SuperPapi

YAMAHA CRYPTON X 135, Super Test: Το ένα και μοναδικό Χ

18/09/2017 Μιχάλης Λαζαρίδης Βασίλης Αντζουλάτος

Oυδέν Κρυπτόν…

To Yamaha Crypton X 135  αμφισβητεί επί μία 5ετία την κυριαρχία των παπιών της Honda, κρατώντας την πρώτη θέση στις πωλήσεις της κατηγορίας. Όπλα του ο εξελιγμένος τεχνολογικά κινητήρας, η σπορ εμφάνιση και ένα πολύ ισχυρό όνομα.  

Yamaha Crypton X 135

Παρουσιάστηκε το 2005, και στην Ελλάδα έφτασε το 2007. Το Yamaha Crypton X 135 έγινε πολύ σύντομα γνωστό  για τις σπορ επιδόσεις του κι έμελλε να υπηρετήσει πιστά τις αυξημένες προσδοκίες των ιδιοκτητών του σε όλους τους δρόμους της χώρας. Το ταχύτερο παπί παραγωγής στην Ελλάδα έχει έντονες γραμμές που θυμίζουν supersport μοτοσυκλέτα.

 

 

Η διαφοροποίηση του από τα “κοινά” εστιάζεται στο μονό, κεντρικά τοποθετημένο αμορτισέρ, στον κυβισμό των 135 κ.εκ, την ισχύ του, αλλά και την υγρόψυξη και τις 4 βαλβίδες. “Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον” έλεγαν… οι παλιοί, που σημαίνει ότι τίποτε δεν μένει για πολύ καιρό κρυφό: το γκάζι και ο βήχας δεν κρύβονται. Και αυτό ακριβώς κάνει το Crypton X: είναι γρήγορο. Το πιο γρήγορο…

Yamaha Crypton X 135

Το 135άρι παπί της Yamaha πωλείται και σε άλλες αγορές του κόσμου, ασιατικές κυρίως, όχι όμως με το όνομα Crypton X, αλλά σαν Spark 135 στην Ταϊλάνδη, Sniper στις Φιλιππίνες, Jupiter MX στην Ινδονησία, 135LC στη Μαλαισία και Exciter στο Βιετνάμ.

ΕΜΦΑΝΙΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ

H εμφάνιση του Yamaha Crypton Χ 135 αποτελεί εδώ και χρόνια ένα σύγχρονο “σήμα κατατεθέν” των σπορ παπιών στην Ελλάδα. Οι γραμμές του είναι δυναμικές, έτσι όπως αρμόζει σε ένα παπί σαν αυτό.

Το μπροστινό τμήμα της ποδιάς έχει σφηνοειδές σχήμα και γενικά πάνω σε όλο το παπί υπάρχουν αιχμηρές γραμμές: από τον προβολέα και το μπροστινό φτερό, μέχρι την “καρίνα” της ποδιάς.

Yamaha Crypton X 135

Το ίδιο ισχύει και με την ποδιά, όπως και στο τελείωμα, με την ουρά, ενώ το πίσω φωτιστικό σώμα είναι ένα σχεδόν στρογγυλό παλιομοδίτικο στοπ. Η ποιότητα κατασκευής βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ η συναρμογή πλαστικών κομματιών δεν επιτρέπει τριγμούς.

Γενικά, η ποιότητα κατασκευής είναι καλή, εκτός κάποιων λεπτομερειών που θα μπορούσαν να είναι καλύτερες, ειδικά για την τιμή του παπιού.

Το συνολικό μήκος του Yamaha Crypton Χ 135 είναι 1.940mm και το μεταξόνιο 1.245mm. Το ύψος σέλας φτάνει τα 770mm και το βάρος τα 107 kg.

Yamaha Crypton X 135

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τετράχρονος, μονοκύλινδρος επικλινής, υγρόψυκτος, με 1 εκκεντροφόρο, 4 βαλβίδες και χωρητικότητα 134,4 cc (54,0 mm x 58,7 mm). Τροφοδοτείται από ψεκασμό και η εκκίνηση γίνεται από μίζα και μανιβέλα. Η απόδοσή του είναι 12,6 hp, στις 8.500 rpm και 1,25 kgm ροπής στις 6.000rpm.

Ο κύλινδρος έχει χιτώνιο Dia-Sil για μικρότερες τριβές και βελτιωμένη λίπανση. To κιβώτιο ταχυτήτων είναι ημιαυτόματο τεσσάρων σχέσεων και το ρεζερβουάρ είναι μικρό, αφού χωράει 3,6 λίτρα. Ο συμπλέκτης είναι υγρός, πολύδισκος, φυγοκεντρικός και το σασμάν είναι 4άρι ημιαυτόματο.

Yamaha Crypton X 135

ΠΛΑΙΣΙΟ – ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ – ΦΡΕΝΑ

Οι αναρτήσεις του Yamaha Crypton Χ 135 είναι συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι μπροστά με μια πλάκα (διαδρομή 100mm) και μονό αμορτισέρ πίσω. Η πίσω ανάρτηση απαρτίζεται από ένα μακρύ ψαλίδι κατασκευασμένο από σωλήνα ορθογωνικής διατομής που συνεργάζεται με ένα αμορτισέρ χωρίς ρύθμιση προφόρτισης. Η διαδρομή του πίσω τροχού φτάνει τα 90mm

Το πλαίσιο είναι “μερικώς περιμετρικό” με μονή ραχοκοκαλιά που ξεκινάει από τον λαιμό και σύντομα χωρίζεται σε δύο ραχοκοκαλιές, περιμετρικά του κινητήρα, ο οποίος κρέμεται από αυτό. Οι σωλήνες είναι στρογγυλής διατομής με λίγες ενισχύσεις σε σημεία.

Yamaha Crypton X 135

Τα φρένα είναι δίσκος με δαγκάνα ενός εμβόλου μπροστά και διάμετρο 220mm και μηχανικό ταμπούρο πίσω, διαμέτρου 130mm.Τα λάστιχα είναι μπροστά 60/100-17 και 80/90-17 πίσω της IRC. Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή και η συναρμογή των πλαστικών το ίδιο.

ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Σχετικά επιθετική είναι η θέση οδήγησης του Crypton-X και σε συνεργασία με τη στενή σέλα – αλλά την πιο πλατιά περιοχή ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη, λόγω πλαισίου – δίνει γρήγορες αντιδράσεις και αλλαγές πορείας, χωρίς, όμως, να συμβάλλει ιδιαίτερα στην άνεση του αναβάτη σε μεγαλύτερες διαδρομές. Η σέλα απέχει χαμηλά από το έδαφος στα 770mm.

Ο αναβάτης κάθεται σε μια μέση θέση: ούτε “μέσα”, ούτε “πάνω” στο παπί, με τις μεσαίες διαστάσεις και το χαμηλό κέντρο βάρους του παπιού να τον προδιαθέτουν ότι έχει να κάνει με ένα εύχρηστο δίτροχο.

Τα μαρσπιέ του αναβάτη (που και σε αυτό το παπί δεν είναι, δυστυχώς, αναδιπλούμενα) είναι λίγο ψηλότερα και πιο πίσω τοποθετημένα από τον μέσο όρο, όπως αρμόζει σε ένα σπορ δίτροχο.

Yamaha_Crypton_ X_135

Τα όργανα που αντικρίζει ο αναβάτης είναι πολύ απλά στη σχεδίαση, με ευδιάκριτες ενδείξεις. Είναι αναλογικά και περιλαμβάνουν ένα κοντέρ (με ενδείξεις μέχρι τα 180km/h!), ενώ στα δεξιά υπάρχει δείκτης βενζίνης.

Στη βάση του κοντέρ με τη χοντρή βελόνα και τα μεγάλα νούμερα υπάρχει ένας και μόνο ολικός χιλιομετρητής, ενώ πάνω από κοντέρ και δείκτη βενζίνης βρίσκεται μια σειρά ενδεικτικών λυχνιών.

Οι αντιδράσεις του Crypton X είναι λίγο πιο αργές από άλλα παπιά, όπως και η ευελιξία του, αλλά στις υψηλότερες ταχύτητες είναι και πιο σταθερό. Ενώ τα περισσότερα παπιά πάνω από τα 80 km/h εμφανίζουν μια μικρή ή μεγαλύτερη νευρικότητα, το 135 παραμένει σταθερό μέχρι την τελική του ταχύτητα.

Yamaha_Crypton_ X_135

Ο κινητήρας τροφοδοτείται με ψεκασμό και η εκκίνησή του είναι εύκολη. Ο ήχος της εξάτμισης είναι ελαφρώς πιο μπάσος απ’ ό,τι στα 125άρια και πιο βαθύς, προϊδεάζοντάς σε για τις επιδόσεις του.

Φαίνεται αμέσως η παραπάνω δύναμη του ψεκαστού 4βάλβιδου υγρόψυκτου κινητήρα των 134,4 cc, που εμφανίζει προοδευτική-γραμμική απόδοση σε όλες τις στροφές περιστροφής.

Μια μικρή καθυστέρηση στο τράβηγμα εμφανίζεται στο αρχικό άνοιγμα του γκαζιού από στάση. Είναι όμως οι υψηλές στροφές η περιοχή που προτιμάει να γυρίζει το Crypton X – κι εκεί διαπρέπει.

Βλέπετε οι 12,6 ονομαστικοί ίπποι στις 8.500 rpm, και 1,22 kgm στις 6.000 rpm ροπής που ανακοινώνονται από το εργοστάσιο, αφήνουν όλα τα παπιά παραγωγής πίσω από το Yamaha Crypton X 135.

Yamaha_Crypton_ X_135

Το 4άρι ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων έχει καλή συνολική απόδοση με θετική αίσθηση και “κούμπωμα” των σχέσεων.

Αλλάζοντας ταχύτητες στο κόκκινο η 1η ταχύτητα φτάνει τη βελόνα του κοντέρ στα 45 km/h , η 2α στα 65 km/h, η 3η τα 100 km/h με καλό ανέβασμα στροφών και “φόρτωμα” χιλιομέτρων, με την 4η να αργεί από την 3η και πάνω δείχνοντας 130+ km/h (ένδειξη κοντέρ και 124 πραγματικά) αρκεί να υπάρχει μεγάλη ευθεία μπροστά σου.

Η κατανάλωση φτάνει τα 2,6 λίτρα στα 100 km/h με κανονική οδήγηση και 2,9 λίτρα στα 100 όταν οδηγάς το 135 γρήγορα.

Yamaha_Crypton_ X_135

Οι αναρτήσεις είναι υποχωρητικές όσο πρέπει, αποσβένοντας τα χτυπήματα και είναι σχετικά μαλακές, φροντίζοντας να προσφέρουν άνεση στην οδήγηση μέσα στην πόλη. Παράλληλα όμως είναι αρκετά σφιχτές ώστε να δίνουν καλό κράτημα.

Το περιμετρικό πλαίσιο, η κατανομή βάρους, η παραπάνω φόρτιση του μπροστινού τροχού λόγω διάταξης του κινητήρα δημιουργούν μια συνολική “ενιαία” οδική συμπεριφορά στο Yamaha Crypton X 135.

Εδώ επιτρέψτε μας μια μεγάλη παρένθεση για το φλέγον ζήτημα των αναρτήσεων και των ρυθμίσεών τους προς το σκληρό ή προς το μαλακό.

Yamaha_Crypton_ X_135

Είμαστε υπέρ των “πιο μαλακών”, παρά των “πιο σκληρών” αναρτήσεων (κι ας τερματίζουν σε κάποιες περιπτώσεις) γιατί οι διαδρομές των αναρτήσεων που επιλέγονται από τους κατασκευαστές βρίσκονται εκεί για να χρησιμοποιούνται μέχρι το τέλος τους, να εξαντλούν τη διαδρομή τους στο όριο. Όταν μια ανάρτηση έχει διαδρομή 110 χιλιοστών δεν πρέπει να δουλεύουν μόνο τα 10 χιλιοστά, αλλά όλα, και τα 110…

Με τις υπερ-σκληρές ρυθμίσεις αναρτήσεων – σε βαθμό που νομίζεις ότι το παπί ή το δίτροχο γενικότερα πρόκειται να τρέξει σε αγώνες ΜotoGP – συμβαίνει ακριβώς αυτό: οι αναρτήσεις στην πραγματικότητα δεν δουλεύουν, είναι σκληρές και φυσικά αυτό έχει μεγάλο αντίκτυπο και στην άνεση του αναβάτη (προξενώντας μεγάλα προβλήματα και στη μέση του, αλλά αυτό το συνειδητοποιεί στο πέρασμα του χρόνου, όταν είναι πια αργά).

Τι θέλουμε λοιπόν;

Αναρτήσεις που να καλύπτουν ένα μεγαλύτερο εύρος χρήσεων, με μεσαία σκληρότητα ελατηρίων και απόσβεσης συμπίεσης και επαναφοράς, που να “δουλεύουν” στην πόλη και να προσφέρουν κι ένα αξιοπρεπές κράτημα σε σπορ οδήγηση.

Yamaha_Crypton_ X_135

Τα φρένα έχουν και τα δυο δύναμη και γραμμική απόδοση, αν και στο Yamaha Crypton X 135 πιστεύουμε ότι – για τα χρήματα που στοιχίζει – θα έπρεπε να φοράει δισκόφρενο και στον πίσω τροχό.

Όταν οι δρόμοι γλιστρούν πάντως, απαιτείται προσοχή από τον χρήστη, αφού τα φρένα μπορούν να μπλοκάρουν τους τροχούς σε έντονο πάτημά τους.

Yamaha_Crypton_ X_135

ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Με τιμή στα 2.750 ευρώ για το Yamaha Crypton Χ 135 με τις ακτίνες στους τροχούς, και στα 2.950 για το special Crypton X με διαφορετικό χρωματικό συνδυασμό και χυτές ζάντες, τούτο εδώ το παπί είναι το ακριβότερο της αγοράς. Αντίβαρο σε αυτό το έξοδο αποτελούν κυρίως οι επιδόσεις του, που προέρχονται από έναν κινητήρα που θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι “μοτοσυκλέτας” και όχι παπιού.

Η φήμη που έχει αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια κυριαρχίας του το Yamaha Crypton Χ 135 στην ελληνική αγορά, οι χιλιάδες πωλήσεις και οι πολλοί θαυμαστές του στον κόσμο των παπιών δημιουργούν μια γερή βάση για τη συνέχιση της δυναστείας.

Όμως, όπως είναι γνωστό, οι δυναστείες χρειάζονται και διαδόχους για να διαιωνιστούν…

Yamaha_Crypton_ X_135

ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ:

  • Στο μέσο όρο η απόδοση του μονού προβολέα
  • Το πλάγιο σταντ απουσιάζει – αγοράζεται μεν φθηνά σαν έξτρα από την αντιπροσωπεία, αλλά στα χρήματα που δίνεις θα έπρεπε να υπάρχει μέσα στον στάνταρ εξοπλισμό – κι έτσι μέχρι να το αποκτήσετε θα πρέπει να στηρίζετε το παπί στο κεντρικό σταντ
  • Λόγω της στενής, σπορ ποδιάς η προστασία των κάτω άκρων από τον αέρα είναι ελάχιστη
  • Το ίδιο μικρή είναι και η προστασία των παπουτσιών όταν βρέχει
  • Το Yamaha Crypton X διατίθεται σε δύο εκδόσεις, μια φθηνότερη με ακτίνες και χρωματισμούς άσπρο και μαύρο και μια σε ένα ιδιαίτερο μπλε ματ χρωματισμό με χρυσές χυτές ζάντες που είναι πιο ακριβή
  • Μάλλον λιτά χαρακτηρίζονται τα όργανα του 135

ΥΠΕΡ

  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Όνομα- Φήμη
  • Ανάρτηση πίσω

ΚΑΤΑ

  • Τιμή
  • Έλλειψη πλάγιου σταντ
  • Πίσω φρένο ταμπούρο
  • Μικρό ρεζερβουάρ

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!