Η πορτοκαλί – ψεκαστή – επανάσταση…
Με πολλή όρεξη, αλλά και αισιοδοξία ατενίζει η αυστριακή ΚΤΜ τη χρονιά που έρχεται, παρουσιάζοντας πέρα από τη νέα γκάμα off road του 2018, δίχρονα ΚΤΜ και Husqvarna που χρησιμοποιούν επαναστατική τεχνολογία ψεκασμού σε δίχρονους κινητήρες. Μάθαμε για αυτά, τα οδηγήσαμε κιόλας και σας μεταφέρουμε εικόνες και πληροφορίες. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης
Πριν από τη δοκιμή στο χώμα προηγήθηκε μια λεπτομερής παρουσίαση-ανάλυση γύρω από τις νέες χωμάτινες μοτοσυκλέτες της ΚΤΜ και της Husqvqrna, μοντέλων του 2018, στις εγκαταστάσεις της ΚΤΜ South East Europe στον Κεραμικό.
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, πέρα από την ανάλυση των μοντέλων προς τους ανθρώπους του Ειδικού Τύπου, όπως επίσης έγινε και η παρουσίαση των αναβατών και των αγωνιστικών ομάδων του 2017 της ΚΤΜ και της Husqvarna.
Παράλληλα στην εκδήλωση έγινε ενημέρωση για τα νέα ελαστικά Michelin Enduro, για την γκάμα λιπαντικών της Μotorex, και τις εξελίξεις στον τομέα των αναρτήσεων της WP, που θα βγει στην αγορά σαν ξεχωριστή μάρκα σε καταστήματα πωλήσεων, αλλά και θα αναπτυχθεί η υποστήριξη-service.
Κρατώντας σημαίνουσα θέση η ΚΤΜ στην ευρωπαϊκή αγορά και στον κόσμο – και πιο ειδικά στο χώρο του χώματος – με 200.000 συνολικά μοτοσυκλέτες να έχουν παραχθεί το 2016, σε εργοστάσια της εταιρίας που βρίσκονται στην Ευρώπη και την Ινδία, η διαρκής εξέλιξη και η βελτίωση είναι υποχρεωτική.
Τρανή απόδειξη ο ηλεκτρονικά ελεγχόμενος ψεκασμός σε δίχρονους κινητήρες, μια παγκόσμια πρωτιά για μοτοσυκλέτες παραγωγής, που εκτός της αποκλειστικότητας καλύπτουν και τις προδιαγραφές Euro4.
Στην παρουσίαση στα γραφεία του Κεραμεικού έγινε η παρουσίαση των νέων μοντέλων και των σχεδίων της εταιρίας από την Ίλια Κοντού, (Marketing Manager KTM SEE), αναλύθηκε η νέα γενιά δίχρονων κινητήρων από τον Κώστα Καλαντζόπουλο (Αfter Sales manager ΚΤΜ SEE), με την παρουσίαση των μοντέλων της Husqvarna να γίνεται από τον Αργύρη Παπαγιαννακόπουλο (Υπεύθυνο ανάπτυξης δικτύου της ΚΤΜ SEE).
Τέλος έγινε και η παρουσίαση του νέου ελαστικού Michelin Enduro, από τον κ. Ντίνο Πετρή (Marketing and Sales Manager της Michelin), που ολοκλήρωσε την ενημέρωση της πρώτης μέρας.
Η επομένη ήταν μέρα δοκιμών στην Πεντέλη, όπου μας περίμεναν τα μοντέλα του 2018 έτσι, ώστε να πάρουμε μια γεύση από τα νέα ΚΤΜ και Husqvqrna του 2018, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρουσιάζουν φυσικά τα δίχρονα 250 και 300 με ψεκασμό.
Μιας και δεν είχαμε παραστεί ξανά σε ετήσια παρουσίαση της ΚΤΜ περιμέναμε να οδηγήσουμε τα εντούρο μοντέλα σε εντούρο διαδρομή, αντ’ αυτού μας υποδέχθηκε μια μικρή, σφιχτή πίστα μοτοκρός… χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν καταφέραμε να κάναμε και μια μικρή διαδρομή εντούρο.
Μιας και το μεγάλο νέο, ήταν η “ψεκαστή επανάσταση” των δίχρονων μοντέλων, σε αυτά (250 και 300 της ΚΤΜ και της Husqvarna) ακριβώς επικεντρώσαμε την προσοχή μας.
Η εκτίμηση που απολαμβάνουν οι KTM και οι “αδελφές” Husqvarna από τους αναβάτες που ασχολούνται με το χώμα είναι μεγάλη και παγκόσμια, αφού πρόκειται για μοντέλα που είναι από τα κορυφαία στον κόσμο.
Οδηγώντας στο μοτοκρος πιστάκι της Πεντέλης κάποια άλλα “18άρια” για ζέσταμα και τη σκόνη να κάνει την εμφάνισή της, προτιμήσαμε να βγούμε για μια σύντομη βόλτα σε πιο εντουράδικες διαδρομές. Σε διαδρομές που ταίραζαν περισσότερο με τα “ψεκαστά δίχρονα”, δυο λέξεις που απ’ ότι φαίνεται θα χρησιμοποιούμε συχνότερα στο μέλλον.
Οι υπόλοιποι κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται γύρω απο τις χωμάτινες μοτοσυκλέτες και θέλουν να διατηρήσουν τη δίχρονη γκάμα τους πρέπει υποχρεωτικά να ακολουθήσουν τον δρόμο που χάραξε η πρωτοπόρος ΚΤΜ.
Το σύστημα ηλεκτρονικά ελεγχόμενου ψεκασμού, που χρησιμοποιείται στα μοντέλα εντούρο KTM 250 και 300 EXC TPI και τα Husqvarna ΤΕ 250i και 300i, αλλάζουν άρδην τα δεδομένα που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Τέλος στο καρμπυρατέρ καταρχάς, ταφόπλακα του έβαλε η ΚΤΜ. Η απόδοση, η μεταφορά της δύναμης γίνεται πιο όμαλα σε όλη την κλίμακα των στροφών, ενώ έχουν μειωθεί σημαντικά η κατανάλωση του καυσίμου και η εκπομπή καυσαερίων. Ειδικά των τελευταίων, αυτών των “λαδωμένων” καυσαερίων, εμπλουτισμένων με το άκαυστο λάδι μίξης.
Και φυσικά έχει τελειώσει η χειροκίνητη ανάμιξη βενζίνης-λαδιού καύσης σε μπιτόνια ή απευθείας μέσα στο ντεπόζιτο, αφού τώρα υπάρχει αντλία λαδιού και ξεχωριστό ρεζερβουάρ.
TPi ονομάζεται το σύστημα ψεκασμού, που σημαίνει Transfer Port Injection, και είναι η πρώτη φορά που ένα τέτοιο σύστημα βγαίνει στην παραγωγή και τις μοτοσυκλέτες, αν και έχουν δοκιμαστεί παρόμοιες λύσεις στο παρελθόν. Η εξέλιξη του συστήματος έχει αρχίσει εδώ και μια ντουζίνα χρόνια, αλλά ήταν οι περιορισμοί και οι νέες ευρωπαϊκές προδιαγραφές που επιτάχυναν την παρουσίασή του.
Το TPi λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο από ότι η συμβατική τροφοδοσία ενός δίχρονου κινητήρα με καρμπυρατέρ. Η μονάδα ψεκασμού, που είναι της Del’Orto (39mm) και παίρνει λάδι από την αντλία λαδιού, στέλνει μόνο λάδι καύσης στις βαλβίδες reed, κι από κει περνώντας από τον στροφαλοθάλαμο συναντά και αναμιγνύεται με τη βενζίνη, που ψεκάζεται από δυο μπεκ στο χώρο των θυρίδων μεταφοράς. Ανάλογα με την περίπτωση και τις ανάγκες του κινητήρα ψεκάζει είτε το ένα, είτε και τα δύο μπεκ.
Σύμφωνα με την εταιρία μέσω του ψεκασμού στον δίχρονο κινητήρα επιτυγχάνεται μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 40%! Υποθέτουμε ότι αυτό ισχύει στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενώ όπως είναι λογικό η αυτονομία μεγαλώνει ιδιαίτερα. Επίσης η ΚΤΜ αναφέρει μείωση της κατανάλωσης του λαδιού. Ένα γεμάτο ρεζερβουάρ λαδιού (χωρητικότητας 700ml μέσα στο πλαίσιο της μοτοσυκλέτας) αρκεί για 5 ρεζερβουάρ βενζίνης, χωρητικότητας 9 λίτρων.
Υπάρχει καθαρή λειτουργία σε όλες τις περιπτώσεις, αφού οι ποσότητες λαδιού και βενζίνης που ψεκάζονται στις θυρίδες μεταφοράς είναι ακριβέστατες, με τον καπνό από την εξάτμιση να μειώνεται κατά 50%. Δεν υπάρχουν πλέον μπουκώματα και δυσλειτουργίες του κινητήρας, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, οι κινητήρες εκκινούν εύκολα ακόμα και μετά από πτώση και έχουν σταθερή λειτουργία σε οποιοδήποτε υψόμετρο και θερμοκρασία περιβάλλοντος.
Τι αντιλαμβανόμαστε από τα παραπάνω; Ότι οι κινητήρες TPi της ΚΤΜ ή της Husqvarna φέρνουν την επανάσταση στη λειτουργία των δίχρονων κινητήρων, κάνοντας πράξη το αδιανόητο μέχρι και χθες. Αποδίδουν όσο το δυνατόν περισσότερο σαν “προβλέψιμοι” τετράχρονοι, ενώ διατηρούν τα βασικά σημαντικά χαρακτηριστικά των δίχρονων κινητήρων που είναι : απλότητα κατασκευής, λίγα κινούμενα μέρη, αξιοπιστία, οικονομικές επισκευές, κ.λπ. Παρότι βεβαίως πρέπει να πούμε ότι η απλότητα που γνωρίζαμε έχει επιβαρυνθεί με επιπλέον εξαρτήματα και συστήματα (ψεκασμός, ECU, τρόμπα λαδιού, ρεζερβουάρ λαδιού…).
Η δίχρονη γκάμα της ΚΤΜ απέκτησε πλέον νέα ρεζερβουάρ, φίλτροκούτι, τρόμπα βεζνίνης και φίλτρο μέσα στο ρεζερβουάρ (βλ. όπως τα τετράχρονα) ενώ το πλαίσιο έχει αλλάξει, αφού υπάρχει τώρα και ρεζερβουάρ λαδιού στην κεντρική ραχοκοκαλιά. Επίσης υπάρχει νέα ηλεκτρονική EMS (Engine Management System) ειδικά για τα μοντέλα TΡi. Στα Husqvarna υπάρχει και δυνατότητα επιλογής διαφορετικής χαρτογράφησης. Η κεντρική μονάδα διαχείρισης δέχεται πληροφορίες από αισθητήρες: ανατροπής, πίεσης στροφαλοθαλάμου, στροφών κινητήρα, θέσης γκαζιού, θερμοκρασίας ψυκτικού, θερμοκρασίας αέρα εισαγωγής και επιλογής χαρτογράφησης (σε όποιο μοντέλο – βλ. Husqvarna – υπάρχει).
Στις αναρτήσεις τώρα τα πιρούνια είναι τα WP XPLOR, με καλάμια διαμέτρου 48 cc, ρύθμιση της απόσβεσης συμπίεσης και απόσβεσης επαναφοράς, με διαφορετικό σετάρισμα και μικρότερο βάρος.
Αντίστοιχα, πίσω το αμορτισέρ είναι WP XPLOR, χωρίς συνδέσμους (PDS), νέας σχεδίασης, μικρότερο μέγεθος, βελτιωμένη απόδοση και μικρότερο βάρος.
Στα περιφερειακά έχουν αλλάξει τα μαρπιέ, τα πλαστικά-προστατευτικά του ψυγείου είναι ξανασχεδιασμένα και ο συμπλέκτης DDS (damped diaphragm steel) είναι ενισχυμένος.
Ίδιες αλλαγές-βελτιώσεις έχουν γίνει και στα Husqvarna, με κυριότερο σημείο διαφοράς το υποπλαίσιο το οποίο στα Husqvarna είναι φτιαγμένο από συνθετικό υλικό με ενίσχυση από ίνες άνθρακα, ενώ σε αντίθεση με τα ΚΤΜ υπάρχουν σύνδεσμοι (μοχλικό σύστημα) στην πίσω ανάρτηση.
Στην πράξη τώρα, στην πίστα μοτοκρός της Πεντέλης, αλλά κυρίως στη μικρή βόλτα εντούρο που καταφέραμε να κάνουμε, είναι εντυπωσιακό το πόσο οικεία γίνονται αμέσως, μετά τα πρώτα μέτρα τα δίχρονα ΚΤΜ, αλλά και τα Husqvarna.
Η εκκίνηση γίνεται πανεύκολα με μίζα, ο ήχος είναι ρυθμικός και καθαρός, ενώ η εξάτμιση που δεν βγάζει πλέον έντονο καπνό. Οι κραδασμοί ελάχιστοι. Αφήνεις τον συμπλέκτη, αφού πρώτα χρησιμοποιήσεις το μαλακό σασμάν με τις κοντέρ διαδρομές και αμέσως αντιλαμβάνεσαι τι σημαίνει “καθαρή λειτουργία”. Ελαφριά αίσθηση στροφάλου, γρήγορο στροφάρισμα, πολύ καλή μεταφορά της δύναμης στον πίσω τροχό. Κομπιάσματα και δισταγμοί πουθενά.
Η απόκριση είναι εξαιρετική, η δύναμη πολλή αλλά σου δίνεται η ανακουφιστική εντύπωση ότι είναι ελεγχόμενη, ο κινητήρας κάνει αυτό που του ζητάς, τίποτε λιγότερο, τίποτε περισσότερο.
Είχαμε την τύχη, το πρώτο ψεκαστό δίχρονο που οδηγήσαμε (στη ζωή μας…) να είναι το Husqvarna ΤΕ 250i. Tι απόλαυση! Το βάλαμε να ανέβει έντονη, δύσκολη ανηφόρα με λούκι και ελεύθερη κροκάλα με 1η ταχύτητα και πολύ αργά. Μετέφερε πιστονιά-την πιστονιά (νόμιζες) σε κάθε τακούνι του Michelin του πίσω τροχού. Κανένα σπινάρισμα, κανένα χάσιμο τροχού, απόλυτος έλεγχος…
Φυσικά και το δίχρονο 300άρι είναι “όπλο”, που θέλει όμως προπόνηση για καθίσεις πάνω του και να μείνεις σε αυτή τη θέση, αν θέλεις να οδηγείς με τέρμα ανοικτό το γκάζι. Η δύναμή του είναι γλυκιά και προοδευτική αλλά πολλή (βλ. κοντά στους 50 ίππους) και μπορεί λόγω παραπάνω βάρους – κοιτώντας κάποιος τις ζυγαριές – που έχει φτάσει στα επίπεδα των τετράχρονων μοντέλων να νομίσει ότι είναι κοντά με αυτά και σε αίσθηση, αλλά η αλήθεια είναι… Η αλήθεια είναι ότι η συνολική ελαφριά αίσθηση του δίχρονου δεν έχει χαθεί.
Που καταλήγουμε λοιπόν; Ό,τι ναι, οι “φανατικά δίχρονοι” εντουράδες έχουν κερδίσει με την έλευση των ΚΤΜ- Husqvarna μια μεγάλη μάχη. Με την κίνηση της ΚΤΜ προς τον ψεκασμό δεν διαιωνίζεται μόνο αυτό το αξιόλογο “είδος”, αλλά περνάει και σε ένα νέο, λαμπρό επίπεδο απόδοσης. Και μιας και είμαστε κι εμείς αθεράπευτοι “διχρονάκηδες” αυτή η εξέλιξη μας χαροποιεί ιδιαίτερα… Β.Α.
Περισσότερες πληροφορίες και τιμές: www.ktm.com