“W la moto!”*
Η Ιταλία δοκιμάστηκε ίσως πιο σκληρά από κάθε άλλη χώρα της Ευρώπης από την πανδημία του κορωνοϊού κι αυτό είχε φυσικά αντίκτυπο στην αγορά, η οποία είναι, βάσει μεγέθους, η μεγαλύτερη της Γηραιάς Ηπείρου. Μέσα σε αυτή την ζοφερή περιρρέουσα ατμόσφαιρα, οι μοτοσυκλέτες κατάφεραν να αντέξουν το χτύπημα και στο άρθρο που ακολουθεί παρουσιάζουμε τα μοντέλα που ξεχώρισαν στην ετήσια λίστα των ταξινομήσεων. “W la moto!” λοιπόν γι’ ακόμα μια χρονιά για τη γείτονα χώρα – όπου το “W” αποτελεί στα ιταλικά τη συντόμευση του Viva (ζήτω).
Το 2020, 94.108 νέες μοτοσυκλέτες κυκλοφόρησαν στην Ιταλία, αποσπώντας ως μερίδιο το 39,47% από τις συνολικές πωλήσεις των 238.372 δίτροχων (σκούτερ και μοτοσυκλετών) άνω των 125 cc που απορροφήθηκαν από την αγορά τη χρονιά που πέρασε.
Η αγορά σημείωσε ύφεση κατά 5,5% σε σχέση με το 2019, διακόπτοντας ένα συνεχιζόμενο επί έξι χρόνια σερί ανάπτυξης, που είχε ξεκινήσει το 2013.
Με -4,9%, οι μοτοσυκλέτες δεν ζημιώθηκαν όσο τα σκούτερ που κατέγραψαν μεγαλύτερη πτώση στα ποσοστά των ταξινομήσεων τους, κατά -6,4%.
Σημειώνεται ότι και στην Ιταλία υπάρχει ξεχωριστή κατηγορία, τα “μοτοποδήλατα” όπως καταχωρούνται στην Ελλάδα, και σε αυτήν συμπεριλαμβάνονται μοτοσυκλέτες και σκούτερ με κινητήρες χωρητικότητας μέχρι 50 cc, καθώς και τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα με ισοδύναμη απόδοση 50αριών.
Τα μοτοποδήλατα αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανθεκτικά, υποχωρώντας κατά 3% κι αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των ταξινομήσεων μικρών ηλεκτροκίνητων σκούτερ. Τα ηλεκτροκίνητα ως κατηγορία συνολικά, “εκτοξεύθηκαν” το 2020, και με 10.753 μονάδες κατέγραψαν μια αύξηση της τάξεως του 84,5%!
Αυτό το φαινόμενο αποδίδεται στην ανάγκη των Ιταλών πολιτών να αποκτήσουν αυτονομία και… απομάκρυνση από τον υπόλοιπο κόσμο στις καθημερινές τους μετακινήσεις, λόγω της πανδημίας. Προφανώς τα μικρά ηλεκτροκίνητα σκούτερ αποτέλεσαν τον πιο εύκολο και φιλικό τρόπο για την ικανοποίηση αυτής της ανάγκης.
Επιστρέφοντας στις μοτοσυκλέτες και στη λίστα με τα best seller, την έκπληξη έκανε το Benelli TRK 502, που κατάφερε να προσπεράσει εμβληματικά και πολύ δημοφιλή μοντέλα, σκαρφαλώνοντας στην κορυφή της λίστας! Μάλιστα οι 3.569 ταξινομήσεις της μοτοσυκλέτας, συνιστούν βελτίωση στα ποσοστά του σε σχέση με το 2019, οπότε βρισκόταν στην 3η θέση, με 3.066 ταξινομήσεις.
Οφείλουμε βέβαια να αναφέρουμε ότι οι Ιταλοί δεν διαχωρίζουν τις δύο εκδόσεις των TRK (βασική και “Χ”) και τις μετρούν συνολικά.
Δεύτερο στη λίστα των best seller, το BMW R1250GS με 3.188 ταξινομήσεις, ένα μοντέλο που κάνει πάταγο στις ευρωπαϊκές αγορές και όχι μόνο, φιγουράροντας αν όχι στην πρώτη θέση, τουλάχιστον πολύ ψηλά στην κατάταξη. Σε σχέση με το 2019 και τις 4.069 ταξινομήσεις που το ανέδειξαν best seller, σημειώνεται μεγάλη πτώση, ωστόσο αν προσθέσουμε όπως και η Benelli, τις 2.104 ταξινομήσεις του 5ου στην λίστα R1250GS Adventure, τότε τα GS της BMW είναι στην κορυφή και για το 2020.
Πολύ καλά τα πήγε και το Honda Africa Twin 1100, με 2.926 ταξινομήσεις στην τρίτη θέση, αν και σε αυτήν επίσης την περίπτωση έχουν αθροιστεί όλες οι εκδόσεις τις μοτοσυκλέτας.
Υamaha Tracer 900 στην τέταρτη θέση με 2.373 ταξινομήσεις και Honda NC750X στην έκτη θέση με 2.017 ταξινομήσεις, αποδεικνύουν τη δυναμική της crossover κατηγορίας, που έχει διεισδύσει για τα καλά σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της δικής μας.
Το Yamaha Tenere 700 βρίσκεται έβδομο με 1.762 ταξινομήσεις, δείχνοντας ότι η Rally έκφραση και ο θρύλος του Paris – Dakar, συγκινούν ακόμα χιλιάδες αναβάτες.
Έπρεπε να φτάσουμε στη 8η θέση για να βρούμε το πρώτο street μοντέλο και αυτό δεν είναι άλλο από το MT-07 της Yamaha, του οποίου η ζωηρή και διασκεδαστική φύση έχει κερδίσει και τους Ιταλούς αναβάτες.
Συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο αλλά σε πιο streetfighter δεδομένα, η ένατη θέση της λίστας καταλαμβάνεται από το Kawasaki Z900 με 1.509 ταξινομήσεις και δέκατο –δικαιωματικά ίσως- το Moto Guzzi V7, με 1.409 ταξινομήσεις και την υψηλότερη θέση στους σχετικούς πίνακες όλης της Ευρώπης για την ιταλική εταιρία.
Αυτή ήταν η πρώτη δεκάδα, ενώ αξιοσημείωτα στοιχεία στη συνέχεια της λίστας είναι ότι Ducati συναντάμε στην θέση 12 για πρώτη φορά, με τις εκδόσεις των Scrambler 800 και ότι τα Fantic Caballero 500 τα πάνε πολύ καλά στην Ιταλία, όντας στην 15η θέση με 1.202 ταξινομήσεις!
Το πιο ενδιαφέρον σημείο όμως είναι ότι στην Ιταλία, τη χώρα με τις δεκάδες πίστες, τους απίστευτους δρόμους και την τεράστια παράδοση στην ταχύτητα, δεν υπάρχει ούτε ένα supersport ή superbike μοντέλο στο Top 30 των ταξινομήσεων του 2020!
Για την ακρίβεια, δεν υπάρχει ούτε καν ένα sport – touring ή έστω ένα “ντυμένο” με φέρινγκ μοντέλο δρόμου, με τη λίστα να κατακλύζεται από crossover και naked / streetfighter μοτοσυκλέτες, σε ό,τι αφορά την street έκφραση.
Δεν είναι μόνο η Ιταλία που παρουσιάζει αυτή την τάση βέβαια, είναι κάτι που παρατηρείται πανευρωπαϊκά.
ΙΤΑΛΙΑ 2020: Πωλήσεις Μοτοσυκλετών, Τοp 30 Best Seller
1 |
BENELLI | TRK 502 / TRK 502 X |
3,569 |
2 |
BMW | R 1250 GS |
3,188 |
3 |
HONDA | AFRICA TWIN |
2,926 |
4 |
YAMAHA | TRACER 900 |
2,373 |
5 |
BMW | R 1250 GS ADVENTURE |
2,104 |
6 |
HONDA | NC 750 X |
2,017 |
7 |
YAMAHA | TENERE 700 |
1,762 |
8 |
YAMAHA | MT-07 |
1,535 |
9 |
KAWASAKI | Z 900 |
1,509 |
10 |
MOTO GUZZI | V7 |
1,409 |
11 |
YAMAHA | MT-09 |
1,370 |
12 |
DUCATI | SCRAMBLER 800 |
1,327 |
13 |
MOTO GUZZI | V85 TT |
1,325 |
14 |
KAWASAKI | VERSYS 650 |
1,250 |
15 | FANTIC MOTOR | CABALLERO 500 |
1,202 |
16 |
KEEWAY | RKF 125 |
1,165 |
17 |
HONDA | CB 650 R |
1,124 |
18 |
YAMAHA | TRACER 700 |
1,097 |
19 |
KAWASAKI | Z 650 |
1,030 |
20 |
HONDA | CB 500 X |
1,028 |
21 |
FANTIC MOTOR | 125 CC ENDURO/MOTARD |
1,020 |
22 |
SUZUKI | DL650A V-STROM |
993 |
23 |
BENELLI | BN 125 |
979 |
24 |
KTM | 125 DUKE |
934 |
25 |
DUCATI | MULTISTRADA 950 / 950 S |
892 |
26 |
TM RACING | SMR 125 |
863 |
27 |
BENELLI | LEONCINO 500 / 500 TRAIL |
851 |
28 |
DUCATI | MULTISTRADA 1260 |
835 |
29 |
BMW | F 900 XR |
825 |
30 |
BMW | S 1000 XR |
799 |