Μια Cota πνιγμένη στις αγωνιστικές δάφνες
Η Montesa Cota είναι ένα μοντέλο που παράγεται επί 50 συναπτά έτη στην Ισπανία, προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εκάστοτε εποχής όσον αφορά στον χώρο του trial. Του τράιαλ, ενός ιδιαίτερου, απαιτητικού, ακροβατικού αθλήματος, που έχει φτάσει σε ασύλληπτα υψηλά επίπεδα θεάματος και ικανοτήτων αναβατών. Για την επέτειο αυτή δημιουργήθηκε μια ειδική έκδοση – εορταστική 50 ετών – με ιδιαίτερα χρώματα, που θα παραχθεί σε… 50 μόλις κομμάτια.
Η Montesa Cota στέκει αγέρωχη στην παραγωγή, σαν μια από τις πιο φημισμένες και παλαιότερες ευρωπαϊκές μοτοσυκλέτες που παραμένουν στην παραγωγή εδώ και 50 χρόνια, από την πρώτη μέρα που παρουσιάστηκε το 1968.
Μια διαρκής, χωρίς διακοπή, παρουσία μισού αιώνα για μια μοτοσυκλέτα που κατασκευάζεται στην Ισπανία και κατέχει δεκάδες παγκόσμιους τίτλους.
Η Cota είναι ζωτικής σημασίας μοντέλο για τη Montesa, τόσο στο επίπεδο της φήμης, αλλά και της εμπορικής επιτυχίας, αφού μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί 160.000 μονάδες και έχουν κυκλοφορήσει 43 διαφορετικές παραλλαγές του μοντέλου στην αγορά. Παραγωγή ρεκόρ κατέχει το έτος 1978 όταν κατασκευάστηκαν περισσότερες από 22.000 μονάδες.
Η επιτυχία αυτή αποκτά μεγαλύτερη σημασία, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα μοντέλο εξειδικευμένης χρήσης, που έχει αποδέκτη συγκεκριμένο κοινό και δεν πρόκειται για δίτροχο καθημερινής μετακίνησης. Σήμερα το εργοστάσιο Montesa Honda στη Βαρκελώνη συνεχίζει να παράγει διαφόρων τύπων Cota, όπως 300RR, 4RT 260, Race Replica καθώς και RTL, τη στιγμή που η Montesa από το 1945 που ιδρύθηκε μέχρι το 2017, έχει σημειώσει παραγωγή 441.000 μονάδων.
Η πρωτοπόρος Montesa Cota ήταν η 247, η οποία εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’60, σαν μοτοσυκλέτα trial, ένα σκληρό και απαιτητικό άθλημα, με την Montesa να γνωρίζει ότι θα μπορούσε να κάνει την επανάσταση, τοποθετώντας στη μοτοσυκλέτα της ένα δίχρονο κινητήρα, αντί για τους μεγάλους και βαρείς τετράχρονους που κυκλοφορούσαν τότε.
Το πρώτο πρωτότυπο, με την ονομασία Cota 250, παρουσιάστηκε τον Απρίλιο του 1967 στην έκθεση Μοτοσυκλέτας της Βαρκελώνης, αλλά παράγεται σε μόλις 44 μονάδες. Το όνομα Cota επιλέχθηκε γιατί ήταν εύκολο να το προφέρει κάποιος σε όλες τις γλώσσες, κι έτσι γεννιέται ένα θρυλικό μοντέλο, η πρώτη Cota 247 – με τον αριθμό να αποκαλύπτει τον κυβισμό του κινητήρα.
Η 247 είχε μια μακρά διάρκεια ζωής στην παραγωγή, 12 χρόνια, με πάνω από 20.000 μονάδες παραγωγής μέχρι το 1980. Οι πωλήσεις των Cota συνέχισαν να είναι καλές, με πιο προηγμένα τεχνολογικά μοντέλα όπως η 348 που γεννήθηκε το 1977. Διάφοροι κυβισμοί εμφανίστηκαν όπως: 247, 348, 123, 74, 49, 315, 330, κ.λπ.
Η χρυσή εποχή των Montesa Cota και του trial ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ’70, κυρίως μεταξύ 1972-1977, όταν πλήθος κυβισμών παρουσιάζεται από την ισπανική εταιρία, έτσι ώστε να καλύψει όλους τους τύπους αναβατών, ανάλογα με την ηλικία και τα επίπεδα ικανοτήτων τους. Έτσι έρχονται τα 247, 25, 49, 123, 172 και 348.
Η πρώτη επαφή της Montesa με την γιαπωνέζικη Honda έρχεται το 1983, όταν η Montesa υπέγραψε συμφωνία με την Honda για την παραγωγή μοντέλων της δεύτερης στο εργοστάσιο του Esplugues και συγκεκριμένα για να παραχθούν τα Honda MTX και MBX75.
Η συμφωνία αυτή κορυφώνεται το 1986 με τη δημιουργία της εταιρείας Montesa Honda – με το 88% να ανήκει στην την Honda Motor και το 12% για τους Ισπανούς εταίρους, με τη δέσμευση από πλευράς Honda, τη συνέχιση της παραγωγής και της κατασκευής των Cota 125, 200 και 349 που διανεμήθηκαν μέσω του δικτύου πωλήσεων της στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας το αρκτικόλεξο MH.
Από τον Ιανουάριο του 1987 ξεκίνησε να παράγεται η νέα Cota 335 και τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, η Cota 307. Το 1992 εμφανίστηκε η Cota 311, που ξεχώριζε για το περιμετρικό, αλουμινένιο πλαίσιο δύο δοκών, ενώ είναι η πρώτη υδρόψυκτη Montesa με δίχρονο κινητήρα 260 cc.
Η εξέλιξη των ισπανικών μοτοσυκλετών από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 αρχίζει να γίνεται και με τη βοήθεια των γιαπωνέζων μηχανικών κι έτσι εμφανίζονται οι Cota 314 και 315 R, με τον Ισπανό Marc Colomer να γίνεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής το 1996. Ακολουθεί ο Βρετανός Doug Lampkin που παίρνει το ένα πρωτάθλημα πίσω από το άλλο (έξι στο σύνολο), ενώ η μεγάλη επανάσταση έρχεται το 2004 που γεννιέται η Cota 4RT με τετράχρονο κινητήρα.
Η Cota 4RT αξιοποιεί την τεχνογνωσία που κατέχει η Honda από τα CRF 250 του μοτοκρός, ενώ χρησιμοποιείται ηλεκτρονικός ψεκασμός καυσίμου PGM-FI. Για να ενδυναμωθεί ο χαρακτήρας της μοτοσυκλέτας, το 2014 ο κυβισμός της 4RT αυξήθηκε, από 249 cc σε 260 cc, ενώ το 2016 έφτασε τα 288 cc. Μαζί έφτασαν και τα ελαφρύτερα τετράχρονα τράιαλ της οικογένειας με 72 κιλά.
Το αγωνιστικό ντεμπούτο της Cota 247 έγινε τον Μάιο του 1968, στο Scotish Six Days Trial και από τότε η Montesa Cota έχει συγκεντρώσει 65 παγκόσμιους τίτλους (21 κατασκευαστών και 44 αναβατών). Ο πολυπρωταθλητής Toni Bou, μακράν ο καλύτερος αναβάτης με Cota, έχει κερδίσει χωρίς διακοπή παγκόσμιους τίτλους από το 2007, μαζεύοντας 24 παγκόσμια πρωταθλήματα trial κλειστού και ανοικτού χώρου.
Μαζί με τους τίτλους του Bou θα πρέπει προσθέσουμε ακόμα 20 τίτλους άλλων αναβατών, με χρονολογική σειρά: Ulf Karlson-1, Marc Colomer-3, Dougie Lampkin-6, Takahisa Fujinami-1, την αναβάτιδα Laia Sanz – 8, και Alfredo Gómez-1.
Από το έτος 2000 μέχρι σήμερα στο τράιαλ εξωτερικού χώρου η Montesa έχει κατακτήσει 17 Παγκόσμια Πρωταθλήματα αναβατών. Πενήντα χρόνια Montesa Cota λοιπόν και μάλιστα στρωμένα με επιτυχίες και δάφνες, και τι λέμε συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις: “να τα κατοστήσει”…