Η χαρά της μικρής μοτοσυκλέτας
*Κυβισμός: 321 cc * Ιπποδύναμη: 42 ίπποι, στις 10.750 rpm * Τελική: 170 km/h *Βάρος: 168 kg (γεμάτη) * Τιμή: 5.690 ευρώ
Γυμνή μικρο-μεσαίου κυβισμού μοτοσυκλέτα, “σκοτεινής” εμφάνισης και 42 ίππων. Με έναν σμπάρο δυο τρυγόνια: εικόνα και ουσία. Το Yamaha MT-03, το γυμνό της γιαπωνέζικης εταιρίας γίνεται μιας πρώτης τάξης επιλογή για νέους αναβάτες διπλώματος A2 ή για έμπειρους που θέλουν μια εύκολη και διασκεδαστική μοτοσυκλέτα για κάθε μέρα.
Το Yamaha MT-03 σε αντίθεση με τον “dark side” χαρακτήρα που προβάλλει στην πραγματικότητα φωτίζει τη χαρά της μικρής μοτοσυκλέτας στην καθημερινή οδήγηση. Είναι δικύλινδρο και σπορτίβικο και δεν κρύβει ότι προέρχεται από το – ακόμα πιο σπορ – και σαφώς πιο βαριά ενδεδυμένο Yamaha YZF-R3 που αποτελεί ένα από τα πιο ευχάριστα παιχνίδια πάνω σε δυο τροχούς για σπορ οδήγηση.
Ένα από τα πράγματα που έπρεπε να κάνει ο ευρωπαϊκός μοτοσυκλετισμός σήμερα είναι να δοξάζει την Λατινοαμερικάνικη και Ασιατική αγορά, όπως και τους νομοθέτες που ανακάλυψαν τα διπλώματα Α2, αφού έτσι ξανά-ανακαλύφθηκαν οι μεσαίοι κυβισμοί.
Η ευκολία και η διασκέδαση που προσφέρουν οι μεσαίου κυβισμού ελαφρές μοτοσυκλέτες που… δεν κουράζουν και διασκεδάζουν. Το τελευταίο θα μπορούσε να είναι και ατάκα διαφήμισης.
Παράλληλα οι μεσαίου κυβισμού μονοκύλινδρες μοτοσυκλέτες, που ολοένα και πληθαίνουν όπως έχουμε δει πρόσφατα, έχουν ένα ακόμα πλεονέκτημα: έχουν λογικές τιμές και έτσι είναι προσιτές. Κάνουν έτσι τον δικό τους αγώνα να “ξε-σκουτεροποιήσουν” τον κόσμο και την αγορά και να τον φέρουν πίσω στην παλιά, καλή μοτοσυκλέτα.
ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Τα ελάχιστα πλαστικά του 300αριού – που δεν είναι 300άρι, αφού το Yamaha MT-03 είναι μια από τις ελάχιστες μοτοσυκλέτες που δηλώνουν λιγότερο κυβισμό απ΄ ότι διαθέτουν – με τα 321cc αφήνουν τον κινητήρα να φανεί, καθώς και το πλαίσιο και τα εξαρτήματα, κι αυτό δηλώνει μια προκλητική προς τον περίγυρο – ας πούμε – στάση.
Μην απατάστε όμως, το μίνιμαλ αισθητικής MT-03 γέρνει περισσότερο προς το “καλόπαιδο”, παρά προς το “αλητόπαιδο” σαν χαρακτήρας. Είναι φίλος και σύντροφος καθημερινής χρήσης, ανήκοντας παράλληλα στην αξιόλογη οικογένεια των ΜΤ της Yamaha, που ξεκινάει από τα 125 κυβικά και φτάνει μέχρι τα 1000.
Κατασκευασμένο, συναρμολογημένο σε ασιατικό εργοστάσιο της εταιρίας, το Yamaha MT-03 καταφέρνει να προσφέρει καλή ποιότητα για τα χρήματα που ζητάει για να το αποκτήσεις, λίγο πιο κάτω από τις 5,7 χιλιάδες ευρώ.
Με μάλλον λίγο πιο μεγάλο και συντηρητικό, μονό προβολέα πάνω στο τιμόνι και κίτρινες φλούο πινελιές σε ζάντες και ντεπόζιτο – που ζωντανεύουν την όψη του – με υπερυψωμένη λεπτή ουρά-σέλα συνεπιβάτη, με ρεζερβουάρ που έχει τις γωνίες για τα γόνατα του αναβάτη.
Ο τελευταίος, ανεβαίνοντας στη χαμηλή σέλα του θα βλέπει ένα “μικτής ενημέρωσης” όργανο, αριστερά αναλογικό (στροφόμετρο με κόκκινο στις 12.500 rpm) και δεξιά ψηφιακό, για την ταχύτητα, τη σχέση του κιβωτίου, τους χιλιομετρητές, την θερμοκρασία ψυκτικού, το καύσιμο που απομένει και την ώρα σφηνωμένη ανάμεσα στα δύο τελευταία.
Στην κορυφή των οργάνων μια ενοχλητική -τελικά- λευκή λυχνία, shift light, που πέφτει πάνω στα μάτια σου προειδοποιώντας σε ότι… το έχεις παρακάνει με τις στροφές και είναι ώρα να αλλάξεις ταχύτητα.
Επίσης ο αναβάτης καθισμένος στη σέλα του βλέπει τα καλοφινιρισμένα τμήματα πλαστικών που απαρτίζουν το υποτιθέμενο ντεπόζιτο, το οποίο βρίσκεται κρυμμένο από κάτω τους.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Ο κινητήρας είναι ένας τετράχρονος, δικύλινδρος σε σειρά, υγρόψυκτος, κυβισμού 321 cc (διαστάσεων 68 mm x 44.1 mm), με στρόφαλο 180 μοιρών, 2 εκκεντροφόρους επί κεφαλής και 4 βαλβίδες στον κύλινδρο.
Οι κύλινδροι του είναι offset κατά 7 mm. Η ιπποδύναμή φτάνει τους 42 ίππους , στις 10.750 rpm και η ροπή στα 2,9 kgm, στις 9.000 rpm. Μια χαρά αριθμοί που προμηνύουν ενδιαφέρουσα απόδοση.
H τροφοδοσία του γίνεται με ηλεκτρονικό ψεκασμό και το σασμάν έχει 6 σχέσεις. Ο κινητήρας του Yamaha ΜΤ-03 σχεδιάστηκε με έμφαση στην ελαχιστοποίηση των τριβών και των κραδασμών.
Η εξάτμιση είναι 2 σε 1 και βγάζει το τελικό της δεξιά κάτω από το ψαλίδι “μπανάνα”, που ανυψώνεται στο κέντρο του βραχίονα για να το υποδεχθεί.
ΠΛΑΙΣΙΟ, ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ, ΦΡΕΝΑ
Το πλαίσιο είναι σωληνωτό από ατσάλι περιμετρικό, με τον κινητήρα να κρέμεται σαν ενεργό τμήμα από αυτό. Έχει ευτραφείς σωλήνες και πείθει ακόμα και στο μάτι για την ακαμψία του.
Το σύστημα πέδησης, που λένε κι οι αυτοκινητάδες συνήθως, τα φρένα του δηλαδή είναι ένας μεγάλος δίσκος μπροστά, διαμέτρου 298mm με μια δαγκάνα δύο εμβόλων κι ένας ακόμα πίσω 220 mm με δαγκάνα ενός εμβόλου.
Kι οι δυο δύσκοι συνοδεύονται από το απαραίτητο σύστημα ABS φυσικά. Εμείς πάντως αν ήμασταν Yamaha… θα βάζαμε κυματιστούς δίσκους στο ΜΤ-03.
Το πιρούνι επίσης – αν και δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος – θα μπορούσε να είναι ανάποδο για περισσότερο ύφος, αν θέλαμε να είναι πιο μοδάτο το “320άρι” της Yamaha. Είναι συμβατικό με καλάμια διαμέτρου 41mm, φτιαγμένο από την ΚΥΒ και έχει αρκετή διαδρομή στα 130 mm.
Η πίσω ανάρτηση περιλαμβάνει ένα μονό αμορτισέρ και ένα ασύμμετρο ψαλίδι μεγάλης διατομής. Η διαδρομή του τροχού φτάνει τα 125 mm. Χωρίς ρυθμίσεις είναι το πιρούνι, ενώ το αμορτισέρ ρυθμίζεται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου σε 7 θέσεις.
Οι 10μπρατσες ζάντες έχουν ενδιαφέρουσα σχεδίαση και είναι βαμμένες με έντονο χρώμα που τις κάνουν να ξεχωρίζουν, δημιουργώντας όμορφη αντίθεση με την υπόλοιπη μοτοσυκλέτα. Τα λάστιχα είναι Michelin Pilot Street και έχουν διαστάσεις 140/70-17 πίσω και 110/70-17 μπροστά. Το μικρό μεταξόνιο των 1.360 mm και το βάρος των 168 κιλών με το ΜΤ-03 γεμάτο (ρεζερβουάρ 14 λίτρων), δημιουργούν ένα εύχρηστο σύνολο ήδη από τα χαρτιά.
ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Είναι μαζεμένων διαστάσεων, αυτό που λέμε κόμπακτ στην καθομιλουμένη το Yamaha ΜΤ-03 και είναι σχεδιασμένο για να φιλοξενεί σε όρθια θέση, ελάχιστα σπορ, με αρκετά λυγισμένα τα γόνατα, αναβάτες κάτω του 1.80 μ.
Η θέση οδήγησης ρίχνει λίγο βάρους στους καρπούς του αναβάτη και προορίζεται κυρίως για χρήση πόλης, ενώ είναι πολύ καλή και σημαντική η στήριξη που προσφέρει το πίσω μέρος της σέλας. Για να πάρουμε μια ιδέα η θέση αυτή έχει σε σύγκριση με το R3 πιο ψηλά το τιμόνι – κατά 39 mm – το οποίο είναι μεγαλύτερου πλάτους.
Η σέλα είναι καλοσχεδιασμένη, αρκετά χαμηλά στα 780 χιλιοστά, κάπως στενή στο μπροστινό της τμήμα. Η σέλα του συνεπιβάτη είναι ψηλότερα από ότι του αναβάτη, είναι μικρότερη και σκληρή.
Τα λεβιέ συμπλέκτη και μπροστινού φρένου δεν είναι ρυθμιζόμενα, αλλά ευτυχώς έχουν μαλακή λειτουργία και δεν αφήνουν παράπονα. Ο ήχος του μικρού δικύλινδρου κινητήρα είναι χαμηλός και συμπαθητικός.
Δυνατό τράβηγμα δεν εμφανίζεται από τις χαμηλές στροφές, θέλει να δείξει τουλάχιστον 3.500 rpm για να κουνηθεί πιο γρήγορα η μοτοσυκλέτα, ενώ τα σοβαρότερα αποθέματα ιπποδύναμης έρχονται μετά τις 7.000 rpm, με μια λευκή λυχνία στα όργανα (shift light) να σε ενημερώνει αδιάκριτα για υπερστροφία όταν το παρακάνεις.
Η χαρά των στροφών είναι το Yamaha ΜΤ-03, με το κόκκινο του στροφόμετρου σκαρφαλωμένο στις 12.500 στροφές.
Ο αρχάριος λόγω της ήπιας απόδοσης στις χαμηλές στροφές θα κινηθεί χωρίς κανένα φόβο και πρόβλημα, ενώ ο εμπειρότερος θα “κάθεται στο σβέρκο” του γκαζιού και θα κρατάει τις στροφές ψηλά, παίρνοντας κι αυτός τη δική του ευχαρίστηση.
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι, όπως και ο συμπλέκτης, μαλακό και οι ταχύτητες που πετυχαίνει η κάθε σχέση είναι: 1η-60, 2α-80, 3η-110, 4η-140, 5η-160 και έκτη ταχύτητα 177 km/h στο κοντέρ, που είναι 170 km/h στην πραγματικότητα.
Το ενδιαφέρον βέβαια είναι ότι το μοτεράκι έχει τόσο καλή τροφοδοσία που μπορεί να κινεί τη μοτοσυκλέτα με τελευταία σχέση στο σασμάν και 55 km/h στο κοντέρ. Επίσης να πούμε ότι αν θέλαμε το ΜΤ να γίνει πιο σπορ θα κονταίναμε την τελική μετάδοση, με ένα μικρότερο μπροστινό γρανάζι. Οι επιταχύνσεις 0-400 μέτρων έφεραν στην καλύτερη περίπτωση 14,4” δευτερόλεπτα και η κατανάλωση του κινητήρα κυμάνθηκε μεταξύ 4,5 και 5,0 λίτρων στα 100 χιλιόμετρα.
Με καλό κόψιμο τιμονιού, βολική θέση οδήγησης και σχετικά χαμηλό βάρος οι αργοί ελιγμοί γίνονται παιχνίδι για το Yamaha ΜΤ-03 μέσα στην πόλη και μόνο το ύψος του τιμονιού – που φτάνει αυτό των καθρεπτών των αυτοκινήτων κατά τη διήθηση – θα ανακόψει ελαφρά την πορεία σου προς την ελευθερία… από το μποτιλιάρισμα της πόλης.
Οι αναρτήσεις είναι μαλακές και αυτή είναι μια επιλογή της Yamaha που μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους, αφού πρόκειται για “καθαρόαιμη” μοτοσυκλέτα μεσαίου κυβισμού πόλης και όχι ένα “σπορ τέρας επιδόσεων”. Με αυτό τον τρόπο προσφέρει πολλά χαρούμενα, άνετα χιλιόμετρα και όχι απότομα τραντάγματα κάθε μέρα, κάθε ώρα, σε κάθε δρόμο, που τίποτε δεν προσφέρουν.
Οι όποιες τουριστικές δυνατότητες του ΜΤ περιορίζονται από την έλλειψη προστασίας του αναβάτη από τον αέρα – βλ. γυμνή μοτοσυκλέτα – αν και σε ταχύτητες 120-140 km/h ο αναβάτης δεν ενοχλείται ιδιαίτερα.
Λόγω των γεωμετρικών του χαρακτηριστικών και των διαστάσεών το MT-03 παρουσιάζει έναν παιχνιδιάρικο χαρακτήρα. Εύκολο και γρήγορο μέσα στην πόλη, εύκολο και στις στροφές, διαθέτοντας ευελιξία και προθυμία στην είσοδο της στροφής, ενώ μπορεί να αλλάξει γρήγορα κατεύθυνση όταν του το ζητήσεις.
Με καλά λάστιχα και καλή κατανομή βάρους εμφανίζει πολύ καλό απολαυστικό κράτημα, αφού αφήνει τον αναβάτη να χαρεί την “έλλειψη βάρους” της κατασκευής και να παίξει μαζί της, εξερευνώντας τα όριά του. Καλή είναι και η απόδοση των ελαστικών της Michelin που βοηθούν στις στροφές για όλα τα παραπάνω.
Η δεξιά μανέτα, που δεν ρυθμίζεται ενεργοποιεί – ως γνωστόν – το μπροστινό φρένο, το μεγάλο δίσκο που βρίσκεται στον τροχό, στην αρχή της διαδρομής της δεν παρέχει αρκετό “δάγκωμα”, αρκετή δύναμη επιβράδυνσης κι έχει μια σπογγώδη αίσθηση, απαιτώντας να πατηθεί με δύναμη. Το πίσω φρένο από την άλλη προσφέρει καλή αίσθηση και προοδευτική δύναμη, αν και έχει την τάση να ενεργοποιήσει το ABS γρήγορα.
Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος ενεργοποιείται με αρκετό “τρέμουλο” σε μανέτα και πεντάλ, επιμηκύνοντας τις αποστάσεις φρεναρίσματος (ή έτσι νομίζεις τουλάχιστον), αποφεύγοντας από την άλλη το μπλοκάρισμα των τροχών.
Το πιο αστείο όλων είναι ότι ακόμα κι αν έχουμε παρατηρήσεις πούμε για τα φρένα του ΜΤ, στη δοκιμασία της επιβράδυνσης το Yamaha MT-03 μας άφησε άναυδους σημειώνοντας πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης: από ταχύτητα 90 km/h φρενάρισε σε 33,5 μέτρα… τέσσερα λιγότερα απ’ ότι το σαφώς πιο σπορ ΚΤΜ 390 Duke για παράδειγμα! Aπό 50 km/h χρειάστηκε 10 μέτρα για να ακινητοποιηθεί. Περίφημα λοιπόν πήγε η μοτοσυκλέτα και σε αυτόν τον τομέα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Όμορφης εμφάνισης, χωρίς αισθητικές ακροβασίες, Yamaha MT-03 κάνει μια πολύ έξυπνη κίνηση. Ενώ ντύνεται σαν “dark side” που λέει κι η Yamaha, σαν έτοιμο για νυχτερινή έξοδο, προβάλλοντας τη “σκοτεινή πλευρά” του χαρακτήρα του, είναι στην ουσία μια μοτοσυκλέτα που επικεντρώνει την προσοχή της στην καθημερινή κίνηση και την εύκολη χρήση.
Το Yamaha MT-03 έχει μια θαυμαστή ικανότητα να ελίσσεται μέσα στην πόλη με άνεση commuter, ενός φιλικού μεταφορέα, κι όταν θέλει ο αναβάτης του να το πάει πιο γρήγορα, αφού βγάλει πρώτα το χαρακτηριστικό του ουρλιαχτό, θα κάνει τη βελόνα του να αγγίξει τις 12.000+ στροφές και θα αφήσει το δρόμο πίσω του.
Με τιμή στα 5.690 ευρώ θα συναγωνιστεί σε τιμή τα ακριβότερα 300άρια σκούτερ, ενώ έχει την ίδια τιμή με το ΚΤΜ 390 Duke που είπαμε και παραπάνω, ενώ δεν έχει σχεδόν καμία σχέση μαζί του συνολικά σαν φιλοσοφία κατασκευής, κι ας ανήκουν και τα δυο στην κατηγορία των naked.
Από την άλλη στη συγκεκριμένη κατηγορία των γυμνών μοτοσυκλετών 250-400 κυβικών έχει αρχίσει να υπάρχει ανταγωνισμός και από τις Benelli, Daytona, BMW, CF Moto, Bajaj με τιμές από 3.700 μέχρι 5.100 ευρώ. Πρόσφατα στα μεσαία-γυμνά μοτοσυκλετάκια μπήκε και το Honda CB 300R με ακριβότερη τιμή στα 5.990 ευρώ. Δεν έχει κανείς παράπονο, ο ανταγωνισμός καλά κρατεί σε μια κατηγορία που ενδυναμώνεται διαρκώς και έχει πολλά να προσφέρει.
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Μόνο πλάγιο στάντ υπάρχει στον εξοπλισμό, σαν κάθε naked που σέβεται τον εαυτό του
- Καθρέφτες είναι σχεδόν διακοσμητικοί και δείχνουν κυρίως τους αγκώνες του αναβάτη
- Η κόρνα είναι καλής έντασης
- Πείθουν για την ακαμψία του πλαισίου οι μεγάλης διατομής σωλήνες του που είναι εμφανείς
- Μικρό και μαζεμένο είναι το ψυγείο του κινητήρα, ενώ περιέργως υπάρχει και “ποδιά” κάτω από τον κινητήρα, μάλλον για αισθητικούς λόγους (;)
- Χρήσιμες είναι οι χειρολαβές στην ουρά για τον συνεπιβάτη, ενώ η μεταφορά του γενικά καλό είναι να περιορίζεται σε μικρομετακινήσεις (βλ. γκρίνια και παράπονο)
- Τα καλαίσθητα φλασάκια είναι LED
- Παρότι το, ασύμμετρων μπράτσων, ψαλίδι μοιάζει με αλουμινένιο είναι κατασκευασμένο από ατσάλι
ΥΠΕΡ
- Επιδόσεις κινητήρα
- Αποστάσεις ακινητοποίησης
- Ευκολία χρήσης
ΚΑΤΑ
- Ροπή στις χαμηλές στροφές
- Αίσθηση φρένων
- Σέλα συνεπιβάτη
Εξοπλισμός αναβάτη: Κράνος IXS HX 215 Defender, Mπουφαν IXS Malone, Περισσότερες πληροφορίες: Ι. Τζωρτζόπουλος Ε.Π.Ε., Καλλιρρόης 71 & Φραντζή, 117 43 Νέος Κόσμος τηλ