MotorBike.gr

BMW S1000XR, Πρώτη Δοκιμή: Πύραυλος εδάφους-εδάφους

26/03/2018 ΒMW Νίκος Βιτσιλάκης

Ένα CrossOver… άπιαστο

Άλλο περιμένεις κι άλλο σου ‘ρχεται. Αυτή η BMW S1000XR είναι η προσωποποίηση του “expect the unexpected”, κοινώς περίμενε το αναπάντεχο...

Όταν την πρωτοείδα υπέθεσα λογικά ότι πρόκειται για μια μοτοσυκλέτα με σπορ χαρακτηριστικά και “περιπετειώδη” χαρακτήρα, στα πρότυπα της πρωτοδιδάξασας Ducati Multistrada. Και έπεσα μέσα στις υποθέσεις μου, μόνο που στην περίπτωσή μας αυτά τα σπορ χαρακτηριστικά είναι τόσο έντονα που κάλλιστα μπορούμε να βαφτίσουμε τη νέα BMW S1000XR“superbike με ψηλό τιμόνι”, ή -αν θέλετε- “streetfighter με φέρινγκ”.

Στις μέρες που έζησα  μαζί της, συνειδητοποίησα ότι η νέα Adventure Sport του βαυαρικού εργοστασίου είναι μια απολαυστική στην οδήγηση μοτοσυκλέτα, αφιερωμένη σε όσους το λέει η καρδιά τους και αρέσκονται στο απόλυτο.

Η BMW S1000XR γνωρίζει εμπορική επιτυχία ακόμα και ανάμεσα σε αναβάτες που ποτέ δεν είχαν σκεφτεί να αγοράσουν ένα μοντέλο της ΒΜW. Όπως έχει κάνει και η superbike S1000RR, με την οποία άλλωστε μοιράζονται κινητήρα και πολλά άλλα χαρακτηριστικά. Με τα περισσότερα εξ αυτών να έχουν ηλεκτρονικό χαρακτήρα, μετατρέποντας την XR σε πύραυλο εδάφους–εδάφους με έμφαση στην οδική συμπεριφορά και στην ασφάλεια.

Με ενεργοποιημένο το ASC (σύστημα ευστάθειας), μόνο ένα σοβαρό οδηγικό λάθος θα μπορούσε να χαλάσει το μενού της οδήγησης. Oι 165 ίπποι βγαίνουν μεν με έναν “ξερό”, πρωτόγνωρο για τέτοιου είδους μοτοσυκλέτα τρόπο, πλην όμως χωρίς να τρομάζουν τον μυημένο αναβάτη.

Και λέω μυημένο γιατί δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον αρχάριο να τολμά να χουφτώσει το γκάζι μέσα στη στροφή. Σαν ηλεκτρονικό παιχνίδι, σημαδεύεις, ανοίγεις, κι εκτοξεύεσαι. Τόσο απλά.

Το Καρέ της δύναμης

Μετά τις supersport S1000RR, HP4 και τη streetfighter S1000R, η BMW αποφάσισε -και καλά έκανε- να μπει σε νέα λημέρια και με το τέταρτο μέλος της γκάμας των ισχυρών μοντέλων της να κουνήσει το δάκτυλο προς πάσα κατεύθυνση.

Ο τετρακύλινδρος σε σειρά κινητήρας της προέρχεται από την Superbike-Supersport S1000R, αποδίδει 165 ίππους στις 11.000 rpm και ροπή 11,5 kgm στις 9.250.

Υπάρχουν, σαν στάνταρ εξοπλισμός, δύο προγράμματα οδήγησης (Rain και Road), καθώς και σύστημα ASC (Automatic Stability Control), ενώ πληρώνοντας κάτι παραπάνω παίρνουμε επιπλέον δύο “Pro” riding modes (Dynamic & Dynamic Pro), με Dynamic Traction Control (DTC) και ABS Pro! Μπερδευτήκατε; Κι εμείς το ίδιο…

Ανάρτηση Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment)

Προαιρετικά, η νέα BMW εφοδιάζεται και με ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις, που όπως διαπίστωσα τη μετατρέπει από Adventure Sport σε Sport Adventure.

Σε απλά ελληνικά, αυτό σημαίνει πως η S1000XR προσφέρει οδηγικές συγκινήσεις εφάμιλλες με μια καθαρά supersport κατασκευή, εμπνέοντας εμπιστοσύνη και σιγουριά στον αναβάτη να τολμήσει το κάτι -πολύ- παραπάνω.

Η μοτοσυκλέτα που οδήγησα είχε όλον τον εξοπλισμό που μπορεί να αποκτηθεί, κι ομολογώ πως εντυπωσιάστηκα από τη λειτουργία του ABS Pro, που αυξάνει την ασφάλεια όταν φρενάρουμε υπό κλίση.

Σε τέτοιες καταστάσεις, το σύστημα εμποδίζει το μπλοκάρισμα των τροχών σε κάθε περίπτωση, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης (κυρίως στα φρεναρίσματα πανικού) και να περιορίζονται οι όποιες ανεπιθύμητες αντιδράσεις της μοτοσυκλέτας.

Τα πάντα, όλα

Η διαδρομή που επέλεξα να κάνω περιείχε από στενούς ορεινούς δρόμους (κυρίως) μέχρι εθνική οδό. Η κατακόκκινη BMW S1000 XR “μου” ήταν εφοδιασμένη με όλον τον εξτρά εξοπλισμό του πακέτου Dynamic, συν ένα σύστημα πλοήγησης της Garmin. Επιλέγω Dynamic Pro, βάζω πρώτη και ξεκινάω.

Η πρώτη αίσθηση που εισπράττω είναι ότι η BMW είναι μια απόλυτα συμπαγής κατασκευή, σαν να έχει φτιαχτεί στα μέτρα μου, σέλα, τιμόνι εκεί που τα θέλω και έτσι όπως τα θέλω.

Λίγα χιλιόμετρα αργότερα πιάνω τον εαυτό μου να οδηγεί σβέλτα, απολαμβάνοντας το ξερό γκάζι της XR και το ξυραφένιο της κράτημα. Με όλα τα ηλεκτρονικά που φορούσε, απλά με προκαλούσε. Εγώ μπορώ, εσύ; Αν μπορώ λέει, εδώ και τώρα!

Σαν μια γροθιά, μοτοσυκλέτα και αναβάτης, σε κάθε συνθήκη, παντού και πάντα. Ήχος απολαυστικός, έκλεινα το γκάζι μόνο και μόνο για να ακούω τα σκασίματα από την εξάτμιση, το άνοιγα και με αποζημίωνε με ακαριαία αμεσότητα.

Το εξαιρετικό κιβώτιο της BMW S1000 XR ήταν εφοδιασμένο με σύστημα quick-shifter, δίνοντας μου τη δυνατότητα να αλλάζω ταχύτητες χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη, τόσο προς τα πάνω όσο και προς τα κάτω. Και αν σας φαίνεται υπερβολή κάτι τέτοιο, επιτρέψτε μου να διαφωνήσω.

Το 90% της διαδρομής μου ήταν δρόμοι με τη μεγαλύτερη ευθεία να μην ξεπερνά τα 50 μέτρα, οπότε το αριστερό πόδι δούλευε υπερωρίες. Στα ανεβάσματα η αίσθηση κάτι παραπάνω από ιδανική, χωρίς κλείσιμο του γκαζιού απλά σπρώχνεις το λεβιέ και η σχέση κουμπώνει πριν καν το καταλάβεις.

Στα κατεβάσματα, μερικές φορές απαιτούσε τσίμπημα του γκαζιού για να γίνει η αλλαγή έτσι όπως έπρεπε. Σε κάθε περίπτωση, τα “κουμπώματα” ήταν ακριβέστατα, δίνοντάς μου τη δυνατότητα να αφεθώ ψυχή τε και σώματι στην οδήγηση. Η XR είναι φτιαγμένη για να την οδηγείς και σε αποζημιώνει με τον χαρακτήρα της παντού και πάντα.

Μια αρχική μικρή ένσταση για την αίσθηση των φρένων της γρήγορα εξανεμίστηκε, αφού μπορεί να μην έχουν το “δάγκωμα” που έχουμε συνηθίσει από αντίστοιχων προδιαγραφών δαγκάνες, πλην όμως επιβραδύνουν και ακινητοποιούν τη μοτοσυκλέτα με αποτελεσματικότητα και ακρίβεια.

Κάθε φορά που χρησιμοποιούσα φρένο, μπροστινό ή πίσω, εκτιμούσα τη δουλειά που έχουν ρίξει οι μηχανικοί της εταιρίας. Και ναι, καθώς ήμουν σκυμμένος πίσω από το φέρινγκ σκεφτόμουν ότι είναι μια μοτοσυκλέτα που θα ήθελα να αποκτήσω, προκειμένου να μετατρέψω την κάθε μετακίνησή μου σε εμπειρία οδήγησης.

Είτε κινείσαι με 100-120 km/h σε φιδίσιους δρόμους, είτε με… 250+ στις εθνικές, η XR σε αποζημιώνει με τη συμπεριφορά της. Βράχος σε κάθε περίπτωση, παραμένει ακλόνητη στην πορεία της και σου κλείνει το μάτι συγκαταβατικά κάθε φορά που θα διστάσεις.

Εργονομικά, το γεγονός ότι μετά από 250 χιλιόμετρα “λύσσας” αισθανόμουν ακμαίος, είναι μια τρανή απόδειξη πως έχουμε να κάνουμε με μια μελετημένη σε κάθε λεπτομέρεια κατασκευή. Και επειδή δεν μπορούν όλα να είναι τέλεια, να πω εδώ πως υπάρχουν δύο σημεία που χαλάνε κάπως την εικόνα.

Το ένα έχει να κάνει με την κατανάλωση, που δύσκολα πέφτει κάτω από τα 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ με επιθετική οδήγηση μπορεί να ανέβει αρκετά παραπάνω. Και το άλλο αφορά στην κίνηση στην πόλη, όπου σε συνθήκες έντονου κυκλοφοριακού αισθάνεσαι το βεντιλατέρ δουλεύει υπερωρίες. Η BMW S1000 XR δεν έχει φτιαχτεί για τέτοια χρήση, αποζητά ανοιχτούς δρόμους και στροφιλίκια για να αναδείξει τα πλεονεκτήματά της.

Άλλο πράγμα

Η BMW S1000 XR, με αρχική τιμή βασικού μοντέλου στα 16.750 ευρώ, δεν είναι η μοτοσυκλέτα που θα προσελκύσει το κοινό της R 1200 GS, αλλά αντίθετα προορίζεται για μοτοσυκλετιστές που θέλουν στήσιμο, γκάζι και φρένα μιας supersport κατασκευής πάνω σε ένα εργαλείο που θα τους μεταφέρει από το σημείο Α στο σημείο Β με άνεση, εύκολα, πολύ γρήγορα και, ακόμα περισσότερο, λίαν διασκεδαστικά.

Με πολλή δύναμη που σε συνδυασμό με το ψηλό τιμόνι κάνει το δρόμο να εξαφανίζεται κάτω από τα πόδια σου ενώ εσύ κάθεσαι ψηλά, ελέγχοντας το σύνολο με ευκολία. Και τελικά κατάλαβα τι θέλει να πει η BMW με το XR δίπλα στον τύπο της μοτοσυκλέτας, XeRogazo”, ναι, ξερόγκαζο…

BMW S 1000 XR – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΙΜΗ: 16.750 ευρώ (βασική έκδοσης)

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, τετρακύλινδρος σε σειρά, υγρόψυκτος, κυβισμού 999 cc, με 2 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες στον κύλινδρο, τροφοδοσία με ψεκασμό

ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 165 ίπποι, στις 11.000 rpm

ΡΟΠΗ: 16,5 kgm, στις 11.000 rpm

ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: 6 Σχέσεων

ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ: Υγρός πολύδισκος

ΤΕΛΙΚΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αλυσίδα

ΠΛΑΙΣΙΟ: Διπλό, ανοικτό από αλουμίνιο

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ/ ΠΙΣΩ: Ανάποδο τηλεσκοπικό πιρούνι, με καλάμια διαμ. 46mm, διαδρ. 150 mm/ Ένα αμορτισέρ διαδρομής 140 mm

ΦΡΕΝΟ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: Δύο δίσκοι διαμέτρου 320mm / Δίσκος διαμέτρου 265 mm

ΤΡΟΧΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ/ΠΙΣΩ: 17 ιντσών / 17 ιντσών (διαστάσεις ελαστικών 120/70 μπροστά, 160/60 πίσω)

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.548 mm

ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: 840 mm

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 20,0lt

ΒΑΡΟΣ: 228 kg (γεμάτη)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: www.bmw-motorrad.gr

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!