Χωρίς αριστερή μανέτα
Με μια πρωτότυπη, μεγάλη παρουσίαση στον ελληνικό Ειδικό Τύπο η Yamaha έδωσε την ευκαιρία στους δημοσιογράφους να πάρουν μια πρώτη ιδέα από το νέο αυτόματό της κιβώτιο ταχυτήτων που εφαρμόστηκε πάνω στην Yamaha MT-09 Y-AMT. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Χρήστος και Γιώργος Καραγιωργάκης
Στην Ανάβυσσο, λοιπόν, πριν από μερικές μέρες, η αντιπροσωπεία της Yamaha παρέταξε όχι δύο ούτε τρεις αλλά είκοσι (!) ολόκληρες ολοκαίνουργιες Yamaha MT-09 Y-AMT 2025 για να πραγματοποιήσει μια από τις μεγαλύτερες παρουσιάσεις/πρώτες δοκιμές μοντέλου που έχουν γίνει ποτέ στη χώρα μας!
Άρτια οργανωμένη η εκδήλωση της Μοτοδυναμικής, η οποία εκπροσωπεί την ιαπωνική εταιρία στην Ελλάδα, χάρισε την εμπειρία των “πρώτων αυτόματων χιλιομέτρων” σε ελληνική άσφαλτο και δη της παραλιακής λεωφόρου στην περιοχή της Αναβύσσου, με ένα αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο που θέλει κάνει τη ζωή (ή καλύτερα τις αλλαγές των ταχυτήτων..) πιο εύκολη.
Καθώς πολλοί έχουν στραφεί προς τα αυτόματα δίτροχα για διάφορους λόγους, μεταξύ τους και χρήστες αυτοκινήτων ή όχι έμπειροι αναβάτες που θέλουν να μπουν στη μοτοσυκλέτα και διστάζουν (λόγω του ότι θεωρούν το παραδοσιακό σύστημα αλλαγής ταχυτήτων δύσκολο) ένα τέτοιο αυτόματο/ημιαυτόματο σασμάν μπορεί και φιλοδοξεί να αποτελέσει τη λύση.
Έτσι οι εταιρίες που το διαθέτουν ή πρόκειται να το διαθέσουν στην αγορά (Honda, Yamaha, KTM, BMW και βλέπουμε…) προσβλέπουν στην αύξηση των πωλήσεών τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πλήρης τεχνική ανάλυση του αυτόματου κιβωτίου Υ-ΑΜΤ της Yamaha
Επίσης το σχετικά απλό και οικονομικό μοντέλο Yamaha ΜΤ09 επιλέχθηκε για να κρατήσει χαμηλά την τιμή και έτσι η έκδοση Y-AMT, που κοστίζει 11.790 ευρώ (μόλις 600 ευρώ παραπάνω από ένα συμβατικό κιβώτιο!), απευθύνεται σε ευρύτερο κοινό. Αν το σύστημα αυτό έμπαινε σε μια πιο ακριβή μοτοσυκλέτα θα γινόταν κτήμα λιγότερων, όπως είναι λογικό.
Εξάλλου η ΜΤ09 είναι για μια μοτοσυκλέτα που προσφέρει συγκινήσεις και είναι διασκεδαστική, με καλές επιδόσεις και μπόλικο ‘fun factor’… κίνηση που διαφοροποιεί τη Yamaha από την επιλογή της πρώτης διδάξασας επί του θέματος, την Honda, η οποία επέλεξε πιο “ήπια” μοντέλα για να εφαρμόσει το αυτόματο σασμάν της.
Έχουμε λοιπόν ένα αυτόματο/ημιαυτόματο σύστημα αλλαγής σχέσεων που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε απλή αλλά και σε σπορ οδήγηση, προσφέροντας στον αναβάτη την επιλογή μεταξύ καθαρά αυτόματης λειτουργίας ή χειροκίνητων αλλαγών (ή και των δύο μαζί, δηλαδή αυτόματες αλλαγές με δυνατότητα χειροκίνητης παρέμβασης από τον χρήστη) από διακόπτες στο τιμόνι.
Το ενδιαφέρον είναι πως η Yamaha, λόγω της “οικονομίας” σε κόστος, βάρος και όγκο του συστήματος – κι εφόσον δει πως στο μεταξύ ότι το κοινό δείχνει ενδιαφέρον για τέτοιου είδους κιβώτια ταχυτήτων – μπορεί να τα εφαρμόσει εύκολα και σε άλλα μοντέλα της!
Ίσως, λοιπόν, να έρθουν περισσότεροι καινούριοι αναβάτες στη μοτοσυκλέτα στο μέλλον και ιδίως νεαρότερης ηλικίας, που συνηθισμένοι στους αυτοματισμούς πιθανά να δουν σε τέτοια συστήματα τη λύση της πολυπλοκότητας του “συμπλέκτη-λεβιέ ταχυτήτων” και ειδικά όταν ένα Y-AMT προσφέρεται και σε μικρότερους και φιλικότερους στους αρχάριους, κυβισμούς. Πώς θα σας φαινόταν ένα Tracer 7 ή ακόμα ένα ΜΤ03; Ωραιότατο έτσι;
Οδηγώντας για μερικά δεκάδες χιλιόμετρα τη Yamaha MT-09 Y-AMT (Automated Manual Transmission) στην παραλιακή λεωφόρο Αθηνών-Σουνίου, διαπιστώσαμε ότι το μικρό παραπάνω βάρος των 2,4 κιλών του νέου συστήματος είναι αμελητέο και δεν γίνεται αντιληπτό από τον αναβάτη.
Συγκριτικά, το πολύ πιο περίπλοκο αυτόματο σύστημα DCT της Honda με διπλό συμπλέκτη ζυγίζει το δεκαπλάσιο, στα 24 κιλά, και έχει σαφώς μεγαλύτερο όγκο και κόστος.
Στη νέα μοτοσυκλέτα της Yamaha συναντάμε στο δεξί άκρο του τιμονιού τον διακόπτη για την επιλογή (ΜΤ ή ΑΤ)μεταξύ πλήρους αυτόματης ή χειροκίνητης λειτουργίας του Υ-ΑΜΤ. Από κει ξεκινάμε.
Στην αριστερή ομάδα διακοπτών του τιμονιού έχουμε έναν μπροστινό, διπλής κατεύθυσης, διακόπτη “See-Saw” όπως λέγεται, που μας δίνει τη δυνατότητα για ανεβάσματα ή κατεβάσματα, κι έναν ακόμα διακόπτη για κατεβάσματα στο πίσω μέρος.
Ο δείκτης χρησιμοποιείται για τα ανεβοκατεβάσματα ταχυτήτων στον μπροστινό διακόπτη και ο αντίχειρας για τα κατεβάσματα στον οπίσθιο διακόπτη.
Οι αλλαγές – με την υποβοήθηση των δύο ηλεκτρικών μοτέρ (ένα στον συμπλέκτη κι ένα στο κιβώτιο ταχυτήτων) – γίνονται ταχύτατα, με το ΜΤ-09 να χρησιμοποιεί και quickshifter τρίτης γενιάς για να πετύχει τις ιδανικές στροφές κατά τη διαδικασία του κατεβάσματος ταχυτήτων.
Προτιμώντας σαφώς τον μπροστινό, διπλής λειτουργίας διακόπτη και μόνο με τη χρήση του δείκτη σου ανεβάζεις και κατεβάζεις σχέσεις μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου (για την ακρίβεια σε κλάσμα δευτερολέπτου 0,1!) σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία που δεν έχει καμία σχέση με αυτά που ξέραμε για τα αυτόματα κιβώτια μέχρι σήμερα! Επαναστατικό; Ναι. Ενδιαφέρον και λειτουργικό; Πολύ.
Αν επιλέξεις την αυτόματη λειτουργία, δηλαδή το πρόγραμμα “D”, οι αλλαγές ταχυτήτων πάνω-κάτω γίνονται όπως θα συνέβαινε στην κανονική οδήγηση, ενώ για την πιο σπορ εμπειρία υπάρχει το πρόγραμμα “D+” το οποίο κρατάει την ταχύτητα για περισσότερες στροφές πριν αλλάξει σε υψηλότερη σχέση.
Σε περίπτωση απότομης επιτάχυνσης – περιστροφής του γκαζιού – ο κινητήρας κατεβάζει ταχύτητα μόνος του, γιατί καταλαβαίνει πως ο αναβάτης θέλει να επιταχύνει δυναμικότερα.
Στο χειροκίνητο πρόγραμμα Manual οι αλλαγές του κιβωτίου έρχονται εκεί που επιλέγει ο αναβάτης, είτε θέλει να πηγαίνει αργά, είτε γρήγορα, ενώ η κεντρική μονάδα φροντίζει για την ασφαλή λειτουργία του κινητήρα, έτσι ώστε να μην ζορίζει τις μπιέλες του, για παράδειγμα, σε πολύ χαμηλή ταχύτητα με υψηλή σχέση (έκτη ας πούμε) στο κιβώτιο.
Νέες εποχές, νέα συστήματα λοιπόν και όποιος θελήσει να κάνει τη ζωή του πιο εύκολη πάνω σε μια μοτοσυκλέτα και να μην υποχρεώνεται να ασχολείται με “δύσχρηστες” αριστερές μανέτες συμπλέκτη και αριστερά λεβιέ ταχυτήτων… ιδού μια πολύ καλή λύση/πρόταση που έρχεται σήμερα πάνω σε μοτοσυκλέτα από τη Yamaha.
Πραγματικά ανυπομονούμε εδώ στο Motorbike να δοκιμάσουμε επισταμένα τη νέα Yamaha MT09 Y-AMT για περισσότερα (και απολαυστικά απ’ ό,τι φαίνεται) χιλιόμετρα.