MotorBike.gr

Yamaha Y-AMT: Έρχεται ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (+Vid)

26/06/2024

Η εποχή της αυτοματοποίησης;

Μετά από την Honda και η Yamaha παρουσιάζει ένα ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων κινητήρων μοτοσυκλετών, που ονομάζεται Y-AMT, ενώ η εταιρία είχε εμπλακεί σε ένα παρόμοιο σύστημα πριν από δυο περίπου δεκαετίες. Τα πρώτα μοντέλα που θα χρησιμοποιήσουν το σύστημα θα είναι τα ΜΤ.

Όπως είχαμε δημοσιεύσει σε άρθρο του Motorbike πριν από λίγο καιρό, η Yamaha δημιούργησε ένα νέο αυτόματο/ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων για κινητήρες μοτοσυκλετών.

Το νέο (Y-AMT) Automated Manual Transmission της Yamaha σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για τη Yamaha, προσφέροντας μια προηγμένη τεχνολογία αλλαγής ταχυτήτων που εισάγει μια καινούρια διάσταση στην οδήγηση, όπως έκανε και η Honda πριν από χρόνια με τα αυτόματα/ημιαυτόματα DCT, αλλά και πρόσφατα με το E-Clutch.

Το Y-AMT επιτρέπει στους αναβάτες να μην ασχολούνται με λεβιέ συμπλέκτη και πεντάλ ταχυτήτων και να επικεντρώνονται στην οδήγηση, παρέχοντας πολύ προοδευτικές αλλαγές ταχυτήτων, μέσω δύο προγραμμάτων οδήγησης.

Ας δούμε όμως πώς παρουσιάζει η Yamaha το νέο της σύστημα:

Διατηρώντας μια πιο στενή και άμεση σύνδεση με τον εγκέφαλο απ’ ό,τι τα πόδια, τα χέρια είναι τα πιο απτικά και ισχυρά εργαλεία που διαθέτει το ανθρώπινο σώμα.

Η αλλαγή με το χέρι μόνο, σε αντίθεση με τον συνδυασμό ποδιού και χεριού είναι πιο γρήγορη και απαιτεί λιγότερο χρόνο σκέψης, επιτρέποντας στον αναβάτη να εστιάζει στο γκάζι και το φρένο, στη γωνία κλίσης, στη θέση του σώματος και στο επίπεδο πρόσφυσης των ελαστικών, ώστε να γίνεται πιο συναρπαστική η οδήγηση.

Αυτός είναι ο λόγος που στα μοντέλα με Y-AMT δεν θα τοποθετηθεί το πεντάλ αλλαγής ταχυτήτων. Αυτό σημαίνει ότι ο αναβάτης δεν χρειάζεται να μετακινήσει το αριστερό του πόδι από το μαρσπιέ, γεγονός που του επιτρέπει να εστιάζει στη θέση του σώματός του και στην κατανομή του βάρους μέσω των μαρσπιέ, για να βελτιώσει τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας του, ειδικά στις στροφές.

Το σύστημα Y-AMT επιτρέπει την προσαρμογή του τρόπου αλλαγής ταχυτήτων της μοτοσυκλέτας ώστε να ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις του αναβάτη και τις εκάστοτε οδικές συνθήκες, με επιλογή χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων , ‘MT’ ή μέσω πλήρως αυτόματης μετάδοσης ‘AT’.

Χρησιμοποιώντας τη χειροκίνητη μετάδοση (MT), για γρήγορες αλλαγές ακριβείας απαιτείται η απλή πίεση ενός κουμπιού, χωρίς τον παράλληλο χειρισμό μανέτας συμπλέκτη.

Οι αλλαγές ταχυτήτων ελέγχονται με τον δείκτη και τον αντίχειρα, μέσω δύο μοχλών αλλαγής ταχυτήτων – ένας μοχλός για ανεβάσματα και ένας μοχλός για κατεβάσματα σχέσεων. Για καλύτερο έλεγχο στην σπορ οδήγηση, ο μοχλός μπορεί να τραβηχτεί για ανέβασμα ή να πιεστεί για κατέβασμα σχέσης μόνο με τον δείκτη.

Παρέχει μεγαλύτερη ελευθερία, καθώς δεν χρειάζεται να απομακρύνετε τον αντίχειρά σας από το τιμόνι. Το μέγεθος, η θέση και η διαδρομή του μοχλού έχουν σχεδιαστεί ώστε να είναι ιδανικά κατά τη χρήση με γάντια, εξασφαλίζοντας ότι απαιτείται ελάχιστη κίνηση των δακτύλων για την εκτέλεση των αλλαγών.

Η ενεργοποίηση του συμπλέκτη είναι εξαιρετικά προοδευτική, προσφέροντας στον αναβάτη εντελώς φυσική λειτουργία σε όλες τις ταχύτητες. Μεγιστοποιώντας τα χαρακτηριστικά ισχύος των κινητήρων crossplane της Yamaha και των πιο σπορ προγραμμάτων οδήγησης, η μετάδοση MT έχει αναπτυχθεί για να ενισχύσει τη απόλαυση της σπορ οδήγησης.

Με ταχύτητα και ακρίβεια που υπερβαίνει ακόμη και το πιο εξελιγμένο quickshifter, η συναρπαστική αίσθηση και η αδρεναλίνη από τις γρήγορες, δυναμικές αλλαγές ταχυτήτων στις σπορ συνθήκες οδήγησης, είναι ακόμα πιο έντονες για τον αναβάτη.

Χρησιμοποιώντας το πλήρως αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (AT), οι αναβάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο προγράμματα, τα οποία ταιριάζουν σε διαφορετικά σενάρια οδήγησης και αλλάζουν εύκολα ανά πάσα στιγμή με το πάτημα ενός αποκλειστικού κουμπιού “mode” που λειτουργεί με τον αντίχειρα.

Όσοι αναζητούν απολαυστική οδήγηση στον ανοιχτό δρόμο μπορούν να επιλέξουν το ‘D+’, το οποίο προσφέρει σπορ αλλαγή ταχυτήτων σε υψηλότερες στροφές για να διατηρηθεί η συναρπαστική αίσθηση, προσφέροντας παράλληλα τα πλεονεκτήματα μιας πλήρως αυτόματης μετάδοσης.

Οι αναβάτες που μετακινούνται καθημερινά ή διανύουν μεγάλες αποστάσεις στους αυτοκινητόδρομους μπορούν να επιλέξουν τη λειτουργία ‘D’, η οποία προσφέρει μια πιο ήπια εμπειρία αλλαγής ταχυτήτων διατηρώντας παράλληλα χαμηλές στροφές, για να μεγιστοποιηθεί η αυτοπεποίθηση του αναβάτη στις χαμηλές ταχύτητες και να ενισχυθεί η αστική μετακίνηση και η ευελιξία.

Ενώ βρίσκεται στη λειτουργία AT, ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει χειροκίνητη αλλαγή ταχύτητας ανά πάσα στιγμή, απλά χρησιμοποιώντας τους μοχλούς.

Σε όλες τις περιπτώσεις, το Y-AMT προσφέρει σταθερές, γραμμικές αλλαγές ταχυτήτων, επιτρέποντας στους αναβάτες να εστιάζουν στη θέση του σώματός τους, στο στρίψιμο, το φρενάρισμα και την επιτάχυνση, είτε οδηγούν στην πόλη είτε στον ανοιχτό δρόμο.

Η Yamaha βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων σε μοτοσυκλέτες, αναπτύσσοντας το σύστημα YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) για την sports tourer FJR1300, πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες. Το YCC-S διέθετε ένα αυτόματο σύστημα ενεργοποίησης υδραυλικού συμπλέκτη που επέτρεπε στον αναβάτη να αλλάζει ταχύτητες χειροκίνητα, χρησιμοποιώντας μοχλό ταχυτήτων.

Από πολλές απόψεις, το YCC-S ήταν μπροστά από την εποχή του και τώρα, ως αποτέλεσμα της τεχνολογικής εξέλιξης της Yamaha, το Y-AMT πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα στην σπορ οδήγηση.

Το σύστημα Y-AMT είναι η πιο σπορ λύση στον κλάδο των δύο τροχών. Προσφέρει μια καινοτόμο εναλλακτική στην επόμενη γενιά μοτοσυκλετιστών που αναζητούν την αίσθηση και την απόδοση ενός μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων, σε συνδυασμό με την άνεση μιας πλήρως αυτόματης μετάδοσης.

Σε αντίθεση με το υδραυλικά ενεργοποιούμενο σύστημα YCC-S, το Y-AMT χρησιμοποιεί δύο ηλεκτρικούς μηχανισμούς ενεργοποίησης για να αναλάβει τις λειτουργίες που εκτελούνται παραδοσιακά από το αριστερό χέρι και πόδι του αναβάτη. Το σύστημα ζυγίζει μόλις 2,8 κιλά και έχει σχεδιαστεί για λεπτή και ελαφριά εγκατάσταση. Έτσι διασφαλίζουμε ότι η περίφημη φιλοσοφία σχεδίασης πλαισίων με μικρές διαστάσεις της Yamaha, παραμένει ανέπαφη με τον κινητήρα να μην εξέχει. Προσφέρει επίσης την ελαφριά αίσθηση μιας συμβατικής μοτοσυκλέτας ,διατηρώντας όμως το κράτημα και την απόδοσή της.

Σε συνδυασμό με το σύστημα ελέγχου γκαζιού “ride-by-wire” της Yamaha (YCC-T), τα εναλλασσόμενα προγράμματα οδήγησης και τις λειτουργίες του cruise control, μια μοτοσυκλέτα που είναι εξοπλισμένη με Y-AMT, μπορεί να διαμορφωθεί για όλους τους τύπους οδήγησης.

To τελευταίο αυτόματο Yamaha-FJR1300 20th Anniversary του 2022

Ενώ προηγούμενα, παρόμοια συστήματα μετάδοσης για μοτοσυκλέτες συνήθως στόχευαν σε εφαρμογές touring, το Y-AMT αναπτύχθηκε για να βελτιώσει την σπορ οδήγηση, επιτρέποντας στον αναβάτη να εστιάζει στις πιο συναρπαστικές πτυχές της κάθε διαδρομής.

Η Yamaha θα αρχίσει να εισάγει το Y-AMT σε μια σειρά μοντέλων στο εγγύς μέλλον, φέρνοντας αυτή την καινοτομία όχι μόνο στην σπορ οδήγηση αλλά και στο ταξίδι και την καθημερινή μετακίνηση.

Κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων μέσω διακόπτη.
  • Δύο προγράμματα αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων: D+ (πιο σπορ αλλαγή ταχυτήτων) και D
  • Αυτόματος συμπλέκτης και αλλαγή ταχυτήτων που ενεργοποιείται από ηλεκτροκινητήρα
  • Βάρος 2,8 κιλά

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!