Aσφάλτινες, ταξιδιωτικές περιπέτειες
*Κυβισμός: 1.084 cc * Ιπποδύναμη: 102 ίπποι στις 7.500 rpm * Τελική: 205 km/h *Βάρος: 253 kg (γεμάτη)* Τιμή: από 22.150 ευρώ (Δεκ. ’24)
Η “βασίλισσα των ερήμων” που ακούει στο όνομα Africa Twin φροντίζει σε αυτή της την έκδοση Adventure Sports να δώσει έμφαση, πέρα από την ποιότητα και τον εξοπλισμό, στα ασφάλτινα ταξίδια, χωρίς να χάνει τις δυνατότητες της κίνησης και στο χώμα. Μια μοτοσυκλέτα που δηλώνει έτοιμη για τον γύρο του κόσμου επί παντός εδάφους. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μιχάλης Λαζαρίδης
Η ιστορία των θρυλικών πλέον Africa Twin ξεκίνησε το 1986 με την προγονό τους Honda NXR750, μια αγωνιστική μοτοσυκλέτα ειδικά φτιαγμένη για το θρυλικό ραλί ερήμου Paris-Dakar. Η NXR750, μέσα από τις επιτυχίες της στις ερήμους της Αφρικής, εδραίωσε και έγραψε με χρυσά γράμματα στην ιστορία της μοτοσυκλέτας το όνομα της οικογένειας των μεγάλων ψευδοεντούρο της ιαπωνικής εταιρίας.
Έπρεπε να έρθει, όμως, το 1988 για να φτάσει στα χέρια των απλών μοτοσυκλετιστών η πρώτη Africa Twin παραγωγής με κινητήρα 650 κυβικών εκατοστών. Δυο χρόνια μετά, το 1990, ανέβηκε ο κυβισμός της στα 750 cc με την ισχύ να ανεβαίνει από τους 57 στους 62 ίππους. Το 1996 η Africa Twin 750 ανανεώθηκε σε σημεία και το 2003 σταμάτησε να διατίθεται στην αγορά.
Η Honda, για λόγους ζήτησης και μάρκετινγκ, εγκατέλειψε την οικογένεια για κάμποσα χρόνια, αλλά το 2016 η Africa Twin έκανε την επανεμφάνισή της – προς μεγάλη χαρά του φανατικού της κοινού.
Η Honda Africa Twin Adventure Sports 1100 του 2024 έχει μπροστινό τροχό 19 ιντσών, και όχι 21 ιντσών, και φαρδύτερο ελαστικό (από 90/90 σε 110/80) χαμηλώνοντας παράλληλα το ύψος σέλας και χαρίζοντάς της ημι-ενεργητικές αναρτήσεις, καθιστώντας την ένα μοντέλο που επικεντρώνεται σε μακρινά ταξίδια στην άσφαλτο, χωρίς να της στερεί τις μικρές αποδράσεις σε διαδρομές εκτός δρόμου. Γι’ αυτό και διατηρεί τις ακτίνες στους τροχούς της εκτός των άλλων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πλήρης τεχνική παρουσίαση Honda Africa Twin 1100 Adventure Sports 2024
Απ’ ό,τι δείχνει η αγορά, σωστά κάνει η Honda και ανανεώνει την “ακριβή” έκδοση των Africa, αφού οι Adventure Sports αντιπροσωπεύουν περισσότερες από τις μισές πωλήσεις της οικογένειας.
Για το 2024, η Honda επέλεξε να διατηρήσει τα ίδια ιπποδύναμη στους 102 ίππους (75 kW) στις 7.500 rpm, αλλά αύξησε τη μέγιστη ροπή κατά 7%, κάνοντάς την να εμφανίζεται νωρίτερα στις 750 rpm. Όλα αυτά μεταφράζονται σε 112 Nm στις 5.500 rpm, αλλά κυρίως άπλωμα της ροπής σε μεγαλύτερο εύρος στροφών και βελτιωμένη γραμμική συμπεριφορά.
Η 1100 της δοκιμής μας διέθετε αυτόματο κιβώτιο DCT (Dual Clutch Transmission), ένα σύστημα που η Honda “δουλεύει” και εξελίσσει διαρκώς επί 14 χρόνια, από το 2010 – όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στο VFR1200F – μέχρι σήμερα.
Από τότε έχουν πουληθεί παραπάνω από 250.000 μοτοσυκλέτες με αυτό το σύστημα.
Για το 2024, η Honda βελτίωσε το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, έχοντας εξελίξει την καλύτερη μετάδοση πληροφοριών μεταξύ της ECU και της IMU. Αυτό επιτρέπει ταχύτερες και πιο αποτελεσματικές αλλαγές ταχυτήτων όσον αφορά την ομαλή μετάβαση των σχέσεων, καθώς και καλύτερη “ανάγνωση” της οδήγησής μας. Επίσης έχει βελτιωθεί για ακόμα μια φορά η λειτουργία του στις χαμηλές στροφές, που ήταν και είναι ένα απαιτητικό θέμα για τον τρόπο που λειτουργεί το συγκεκριμένο κιβώτιο ταχυτήτων.
Πέρα από τα προγράμματα οδήγησης που μπορούμε να επιλέξουμε στον πίνακα αφής TFT, το ίδιο το κιβώτιο DCT έχει δύο διαφορετικές λειτουργίες, την ήπια D (Drive) και την πιο σπορτίβικη S (Sport). Με την D, ο κινητήρας επικεντρώνεται στο να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερο την κατανάλωση καυσίμου, και να αλλάξει πολύ γρήγορα στην έκτη “όβερντραιβ”- μακριά ταχύτητα. Έτσι κινείται υποτονικά μεν, στα 60 περίπου χιλιόμετρα την ώρα, αλλά πολύ οικονομικά δε.
Το πρόγραμμα Sport αποδεικνύεται πολύ εύχρηστο και αποτελεσματικότερο από ό,τι στο παρελθόν, επιλέγοντας την κατάλληλη σχέση για το γρήγορο στυλ οδήγησης. Περιλαμβάνει τρία διαφορετικά επίπεδα, και όσο αυξάνουμε το επίπεδο, αυξάνεται και η σπορ απόδοση του κιβωτίου.
Δέκα παραπάνω κιλά χωρίζουν την έκδοση DCT από την “κανονική” έκδοση των 243 κιλών με το συμβατικό κιβώτιο ταχυτήτων, ανεβάζοντας το σύνολο στα 253 κιλά – με το βάρος στην πράξη να φαίνεται λιγότερο μιας και είναι σωστά κατανεμημένο.
Η μοτοσυκλέτα της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένη με εξτρά εξοπλισμό (κεντρικό σταντ, αυτοκόλλητα τροχών, προστατευτικά κάγκελα, ποδιά κινητήρα, πλευρικά προστατευτικά ρεζερβουάρ, κλπ) κι έτσι η τιμή της έφτανε τις 22.150 ευρώ, σε σχέση με την τιμή των 20.400 ευρώ του μοντέλου της αγοράς.
Στο Δρόμο – Η ώρα της Δοκιμής
Η θέση οδήγησης είναι χονδρικά “πάνω” στη μοτοσυκλέτα, τη στιγμή που η σέλα είναι “αρχοντική”, με μαλακό αφρώδες υλικό και αντιολισθητικό κάλυμμα.
Η εργονομία είναι άριστη για άλλη μια φορά, όπως περιμένει κανείς από μια Honda, με τα πάντα να βρίσκονται εκεί που πρέπει. Στο συγκεκριμένο μοντέλο με το αυτόματο σασμάν πρέπει να συνηθίσεις την απουσία συμπλέκτη: άρα τα αριστερά σου άκρα μπορούν να τεμπελιάζουν.
Ο κινητήρας, που ανέκαθεν φημιζόταν για τη φιλική του συμπεριφορά, ειδικά στις χαμηλές και τις μεσαίες στροφές, τώρα είναι ακόμα πιο αποτελεσματικός, έχοντας δεχθεί αλλαγές που ξεκινούν από τα πιστόνια και τους εκκεντροφόρους, την εξάτμιση και το φιλτροκούτι εκτός των άλλων.
Αυτό έχει επίσης επίδραση στους κραδασμούς του κινητήρα, οι οποίοι είναι πλέον λιγότερο αισθητοί, αν και παρατηρήσαμε την εμφάνιση μερικών υψίσυχνων, αλλά όχι ιδιαίτερα ενοχλητικών, σε υψηλότερες στροφές.
Μπορεί η ισχύς να είναι ίδια με την περσινή μοτοσυκλέτα, αλλά με τις νέες ρυθμίσεις μοιάζει να διαθέτει περισσότερους από τους ίππους που δηλώνονται.
Παρότι η Honda έχει δεχθεί αρκετή κριτική για το γεγονός ότι οι Africa βγάζουν μόνο 102 ίππους, είναι η αίσθηση που μεταφέρει στον αναβάτη αυτός ο εξαιρετικής λειτουργίας δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας, σπρώχνοντας με άνεση το – αρκετών κιλών – σύνολο.
Η έμφαση που έχει δοθεί στις μεσαίες στροφές είναι εμφανής και πολύ διασκεδαστική για τον αναβάτη, ο οποίος δεν χορταίνει να ανοιγοκλείνει το γκάζι, απολαμβάνοντας τη “μεστή” επιτάχυνση… κι ένα ωραιότατο μουγκρητό από τον κινητήρα.
Αν και η Honda Africa Twin Adventure Sports CRF 1100L DCT (όπως είναι το πλήρες όνομά της) είναι μία μεγάλη και βαριά μοτοσυκλέτα (253 κιλά γεμάτη), λόγω της καλής κατανομής βάρους μπρος- πίσω και των κύριων μαζών της, εμφανίζεται “ζυγισμένη” και εύκολη, ενώ στις αργές ταχύτητες το σχετικά γρήγορο και ακριβές τιμόνι (το οποίο μάλιστα κόβει πολύ δεξιά-αριστερά) βοηθά την ευχρηστία του συνόλου.
Το μόνο που δείχνει να στερείται η μοτοσυκλέτα είναι η υψηλή τελική μέγιστη ταχύτητα, η οποία όμως θεωρούμε πως είναι επαρκής για μια Adventure μοτοσυκλέτα.
Διαβάζοντας το κοντέρ, η πρώτη ταχύτητα (με χειροκίνητες αλλαγές και φουλ-σπορ διάθεση) βγάζει 80 περίπου km/h, η δευτέρα 125, η τρίτη 160, η τετάρτη 180, η πέμπτη 200 και η έκτη 216 km/h που στην πραγματικότητα είναι 205 km/h.
Και σε αυτή την περίπτωση, με το κιβωτίο ταχυτήτων DCT, προτιμήσαμε το δεύτερο επίπεδο του Sport mode – που είναι και το πιο δυναμικό στην επιλογή των ταχυτήτων, με καλή απόκριση στο γκάζι, χωρίς να ανεβάζει υπερβολικά ψηλά τις στροφές.
Τώρα αν θέλουμε να πετύχουμε σπορ οδήγηση που να θυμίζει περισσότερο αυτήν ενός συμβατικού κιβωτίου, τότε είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται χειροκίνητα τα κουμπιά που βρίσκονται (ανέβασμα-κατέβασμα σχέσεων) στην πολυπληθή αριστερή ομάδα διακοπτών, παρεμβαίνοντας με κατεβάσματα συνήθως, όπου χρειάζεται και κρίνει ο αναβάτης.
Η διαθέσιμη ισχύς του κινητήρα διαφέρει από λειτουργία σε λειτουργία, με το Tour να είναι ο πιο ισχυρός τρόπος οδήγησης και στη συνέχεια να μειώνεται σταδιακά στα υπόλοιπα Urban, Gravel και Off Road, έτσι ώστε να προσαρμόζεται στο τερέν.
Στη δοκιμασία επιτάχυνσης 0-400 μέτρων η Africa κατάφερε ένα 11,9 δευτερόλεπτα με ταχύτητα εξόδου τα 187 km/h.
Η κατανάλωση μπορεί να κυμανθεί από τα 5,5 lt/100km στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα 130 km/h, μέχρι τα 6,4 lt/100km σε μικτή οδήγηση, Εθνικής και στροφών – νούμερα πολύ καλά για τη χωρητικότητα του κινητήρα. Είναι εφικτή λοιπόν μια αυτονομία πάνω από 380 χιλιόμετρα, αφού το ντεπόζιτο χωράει 24,8 λίτρα. Μάλιστα, με ήπια οδήγηση μπορεί να ξεπεράσει και τα 400 χιλιόμετρα χωρίς ανεφοδιασμό.
Ευρύ είναι το πακέτο των ηλεκτρονικών με τα οποία είναι εφοδιασμένη η μοτοσυκλέτα. Πρόκειται για ένα “γερό” τεχνολογικό οπλοστάσιο, όπου πρέπει να επισημάνουμε τους 4 διαφορετικούς τρόπους απόσβεσης της ανάρτησης (Soft, Mid, Hard και Off-Road), τη ρύθμιση προφόρτισης του μονού αμορτισέρ και τις 4 διαφορετικές λειτουργίες οδήγησης – Tour, Urban, Gravel και Off-Road – συμπεριλαμβανομένης μιας άλλης λειτουργίας – User – που είναι πλήρως προσαρμόσιμη. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην βρει κάποιος αυτό που του ταιριάζει με τόσες παραμέτρους να είναι ρυθμιζόμενες, κι έτσι οι αναρτήσεις μπορούν να κατατάσσονται ανάμεσα στις κορυφαίες της κατηγορίας.
Λόγω της αλλαγής της διαμέτρου του μπροστινού τροχού, το πλαίσιο της Africa Twin Adventure Sports έπρεπε να αναθεωρηθεί, κάτι που συνέβη. Οι ηλεκτρονικές αναρτήσεις Showa EERA είναι οι ίδιες με αυτές του μοντέλου του 2023, αλλά έχουν 20 mm μικρότερη διαδρομή, δηλαδή 210 mm μπροστά και 200 mm πίσω.
Αυτή η μείωση επιτρέπει επίσης στο κέντρο βάρους να χαμηλώνει και την απόσταση από το έδαφος να γίνεται 220 mm, με αποτέλεσμα να μπορεί να ακουμπάει πιο εύκολα ο αναβάτης τα πόδια του κάτω.
Οι ηλεκτρονικές αναρτήσεις λειτουργούν εξαιρετικά, τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου και προσαρμόζονται ανάλογα με την περίπτωση. Στην κανονική, ήπια οδήγηση στην άσφαλτο η μοτοσυκλέτα μέσω των 4 ρυθμίσεων που δέχεται στις αναρτήσεις μπορεί να γίνει από “μέλι” με τις αναρτήσεις να δουλεύουν μαλακά, μέχρι σκληρότερες σπορ για πιο γρήγορη και απαιτητική οδήγηση.
Στο δρόμο, η βελτίωση στην οδική συμπεριφορά της 1100 με τον τροχό 19″ ήταν αντιληπτή, καθώς το μπροστινό μέρος της μοτοσυκλέτας πρόσφερε καλή αίσθηση, ειδικά στις ασφάλτινες στροφές.
Εκτός δρόμου ο μικρότερος τροχός δεν δείχνει να αντιδρά πολύ διαφορετικά από έναν 21 ιντσών, δύσκολα θα το καταλάβει κάποιος, οπότε το μόνο ελαφρώς αρνητικό λόγω του μικρότερου τροχού (και του χαμηλώματος των αναρτήσεων) είναι και η μειωμένη απόσταση από το έδαφος – απαραίτητο χαρακτηριστικό για τις χωμάτινες διαδρομές. Ε, με την Adventure Sports πηγαίνεις λίγο πιο προσεκτικά στο χώμα… αυτό είναι όλο, ενώ έχεις και τον περιοριστικό παράγοντα των 250+ κιλών.
Οι αναρτήσεις στο χώμα εμφανίζουν καλή λειτουργία και δίνουν αίσθηση αυτών που συμβαίνουν κάτω από τα πόδια μας, ενώ εδώ μπαίνει στο παιχνίδι και το ελεγχόμενων ελαστικοτήτων πλαίσιο, που προσφέρει σιγουριά και αυτοπεποίθηση στον αναβάτη για να χαρεί την ήρεμη ή την πιο σβέλτη βόλτα του.
Πατώντας τώρα τα τρία δισκόφρενα της Africa, πρέπει να πούμε πως παρότι τα φρένα προσφέρουν καλή αίσθηση και είναι αποτελεσματικά, ίσως να θέλαμε λίγη παραπάνω αίσθηση στο “ουσιαστικό” δάγκωμα του πίσω δίσκου, ειδικά στις υψηλότερες ταχύτητες άνω των 120 km/h. Στις δοκιμές επιβράδυνσης η μεγάλη Honda κατάφερε να φρενάρει σε 11,0 μέτρα από τα 50 km/h και σε 33,8 μέτρα από ταχύτητα 90 km/h.
Το ABS και το Traction Control είναι αποσυνδεόμενα, το ABS μπορεί να απενεργοποιηθεί μόνο στον πίσω τροχό στη λειτουργία Off-Road, ενώ στον μπροστινό τροχό γίνεται λιγότερο παρεμβατικό.
Η μοτοσυκλέτα είναι επίσης εξοπλισμένη με δύο διαφορετικές οθόνες (η ταχύτητα εμφανίζεται και στις δύο!) με μια μικρή οθόνη με το ταχύμετρο, ένδειξη αλλαγής ταχυτήτων, χιλιομετρητή και προειδοποιητικές ενδείξεις και μια μεγάλη οθόνη αφής TFT 6,5 ιντσών, όπου ελέγχουμε εύκολα τους χάρτες του κινητήρα, την ανάρτηση, κ.λπ.
Εδώ, όπως και στις προηγούμενες γενιές, οι λειτουργίες της μοτοσυκλέτας επιλέγονται είτε πατώντας με το δάκτυλο πάνω στην οθόνη (αφής), είτε με τα κουμπιά στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, η οποία παρεμπιπτόντως είναι υπερβολικά φορτωμένη με 16 συνολικά διακόπτες και χρειάζεσαι χρόνο μέχρι να μπορέσεις να χρησιμοποιείς με άνεση τόσα πολλά κουμπιά.
Η νέα Africa Twin Adventure Sports διαθέτει επίσης ένα πολύ χρήσιμο cruise control, θερμαινόμενα γκριπ καθώς και φωτισμό Full LED και φώτα cornering που βοηθούν στις στροφές.
Το συνολικό στήσιμο, αλλά και ο πλούσιος εξοπλισμός της αποτελεί ξεκάθαρα μια δήλωση της Honda σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να διαχωρίζει τις δύο εκδόσεις – τη βασική (πιο λιτή και “χωμάτινη”) και την Adventure Sports (πιο “ασφάλτινη” και φορτωμένη καλούδια) διατηρώντας παράλληλα το DNA των Africa Twin και στις δύο.
Τελικά – Η ώρα της Κρίσης
Με ρεζερβουάρ 24,8 L, νέο μπροστινό φέρινγκ, ζελατίνα ρυθμιζόμενου ύψους, άνετη σέλα και καλή “λογική” κατανάλωση, το Africa Twin Adventure Sports εγκαθιδρύεται σαν μια πιο ταξιδιάρα μοτοσυκλέτα που όμως παραμένει διπλής χρήσης με εξαιρετικές δυνατότητες για πολλά χιλιόμετρα με άνεση.
Μπορεί να έχει χάσει τον τροχό των 21”, αλλά διατήρησε το περιπετειώδες πνεύμα της και είναι μια γνήσια Africa Twin που φέρει περήφανα το όνομά της.
Το αν θα προτιμήσει κάποιος το DCT ή το κανονικό μηχανικό κιβώτιο πάνω σε μια Africa, εξαρτάται από τη χρήση που σκοπεύει να κάνει ο κάθε αναβάτης.
Η Honda λέει πως οι περισσότεροι πελάτες της πηγαίνουν στα κιβώτια DCT, που έχουν πλεονέκτημα ως προς την ξεγνοιασιά που προσφέρουν, τη στιγμή που η χειροκίνητη χρήση των διακοπτών, τύπου paddles, τους επιτρέπει να παρεμβαίνουν στη λειτουργία και τις επιλογές του κιβωτίου.
Κλείνοντας τη δοκιμή, πρέπει να αναφέρουμε την “αίσθηση” που σου προσφέρει η μοτοσυκλέτα, κι αυτή δεν είναι άλλη από μια παρότρυνση, που λες και πηγάζει απλόχερα από τα σωθικά της: “ο κόσμος είναι μπροστά σου, είσαι έτοιμος να τον ανακαλύψεις. Είσαι έτοιμος;” είναι σαν να σου ψιθυρίζει…
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
-
Αρκετά βαρύ είναι το στήσιμο της μοτοσυκλέτας στο κεντρικό σταντ, το οποίο ανήκε στον εξτρά εξοπλισμό, αν και το θεωρούμε απαραίτητο για τέτοιου είδους μοτοσυκλέτες
-
Ο μηχανισμός της ζελατίνας την ρυθμίζει σε 5 θέσεις… αν και δεν θα μας χαλούσε καθόλου να ήταν ηλεκτρικός
-
Οι καθρέφτες είναι αρκετά μεγάλοι και προσφέρουν καλό οπτικό πεδίο
-
Πολύ ωραίο είναι το αλουμινένιο ψαλίδι που έχει συνδέσμους για προοδευτική λειτουργία, αλλά όχι και γρασαδόρους, που φαίνεται να τους ξεχνούν οι κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια
-
Η στρητάδικη τοποθέτηση των μαρσπιέ – πιο μπροστά – δυσκολεύει λίγο τη στήριξη του όρθιου αναβάτη στο χώμα, αφού στο άνοιγμα του γκαζιού πρέπει να ρίχνει πολύ μπροστά το βάρος του
-
Η ποιότητα κατασκευής της 1100 βρίσκεται φυσικά σε πολύ υψηλά επίπεδα τύπου Made in Japan
-
Υπάρχει παροχή ρεύματος αριστερά και μπροστά στο φέρινγκ
-
Αρκετή ζέστη εκπέμπει ο κινητήρας μέσα στην κίνηση, αλλά όχι σε ιδιαίτερα ενοχλητικά επίπεδα
-
Πέρα από τις χούφτες στο τιμόνι, στο αριστερό άκρο υπάρχει και χειρόφρενο
-
Όσοι δεν έχουν τριβή με το αυτόματο κιβώτιο της Honda, νομίζουν ότι η μανέτα του χειρόφρενου είναι συμπλέκτης τοποθετημένος σε λάθος σημείο, απομακρυσμένος από το γκριπ!
-
Ελαφρώς πιο ογκώδης είναι η μοτοσυκλέτα στη δεξιά περιοχή του κινητήρα λόγω του μηχανισμού του DCT
-
H σωστή κατανομή βάρους της Africa φαίνεται όταν πας να την σπρώξεις με τα χέρια στο παρκάρισμα πχ., αφού δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για 200-210 κιλά και όχι 250+
Θετικά στοιχεία
- Κινητήρας
- Ομοιογένεια – “ζύγισμα”
- Αναρτήσεις
- Ποιότητα κατασκευής
Χρειάζεται βελτίωση
- Συνολικό βάρος
- Λειτουργία DCT στις χαμηλές rpm
- Πλήθος διακοπτών/κουμπιών
- Θέση μαρσπιέ για οδήγηση στο χώμα