Μυστικές δυνάμεις
“Από τους μικρούς μαθαίνεις την αλήθεια”, και μάλιστα από κει που δεν το περιμένεις. Βλέπεις μια μικρο-μεσαίου κυβισμού μοτοσυκλέτα σαν την Kawasaki Z 300 ABS και νομίζεις ότι ξέρεις τι ρόλο παίζει στο δρόμο. Απλά νομίζεις ότι ξέρεις όμως, γιατί η αλήθεια είναι διαφορετική.
Η αλήθεια δεν είναι μόνο διαφορετική, αλλά στην περίπτωση της Kawasaki Z 300 ABS είναι κρυμμένη. Η 300 δίνει ένα καλό μάθημα προς αυτόν που νομίζει ότι τα ξέρει όλα γύρω από τις μοτοσυκλέτες.
Γιατί η δικύλινδρη μικρή της Kawasaki μπορεί να μοιάζει αθώα και απλά “μια ακόμα γυμνή”, αλλά στην πράξη σε επιστρέφει στην ουσία της μοτοσυκλέτας: που πηγαίνει παντού, οδηγιέται πανεύκολα, είναι γρήγορη και τόσο φιλική σε κάθε χρήση, κάνοντας σε να χαμογελάς ευχαριστημένος, κάθε φορά που κατεβαίνεις από σέλα της.
Ποιό είναι το μυστικό της Kawasaki Z 300 ABS; Ο απίθανος κινητήρας της που σε κάνει να αναθεωρείς για το τι σημαίνουν μικρο-μεσαίοι κυβισμοί και κατά πόσο χρειάζεσαι περισσότερα κυβικά για “να κάνεις τη δουλειά σου”… και συγχρόνως να περνάς καλά.
Η Kawasaki Z 300 ABS παρουσιάστηκε σαν μοντέλο 2015, κι αυτή τη στιγμή προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από την αρχική (στα 5.190 ευρώ) από την αντιπροσωπεία ΤΕΟΜΟΤΟ. Ήταν τα επαινετικά σχόλια φίλων και συναδέλφων που μας παρακίνησαν στο να την δοκιμάσουμε στο δρόμο, να σπαταλήσουμε μερικές μέρες πάνω στη σέλα της. Η συγκεκριμένη Ζ300 ήταν μοντέλο 2016 και παρακάτω θα διαβάσετε κατά πόσον είχαν δίκιο.
Από πλευράς εμφάνισης τα πράγματα είναι απλά, αφού η 300 αντιγράφει τα μεγαλύτερου κυβισμού naked προηγούμενης γενιάς της εταιρίας, τα Z 800-1000.
Έχει μονό προβολέα που μοιάζει με διπλό, αλλά κυρίως με μάσκα σούπερ-ήρωα βγαλμένο από κόμικς. Με ίσιο τιμόνι, μεγαλούτσικα πλαϊνά πλαστικά καπάκια με αιχμές, αιχμηρή ουρά, καρίνα κάτω από τον κινητήρα και σέλα δύο επιπέδων, που μοιάζει ότι θα στηρίξει καλά τον αναβάτη.
Μπορεί η πράσινη 300 να είναι η πιο εντυπωσιακή, όμως η “δική” μας που ήταν μαύρη περνούσε σαν πιο συντηρητική και διακριτική, κρύβοντας έτσι τον χαρακτήρα της, που θα αναλύσουμε αργότερα.
Περιττό να ξαναπούμε ότι η μεσαία κατηγορία κυβισμού δυναμώνει διαρκώς από πλήθος εταιριών ιαπωνικών και ευρωπαϊκών, με την Kawasaki να προτείνει για το 2018 τη νέα Ninja 400, η οποία κάνει τα πρώτα βήματα προς την αναβίωση μια κατηγορίας που πέρα από την Ιαπωνία, είχε γίνει πολύ δημοφιλής στο παρελθόν και στην Ελλάδα… με τα μεταχειρισμένα από την Ιαπωνία.
Ρωτήστε, αν σας δοθεί η ευκαιρία, τους μεγαλύτερης ηλικίας μοτοσυκλετιστές που έζησαν από μέσα τη δεκαετία του ’90 και θα εντυπωσιαστείτε από το πόσοι πολλοί “ανδρώθηκαν” πάνω στα καταπληκτικά 400άρια της εποχής.
Η θέση οδήγησης Kawasaki Z300 είναι καθαρά naked αφού το ίσιο, κάπως ψηλό, τιμόνι και η χαμηλή σέλα στα 785mm τοποθετεί το σώμα σε μια θέση δυναμική και σχετικά άνετη, βάζοντας τον αναβάτη ελαφρώς σκυφτό, να “κουμπώσει” μέσα της.
Μπορεί η μοτοσυκλέτα πριν ανέβεις πάνω της να μοιάζει κανονικών διαστάσεων, όταν καθίσεις όμως στη σέλα της νομίζεις ότι μικραίνει και γίνεται προέκταση του σώματός σου. Επίσης σε καμία περίπτωση δεν σου δίνεται η εντύπωση ότι οδηγείς 170 (γεμάτη) κιλά, αλλά πολύ λιγότερα.
Σε αυτό βοηθάει φυσικά και η πολύ καλή εργονομία, παρότι οι διαστάσεις της είναι πολύ κοντά με τα μεγαλύτερου κυβισμού μοντέλα. Εδώ έρχεσαι αμέσως αντιμέτωπος με το χαρακτηριστικό των γυμνών μοτοσυκλετών (γυμνών γαρ) ότι δεν υπάρχει προστασία από τον αέρα, ενώ στην 300 συναντάμε ένα σπάνιο προτέρημα για την κατηγορία, αφού το τιμόνι έχει λογική ακτίνα στροφής και μπορεί να ελιχθεί καλά μέσα στην πόλη.
Πάμε όμως κατευθείαν στον κινητήρα, που είναι ίδιος με του Kawasaki Versys X 300, ο οποίος μας είχε κερδίσει μετά από τη δοκιμή του (διαβάστε εδώ). Δικύλινδρος υγρόψυκτος σε σειρά με 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο, 296cc, 39 ίππους στις 11.000rpm και ροπή 2,7 kgm στις 10.000rpm.
Η άψογη τροφοδοσία με ψεκασμό και η προοδευτική, ηλεκτρική του απόδοση κάνει τη μοτοσυκλέτα εύκολη, φιλική, με αποθέματα ζωντάνιας και ιπποδύναμης ακόμα και στις πολύ ψηλές στροφές μέχρι το κόκκινο. Εξαιρετική η λειτουργία του συμπλέκτη και του σασμάν.
Η λέξη “σκορτσάρισμα” ή δισταγμός δεν υπάρχει στο βιβλίο της Kawasaki Z300 και μπορείς να κινείσαι στην πόλη με 6η ταχύτητα από 50 km/h μέχρι την τελική της, η οποία μετρήθηκε στα 167 km/h. Καθόλου άσχημα για μια 300άρα που διανύει τα 0-400 μέτρα σε 14,6 δευτερόλεπτα.
Ταξιδεύοντας με 115 περίπου km/h η μοτοσυκλέτα καταναλώνει λίγη βενζίνη, δουλεύει στην περιοχή Eco (όχι οικολογία, αλλά οικονομία σημαίνει το eco…) επιτυγχάνοντας κατανάλωση 4,3 λίτρων στα 100 χιλιόμετρα. Η μέση κατανάλωση μετρήθηκε στα 5,0 λίτρα, η οποία με τη βοήθεια του 17λιτρου (!) ντεπόζιτου μπορεί να δείξει πάνω από 330 χιλιόμετρα αυτονομίας. Βάζεις βενζίνη εδώ και ξαναβάζεις αφού έχεις διανύσει “το ένα τρίτο της Ελλάδας” (που λέει ο λόγος…).
Η απόκριση στο γκάζι της Z 300 είναι καθαρό και χωρίς εκπλήξεις σε όλες τις περιπτώσεις και δεν ήταν λίγες οι φορές που η μοτοσυκλέτα έφευγε μπροστά στα φανάρια για να μείνει εκεί ασχέτως της παρέας που είχε στο κόκκινο, ενώ αμέσως μετά – αν επιθυμούσε ο αναβάτης – γουργούριζε με όρεξη κινούμενη με λίγες στροφές, χαλαρά. Τι 3.000, τι 13.000 στροφές το λεπτό, ο απίθανος δικύλινδρος κινητήρας δεν ζορίζεται πουθενά.
Σε δρόμο με στροφές, παρότι τα ελαστικά της δεν βοηθούσαν, κι αφού πρώτα ζεστάθηκαν σε καλή άσφαλτο, τότε έδωσαν την ευκαιρία στην 300 να φανερώσει τις δυνατότητές της. Με ένα καλό σωληνωτό πλαίσιο τύπου διαμάντι, κι ένα συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι με καλάμια διαμέτρου μόλις 37mm, που παρότι προορίζεται να προσφέρει άνεση δεν θα δυσανασχετήσει, παρά μόνο στη μεγάλη πίεση.
Οι αλλαγές κατεύθυνσης της μοτοσυκλέτας γίνονται με άνεση, επιδεικνύοντας και πάλι προβλέψιμη συμπεριφορά, ικανοποιώντας τη μεγάλη πλειοψηφία των αναβατών, μέσων-προς υψηλών ικανοτήτων.
Στο βουνό και στα αλλεπάλληλα κατεβάσματα, η σπορτίβικη πλευρά της 300 ενισχύεται από τον συμπλέκτη που είναι μερικής ολίσθησης και βοηθάει ιδιαίτερα στα κατεβάσματα, “γλυκαίνοντας” την οδήγηση, με αποτέλεσμα να η διαδρομή να γίνεται ασφαλέστερη. Σημειώστε εδώ ότι το πλαίσιο, οι αναρτήσεις και τα φρένα προέρχονται από την σπορ αδελφή της Ζ, την Kawasaki Ninja 300.
Με ένα σοφό στις παρεμβάσεις του σύστημα ABS, τα φρένα που αποτελούνται από έναν δίσκο διαμέτρου 290mm με δαγκάνα δύο εμβόλων και έναν 220mm πίσω με δαγκάνα και πάλι δύο εμβόλων, προσφέρουν δύναμη και αίσθηση, ραντίζοντας και αυτόν τον τομέα με σωτήρια προβλεψιμότητα των αντιδράσεων και καλές αποστάσεις φρεναρίσματος. Τα 35 μέτρα τα οποία χρειάζεται η 300 για να φρενάρει από τα 90 km/h είναι μια καλή επίδοση.
Ένας από τους φίλους, ο οποίος επέμενε περισσότερο για δοκιμή της Kawasaki Ζ300 ABS, είναι πολλά χρόνια μοτοσυκλετιστής και έχει περάσει από πλήθος μοντέλων, διαφορετικών κατηγοριών και κυβισμών.
Μιας και δεν συμπαθεί ιδιαίτερα ούτε τα σκούτερ, ούτε τα παπιά, αλλά παράλληλα δεν θέλει να κινείται καθημερινά με μια αδύναμη και άνευρη μεσαίου κυβισμού μοτοσυκλέτα, βρήκε στη σέλα της 300 ένα άριστο εργαλείο, που είναι παράλληλα και παιχνίδι.
Αν και παραδέχεται ότι η μικρή μοτοσυκλέτα δεν αποπνέει ιδιαίτερο χαρακτήρα από πλευράς εμφάνισης, διατείνεται ότι όλη η εικόνα που διαμορφώνεις για την 300 όταν αυτή είναι σταματημένη, αλλάζει σε μεγάλο βαθμό από τη στιγμή που την οδηγείς. Και σε αυτό, δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε απόλυτα…
KAWASAKI Z 300 – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤΙΜΗ: 5.190 ευρώ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, δικύλινδρος, υγρόψυκτος, κυβισμού 296 cc, με 2 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες στον κύλινδρο, τροφοδοσία με ψεκασμό
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 39 hp, στις 9.500 rpm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ/ ΠΙΣΩ: Συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι, με καλάμια διαμέτρου 37 mm, διαδρομής 120 mm / Ένα αμορτισέρ, διαδρομής τροχού 132 mm
ΦΡΕΝΟ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: Δίσκος διαμέτρου 290 mm, δαγκάνα 2 εμβόλων / Δίσκος διαμέτρου 220 mm, με δαγκάνα 2 εμβόλων
ΤΡΟΧΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ/ΠΙΣΩ: 17 ιντσών / 17 ιντσών (διαστάσεις ελαστικών 110/70 μπροστά, 140/70 πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.405 mm
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: 785 mm
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 17 lt
ΒΑΡΟΣ: 170 kg (γεμάτο)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΤΕΟΜΟΤΟ Α.Ε. λεωφόρος Κηφισού 29, Αιγάλεω 122 42 τηλ: 2103410684, www.kawasaki.gr