SuperPapi

YAMAHA CRYPTON T 110, Super Test: Ο μικρός αδελφός

03/09/2016 Μιχάλης Λαζαρίδης Βασίλης Αντζουλάτος

Οικονομία κι απλότητα

Σήμερα το οικονομικό παπί της γιαπωνέζικης εταιρίας λέγεται Yamaha Crypton T 110. Είναι καλαίσθητο, λιτό και κοστίζει 1.750 ευρώ. Κείμενο: Β. Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μιχάλης Λαζαρίδης

Yamaha Crypton Τ110

Δεκαοκτώ χρόνια έχουν περάσει από τη μέρα που έφτασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το πρώτο Yamaha Crypton. Ήταν το 1997 και τρία χρόνια μετά, το 2000, ήρθε το βελτιωμένο Crypton R, που έμεινε στην αγορά μέχρι το 2007. Το απλό Crypton επανήλθε το 2010, λειτουργώντας σαν φθηνότερη εναλλακτική του υγρόψυκτου, 4βάλβιδου Crypton X 135.

Ένα διάσημο όνομα, Crypton, ένας απόγονος από παλιό τζάκι. Η οικογένεια των Crypton της Yamaha μετράει σχεδόν δύο δεκαετίες παρουσίας στην ελληνική αγορά συνυφάζοντας το όνομά της με την αστική μετακίνηση. Ο τελευταίος απόγονος που δεν είναι ούτε 105, ούτε 115, αλλά 110 κυβικών έχει σαν κύριο μέλημα την συνέχιση της παράδοσης.

ΕΜΦΑΝΙΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
H εμφάνιση του Yamaha Crypton T 110 είναι όμοια με το παλιότερο μοντέλο, με την προσθήκη νέων γραφικών. Το παπί της Yamaha καταφέρνει να παραμένει μοντέρνο, διατηρώντας την σπορ σχεδίαση με κάποιες πινελιές (όπως αιχμηρό ρύγχος, κάτω τμήμα ποδιάς και μπροστινό φτερό) χωρίς να ξεφεύγει από την πεπατημένη σε γενικές γραμμές.

Στενή είναι η ποδιά και τα αυτοκόλλητα περιορίζονται στο ανώτερό της μέρος και στα πλαϊνά καπάκια αφήνοντας τα πλατιά πλαϊνά της τμήματα μονόχρωμα όπως και το μπροστινό φτερό.

Yamaha Crypton T 110

Παραφωνία μεν αισθητικά, χρήσιμη για την αντοχή και τη συντήρησή της δε, αποτελεί η μεταλλικη κλειστή θήκη της αλυσίδας, που είναι μια πρακτική λύση που συναντούσαμε στα παπιά του παρελθόντος.

Ο προβολέας είναι μονός και πάνω στο τιμόνι, κάτω από αυτόν στην ποδιά υπάρχει διακοσμητικό, μαύρο “μέτωπο” και το οπίσθιο φωτιστικό σώμα της ουράς έχει ξεχωριστή σχεδίαση.

Yamaha Crypton T 110

Η ποιότητα κατασκευής βρίσκεται σε καλά επίπεδα και στο παπί της δοκιμής μας τα πλαστικά δεν έτριζαν ή χτυπούσαν ακόμα και σε πέρασμα από κακό οδόστρωμα.

Το συνολικό μήκος του Yamaha Crypton T 110 είναι 1.870mm το πλάτος 675mm και το μεταξόνιο 1.215mm. Το ύψος σέλας φτάνει τα 770mm και το βάρος (γεμάτο) τα 101 kg.

Yamaha Crypton T 110

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, αερόψυκτος, είναι ο κινητήρας του Yamaha, με 1ΕΕΚ, 2 βαλβίδες και χωρητικότητα 110 cc. Τροφοδοτείται από καρμπυρατέρ Mikuni BS 25, με χειροκίνητο τσοκ και η εκκίνηση γίνεται από μίζα και μανιβέλα.

Η απόδοσή του είναι 6,9 hp, στις 8.000 rpm και 0,8 kgm ροπής στις 5.500rpm. To κιβώτιο ταχυτήτων είναι ημιαυτόματο τεσσάρων σχέσεων, με το ρεζερβουάρ βενζίνης να χωράει 4,2 λίτρα.

Yamaha Crypton T 110

ΠΛΑΙΣΙΟ – ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ – ΦΡΕΝΑ

Στις αναρτήσεις του Yamaha Crypton T 110 συναντούμε ένα συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι με μονή πλάκα στήριξης. Φοράει καλάμια διαμέτρου 26mm και έχει διαδρομή 95mm. Πίσω υπάρχουν δύο αμορτισέρ με διαδρομή τροχού 76mm, δυστυχώς χωρίς ρυθμίσεις προφόρτισης ελατηρίων.

Το πλαίσιο είναι κλασικής διάταξης που συναντάμε και σε όλα σχεδόν τα παπιά. Με μονή, κεντρική σωλήνα-ραχοκοκκαλιά.

Τα φρένα είναι ένας δίσκος μπροστά με διάμετρο 220mm και δαγκάνα μονού εμβόλου, κι ένα μεγάλο ταμπούρο πίσω, διαμέτρου 130mm. Οι ζάντες έχουν είναι περίτεχνης σχεδίασης μπράτσα κι είναι αλουμινένιες χυτές. Τα ελαστικά είναι μάρκας Duro, διαστάσεων 70-90-17 μπροστά και 80-90-17 πίσω.

Yamaha Crypton T 110

ΟΔΗΓΗΣΗ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Ο κινητήρας που τροφοδοτείται με καρμπυρατέρ παίρνει αρκετά εύκολα με τη μίζα, θα χρειαστεί όμως τσοκ και λίγο ζέσταμα για να δουλέψει σωστά.
Τα όργανα είναι λιτά και περιλαμβάνουν ένα πλήρως αναλογικό κοντέρ (που δείχνει μέχρι τα 160km/h) κι έναν αναλογικό δείκτη βενζίνης. Απλό σε σχεδίαση, κομψό, με ευδιάκριτα νούμερα και ενδείξεις. Ψηφιακές ενδείξεις δεν υπάρχουν. Πάνω από το κοντέρ συναντάμε ενδεικτικές λυχνίες κι ενδείξεις σχέσης κιβωτίου, ενώ απουσιάζει ο μερικός χιλιομετρητής και ένα ψηφιακό ρολόι.

Yamaha Crypton T 110

Η σέλα του Yamaha Crypton T 110 είναι κι αυτή χαμηλή, με μικρό πλάτος, αρκετά χαμηλά από το έδαφος και τοποθετεί σε ουδέτερη θέση τον αναβάτη, ούτε πάνω, ούτε μέσα στο παπί.

Βασικό της πρόβλημα τη μέτρια αντιολισθητικότητα του καλύμματος και το μέτριας ποιότητας, μαλακό αφρώδες που χρησιμοποιεί που “τελειώνει”, τερματίζει κάτω από το βάρος του αναβάτη, αφήνοντας τα μαλακά του μόρια να κάθονται πάνω στην πλαστική της βάση.

Yamaha Crypton T 110

Το πιρούνι του Yamaha Crypton T 110 είναι σκληρότερο από τα αμορτισέρ, που έχουν μαλακά ελατήρια και δεν έχουν την απαραίτητη απόσβεση για να μην τερματίζουν σε λακκούβες.

Ο συνεπιβάτης διαθέτει κι αυτός μικρό κομμάτι σέλας και σε συνδυασμό με τα μαλακά αμορτισέρ που κτυπούν όταν περνούν πάνω από ανωμαλίες του δρόμου δεν απολαμβάνει άνεση, ειδικά σε κακοτράχαλους δρόμους.

Yamaha Crypton T 110

Ισχυρό στην επιβράδυνση με αρκετή αίσθηση στη μανέτα είναι το δισκόφρενο, πιο προοδευτικό και λιγότερο ισχυρό το ταμπούρο πίσω. Ο δίσκος μπροστά ζορίζει εύκολα το μπροστινό λάστιχο της Duro και θέλει προσοχή στις χαμηλές ταχύτητες και σε δρόμους με χαμηλή πρόσφυση.

Το ίδιο ισχύει και για το ταμπούρο πίσω, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Για να σταθεροποιηθεί το σύνολο όταν προσπαθείς να φρενάρεις από τα πολλά χιλιόμετρα θα πρέπει να πατήσεις με δύναμη πρώτα το πίσω φρένο και μετά το μπροστινό.

Yamaha Crypton T 110

Το κόψιμο του τιμονιού είναι πολύ καλό, κι έτσι σε συνεργασία με το μικρό βάρος και τις διαστάσεις του Crypton, αλλά και το χαμηλό κέντρο βάρους και η κατανομή μαζών (λόγω τοποθέτησης του κινητήρα με τον οριζόντιο κύλινδρο), του χαρίζουν μεγάλη ευελιξία.

Κανένα πέρασμα, “μονοπάτι”, διάδρομος και άνοιγμα μέσα στην πόλη και τα μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητά της δεν μπορεί να δυσκολέψει το μικρό Crypton. To ίδιο ισχύει και στις διηθήσεις αφού το μικρού πλάτους και ύψους τιμόνι περάει εύκολα από τους καθρέπτες αυτοκινήτων.

Yamaha Crypton T 110

Με ήρεμη οδήγηση και ήπιες αλλαγές ταχυτήτων το κοντέρ θα διαβάσει: 1η-25, 2α-45, 3η-75 km/h και 4η- 95 km/h, ενώ αν ζοριστεί ο κινητήρας οι ταχύτητες γίνονται αντίστοιχα 30, 50, 80 και 100 km/h, πάντα σύμφωνα με αυτά που δείχνει η βελόνα του κοντέρ.

Το κιβώτιο ταχυτήτων του Yamaha Crypton T 110 θα μπορούσε να είναι καλύτερο σε αίσθηση και πιο μαλακό στις αλλαγές (μερικές φορές δεν έμπαινε η 3η). Η ταχύτητα που επιτυγχάνεται εύκολα είναι τα 80-85km/h και για να δεις 95 και πάνω πρέπει να επιμείνεις ή να υπάρχει ελαφρή κατηφόρα. Λογικές επιδόσεις δηλαδή, αφού η έμφαση έχει δοθεί όχι στη μετακίνηση και στην οικονομία.

Yamaha Crypton Τ110

Το ρεζερβουάρ χωράει 4,2 lt βενζίνης και όταν ο δείκτης φτάσει στο “Ε” απομένουν σχεδόν 0,7 lt. H κατανάλωση κυμμαίνεται από τα 2,5 lt/100 km μέχρι τα 3,0 lt/100 km, με την αυτονομία να ξεκινάει από τα 140 και να φτάνει τα 170 χιλιόμετρα στην καλύτερη περίπτωση.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Με τιμή στα 10 ευρώ περισσότερα των 1.800 ευρώ, το Yamaha Crypton T 110 την φθηνή εναλλακτική της γιαπωνέζικης εταιρίας στον τομέα των παπιών. Η λιτότητα στον εξοπλισμό (δεν υπάρχει π.χ. πλάγιο σταντ, εκτός των άλλων) στα όργανα, στο πίσω φρένο, τα ελαστικά, τα αμορτισέρ χωρίς ρυθμίσεις, κ.λπ. συνηγορούν σε ένα δίτροχο που κάνει προσπάθεια να μην φουσκώσει την τιμή αγοράς του, να παραμείνει οικονομικό και λιτό, κάτι που τελικά καταφέρνει.

Το Yamaha Crypton T110 είναι ένα φθηνό παπί που φοράει το έμβλημα της Yamaha με διαφορετικό τρόπο από το κορυφαίο και γρήγορο Crypton X 135, όπως ίσως πρέπει σε έναν “μικρό αδελφό”. Πατριαρχική είναι η κοινωνία και στην Ιαπωνία…

Yamaha Crypton T 110

ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
* Μέτρια είναι η ένταση και μικρή η δέσμη του προβολέα.
* Λείπει το πλάγιο σταντ κι έτσι η στήριξη γίνεται αποκλειστικά με το διπλό στάντ.
* Στην ουρά, υπάρχει πρακτική σιδερένια σχάρα.
* Κάτω από τη σέλα υπάρχει χρήσιμος, αποθηκευτικός χώρος που χωράει μικροαντικείμενα.
* Και τα όργανα φωτίζονται υποτονικά το βράδι.
* Βολικοί είναι οι διακόπτες στο τιμόνι.
* Καθρέφτες είναι καλοί, ίσως να έπρεπε να είναι λίγο πιο ψηλά τοποθετημένοι.
* Στενή είναι η ποδιά με το χαρακτηριστικό της σχήμα ειδικά στο κατώτερό της μέρος που αφήνει τα νερά να φτάσουν τα πόδια του αναβάτη. Μέτρια η προστασία του λοιπόν.
* Η προστατευτική θήκη της αλυσίδας την προφυλάσσει από σκόνη και νερά και τη διατηρεί λαδωμένη, αυξάνοντας την αντοχή και την μακροζωϊα της.

ΥΠΕΡ

  • Τιμή
  • Ευχρηστία -ευελιξία
  • Εμφάνιση

ΚΑΤΑ

  • Εξοπλισμός
  • Αμορτισέρ
  • Κιβώτιο ταχυτήτων

Yamaha Crypton Τ110

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!