MotorBike.gr

MV Agusta: Γιορτάζει τα 80ά γενέθλιά της!

11/08/2023

Οκτώ δεκαετίες πριν

Πριν από 80 χρόνια μπήκαν οι βάσεις για μια από τις σημαντικότερες εταιρίες μοτοσυκλετών, την MV Agusta, με τη δημιουργία ενός απλού, ταπεινού, δίχρονου κινητήρα 98 κυβικών εκατοστών.

Η MV Agusta γιορτάζει την 80ή επέτειο από τη μέρα που ξεκίνησε η παραγωγή του πρώτου της κινητήρα, ο οποίος στην πραγματικότητα σήμανε τη γέννησή της όσον αφορά τους δύο τροχούς.

Ήταν η έναρξη ενός μεγάλου και θριαμβευτικού ταξιδιού γεμάτου επιτυχίες στο χώρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ταχύτητας και την αγορά των δύο τροχών.

Η ιστορία του πρώτου κινητήρα 98 της MV Agusta ξεκινά την ταραχώδη περίοδο του Β’ Παγκ. Πολέμου στην Ιταλία, όπου η χώρα είναι κατεστραμμένη σε μεγάλο βαθμό.

Οι βιομηχανίες έχουν βομβαρδιστεί από τους Συμμάχους και οι Ιταλοί ψάχνουν απεγνωσμένα για έναν τρόπο οικονομικής προσωπικής μετακίνησης, ανάγκη που θα κλιμακωθεί μετά το πέρας του Πολέμου.

 

Ο κόμης Domenico Agusta, ιδιοκτήτης της εταιρίας Meccanica Verghera, πρωτοπόρος στην αεροναυπηγική βιομηχανία, προβληματιζόταν από νωρίς (πολύ πριν τη λήξη του πολέμου) για την κατεύθυνση που έπρεπε στο εξής να πάρουν τα επαγγελματικά του σχέδια.

Η παραγωγή αυτοκινήτων μετά τον πόλεμο ήταν μια πρώτη επιλογή, αλλά κοινό δεν υπήρχε, αφού εκατομμύρια Ιταλοί δεν είχαν ούτε τα βασικά για μια αξιοπρεπή ζωή, άρα τα αυτοκίνητα ήταν ένα άπιαστο είδος πολυτελείας εκείνη την εποχή.

 

Αντίθετα οι μοτοσυκλέτες ήταν πιο προσιτές και υποσχόμενες στο κομμάτι της κερδοφορίας, αντιπροσωπεύοντας μια νέα, δυναμική αναδυόμενη αγορά.

Αυτό ώθησε τον Κόμη Agusta να προχωρήσει στη σχεδίαση και κατασκευή ενός μικρού κυβισμού δίχρονου κινητήρα που θα του επέτρεπε να μπει στο χώρο.

Ήδη από τον Αύγουστο του 1943, ο κινητήρας ήταν πλέον έτοιμος να τοποθετηθεί πάνω σε μια μοτοσυκλέτα.

Ήταν απλός, φθηνός και εύκολος να κατασκευαστεί, αξιόπιστος και εύκολος στη συντήρηση – ένας μονοκύλινδρος, δίχρονος κινητήρας 98 cc, με τρεις θυρίδες, κιβώτιο ταχυτήτων και υγρό συμπλέκτη.

Τον Σεπτέμβριο του 1943, ωστόσο, τα Γερμανικά στρατεύματα κατέλαβαν το εργοστάσιο του Agusta, σταματώντας την παραγωγή.

Όλα τα μοντέλα και τα σχέδια του πρώτου κινητήρα 98 είχαν κρυφτεί από τους ανθρώπους της εταιρίας, για να τα προστατεύσουν από την κατάσχεση.

Τα σχέδια και τα πρωτότυπα του κινητήρα 98 παρέμειναν κρυμμένα για αρκετούς μήνες προτού αποκαλυφθούν ξανά στα μέσα του 1944 , όταν τελικά ξεκίνησε η παραγωγή του.

Ένα χρόνο μετά, φτιάχτηκε η πρώτη μοτοσυκλέτα MV Αgusta (Meccanica Verghera), με δίχρονο, μονοκύλινδρο κινητήρα 98 cc, ονομάστηκε “Vespa” (σφήκα), αλλά το όνομα είχε ήδη κατατεθεί από την Piaggio και έτσι πέρασε στην ιστορία σαν MV 98.

John Surtees MV Agusta 500

Η MV 98 και έγινε το σημείο εκκίνησης για μια λαμπρή ιστορία πάθους, πολλών αγωνιστικών επιτυχιών, επιδόσεων και απαράμιλλου ιταλικού στυλ στο χώρο της μοτοσυκλέτας.

Αρχικά η MV ξεκίνησε να κατασκευάζει μοτοσυκλέτες μικρού κυβισμού,(100-125-150 κ.εκ.) και επαγγελματικά τρίκυκλα μικρομεταφορών, αλλά και σκούτερ, μέχρι τη δεκαετία του 1960. Τη δεκαετία του ’60 και με τις πωλήσεις μικρών μοτοσυκλετών να μειώνονται, η MV άρχισε να καταπιάνεται με μεγαλύτερους κυβισμούς, όπως ένα μονοκύλινδρο 250 cc, και αργότερα ένα δικύλινδρο 350 cc.

Κάτι που ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει είναι ότι το 1966 η εταιρία παρουσίασε την MV Agusta 600 GT, την πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής στον κόσμο με τετρακύλινδρο κινητήρα σε σειρά – μια τιμή που συνήθως “πιστώνεται” στη Honda CB 750 K του 1969 – και δύο δισκόφρενα στον μπροστινό τροχό!

Μετά το 600 η MV ανέβηκε στα 750 cc χρησιμοποιώντας την τεχνογνωσία από τους αγώνες στους οποίους συμμετείχε πάντοτε η εταιρία, κυρίως λόγω του πάθους του ιδρυτή της, Kόμη Agusta, κατακτώντας πλήθος παγκόσμιων τίτλων στα Grand Prix.

Giacomo Agostini

Ο Kόμης Domenico Agusta, που ήταν ο πλέον παθιασμένος από τους αδελφούς Agusta που ασχολούνταν με την εταιρία, προσέλαβε ικανούς αναβάτες όπως τους Arcisio Artesiani, Carlo Ubbiali,  Leslie Graham, Cecil Sandford, και τους  μετέπειτα θρυλικούς John Surtees, Mike Hailwood, Giacomo Agostini και Phil Read.

Η συνεργασία της MV Agusta με τον Giacomo Agostini αποδείχτηκε η πιο “αποδοτική”, μιας και ο «Ago» κέρδισε 13 Παγκόσμια Πρωταθλήματα σε διάφορες κατηγορίες, 18 Ιταλικούς τίτλους και 10 Tourist Trophy στο Isle of Man.

Η MV Agusta κατέχει πλούσιες αγωνιστικές δάφνες και διακρίσεις, με 37 Παγκόσμια Πρωταθλήματα Tαχύτητας, από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 μέχρι το 1976.

Σημειώστε πως την αντιπροσωπεία της MV Agusta στην Ελλάδα ανέλαβε πρόσφατα η εταιρία Πέτρος Πετρόπουλος AEΒΕ

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!