ΕΜΦΑΝΙΣΗ - ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
ΦΡΕΝΑ
ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
To πρώτο (πορτοκαλί) βήμα…
*Κυβισμός: 124,9 cc * Ιπποδύναμη: 15 ίπποι (11 kW) στις 10.500 rpm * Τελική: 120 km/h (πραγματική) *Βάρος: 139 kg (γεμάτο) * Τιμή: 5.050 €
Το ΚΤΜ Duke 125 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο “καλύτερος δρόμος εισόδου” στην κατηγορία αρχαρίων Α1, όπως και ο προθάλαμος για τον “θαυμαστό πορτοκαλί κόσμο” της ΚΤΜ, αλλά ο μικρός Δούκας κάνει παράλληλα κάτι πολύ πιο σημαντικό: “διδάσκει” μοτοσυκλετισμό… Κείμενο: Νίκος Παντελούς, Γρηγόρης Α. Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σωλωμού
Ιδιαίτερο, ξεχωριστό και “μια κατηγορία από μόνο του” είναι το ΚΤΜ 125 Duke, που εκπροσωπεί την αυστριακή εταιρία στη μικρότερη κατηγορία μοτοσυκλετών, δηλαδή των 125 κυβικών, η οποία απευθύνεται κυρίως σε κατόχους διπλώματος Α1.
Αυτοί είναι οι αρχάριοι αναβάτες/τριες που μπαίνουν για πρώτη φορά στη μοτοσυκλέτα ή οι ερχόμενοι από δίπλωμα αυτοκινήτου, που θέλουν να περάσουν χωρίς πολλά-πολλά (χωρίς εξετάσεις – υπό προϋποθέσεις πάντα) στο χώρο των δύο τροχών.
Πριν από μερικά χρόνια, ακουγόταν ίσως σαν αστείο το γεγονός ότι η KTM θα επένδυε στην κατηγορία των γυμνών, roadster 125αριών, ειδικά λόγω του δυναμικού, σπορ προφίλ της που χαρακτηρίζεται και ενσωματώνεται στο κύριο πετυχημένο σλόγκαν της εταιρίας, το “Ready to Race”. Σήμερα, όμως, στέκεται δικαιωμένη, αφού το μικρό της 125άρι την εκπροσωπεί επάξια.
Το 125 Duke αντιπροσωπεύει βασικά την ικανότητα της αυστριακής μάρκας να προσαρμόζεται σε ένα νέο, άγνωστο περιβάλλον. Από την άλλη, δεν υπήρχε κανένας λόγος να μην εκπροσωπείται η ΚΤΜ στη μικρότερη κατηγορία μοτοσυκλετών που προορίζεται για αρχάριους.
Σιγά-σιγά, η KTM εξελίχθηκε από μια μικρή μάρκα που εστίαζε τις δραστηριότητές της στο χώρο των μοτοσυκλετών εκτός δρόμου, σε έναν μεγάλο Ευρωπαίο κατασκευαστή με μια πλήρη γκάμα, από την οποία δεν λείπουν τα ασφάλτινα μοντέλα.
Οι Δούκες των μέσων της δεκαετίας του 1990 που έκλιναν και σαν κατασκευές και αισθητικά προς την Supermotard κατηγορία – πρωτοεμφανίστηκαν με τη μορφή του ριζοσπαστικού Duke 620, που έκανε όποιον το οδηγούσε να παραμιλάει… – τώρα έχουν “εξ-ασφαλτοποιηθεί”, περνώντας περισσότερο στην αισθητική και την αρχιτεκτονική των streetfighter, δηλαδή των σπορ-γυμνών.
Το 125 Duke δεν παρουσιάστηκε αμέσως μόλις η Ευρώπη άρχισε να ζητάει 125άρια για τους αρχαρίους της, αλλά το 2011, κι έκτοτε εξελίσσεται αργά και σταθερά, προσαρμοζόμενο στις ανάλογες εποχές και απαιτήσεις της αγοράς. Όπως είναι για παράδειγμα οι προδιαγραφές Euro5, που σύντομα θα γίνουν Euro5+ για τον μικρό κινητήρα της ΚΤΜ.
Είναι σαφές πως το ΚΤΜ 125 Duke είναι ένα πολύ όμορφο και καλοφτιαγμένο 125άρι, που όπως και όλες οι αυστριακές μοτοσυκλέτες έχει σχεδιαστεί από το στούντιο Kiska, πράγμα, βεβαίως, πασιφανές, αφού η σχεδίασή του αντιγράφει φυσικά την οικογένεια των Duke.
Η αιχμηρή και δυναμική εμφάνιση, οι χαρακτηριστικές γραμμές της “πορτοκαλί σχολής” των αυστριακών streetfighter, ο “σκυφτός και επιθετικός” διπλός προβολέας έξι τμημάτων με DRL φώτα ημέρας που θυμίζει προϊστορικό θηρευτή, η δυναμικότητα του συνολικού σχεδίου που μεταδίδεται στον παρατηρητή ακόμα και με το 125 σταματημένο.
Η εμφάνιση είναι ένα από τα πλεονεκτήματα του 125 που τραβάει τα βλέμματα των περαστικών, ενώ λόγω των σωστών διαστάσεών του, αλλά και της καλλιτεχνικής αναγραφής του κυβισμού με τεράστια ψηφία πάνω στα πλαϊνά καπάκια/αεροτομές του μεταλλικού ντεπόζιτου, δίνει την εντύπωση πως πρόκειται για μεγαλύτερου κυβισμού μοτοσυκλέτα. Περιέργως υπάρχουν και κάποιοι που δεν τους αρέσει η αισθητική των Duke της ΚΤΜ, αλλά αυτοί τελικά είναι λίγοι.
Η ποιότητα κατασκευής, μαζί με τα προσεγμένα περιφερειακά εξαρτήματα και το καλό φινίρισμα, αλλά και τα καλά πλαστικά τμήματα θα εντυπωσιάσουν τους νέους μοτοσυκλετιστές, αλλά και τους παλιότερους. Επίσης, η ευρεία χρήση του μαύρου χρώματος στο 125 της δοκιμής μας, τόνιζε ακόμα πιο πολύ την αγριάδα που θέλει να μοιράζει στον κόσμο το Duke.
Το πορτοκαλί χρώμα το συναντάμε σε διάφορα τμήματα και εξαρτήματα, όπως στο καλοφτιαγμένο ατσάλινο πλαίσιο τύπου χωροδικτύωμα και στις, πολλαπλών μπράτσων, χυτές αλουμινένιες ζάντες, ενώ ο κρεμαστός στο πλαίσιο κινητήρας είναι ασημο-γκρί χρώματος, με μόνη – διαφορετικού χρώματος – λεπτομέρεια πάνω στη μοτοσυκλέτα, το λευκό ελατήριο του κεντρικά τοποθετημένου μονού αμορτισέρ.
Στοιχεία που συνεισφέρουν στην αντιλαμβανόμενη ποιότητα του 125 είναι το αφαιρούμενο υποπλαίσιο και το καλοφτιαγμένο ανισόπαχο τιμόνι, μαζί με τη μεγάλη ποιοτική οθόνη οργάνων που απολαμβάνει ο αναβάτης.
“Πειστικό” οπτικά ως προς την κατασκευή του είναι και το χυτό με νεύρα χιαστί αλουμινένιο ψαλίδι μεταβλητού προφίλ.
Κομψό είναι το διαγώνια τοποθετημένο τελικό της εξάτμισης σε αντίθεση με το καζανάκι της εξάτμισης που προσπαθεί να κρυφτεί μπροστά από το αμορτισέρ, περνώντας μέσα από μια “τρύπα” που δημιουργεί το ψαλίδι, ενώ καλοφτιαγμένες είναι οι βάσεις των μαρσπιέ του αναβάτη.
Τα χρώματα που διατίθεται το KTM 125 Duke είναι το μαύρο και το πορτοκαλί… και μόνο. Δύο εμβληματικά χρώματα και τέλος! Κι όλα αυτά εν αναμονή του ολοκαίνουργιου (σε όλα) ΚΤΜ 125 Duke του 2024 που έρχεται σε λίγο καιρό στην αγορά.
Στο Δρόμο – Η ώρα της δοκιμής
Το KTM 125 Duke μπορεί να είναι το βασικό, το μικρότερο, η μοτοσυκλέτα της ΚΤΜ για αρχαρίους, αλλά δεν είναι παιχνίδι. Κατασκευάστηκε με την ίδια αφοσίωση και πάθος όπως οι μεγαλύτερες μοτοσυκλέτες κι αυτό είναι κάτι που το αντιλαμβάνεσαι αμέσως.
Η θέση οδήγησης τοποθετεί τον αναβάτη “πάνω” στη μοτοσυκλέτα με τον κορμό ίσιο και το τιμόνι σε ύψος που φέρνει τους πήχεις των χεριών παράλληλα με το έδαφος.
Λίγο είναι το βάρος του σώματος που πέφτει στο τιμόνι, τα πόδια είναι ψηλά και ελαφρώς πίσω, ενώ η – με όχι πολύ αφρώδες – σέλα αποδεικνύεται αρκετά άνετη για τις καθημερινές διαδρομές μέσα στην πόλη, τις οποίες καλείται να υπηρετήσει το 125.
Ο 4χρονος μονοκύλινδρος κινητήρας με τις τέσσερις βαλβίδες, τους δύο εκκεντροφόρους, τον ηλεκτρονικό ψεκασμό και το 6τάχυτο κιβώτιο συνδυάζει κορυφαίες επιδόσεις στην κατηγορία του, με την κατανάλωση καυσίμου να είναι χαμηλή.
Πέρα από τα περιφερειακά και την έντονη εμφάνιση του Duke, είναι ο κινητήρας του που κάνει τη μικρή μοτοσυκλέτα να ξεχωρίζει, όχι μόνο για τις επιδόσεις της που είναι υψηλές, αλλά και τον συνολικό της χαρακτήρα.
Η προοδευτική λειτουργία, ίππο-ίππο, είναι που χαρακτηρίζει τη λειτουργία του μικρού κινητήρα της ΚΤΜ.
Η πρώτη ταχύτητα είναι κοντή, τελειώνει κοντά στα 40 km/h και “περιορίζει” το 125, δίνοντας μια αρχικά λανθασμένη εντύπωση για το τι θα επακολουθήσει, αφού οι 15 ίπποι (11 kW) του μονοκύλινδρου κινητήρα αποδίδονται από τις 7.000 rpm και πάνω και μέχρι τις 10.500 οπότε έρχεται η μέγιστη απόδοση (ροπή 12 Nm στις 8.000 rpm).
Καλή είναι η ροπή του, με την απόκριση στο γκάζι να γίνεται χωρίς σκορτσαρίσματα και η όλη του συμπεριφορά κρίνεται σαν πολύ καλή για καθημερινή χρήση, ενώ είναι συνάμα και διασκεδαστική. Οι κραδασμοί είναι λίγοι και η καλή δουλειά των μηχανικών της ΚΤΜ φαίνεται από την έλλειψη αντίβαρων στα άκρα του τιμονιού.
Η δεύτερη σχέση βγάζει 55 km/h, η τρίτη 70, η τετάρτη 90, μετά η πέμπτη 103 και η έκτη με επιμονή και με το στροφόμετρο πάνω από τις 11.000 rpm θα δείξει σχεδόν 130 km/h (120 πραγματικά). Κι όλα αυτά με έναν πολύ ωραίο ήχο να βγαίνει από τον ισχυρό 125άρη κινητήρα. Τα 0-100 km/h επιτυγχάνονται κοντά στα 20 δευτερόλεπτα.
Μαλακός είναι ο συμπλέκτης στο πάτημά του, όπως και το κιβώτιο, αν και είχε λίγο μεγαλύτερες διαδρομές απ’ ό,τι θα θέλαμε.
Οι αναρτήσεις προέρχονται από τη θυγατρική της ΚΤΜ, την WP και την σειρά Apex, με ανεστραμμένο πιρούνι μπροστά με καλάμια διαμέτρου 43 mm διαδρομής 142 mm, ενώ πίσω το μονό, κεντρικά τοποθετημένο αμορτισέρ, που είναι και αυτό WP, είναι ρυθμιζόμενο ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου και έχει διαδρομή 150 mm.
Tα φρένα είναι κατασκευής Bybre, που είναι θυγατρική της Brembo, με τον μεγάλο μπροστινό δίσκο των 320 mm, με την δαγκάνα τεσσάρων εμβόλων να έχει δύναμη, αλλά όχι πολλή αίσθηση, ενώ ο πίσω δίσκος 260 mm και η δαγκάνα μονού εμβόλου έχει ακόμα λιγότερη αίσθηση.
Και οι δύο δίσκοι συνεργάζονται με δικάναλο ABS 9.1 MP της Bosch που είναι αρκετά “προσεκτικό” και παρεμβατικό εκεί που χρειάζεται, ενώ στην επιλογή Supermoto (τα γονίδια της δεκαετίας του 1990 που λέγαμε…) προσφέρει λιγότερη παρέμβαση για αντίστοιχο παιχνίδι στο δρόμο.
Ελαφρύ και γρήγορο στις αντιδράσεις του, με ένα σωληνωτό πλαίσιο μεγαλύτερου μοντέλου το 125 Duke χαρίζει αυτό το υψηλό αίσθημα σιγουριάς στον αναβάτη του, προσφέροντας μέσω και των καλών αναρτήσεων και ελαστικών (Μichelin 110/70-17 μπρος και 150/60-17 πίσω) μεγάλα περιθώρια κλίσης, χωρίς να ζορίζεται ιδιαίτερα.
Άνετο και χωρίς κραδασμούς μέσα στην πόλη, με εύχρηστο συμπλέκτη και κιβώτιο ταχυτήτων, το 125αράκι θα ρολάρει τα 139 του κιλά με άνεση, τη στιγμή που ο κινητήρας δεν κάνει πολύ θόρυβο, ενώ η μόνη δυσκολία που θα αντιμετωπίσει έρχεται από το μικρό κόψιμο του μπροστινού τροχού και το μεγάλου πλάτους τιμόνι που περιορίζει τη διήθηση – ιδιαιτερότητα όλων σχεδόν των γυμνών μοτοσυκλετών, για να λέμε την αλήθεια.
Επαρχιακοί δρόμοι με στροφές – αρκεί να μην υπάρχουν πολλές ανηφόρες – είναι ένα πεδίο στο οποίο διαπρέπει ο μικρός Δούκας, αποδεικνύοντας ότι όντως κατέχει αυτό το γονίδιο του Ready to Race της ΚΤΜ. Σπορτίβικο το μικρό και άριστο στο κράτημά του θα διασκεδάσει τους πάντες, αφού ο συνδυασμός του στιβαρού πλαισίου και των καλών αναρτήσεων με το μικρό βάρος είναι εμπειρία… ακόμα και για τους έμπειρους.
Συμπεράσματα – Αξιολόγηση
Δεν είναι μόνο η εμφάνιση, ούτε η οδική συμπεριφορά, ούτε οι επιδόσεις, αλλά ο συνολικός αξιοσημείωτος χαρακτήρας που θα σε κερδίσει, αλλά κυρίως ο φιλικός και “εύκολος” χαρακτήρας του Duke που θα σε κερδίσει και θα σε βάλει με τον καλύτερο τρόπο (με ασφάλεια) κατευθείαν στα βαθιά της κατηγορίας των 125 κυβικών, κι αυτό είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημά του… όσο κι αν κοστίζει.
Λέγαμε στον πρόλογο πως το ΚΤΜ προορίζεται για αρχάριους και για αυτούς που θέλουν να περάσουν από το αυτοκίνητο στους δύο τροχούς. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τελικά τόσο απλά, γιατί το Duke 125 απευθύνεται στην πραγματικότητα σε ψαγμένους αρχάριους και σε ψαγμένους αυτοκινητιστές που θέλουν να πάρουν ένα κορυφαίο μοτοσυκλετάκι 125 κυβικών.
Επίσης υπάρχει κι άλλη μία κατηγορία που πιθανά δεν έχει ανακαλύψει ακόμα τον μικρό Δούκα και αυτή είναι οι φανατικοί αναβάτες των μεγάλων ΚΤΜ που θα ήθελαν να οδηγούν κάτι πιο μικρό και εύχρηστο μέσα στην πόλη… χωρίς να προδίδουν την αγαπημένη τους μάρκα. Ιδού λοιπόν το “παπί του ΚαΤεΜάκια” στη μορφή του 125 Duke.
Μπορεί η τιμή του να είναι κοντά στις 5.000 ευρώ, αλλά να έχετε υπόψη σας πως υπάρχουν ακόμα και σκούτερ 125 κυβικών που ξεπερνούν κατά πολύ αυτή την τιμή (βλ Honda Forza 125 και Yamaha ΧΜΑΧ 125) και μπορεί να μην διαθέτει την ευχρηστία και τους χώρους τους, αλλά τα ξεπερνάει εύκολα στο κομμάτι της ασφάλειας.
Παράλληλα το ΚΤΜ 125 Duke του 2023 είναι φθηνότερο στα 5.050 € από τον ανταγωνισμό που έρχεται στη μορφή των Honda CB125R ABS (5.490 €, 126 κιλά, 13,1 ίπποι) και το Yamaha ΜΤ125 (5.250 €, 140 κιλά, 15 ίπποι), με τη σπορ, “άγρια” γοητεία του Duke να ξεχειλίζει…
Περισσότερες πληροφορίες: www.ktm.com
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
- Ο ιδιαίτερου σχήματος “άγριος” διπλός προβολέας του 125 έχει πολύ καλή απόδοση τη νύχτα
- Μέτρια είναι η απόδοση της κόρνας
- Όργανο με πλήθος πληροφοριών: υπολειπόμενη αυτονομία, μπαταρία, ημερομηνία, οδόμετρο ολικό, μερικό, ώρα, υπολειπόμενη μπαταρία κινητού, πρόγραμμα road, abs,
- Την ενημέρωση του αναβάτη με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες αναλαμβάνει μια έγχρωμη οθόνη TFT 5 ιντσών, εύκολη στη χρήση και ευανάγνωστη (ρυθμίζεται αυτόματα ανάλογα με τις συνθήκες του φωτός), με διασύνδεση με smartpohone και πλοήγηση Turn By Turn
- Καλοί είναι οι καθρέφτες, των οποίων τα μπράτσα καλύπτονται από λάστιχο
- Ρυθμιζόμενη είναι μόνο η μανέτα του συμπλέκτη στο τιμόνι
- Φωτιζόμενοι είναι οι διακόπτες, κάτι πολύ χρήσιμο τη νύχτα
- Η θέση του συνεπιβάτη – όπως συμβαίνει σε όλα τα naked – δεν είναι και η πιο άνετη, ενώ δεν υπάρχουν χειρολαβές στήριξης στην ουρά
- Έξι χωρίσματα διαθέτει ο διπλός προβολέας του Duke, έξι και το οπίσθιο φωτιστικό σώμα
Θετικά σημεία
- Εμφάνιση – Χαρακτήρας
- Κινητήρας
- Μπροστινό φρένο
- Κράτημα
- Οθόνη ΤFT
Χρειάζονται βελτίωση
- Αίσθηση πίσω φρένου
- Συνεπιβάτης
- Κόψιμο τιμονιού