MotorBike.gr

Honda ST 125 Dax, Super Test: Ένας θρύλος σε νέα συσκευασία

20/10/2023 Θοδωρής Ερμήλιος Νίκος Παντελούς
Overall Score
4

ΕΜΦΑΝΙΣΗ - ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΦΡΕΝΑ

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Παιδί… για υιοθεσία

*Κυβισμός: 124,9 cc * Ιπποδύναμη: 9,4 ίπποι στις 7.000 rpm * Τελική: 103 km/h *Βάρος: 107 kg (γεμάτο) * Τιμή: 4.420 ευρώ

Μικρό, εύκολο, βολικό και πολύ φιλικό στη χρήση. Ένα 125άρι για όλους και όλες με ποιότητα, υψηλή τιμή και… μεγάλη παράδοση στην πλάτη του. Το συμπαθητικό “σκυλάκι-λουκάνικο” της Honda μας αποκαλύπτει τα μυστικά του. Κείμενο: Νίκος Παντελούς, Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος

Ο ερχομός του Honda ST 125 Dax στις αγορές του κόσμου πριν από έναν περίπου χρόνο, μάλλον σαν απρόσμενος χαρακτηρίστηκε, αφού οι περισσότεροι είχαμε μείνει με την εντύπωση ότι η νοσταλγία για τα μοντέλα του παρελθόντος της γιαπωνέζικης εταιρίας θα τελείωνε στο Super Cub και στο Monkey που είχε παρουσιάσει.

Κάναμε λάθος, γιατί η Honda ξέρει να τιμά την ιστορία της και είχε ένα ακόμα φιλόδοξο σχέδιο, θέλοντας να αναβιώσει ένα ακόμα εμβληματικό Mini bike του παρελθόντος της, το οποίο μάθαμε στην Ελλάδα σαν Dax.

Αυτό το περίεργο όνομα, που προέρχεται από το γνωστό σκύλο-λουκάνικο, έγραφε με μεγάλα γράμματα πάνω στο στενόμακρο κορμί του (πρεσαριστός λαμαρινένιος ο σκελετός του) ήδη από τη δεκαετία του 70. Ναι, 50 ολόκληρα χρόνια πριν…

Δεν ήταν πολλά τα Dax που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα τη δεκαετία εκείνη, με κινητήρες 50 κυβικών και μάλιστα δεν αποτελούσαν μέσον λαϊκής μετακίνησης, κι ας ήταν “πενηντάρια”.

Παρότι τα πενηντάρια ήταν πάντοτε ένας κυβισμός για τον πολύ κόσμο, το Dax ανήκε σε μια άλλη κατηγορία: αυτήν που είχε φτιάξει μόνο του.

Ήταν ιδιόμορφο και “όχι φτηνό” από τότε, μιας και προοριζόταν για μεγαλύτερα πορτοφόλια.

Οι ράθυμες επιδόσεις του σε σύγκριση με τα “δίχρονα-πιστόλια” της εποχής των 50 κυβικών, το κατέτασσαν στις “εξαιρέσεις”, αφού κουβαλούσε πάντοτε την ταμπέλα του εκκεντρικού από πλευράς εμφάνισης, ενώ παράλληλα ήταν ένα υπερ-οικονομικό δίτροχο σε κατανάλωση, με σημαντικότερη αξία του την ποιότητα της Honda και φυσικά τη φημισμένη μεγάλη του αξιοπιστία.

Ήταν βέβαια η παιχνιδιάρικη αυτή ταυτότητά του που το έκανε και πολύ συμπαθητικό. Μαζεμένο σε διαστάσεις με μικρής διαμέτρου τροχούς, χαμηλού ύψους σέλα, ήταν ελαφρύ και ευέλικτο και πολύ εύκολο στη χρήση λόγω του ημιαυτόματου κιβωτίου του.

Η μνημειώδης αξιοπιστία του ερχόταν από τον κλασικό οριζόντιο κινητήρα της Honda που χρησιμοποιούνταν και στα παπιά: με 2 βαλβίδες και με μηδαμινές ανάγκες συντήρησης. Το κομμάτι της κατανάλωσης δε ήταν “συγκλονιστικό”, ειδικά αν το σύγκρινες με τα “βενζινοβόρα” δίχρονα της εποχής, που κατέβαζαν τη στάθμη της βενζίνης στο ντεπόζιτο… σε κάθε περιστροφή του τροχού τους.

Το πρώτο Honda Dax εμφανίστηκε στο παγκόσμιο στερέωμα το 1969, με το όνομα Honda ST, με κινητήρα κυβισμού 72 cc και χαρακτηριζόταν από το ιδιόμορφο, μονοκόματο πλαίσιό του που σχημάτιζε ένα “Τ”, τη μεγάλη διθέσια σέλα του, τις ζάντες 10 ιντσών και (ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό) το αναδιπλούμενο τιμόνι, που του επέτρεπε να μεταφέρεται αν και σχετικά βαρύ σε πορτμπαγκάζ αυτοκινήτου.

Ένα δεύτερο ενδιαφέρον του γνώρισμα ήταν η κομψή, χαρακτηριστικά υψηλή εξάτμιση που έβγαινε από τη δεξιά πλευρά του, μια λύση που συναντούσαμε τότε στις μοτοσυκλέτες scrambler της εποχής.

Ναι, το παιχνίδι πάνω σε ένα Dax δεν τέλειωνε στην άσφαλτο και οι πιο τολμηροί αναβάτες έκαναν “πράγματα και θάματα” πάνω στη σέλα του. Από ακροβασίες στην άσφαλτο, μέχρι μοτοκρός, τράιαλ… αλλά και εντούρο.

Στην πραγματικότητα, το Dax τότε ήταν μία μινιατούρα μοτοσυκλέτας, κάτι που δεν ισχύει για τον σημερινό απόγονο του, ο οποίος είναι μεγαλύτερος σε διαστάσεις, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται… midi μοτοσυκλέτα- μεσαίου μεγέθους.

Επίσης ζυγίζει 40 κιλά περισσότερα από τον πρόγονό του και φυσικά ξεχνάμε την περίπτωση να χωρέσει σε πορτμπαγκάζ αυτοκινήτου.

Το πλαίσιο προς τιμήν της Honda εξακολουθεί να δημιουργεί ένα “T” και να κατασκευάζεται όπως και τότε από πρεσαριστή λαμαρίνα, ενώ φοράει ανεστραμμένο πιρούνι (!) όπως και στο παρελθόν και πίσω φοράει δύο αμορτισέρ.

Ευτυχώς που η Honda ξέρει να σέβεται τα παλιά εμβληματικά της δίτροχα και κανείς δεν τόλμησε να κάνει το φάουλ ενός μονού αμορτισέρ πίσω, για παράδειγμα.

 

Ο μικρός αερόψυκτος τετράχρονος μονοκύλινδρος κινητήρας – πολύ καλών συνολικών επιδόσεων – των 124cc είναι προδιαγραφών Euro 5, κι είναι κοινός με τα MSX και Monkey, ενώ είναι ίδιος με αυτόν του Super Cub C125 με το 4άρι ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων τύπου “μύλος”, αποδίδοντας 9.25 ίππους στις 7.000rpm και 10.8Nm (1.1 kgm) ροπής στις 5.000rpm.

 

Το Honda ST125 Dax διατίθεται σε δύο μόνο χρώματα: Κόκκινο (Nebula Red) και γαλαζο-γκρί (Cadet Grey).

Στο Δρόμο

Η θέση οδήγησης είναι “πάνω” (κάθεσαι ψηλά) στο μικρό μοτοσυκλετάκι και το τιμόνι είναι σχετικά ψηλά τοποθετημένο. Είναι αρκετά μεγάλο σε πλάτος, βοηθάει ιδιαίτερα μέσα στην κίνηση της πόλης, ενώ τα άκρα του που είναι κατεβασμένα, δυσκολεύουν λιγάκι στη διήθηση.

Η σέλα είναι μακριά (και καλού αφρώδους υλικού) για ένα άτομο και οριακού μήκους για τον συνεπιβάτη που μπορεί να στηρίζεται από μια ρετρό χρωμιωμένη σωληνωτή χειρολαβή… όπως παλιά.

Ενδιαφέρον έχουν τα ιδιαίτερα χοντρά γκριπ στα άκρα του τιμονιού, ενώ δυστυχώς και σε αυτό το μοντέλο της Honda οι διακόπτες κόρνας-φώτων είναι τοποθετημένοι αντίστροφα απ’ ό,τι έχουμε συνηθίσει.

Το τιμόνι είναι απομακρυσμένο από το σώμα του αναβάτη, άπλετος χώρος υπάρχει για τα πόδια, κι έτσι το μηχανάκι μπορεί να φιλοξενήσει άνετα και μεγαλύτερα αvαστήματα.

Ο αθόρυβος κινητήρας είναι ραφιναρισμένος, όντας ο πιο εξελιγμένος “παπίσιος” που έχει βγει ποτέ από ιαπωνικό εργοστάσιο. Είναι ιδιαίτερα πολιτισμένος με πολύ ομαλή επιτάχυνση σε σημείο που νομίζεις ότι είναι αργός, ενώ αυτό δεν ισχύει. Είναι τόσο σβέλτος όσο χρειάζεται για να ξεκινάει με αξιοπρέπεια από τα φανάρια και να χαρίζει συνολικά καλές επιδόσεις.

Έχει δύναμη και ροπή, ενώ στις μεσαίες στροφές εμφανίζεται ένας υψίσυχνος κραδασμός. Πρώτη και δεύτερη σχέση είναι κοντές, με τις επόμενες μακρύτερες.

Οι ταχύτητες που επιτυγχάνονται ανά σχέση είναι: 40 km/h, 70, τρίτη 90 και η τετάρτη φτάνει οριακά τα 110 km/h στο κοντέρ που είναι 103 km/h πραγματικά.

Για κινητήρα που περνάει τις προδιαγραφές Euro 5 είναι γρήγορος, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων τύπου μύλος (περιστροφικό) είναι αρκετά μαλακό στις αλλαγές του.

Εδώ συναντάμε τα γνωστά χαρακτηριστικά των ημιαυτόματων σασμάν, όπως για παράδειγμα πως η πρώτη ταχύτητα δεν μπαίνει αν ανεβάσεις (κατά λάθος) στροφές με νεκρά, ενώ για να βάλεις νεκρά από 4η, πρέπει πρώτα να έχεις σταματήσει.

Και φυσικά πρέπει να προγραμματίζει ο αναβάτης τις κινήσεις του, καθώς πλησιάζει στα φανάρια: αν θα σταματήσει τελείως με 4η για να βάλει νεκρά, ή αν πλησιάζοντας το φανάρι αρχίσει να κατεβάζει ταχύτητες.

Το τιμόνι, λόγω του γενικού γεωμετρικού στησίματος του ST125 είναι προφανώς εξαιρετικά ελαφρύ και απαιτεί χρόνο προσαρμογής, με την εμπιστοσύνη που δίνει ο μπροστινός τροχός να είναι ελλειπής.

Το Dax δεν είναι ένα δίτροχο που του αρέσει η σπορ οδήγηση, αλλά έχει γεννηθεί για να κινείται σε κέντρα μητροπόλεων.

Το μικρό στρογγυλό όργανο LCD είναι απλό αλλά ευανάγνωστο, ενώ του λείπουν ενδείξεις, όπως για παράδειγμα η ώρα, η σχέση του κιβωτίου και κυρίως η στάθμη βενζίνης.

Το γέμισμα του ρεζερβουάρ γίνεται εύκολα, αρκεί να ανοίξεις και να σηκώσεις τη σέλα. Η χωρητικότητά του φτάνει τα (λίγα) 3,8 λίτρα, τα οποία όμως είναι αρκετά για να διανύσει το Honda ST125 Dax περισσότερα από 200 χλμ.

Τα μαρσπιέ του αναβάτη είναι καλοφτιαγμένα, ενώ αντίθετα πρόχειρη δουλειά έχει γίνει στο πεντάλ του φρένου και στο λεβιέ των ταχυτήτων, που για αυτά τα χρήματα που κοστίζει το ST, θα έπρεπε να είναι καλύτερης ποιότητας.

Το πιρούνι είναι ανάποδο με καλάμια διαμέτρου 31 mm και πίσω υπάρχουν δύο αμορτισέρ.

Οι αναρτήσεις έχουν διαδρομές 100 mm και 120 mm αντίστοιχα και είναι καλές για χρήση μέσα στην πόλη (μαλακό το μπροστινό, λίγο πιο σκληρά τα αμορτισέρ), προσφέροντας άνεση, ιδιαίτερα με ένα άτομο στη σέλα. Είναι σίγουρο όμως πως οι φανατικοί των Dax θα ψάξουν για τα καλύτερα διπλά αμορτισέρ της αγοράς για να βελτιώσουν την άνεσή τους ακόμα πιο πολύ.

Οι τροχοί του 125 είναι 12 ιντσών μπροστά και πίσω και αυτή η μικρή τους διάμετρος, μαζί με το πολύ μικρό μεταξόνιο (1.020 mm), το χαμηλό βάρος στα 107 κιλά (!) και τη γρήγορη γωνία κάστερ δημιουργούν ένα πολύ γρήγορο στις αντιδράσεις σύνολο, το οποίο σε συνδυασμό με το μεγάλο τιμόνι χρειάζεται προσοχή στις αλλαγές κατεύθυνσης που είναι “ακαριαίες”.

Τα παχουλά λάστιχα μεγέθους 120 mm μπροστά και 130 mm πίσω προσφέρουν αρκετά καλή πρόσφυση, ενώ και εδώ οι απαιτητικότεροι αναβάτες θα ψάξουν για το μαλακότερο λάστιχο της αγοράς για να βελτιώσουν το κράτημα του Dax.

Όταν αλλάζεις απότομα κατεύθυνση το 125 εμφανίζει μια νευρικότητα, με τον τροχό να κινείται πολύ γρήγορα. Το ότι “δεν πατάει καλά” ο μπροστινός τροχός στο δρόμο το καταλαβαίνεις μόλις αγγίξεις το μπροστινό φρένο.

Ο μπροστινός τροχός είναι ελαφρώς απομακρυσμένος από τον αναβάτη και δεν προσφέρει πληροφόρηση, αλλά μόλις τραβήξεις τη μανέτα του μπροστινού φρένου το βάρος μεταφέρεται μπροστά, το λάστιχο πατάει στην άσφαλτο και το τιμόνι δίνει εμπιστοσύνη στον αναβάτη κι ένα καλό φρενάρισμα.

Η ασφαλής πέδηση του μπροστινού δίσκου (που έχει δύναμη και αίσθηση) εξασφαλίζεται από ένα (μονοκάναλο) ABS. Πίσω δεν υπάρχει ABS και αυτό για τους αρχάριους είναι πρόβλημα, αλλά για τους πιο έμπειρους σημαίνει παιχνίδι. Ο πίσω δίσκος προσφέρει δύναμη, αλλά όχι πολλή αίσθηση.

Το Dax πηγαίνει και στο χώμα; Βεβαίως και πηγαίνει αφού είναι αρκετά μεγάλη η απόσταση των σωθικών του κιντήρα από το έδαφος, οπότε… αν κάποιος συμβιβαστεί με τους μικρούς τροχούς μπορεί να κάνει καλό παιχνίδι στο χώμα και να εκπαιδευτεί στα ανάποδα τιμόνια, ενώ όπως είπαμε παραπάνω έχει να κουμαντάρει λίγα κιλά βάρους. Να και τα παιχνίδια στο χώμα λοιπόν, που μπαίνουν μέσα στις δυνατότητες του Dax.

Τελικά… Συμπέρασμα

Στα 4.420 ευρώ που κοστίζει το Honda ST125 Dax, χαρακτηρίζεται σαν ένα ακριβό 125άρι, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία για αυτούς που είτε το είχαν παλιά και θέλουν να το ξανα-αποκτήσουν σε μια μοντέρνα έκδοση, γι’ αυτούς που έχουν το παλιό και θέλουν να πάρουν και τον απόγονό του, αλλά και για αυτούς που το ερωτεύτηκαν μόλις το είδαν.

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που το αγόρασαν κατευθείαν μόλις ήρθε στην Ελλάδα , ενώ πιστεύουμε πως είναι λίγοι αυτοί που το απέκτησαν αποκλειστικά και μόνο για λόγους μετακίνησης.

Το συμπαθέστατο συνολικά δίτροχο εκπέμπει έναν δυνατό χαρακτήρα και προφανώς η έλλειψη προστασίας από τον αέρα και η παντελής απουσία πρακτικών πτυχών – αν το σύγκρινες με ένα αντίστοιχο αστικό σκούτερ – δεν αφορά καθόλου αυτούς που το έκαναν δικό τους.

Λιτό, χαρακτηριστικού-εμβληματικού σχήματος, ποιοτικό, φιλικό κι ευχάριστο στην οδήγηση, με κάτι παρακάτω από 4,5 χιλιάδες ευρώ αγοράζεις ένα από τα πιο cool δίτροχα της αγοράς σήμερα.

Περισσότερες πληροφορίες: www.honda-motorcycles.gr

Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις

  • Λιτότητα έχει επιβληθεί στον εξοπλισμό του ST: από το πλάγιο μόνο σταντ, τις βασικές ενδείξεις στο όργανο, μέχρι το μονοκάναλο ABS
  • Η κόρνα του είναι δυνατή και τόσο εκνευριστική όπως πρέπει
  • Καλή είναι και η δέσμη φωτός του προβολέα LED
  • Oι καθρέφτες είναι χρωμιωμένοι, ρετρό, στρογγυλοί με μικρό οπτικό πεδίο
  • Αν χρειαστεί να κουβαλήσεις ψώνια και σακούλες… θα πρέπει να χρησιμοποιείς σακίδιο πλάτης γιατί το ST δεν δίνει λύσεις στο συγκεκριμένο θέμα
  • Η υψηλή ποιότητα κατασκευής και φινιρίσματος συμπληρώνεται με μικρές χρωμιωμένες λεπτομέρειες, όπως το καβούκι του προβολέα, το στεφάνι του οργάνου, το αριστερό πλαϊνό καπάκι, η χειρολαβή, το σωληνωτό τιμόνι, τα φλας, τα υπέροχα προστατευτικά της εξάτμισης
  • Τα φτερά του Dax δεν είναι χρωμιωμένα, αλλά βαμμένα ασημί, όπως και τα στελέχη του πιρουνιού

Θετικά σημεία

  • Χαρακτήρας-Εμφάνιση
  • Όνομα θρύλος
  • Κινητήρας – Κατανάλωση
  • Χαμηλή σέλα και βάρος
  • Ευκολία χρήσης

Χρειάζεται βελτίωση

  • Τιμή
  • Όργανο – Ενδείξεις
  • Μονοκάναλο ABS
  • Σπαρτιάτικος εξοπλισμός
  • Κράτημα

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!