Ο τίμιος Δρομέας
Είναι καλοσχεδιασμένο, καλοφτιαγμένο και σπορ, φοράει δισκόφρενα μπροστά και πίσω καθώς και χυτές αλουμινένιες ζάντες, έχει έναν ροπάτο-οικονομικό κινητήρα και κοστίζει 1.875 ευρώ. Παράλληλα κατέχει μια πολύ καλή θέση στις πωλήσεις παπιών της ελληνικής αγοράς. Είναι το Daytona Sprinter 125, o τίμιος “δρομέας”.
Πρέπει να ομολογήσουμε ότι η εμπειρία μας από το best seller της Daytona ήταν περιοριορισμένη. Η Daytona είναι μια ελληνική εταιρία που έχει δημιουργηθεί από την Γκοργκόλης ΑΕ με στόχο να καλύψει με τα κατάλληλα δίτροχα την ελληνική αγορά, δίνοντας τις δικές της προδιαγραφές σε κατασκευάστριες εταιρίες.
Έτσι έγινε και στην περίπτωση του Daytona Sprinter που εξελίχθηκε στην Ελλάδα με δεκάδες παρατηρήσεις και προτάσεις να καταλήγουν σε μεγάλο κινεζικό εργοστάσιο και τελικά το παπί αυτό να μπορεί να βαφτιστεί “ελληνικό”, αφού δεν κυκλοφορεί σε αυτή τη μορφή σε καμιά άλλη χώρα του κόσμου.
ΕΜΦΑΝΙΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Από τη μία είναι ιδιαίτερη η εμφάνιση του Daytona Sprinter 125 στην ολόμαυρη έκδοση, από την άλλη το προφίλ του παπιού θυμίζει σχεδιαστικά Γιαπωνέζους ανταγωνιστές.
Η σπορ αύρα είναι διάχυτη και τονίζεται από τις κόκκινες λεπτομέρειες και την ποδιά που κλείνει κάτω από τον κινητήρα σε στυλ φέρινγκ με καρίνα-απόληξη.
Δυο μεγάλα “Daytona” είναι γραμμένα με χρωμιωμένα γράμματα πάνω στα καπάκια, το μυτερό ρύγχος ταιριάζει με το αντίστοιχο μπροστινό φτερό και τον προβολέα, αλλά και την εξίσου επιθετική κατάληξη της ουράς και τη σχάρα-χειρολαβές. Ασημένιες λεπτομέρειες, όπως η πλάκα των μαρσπιέ συνεπιβάτη, η περίμετρος των τροχών, το πιρούνι και τα αμορτισέρ δημιουργούν αντίθεση με το μαύρο.
Η ποιότητα πλαστικών είναι καλή με καλή συναρμογή και βάσεις μεταξύ τους, αφού μόνο στα πολύ δύσκολα ακούστηκε τριγμός όσο καιρό οδηγούσαμε το Sprinter για δοκιμή. Εξίσου καλή είναι και η ποιότητα βαψίματος που ξεπερνάει την κατηγορία τιμής που κοστίζει το μοντέλο.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Ο κινητήρας είναι τετράχρονος, μονοκύλινδρος, αερόψυκτος, κυβισμού 119.7 cc, με 1 ΕΕΚ και 2 βαλβίδες. H τροφοδοσία του γίνεται με καρμπυρατέρ και η εκκίνηση με: μίζα και μανιβέλα. Η ιπποδύναμη του φτάνει τους 8,5 Hp στις 8.000 rpm και η ροπή τα 0,85 kgm, στις 4.500 rpm.
ΠΛΑΙΣΙΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ-ΦΡΕΝΑ
Εντυπωσιακά τουλάχιστον είναι τα φρένα του Daytona Sprinter 125 που που επιδεικνύει την καλύτερη λύση στον τομέα: δισκόφρενα μπροστά και πίσω με δίσκους (κυματιστός ο μπροστινός) μεγάλης διαμέτρου, με σωληνάκια υψηλής πίεσης και δαγκάνες δύο εμβόλων!
Το πιρούνι είναι τηλεσκοπικό με μονή πλάκα στήριξης και νύχι, το ψαλίδι είναι από σωλήνα ορθογωνικής διατομής με ενισχυτική γέφυρα στο κάτω του μέρος και τα αμορτισέρ με τα κόκκινα ελατήρια ρυθμίζονται ως προς την απόσβεσή τους.
Οι χυτές, αλουμινένιες ζάντες είναι απλής και όμορφης σχεδίασης βαμμένες μαύρες κατά κύριο λόγο με έξι επικλινή μπράτσα. Η περίμετρός τους είναι γυαλισμένη αναδεικνύοντας το αλουμίνιο. Είναι διαμέτρου 17 ιντσών και φορούν ελαστικά που έχουν το λογότυπο της Daytona πάνω τους.
ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Το τιμόνι που βάζει τα χέρια του ο αναβάτης είναι μάλλον πλατύ έχει αντίβαρα στα άκρα του και εργονομικούς διακόπτες δεξιά και αριστερά. Υπάρχει διακόπτης για να σβήνουν τα φώτα, αλλά και για να ανάβει ο φωτισμός στα όργανα.
Υπάρχουν αναλογικό κοντέρ και στροφόμετρο (παρακαλώ) αυτοκινητάδικης αισθητικής και ενδεικτικές λυχνίες, όπως και μια (μοναδική) ένδειξη για το κινητό που αναβοσβήνει όταν έχετε κλήση.
Η εκκίνηση του Daytona Sprinter 125 γίνεται εύκολα είτε από τη μίζα, είτε από την μανιβέλα, αφού προηγουμένως έχει τραβηχτεί ο αέρας του καρμπυρατέρ που βρίσκεται στο αριστερό άκρο του τιμονιού, ειδικά τις κρύες μέρες.
Η θέση οδήγησης είναι ουδέτερη στο παπί με τον αναβάτη να τοποθετείται σε θέση πλήρους ελέγχου, εξ άλλου μιλάμε για ένα γρήγορο και ελαφρύ δίτροχο που τη λέξη ευχρηστία την τιμά σε υπερθετικό βαθμό. Tα χέρια του είναι ελαφρώς ψηλά τοποθετημένα, όπως και τα μαρσπιέ, ενώ η σέλα είναι χαμηλή σε σχέση με το έδαφος.
Η μαζεμένη αίσθησή του και η σταθερότητά του Daytona Sprinter 125 είναι εμφανής στα αργά και στα γρήγορα. Είτε πηγαίνεις με 30 είτε πάνω από 100 km/h. Το τιμόνι είναι λίγο πλατύ, αλλά οι διηθήσεις γίνονται εύκολα.
Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί ο κινητήρας που είναι πολύ ήσυχος από πλευράς μηχανικών θορύβων, γουργουρίζει στο ρελαντί και η εξάτμισή του βγάζει έναν εξίσου χαμηλό μπάσο θόρυβο. Για το γλυκό σε επιδόσεις μοτεράκι πριν το οδηγήσουμε είχαμε ακούσει σχόλια ότι έχει σκληρό σασμάν.
Μετά από προσεκτική παρατήρηση και δοκιμές καταλήξαμε ότι το 4άρι κιβώτιο ταχυτήτων του Daytona Sprinter 125 έχει ιδιαίτερη λειτουργία. Ποια είναι η ιδιαιτερότητά του; Ο τρόπος που δουλεύει.
Πατάς να βάλεις πρώτη κι ενώ νομίζεις ότι δεν έχει κουμπώσει η ταχύτητα (αφού δεν υποχωρεί το λεβιέ), η ταχύτητα έχει μπει! Έτσι πολλοί συνεχίζουν να πατούν το άκαμπτο λεβιέ νομίζοντας ότι δεν έχει μπει η ταχύτητα, άρα νομίζουν ότι είναι σκληρό το κιβώτιο.
Το ίδιο χαρακτηριστικό ισχύει σε όλες τις ταχύτητες, με μόνο την αλλαγή από 3η σε 4η να είναι πιο σκληρή. Στο πέρασμα του χρόνου και στο δικό μας παπί υπήρχε βελτίωση στο πέρασμα των χιλιομέτρων και του χρόνου.
Όσον αφορά στον λεβιέ ταχυτήτων θα προτιμούσαμε το πίσω του μέρος λίγο πιο υπερυψωμένο για πιο εύκολα κατεβάσματα. Ο ροπάτος κινητήρας πετυχαίνει τις εξής επιδόσεις ανά σχέση κιβωτίου: 35 km/h – 1η, 65 km/h – 2α, 95 km/h – 3η, 110 km/h – 4η.
Οι κραδασμοί – που εμφανίζονται αργά ή γρήγορα σε όλα ανεξαιρέτως τα παπιά – θα έρθουν πάνω από τις 7.500 στροφές, περισσότερο σε μορφή γαργαλητού στην περιοχή της σέλας.
Η δύναμη και η ροπή του κινητήρα γίνεται φανερή από τις χαμηλές στροφές και μπορεί και διατηρεί τις στροφές του και σε ελαφρές ανωφέρειες σε διαδρομές εκτός πόλης.
Επίσης ο κινητήρας είναι ο καλύτερος φίλος του “τεμπέλη οδηγού”, που μπορεί να βάζει μια 4η ταχύτητα και να την κρατάει “όλη μέρα” στο σασμάν. Για τέτοια ελαστικότητα μιλάμε.
Η διπλή σέλα έχει καλό αφρώδες υλικό που υποχωρεί λογικά στο βάρος του αναβάτη και του προσφέρει καλή στήριξη. Είναι πολύ θετικό ότι διαθέτει αντιολισθητικό κάλυμμα σταθεροποιώντας τον αναβάτη πάνω στη σέλα ειδικά στο φρενάρισμα.
Οι αναρτήσεις είναι στο μέσο όρο, ούτε σκληρές σπορ, ούτε πολύ μαλακές, αλλά διαθέτουν καλή προοδευτικότητα και αποσβέσεις δίνοντας άνεση στην καθημερινή μετακίνηση και καλές επιδόσεις όταν πηγαίνει γρήγορα το Daytona Sprinter 125.
Τα προοδευτικά τα ελατήρια του πιρουνιού δεν το αφήνουν να βυθιστεί έντονα, ούτε να αφήσει τον τροχό να τραβήξει δεξιά ή αριστερά στο φρενάρισμα.
Με το ψαλίδι που είναι φτιαγμένο από σωλήνα ορθογωνικής διατομής και φοράει και γέφυρα βελτιώνεται η οδική συμπεριφορά του παπιού που γενικά είναι πολύ καλή (μέχρι να φτάσουν τα ελαστικά στα όριά τους).
Τα κόκκινα ελατήρια των αμορτισέρ ρυθμίζονται (σε αντίθεση με πολλά άλλα παπιά που το έχουν “ξεχάσει το σπορ”) ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου τους και μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες των επιβαινόντων.
Το μπροστινό φρένο είναι δυο ταχυτήτων. Στην αρχή δεν εμφανίζει δύναμη, κάτι που συμβαίνει από τη μέση της διαδρομής της μανέτας και μετά.Παρ’ όλα τα χαρακτηριστικά του (δαγκάνα, σωληνάκι) που σε προδιαθέτουν για πολλή δύναμη, είναι προοδευτικό και μπλοκάρει δύσκολα τον τροχό, κάτι πολύ θετικό για το 90% των αναβατών που οδηγούν παπιά.
Δεν μπορεί να πιστέψει κανείς εύκολα το πόση διαφορά μπορεί να κάνει ένα καλό φρένο, ένα καλό πίσω φρένο για την ακρίβεια. Που σου δίνει εμπιστοσύνη με ένα ή δύο άτομα, έχει αίσθηση και δύναμη.
Το εξαιρετικό πίσω φρένο του Daytona Sprinter 125 πραγματικά μεταμορφώνει το παπί και το κάνει προβλέψιμο και πολύ ασφαλές στο φρενάρισμα. Με πολύ καλή αίσθηση και δύναμη, αποτελώντας ένα από τα πλεονεκτήματα του Sprinter έναντι του ανταγωνισμού.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Δεν ξέρουμε πως ταξινομεί και κρίνει ο καθένας στο μυαλό του τις μάρκες και τις εταιρίες των παπιών; Μπορεί κάποιοι να θεωρούν οτί οτιδήποτε “μη γιαπωνέζικο”, μη “παραδοσιακό”, “μη μοντέλο πολυεθνικής”, αυτόματα δεν είναι και “καλό”.
Είναι εντυπωσιακό πόσοι διαχωρισμοί, εμπλοκές και “προτιμήσεις” περιέχονται στο μυαλό ενός καταναλωτή. Το Daytona Sprinter 125 ήταν για εμάς μια πολύ ευχάριστη έκπληξη, αφού πρόκειται για ένα πολύ τίμιο, καλό παπάκι κάτω από τα 1.900 ευρώ που κάνει εξαιρετική δουλειά “μέρα μπαίνει-μέρα βγαίνει”.
Και ίσως το Sprinter να προβάλει μια σπορ εικόνα, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν αποτελεσματικό, καθαρόαιμο εργάτη πόλης, έναν τίμιο δρομέα αν προτιμάτε…
ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
- Το Daytona Sprinter 125 μπορεί να το αγοράσει 1.345 ευρώ (μετρητοίς)
- Υπάρχει αντικλεπτική φραγή ασφαλείας στον κεντρικό διακόπτη
- Παρότι η ποδιά είναι στενή προσφέρει κάποια προστασία από τον αέρα και βροχή
- Τα φώτα δεν έχουν την ένταση που θα θέλαμε. Η κόρνα από την άλλη είναι καλή
- Υπάρχει κεντρικό και πλάγιο (αυτόματα αναδιπλούμενο) σταντ, που όμως θέλει προσοχή
- Ο χώρος κάτω από τη σέλα μπορεί να αποθηκεύσει μικροπράγματα ή μια μικρή κλειδαριά
- Τα λάστιχα γλιστρούν στη βροχή και αν θέλει κάποιος βελτιωμένα “κρατήματα” πρέπει να τα αλλάξει
- Το βενζινόμετρο που βρίσκεται στον πίνακα οργάνων είναι ακριβές
- Στα όργανα υπάρχει μεν στροφόμετρο (καλό), αλλά ιδανικά θα θέλαμε έναν μερικό χιλιομετρητή και ρολόι. Όχι μόνο στο Sprinter, αλλά σε όλα τα παπιά
- Το σετ εργαλείων είναι ποιοτικότερο από πολλών άλλων ακριβότερων ανταγωνιστών
- Η σέλα ξεκλειδώνει με ξεχωριστή κλειδαριά στο αριστερό πλαϊνό καπάκι
- Το Daytona Sprinter 125 διατίθεται και με 24μηνο επιδοτούμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα και υπάρχει επιλογή – πέρα από το ολόμαυρο μοντέλο – ανάμεσα σε τρεις χρωματικούς συνδυασμούς, με βασικό χρώμα το λευκό
ΥΠΕΡ
- Κινητήρας με ροπή
- Σταθερότητα, κράτημα
- Φρένα
- Ποιότητα σε σχέση με την τιμή
ΚΑΤΑ
- Λάστιχα στη βροχή
- Σκληρό σασμάν 3η-4η
- Πλάγιο σταντ