MotorBike.gr

AΦΙΕΡΩΜΑ: Ηonda CB500X 2013-2021: H τέχνη των Best Seller!

18/01/2021

Δύο κύλινδροι, 47 ίπποι που “σε πάνε παντού”

Θα ήταν άτοπο να θεωρήσουμε την αγορά της Ελλάδας τόσο μεγάλη και σημαντική ώστε να επηρεάζει τις τάσεις στην παγκόσμια μοτοσυκλετιστική βιομηχανία. Από την άλλη βέβαια, κατά καιρούς παρουσιάζονται κάποια μοντέλα τόσο καλά προσαρμοσμένα στη δική μας πραγματικότητα, που σε κάνουν να πιστεύεις ότι σχεδιάστηκαν «κατά παραγγελία», βάσει των θέλω και των αναγκών των Ελλήνων αναβατών. Ένα από αυτά είναι και το Honda CB500X. Κείμενο: Κώστας Γαμβρούλης

Το CB500X έχει βρεθεί για μεγάλες περιόδους στην κορυφή των πωλήσεων μοτοσυκλετών στην Ελλάδα και αυτό μόνο τυχαίο δεν είναι. Η συνταγή της επιτυχίας για ένα μοντέλο στην χώρα μας, όπως έχει πολλάκις αποδειχθεί στο παρελθόν, βασίζεται στο εξής τρίπτυχο: ιαπωνική καταγωγή, μεσαίος κυβισμός, OnOff κατηγορία. To CB500X, πληροί όλες αυτές τις προϋποθέσεις αλλά δεν αρκεί φυσικά μόνο αυτό.

Από το 2013 μέχρι το 2021 το Honda CB500X διαγράφει μια λαμπρή πορεία, διδάσκοντας σε χιλιάδες μοτοσυκλετιστές τι σημαίνει πολυτάλαντη μοτοσυκλέτα μεσαίου κυβισμού

Υπήρξαν και άλλα μοντέλα με παρόμοια εφόδια αλλά δεν τα κατάφεραν τόσο καλά, άρα υπάρχει και ένα… απροσδιόριστο «κάτι», μια συνισταμένη που δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί εύκολα ως χαρακτηριστικό, αφού αφορά ποιότητες που εκτιμώνται επί του συνόλου τους, μετά από ένα χρονικό διάστημα συμβίωσης με την μοτοσυκλέτα.

Για να ξεκαθαρίσουμε βέβαια τα πράγματα, το CB500X δεν είναι το πιο προσιτό από πλευράς τιμής, το πιο γρήγορο, το πιο ικανό ή το πιο «απαστράπτον» μοντέλο στην κατηγορία. Κανένα από τα best seller στη χώρα αυτή δεν ανέβηκε στον θρόνο των πωλήσεων με βάση τον δυναμικό του χαρακτήρα. Αυτό που φαίνεται ότι αναδεικνύει τα best seller στην Ελλάδα είναι ο ολοκληρωμένος και ισορροπημένος χαρακτήρας και όχι η εξειδίκευση σε έναν συγκεκριμένο τομέα μόνο.

Το CB500X παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2013, ως το τρίτο μέλος της νέας οικογένειας 500αριών που λανσάρισε η Honda. Κοινό χαρακτηριστικό των μοντέλων αυτών αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί ο δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 471 κ.εκ. που πέραν το CB500X, τοποθετείται επίσης στα CB500F, CB500R (και CMX500 Rebel λίγο αργότερα).

Αν το σκεφτεί κανείς, το μοτέρ αυτό εξυπηρετεί και αντικαθιστά εντός της γκάμας τον ρόλο του πάλαι ποτέ μονοκύλινδρου της Honda . Φυσικά δεν αναφερόμαστε στον τρόπο που αποδίδει, ο οποίος είναι διαφορετικός, αλλά στον σκοπό. Πρόκειται για έναν κινητήρα παρεμφερούς ισχύoς με ένα μονοκύλινδρο 650 κ.εκ., οικονομικό στη συντήρηση και με ανεκτές στην τσέπη απαιτήσεις για βενζίνη.

Το 2013 βέβαια, δεν θύμιζε σε τίποτα την δεκαετία του 1990, οι κατηγορίες είχαν αλλάξει και πλέον η χρήση στο χώμα, ακόμα και ως πρόσχημα, δεν αποτελούσε απαραίτητη προϋπόθεση. Έτσι, το CB500X παρουσιάστηκε αρχικά ως crossover μοντέλο, με τροχούς 17 ιντσών σε διάμετρο και ασφάλτινα ελαστικά. H σχεδίασή του ήταν μια απλοποιημένη μορφή του Crossrunner 800 χωρίς να αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης για την κατηγορία του.

Honda CB500X 2013

Honda CB500X 2013

Άλλωστε με τις αναρτήσεις να διαθέτουν αρκετά «σφιχτές» ρυθμίσεις, διαδρομές στα 140 χλστ. και με ελαστικά 120/70-17 και 160/60-17, το μόνο χώμα που θα μπορούσε να διασχίσει αυτή η πρώτη γενιά των CB500X ήταν… το καλά πατημένο χώμα.

Βέβαια σκοπός αυτού του είδους των μοτοσυκλετών είναι η προσαρμοστικότητα σε κάθε είδους ασφάλτινο πεδίο και όχι η χωρίς δεύτερη σκέψη στροφή του τιμονιού στον πρώτο δασικό χωματόδρομο που θα συναντήσει κανείς.

Ως crossover μοτοσυκλέτα, λοιπόν, το CB500X του 2013 επιτελούσε άριστα τον ρόλο του και έδωσε τη δυνατότητα σε πολλούς αναβάτες να πάρουν μια γεύση από την δημοφιλή αυτή κατηγορία, χωρίς να χρειάζεται να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. H απόδοση των 46,9 ίππων στις 8.500 σ.α.λ. ήταν αρκετή για την κατηγορία και το εύρος χρήσης της μοτοσυκλέτας που περιλάμβανε καθημερινή μετακίνηση, χαλαρές βόλτες, ταξίδια, ακόμα και αποδράσεις εκτός πόλης προς αναζήτηση ωραίων (δλδ στριφτερών) διαδρομών.

Honda CB500X 2013

Παράλληλα, το CB500X είχε την ισχύ που ορίζει ο νομοθέτης ως κατάλληλη και για κατόχους διπλώματος κατηγορίας Α2, οπότε μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει την πρώτη “μεγάλη” μοτοσυκλέτα για νέους αναβάτες.

Όπως έχει ήδη αναφερθεί, το CB500X δεν έκανε τίποτα από τα ανωτέρω τόσο καλά όσο τα εξειδικευμένα για αυτές τις χρήσεις δίτροχα που έχουν ένα πιο μονοδιάστατο χαρακτήρα, ωστόσο απέδιδε παντού τουλάχιστον ικανοποιητικά και –το κυριότερο- τα έκανε όλα να μοιάζουν ως το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου. Αυτή η περιβόητη μαγική ικανότητα της Ηοnda που προσδίδει στα μοντέλα της μια… εργονομική πλαστικότητα, ώστε να νομίζεις ότι έχουν φτιαχτεί κατά παραγγελία για εσένα, ήταν διάχυτη στο CB500X!

Honda CB500X 2016

 

Honda CB500X 2016


Κάπως έτσι, οι Έλληνες αναβάτες άρχισαν να εκτιμούν τις αρετές της συγκεκριμένης μοτοσυκλέτας και να αναγνωρίζουν ότι μπορεί να αποτελέσει
τον «ελβετικό σουγιά» για όλες τις δουλειές. Με την κατανάλωση να παίζει αναλόγως της χρήσης από τα 4 μέχρι τα 4,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, το CB500X ήταν επίσης πολύ οικονομικό, ενώ μετά το πέρας του απαραίτητου χρονικού διαστήματος που απαιτείται για την εξαγωγή συμπερασμάτων κατά τη συμβίωση, δεν παρουσίαζε καμία «παιδική ασθένεια». Αντιθέτως αποδεικνυόταν πολύ αξιόπιστο.

To 2016, είχαμε την πρώτη ανανέωση στο μοντέλο, το οποίο απέκτησε LED προβολέα, προφόρτιση ελατηρίου στο πιρούνι και μια ψηλότερη ζελατίνα η οποία βελτίωσε τις ταξιδιωτικές δυνατότητες της μοτοσυκλέτας.

Honda CB500X 2016

Κινητήρας και περιφερειακά δεν παρουσίαζαν αλλαγές, με τα δεύτερα να εξακολουθούν να αποτελούνται από συμβατικές μονάδες, οι οποίες όμως συνεργάζονταν εξαιρετικά μεταξύ τους. Απλό ατσάλινο πλαίσιο, απλές αναρτήσεις, μονό δισκόφρενο μπροστά (με ABS φυσικά) και μια επίσης απλή LCD οθόνη ως πίνακας οργάνων. Δεν χρειαζόταν κάτι άλλο.

Την επόμενη χρονιά, το 2017, το CB500X προσαρμόζεται στις προδιαγραφές Euro 4, αποκτώντας νέα εξάτμιση. Έπειτα έρχεται το 2019, οπότε και συντελείται η εκτενέστερη και πιο δραστική ανανέωση της μοτοσυκλέτας. H σχεδίαση αλλάζει σε διάφορα σημεία, τοποθετείται τροχός 19 ιντσών μπροστά και ελαστικά με πιο έντονη χάραξη, ενώ οι διαδρομές των αναρτήσεων και η απόσταση από το έδαφος αυξάνονται. Από crossover, το CB500X μετατρέπεται σε “ήπιο OnOff” και πλέον φαίνεται περισσότερο από ποτέ «κομμένο και ραμμένο» για τη χώρα μας.

Honda CB500X 2016

Η μοτοσυκλέτα αποκτά επίσης υποβοηθούμενο συμπλέκτη ολίσθησης, νέα οθόνη οργάνων TFT, ακόμα ψηλότερη ζελατίνα, ενώ η απόδοση του κινητήρα παραμένει στα ίδια επίπεδα των 47 ίππων, με την Honda να αναφέρει ότι έχει βελτιώσει τη μεσαία περιοχή της λειτουργίας του.

Πώς λειτούργησαν όλες αυτές οι αλλαγές στην πράξη; Άψογα! Το CB500X, χωρίς να απολέσει σε καμία περίπτωση τις ασφάλτινες αρετές του, πρόσθεσε άλλο ένα ακόμα πεδίο χρήσης στις ήδη διευρυμένες δυνατότητές του.

Honda CB500X 2019

Το 500 μπορούσε πλέον να μπει με περισσότερη άνεση στο χώμα και το έκανε με τον δικό του γνωστό τρόπο, φιλικά και εύκολα, προφέροντας ακόμα και σε εντελώς αρχάριους την δυνατότητα να κάνουν τις πρώτες τους εξερευνήσεις στο χωμάτινο δίκτυο. Δεν προοριζόταν βέβαια για πολύ δυναμική οδήγηση και rally καταστάσεις, αλλά ας είμαστε ειλικρινείς και πραγματιστές, λίγοι είναι οι αναβάτες που όντως χρειάζονται αυτές τις δυνατότητες.

Honda CB500X 2019

Honda CB500X 2019

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του CB500X είναι κάτι που σου αποκαλύπτεται χωρίς τυμπανοκρουσίες και «πυροτεχνήματα». Δεν είναι ούτε κάποιο ανάποδο μπροστινό, ούτε φρενούκλες, ούτε ένας σκασμός ηλεκτρονικά βοηθήματα. Είναι η ομοιογένειά του και το πώς συνεργάζονται όλα τα στοιχεία μεταξύ τους. Μπορεί να μην εντυπωσιάζουν ως μονάδες αλλά σου δίνεται η αίσθηση – κι έτσι ακριβώς είναι – ότι έχουν επιλεγεί προσεκτικά και έχουν ρυθμιστεί με μαεστρία, ώστε τίποτα να μην ξεχωρίζει εις βάρος κάτι άλλου.

Honda CB500X 2019

 

Honda CB500X 2021


Η ισχύς του κινητήρα
δεν θα φέρει σε δύσκολη θέση το πλαίσιο, ούτε το μπροστινό φρένο θα πιέσει πολύ το πιρούνι, ενώ το πιρούνι με την σειρά του θα προσφέρει όση πληροφόρηση χρειάζεται, χωρίς να αποτελεί μια απόλυτη μονάδα που θα κουράσει στην καθημερινή χρήση. Αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας του συγκεκριμένου μοντέλου και φυσικά δεν είναι τυχαίο ότι αποτελεί μια από τις πιο δημοφιλείς μοτοσυκλέτες στη χώρα μας.

Για το 2021, το Honda CB500X συνεχίζει προσαρμοσμένο στις προδιαγραφές Euro 5, χωρίς μεταβολές στην απόδοσή του, με αλλαγές μόνο στα χρώματα και στα γραφικά.

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!