εφαρμογή της Harley–Davidson, διαθέσιμη για Android και iOS συσκευές, προσφέρει πλοήγηση, με τους χάρτες και τα δεδομένα να προβάλλονται στην οθόνη της μοτοσυκλέτας.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η TFT οθόνη, μπορεί να ρυθμιστεί ως προς την κλίση της, προσαρμοζόμενη στο ύψος αλλά και στο τρόπο με τον οποίο οδηγεί ο αναβάτης (καθιστός – όρθιος στα μαρσπιέ σε εκτός δρόμου διαδρομές).
Χαθήκαμε όμως με τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και δεν έχουμε αναφέρει τα χαρακτηριστικά των τροχών και των φρένων. Οι ζάντες είναι χυτές αλουμινένιες με διάμετρο 19 ίντσες μπροστά και 17 πίσω, ενώ φέρουν ελαστικά Michelin Scorcher Adventure, σε διαστάσεις 120/70-19 και 170/60-17.
Η έκδοση Special μπορεί προαιρετικά να εξοπλιστεί με ακτινωτούς τροχούς, ίδιας διαμέτρου με τις αλουμινένιες ζάντες, οι οποίοι μπορούν να δεχθούν tubeless ελαστικά.
Σε ό,τι αφορά τα φρένα, αυτά αποτελούνται από δύο δίσκους διαμέτρου 320 mm μπροστά, με τετραπίστονες, ακτινικής έδρασης και monoblock δαγκάνες της Brembo, ενώ πίσω τοποθετείται μονός δίσκος 280 mm με μονοπίστονη δαγκάνα.
Άλλα στοιχεία που αξίζει να αναφερθούν, είναι η ρυθμιζόμενη σε τέσσερις θέσεις ζελατίνα, εύκολα και χωρίς εργαλεία, με τη χρήση ενός μόνο χεριού, μεταβάλλοντας το ύψος της κατά 45 mm.
Τα φώτα είναι Full LED, και η Harley–Davidson στέκεται αρκετά στον χαρακτηριστικό, μοναδικό και ιδιόμορφο προβολέα που έχει το όνομα “Daymaker” (τρομερό όνομα!) με την ομογενή και μεγάλου εύρους διάχυση του φωτός του που κάνει… τη νύχτα – μέρα, χωρίς να ενοχλεί τους αντίθετα διερχόμενους οδηγούς.
To ρεζερβουάρ της Pan America έχει χωρητικότητα 21,1 λίτρων και το βάρος της μοτοσυκλέτας είναι 242 κιλά για τη βασική έκδοση και 253 κιλά για την Special έκδοση.
Κλείνουμε, με μια αναφορά στον πρόσθετο εξοπλισμό της Special έκδοσης:
- Ημιενεργητικές αναρτήσεις της Showa
- Σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών
- Κεντρικό σταντ
- Ρυθμιζόμενο πεντάλ πίσω φρένου σε δύο θέσεις για οδήγηση καθιστός / όρθιος
- Πλαϊνά προστατευτικά κάγκελα
- Προστατευτική ποδιά κινητήρα (αλουμινίου)
- Μπροστινά φώτα με cornering λειτουργία
- Θερμαινόμενα grip
- Προστατευτικές χούφτες – εκτροπείς αέρα
- Σταμπιλιζατέρ τιμονιού
- ΑRH σύστημα αυτόματου χαμηλώματος ύψους σέλας (προαιρετικός εξοπλισμός)
- Ακτινωτοί τροχοί (προαιρετικός εξοπλισμός)
Οι τιμές που έχουν ανακοινωθεί στις ΗΠΑ, είναι 17.319 δολάρια για τη βασική έκδοση της Harley-Davidson RA 1250 Pan America και 19.999 δολάρια (ούτε καν 20.000!), για την Special έκδοση.