Συνδυασμός κομπρέσορα και ιμάντα και ηλεκτρική υποβοήθηση στις χαμηλές στροφές
Η τεχνολογία του τούρμπο έχει μια ιδιαίτερη ιστορία στον χώρο των μοτοσυκλετών. Για χρόνια έμοιαζε ξεχασμένη, μέχρι που η Kawasaki αποφάσισε να την επαναφέρει στο προσκήνιο με την παρουσίαση της Ninja H2 πριν από περίπου μια δεκαετία.
Έκτοτε, το ενδιαφέρον αναβίωσε και σήμερα βλέπουμε όλο και περισσότερους κατασκευαστές να εξετάζουν σοβαρά λύσεις τούρμπο, όχι μόνο για την ισχύ αλλά και για τη βελτίωση της απόδοσης σε χαμηλές στροφές, με τη βοήθεια της ηλεκτρικής υποβοήθησης, κάτι που γίνεται κατά κόρον στο χώρο του αυτοκινήτου.
Η Honda έχει ήδη ανακοινώσει πως το πρωτότυπο V3R E-Compressor περνάει σε φάση παραγωγής, και τώρα έρχεται η σειρά της KTM να μπει στο παιχνίδι.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πατέντες που κατέθεσε, η αυστριακή εταιρία εργάζεται πάνω σε ένα υβριδικό σύστημα τούρμπο, που συνδυάζει μηχανική και ηλεκτρική κίνηση.
Οι σχεδιαστικές απεικονίσεις δείχνουν ένα μικρό εντουράκι με μονοκύλινδρο κινητήρα, ωστόσο το ενδιαφέρον δεν βρίσκεται στο μοντέλο αλλά στον ίδιο τον κομπρέσορα, ο οποίος θα μπορούσε θεωρητικά να τοποθετηθεί σε διαφορετικούς κινητήρες.
Η λύση της KTM φαίνεται να βασίζεται σε σύστημα αντίστοιχο με εκείνο που είχε χρησιμοποιήσει η VW στα G-Lader, με πλεονεκτήματα το χαμηλότερο κόστος και την άμεση απόκριση.
Η πατέντα όμως αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθεί και φυγοκεντρικός κομπρέσορας, όπως στις προτάσεις της Kawasaki ή της Honda.
Το πραγματικό ενδιαφέρον κρύβεται στον τρόπο μετάδοσης. Οι παραδοσιακοί κομπρέσορες κινούνται μηχανικά, μέσω ιμάντα, αλυσίδας ή γραναζιών, ενώ οι πιο σύγχρονοι ηλεκτρικοί βασίζονται αποκλειστικά σε ηλεκτροκινητήρα.
Η KTM επιλέγει έναν «ενδιάμεσο δρόμο», συνδυάζοντας και τα δύο: μηχανική σύνδεση με τον στρόφαλο μέσω αλυσίδας, αλλά και ηλεκτροκινητήρα με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη, που επιτρέπει εναλλαγή ή συνεργασία των δύο λειτουργιών.
Στις χαμηλές στροφές αναλαμβάνει ο ηλεκτροκινητήρας, εξασφαλίζοντας άμεση απόκριση χωρίς «τρύπες» στην απόδοση.
Στις υψηλές στροφές, ο συμπλέκτης κλείνει και ο κομπρέσορας κινείται μηχανικά, χωρίς κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Υπάρχει και τρίτη λειτουργία, όπου οι δύο πηγές συνεργάζονται ταυτόχρονα για μέγιστη απόδοση.
Επιπλέον, το ηλεκτρικό τμήμα μπορεί να λειτουργεί ως γεννήτρια, ανακτώντας ενέργεια όταν το γκάζι είναι κλειστό.
Αυτό μειώνει κόστος και βάρος, δύο βασικά ζητήματα σε τέτοιες εφαρμογές.
Η KTM υποστηρίζει ότι με αυτό το σύστημα μπορεί να πετύχει καλύτερη απόδοση, χαμηλότερες εκπομπές και πιο γεμάτη απόκριση από χαμηλά, αποφεύγοντας τόσο το «lag» των τούρμπο όσο και τους περιορισμούς των καθαρά μηχανικών υπερσυμπιεστών.
Το αν και πότε θα δούμε τη συγκεκριμένη τεχνολογία σε μοντέλο παραγωγής παραμένει άγνωστο, αλλά είναι σαφές πως η υπερτροφοδότηση επιστρέφει δυναμικά στις μοτοσυκλέτες, αυτή τη φορά σε μια νέα, πιο εξελιγμένη μορφή.